در گفتگو با الف مطرح شد ظهره‌وند: اروپایی‌ها به دنبال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران هستند

گروه سیاسی الف،   3980706120 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسایل سیاست خارجی می‌گوید اروپایی‌ها می‌خواهند روی سیستم ماشه مانور دهند و فرار رو به جلو را در پیش بگیرند. آن‌ها با تهدید قصد دارند مقابل گام چهارم ایران بایستند و فشار جدیدی علیه ایران وارد کنند تا این موضوع موجب گرفتن امتیازهای جدیدی از ایران شود.

ظهره‌وند: اروپایی‌ها به دنبال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران هستند

به گزارش الف، روزنامه گاردین چند روز پیش نوشت: اتحادیه اروپا با ارسال پیامی خصوصی به تهران هشدار داده اگر تهران تهدیدش به دور شدن بیشتر از برجام را اجرایی کند، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از برجام در ماه نوامبر (همزمان با گام چهارم برجامی ایران) نخواهد داشت.

تهدید اتحادیه اروپا به خروج از برجام در حالی صورت می‌گیرد که شرکای اروپایی این توافق پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای بهره‌مند ساختن ایران از مزایای اقتصادی آن عمل نکرده‌اند.ایران تاکنون، در سه مرحله، تعهدات خود ذیلِ برجام را کاهش داده و قرار است گام چهارم، در صورت تداوم بدعهدی اروپایی‌ها، در اواسط آبان برداشته شود.

این در حالی است که رویترز گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران را تائید کرده است.

 تهدید اتحادیه اروپا با واکنش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف در مورد تصمیم اتحادیه مبنی بر خروج از برجام اظهار داشت: این موضع اروپا در گذشته هم بود. چراکه اروپا با شانه خالی کردن از انجام تعهداتش در برجام، عملا از برجام خارج شده بود و اعلام چنین موضعی از سوی اروپا نه تنها مسوولیت‌های اروپا را کم نمی‌کند بلکه بیشتر هم خواهد کرد. اروپایی‌ها با این اقدام در کنار ترامپ قرار گرفته و شرایط را برای خود سخت‌تر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اروپا با تهدید به این موضوع، قصد دارد تا مقابل گام چهارم ایران بایستد و فشار جدیدی علیه ایران را وارد کند تا این موضوع موجب شود که پیامدهای جدیدی علیه ایران به وجود بیاید. اروپایی‌ها با این اقدامات همچنان بر همان سیستم ماشه مانور می‌دهند و فرار رو به جلو را در پیش گرفته اند.طبق مکانیسم ماشه، در صورتی که اروپایی‌ها ادعا کنند که ایران از توافق هسته‌ای خارج شده است و یا آن نقض کرده است، ممکن است با درخواستِ سه کشور اروپایی، پرونده ایران مجددا به شورای امنیت برود و کلیه تحریم‌های شورای امنیتت سازمان ملل مجددا علیه تهران اعمال شود.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی به اقدامات ایران در چارچوب برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، گام‌های خود را نه بر حسب خروج از برجام بلکه به منظور متوازن کردن برجام برداشته و همواره به تعهدات خود عمل کرده است تا طرف مقابل را وادار به اجرای برجام کند. موضوعی که وجود دارد این است که آقایان در تصویب برجام و اجرای آن شتابزدگی به خرج داده و تعهدات خود را یک طرفه انجام دادند، اگر از روز نخست اجرا، گام‌های خود را متوازن با اروپا برمیداشتند هم اکنون شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

