پامپئو: درباره احتمال تبادل زندانی بین ایران و آمریکا نظر نمی‌دهم

گروه جهان الف،   3980704178

رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه گزارش‌ها از آزادی یک شهروند ایرانی بازداشت‌شده، درباره احتمال مبادله زندانی میان ایران و آمریکا اظهارنظر نکرد.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جمع خبرنگاران از پاسخ به سوالی درباره احتمال تبادل زندانی میان ایران و آمریکا خودداری کرد.

امروز پنجشنبه منابع خبری از آزادی «نگار قدس‌کنی» شهروند ایرانی بازداشت‌شده در استرالیا که تحویل آمریکا شده بود خبر دادند.

روزنامه «دِ آسترِلیَن» نوشت خانم قدس‌کنی چهل ساله که روز گذشته (چهارشنبه) از سوی دادگاه فدرال ایالت «مینه‌سوتا» به تحمل 27 ماه زندان محکوم شده بود، امروز (پنجشنبه) آزاد و به ایران بازگردانده شده است.

پامپئو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا انتظار دارد ایران یکی