وی با بیان اینکه آیا اتحاد اروپا از برجام خارج می‌شود، گفت: بیرون آمدن اروپا از برجام بستگی به شرایط بین‌المللی دارد و اینکه ایران می خواهد در نهایت چه تصمیمی در مورد برجام بگیرد. نکته اصلی که وجود دارد این است که ایران باید مسئله امید داشتن به لغو تحریم‌ها را از دستور کار خارج کند و اینکه تحریم‌ها برای ایران اصلا ارزشی ندارد و همانطور که بارها گفتیم باید به قدرت و اتکای داخلی خود بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا تاکید کرد: اروپا به نقش ایران در موقعیت منطقه‌ای نیاز دارد لذا هر اقدام و وقت‌کشی در اجرای تعهداتشان در برجام به ضرر آنها تمام خواهد شد. اروپایی‌ها چه در برجام بمانند و چه نمانند این سندی آشکار از بدعهدی و ناتوانی آنها در عرصه بین‌المللی است. آنها همواره به دنبال این هستند تا مسوولیت شکست برجام را متوجه ما کنند.

وی به نقش چین و روسیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: نقش چین و روسیه نیز در این مورد بسیار مهم است، روس‌ها و چینی ها هم با مشکلات تحریم روبرو هستند اما نسبت به تحریم‌های غرب بی اعتنا بوده و به قدرت داخلی خود اتکاء کرده‌اند، لذا ما هم باید همانند روسیه و چین در این زمینه عمل کنیم. متاسفانه جریان اصلاحات کشور را شش سال معطل رفع تحریم‌ها کردند و به انتظار غربی‌ها نشسته تا برای ایران کاری بکنند، اما همچنان مشاهده میکنیم که به هیچ نتیجه ای در این زمینه نرسیده‌ایم.

ظهره‌وند تاکید کرد: مشکل ما اروپا و غرب نیست، مشکل ما جریان داخلی است که تمام مشکلات کشور را به غرب گره زده است.

 

دیدگاه کاربران

ا۱۱۱۳۵۰۹۰۰:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۸
حالا فرض کنید ما اقدامات در برجام رو قدم به قدم برمیداشتیم فرقش چی بود؟ ما که نمیتونیم بمب اتم داشته باشیم پس هملا این تهدید رو نمیتونیم کنیم. تهش میتونیم برا اروپایی ها از طریق مهاجر غیرقانونی و مواد مخدر و ... هزینه ایجا کنیم چه اینم چیزی نیست. کاشودر داخل یه سری اصلاحات با رفراندوم میذاشتن تا در دهن همه اینا بسته بشه
ناشناس۱۱۱۳۵۹۰۰۶:۲۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۸
اروپای بنی قراضه میخواست ضربه از پشت بزنه حالا توش گیر کرده
ناشناس۱۱۱۳۸۳۶۱۰:۱۷:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۸
تو چی گیر کرده؟ کل دنیا داره زندگیشو می کنه گیر چیه براشون چه اهمیتی داره نه اقتصادشون به ما بستش نه ارزش ارز ملیشون این ماییم که تو برزخ گیر کردیم می فهمی؟؟
ناشناس۱۱۱۴۵۵۷۱۷:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۸
نمی فهمند و نخواهند فهمید. همش می گویند آنها در تحریم ما شکست خوردند. بابا مار رو گذاشتن تو منگنه داریم التماس می کنیم اجازه بدن نفت بفروشیم دارو و غذا وارد کنیم آنوقت می گویی شکست خوردن!!!!!!!!!!!
عمران۱۱۱۳۶۰۳۰۶:۵۲:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۸
چرا طوری برخورد میکنید که انگار تحریم تاثیر ندارد؟ مگر حتی فروش نفت به چین هم به شدت کاهش نیافته؟ این دیگر چه ربطی به جریان سیاسی داخل دارد؟ وقتی تحریم‌های غربی اعمال شود امکان درآمد ارزی برای کشور نیست و بدون درآمد ارزی امکان هیچگونه تجارت وجود ندارد! مگر میشود بدون تجارت پیشرفت کرد؟
ناشناس۱۱۱۳۹۱۶۱۱:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۸
قرار نیست که همه مراودات پولی از مسیری که انها ایجاد کردن عبور کند یکی از انها صراف است برای ورود و خروج ارز که با سیستم امریکا کار نمی کند
ناشناس۱۱۱۴۲۴۰۱۴:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۸
لابد همان سیستم چمدانی را برای تجارت راه می اندازیم همراه با گم شدن تعدادی از چمدانها در راه !!!
محمد۱۱۱۳۶۱۸۰۷:۳۶:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۸
سفسطه از نوع ظهره وندی , آقای ظهره وندی چین و روسیه چندین هزار میلیارد دلار با آمریکا سالیانه مبادلات تجاری دارند این چه مقایسه ای است ؟!!!
ناشناس۱۱۱۳۸۲۱۱۰:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۸
مستر ، منظورش این است که هر وقت خواستند می توانند بازارشان را عوض کنند چون اقتصادشون وابسته به امریکا نیست
ناشناس۱۱۱۳۶۲۸۰۷:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۸
از مایک پنس بترسین
ناشناس۱۱۱۳۹۸۹۱۱:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۸
آب از سرمون گذشته دییگه از هیچ دشمن خارجی نمیترسیم ولی واقعا از دشمنان داخلی وحشت داریم
ناشناس۱۱۱۳۶۴۰۰۷:۵۳:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۸
معلوم نیست کارشناس محترم چرا تقصیر را به گردن اصلاح طلبان انداخته و نمی گوید چه کسانی بعد از برجام موشک هوا کرده و به عبری روی آن نوشتند اسراییل باید از بین برود.
ناشناس۱۱۱۳۷۷۵۰۹:۲۷:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۸
چه ربطی داشت؟ برجام در مورد هسته ای بود امریما هم بعد از توافق همان روز تحریم وضع کرد اول حافظه تاریخی خودتان را مرور کنید بعد مطلب بنویسید
ناشناس۱۱۱۴۲۴۸۱۴:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۸
یعنی چه چه رابطی داره؟ اینو که یک بچه هم میفهمد چه ربطی داره. مثل اینکه شما با کسی قرار بذاری شیشه خونه ش را نشکنی بعد فردا بری در خونه ش را خراب کنی. بعدش هم بگی قرارمون فقط شیشه بود.
ناشناس۱۱۱۳۸۰۲۰۹:۴۷:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۸
ان کسی که می گوید به خاطر موشک از برجام خارج شدن بیشتر برای منافع سیاسی گروه خودش گفته تا ابروریزی کمتر شود موشک هوا کردن ربطی به برجام ندارد که اینقدر برای شما مهم است در ضمن موشک هوا کردن با دستور ستاد نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت که خود دولت هم انجا هست انجام می شود
ناشناس۱۱۱۳۸۸۵۱۰:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۸
جنانب روشنفکر هر وقت برجام موشکی را همین اقایان اصلاح طلبتون که دنبال ضربه زدن به مسائل ناموسی کشورند که البته ما مردم نمی گذاریم ، امضا کردن بیا ادای روشنفکری در بیار آون این برجام فعلی برجام هسته ای بوده و نه موشکی!
ناشناس۱۱۱۳۶۵۱۰۸:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۸
به زودی فصل 7 شورای امنیت اجرایی می شود، بعضی حالا چه میگن جز : خر بیار و باقالی بار کن
ناشناس۱۱۱۴۷۲۸۱۹:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۸
فصل 7 شورای امنیت کاغذ پاره ای بیش نیست
ناشناس۱۱۱۳۶۹۷۰۸:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۸
ماشه چکانده شود علی برکت الله
ناشناس۱۱۱۴۵۸۳۱۷:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۸
ماشه چکانده شده است. تحریمها از هر زمانی بیشتر برقرار شده است. بدون فصل هفت برای اقدامات نظامی کارها انجام شده است. جیز بودن خلیج فارس برای همه طرفها مسلم شده است.
ناشناس۱۱۱۳۷۰۲۰۸:۳۲:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۸
اروپایی ها دنبال منافع خودشان هستند و این طبیعی است. منافع اروپایی ها در داشتن رابطه خوب با آمریکا است. منافع همه کشور ها در داشتن رابطه خوب با کشورهای بزرگ است.
ناشناس۱۱۱۳۷۹۲۰۹:۴۲:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۸
نمیدونم چرا منافع ما در گرو دوستی و نزدیکی با کشورهای عقب افتاده و گرسنه زیر پونسی و شبه گروهها و جنبش هاست !!!!!!
حق۱۱۱۳۷۲۹۰۸:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۸
جریان اصول گرا هم بیست سال کشور را عقب برد
ناشناس۱۱۱۳۷۴۶۰۹:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۸
با شیخ حسن تا 1300
ناشناس۱۱۱۳۷۹۷۰۹:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۸
اصولگرا از اصلاحطلب بدتر اصلاحطلب از اصولگرا بدتر کلید تدبیر بنفش ؛ از هر 2 تای اینا بدتر
ناشناس۱۱۱۳۸۰۵۰۹:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۸
جهت اطلاع شما جنگ را کنار بگذاریم ۸ سال سرکار بودن در ضمن الان که میبینی دست دولت محبوب شما باز است برای مانور در برجام به خاطر همان ۸ سالی است که ان ها این ظرفیت پیشرفت را ایجاد کردن
ناشناس۱۱۱۳۸۳۱۱۰:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۸
من عقب و جلو حالیم نیست زندگی مردنم به سختی داره میچرخه
ناشناس۱۱۱۴۲۹۰۱۴:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۸
تو خیلی حالیته
ناشناس۱۱۱۳۷۵۴۰۹:۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۸
به هر حال این برجام مثل یک ترکمنچای است، واقعیت این است که غنی سازی را تعطیل کردیم ولی هیچ امتیازی نگرفتیم. الان هم یا باید دوباره مذاکره کنیم و مسئله را حل کنیم یا بمب اتمی بسازیم و به شورای امنیت برویم. اروپا بدون اجازه کدخدا کاری نخواهد کرد.
ناشناس۱۱۱۳۷۷۱۰۹:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۸
یعنی واقعا در ایران دیگر کارشناس نداریم این همه با یک نفرمصصاحبه میکنیذ
ناشناس۱۱۱۳۸۴۴۱۰:۲۳:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۸
این وسط به جریان اصللاحات چه مربوطه؟ تحریم ها و قطعنامه ها را رفیقتون احمدی نژاد گذاشت تو کاسه ملت تازه خیلی هم خوشحال بودین و افتخار می کردین. روحانی تلاش کرد برشون داره شکست خورد. این وسط اصلاح طلبا چه کاره بودن؟ حدااکثر کاری که کردیم این بود که رای دادیم. برای رای دادن هم باید از شما اجازه بگیریم؟
ناشناس۱۱۱۳۹۰۸۱۱:۰۴:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۸
نفوذی که آمریکا در ایران داره تو کشور خودش نداره! غرب زده ها حل مشکلات خارجی را ارتباط با آمریکا میدونن شرق زده ها هم بدون تصور دشمنی با آمریکا خوابشون نمی بره. اقتصاد ما هم که آویزون دلاره
علی 671۱۱۱۳۹۹۲۱۲:۰۲:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۸
روحانی و ظریف اعتراف کنند که اسب زین شده را دادند و خر لنگ تحویل گرفتند که ان هم مرد .این یک شکست افتضاح آور کی مسئو لیتش را به عهده می گیرد .عراقچی یا ظریف که سکه هایش و اضافه هایش را گرفتند .یا روحانی
علیرضا عظیمی۱۱۱۴۰۳۰۱۲:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۸
از امضای برجام به اینور اروپا برای ایران چکارکرده حالا نخواد بکنه چهل ساله آمریکا اروپا با ما دشمنی کردن دولت های ما فقط بفکر تقویت حزبشان بودن
ناشناس۱۱۱۴۰۷۳۱۲:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۸
امیدوارم هر چی میشه بشه فقط زودتر!بقرآن گل عمر ما چل چلی جوونیمون وسط این منازعات نابود شد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین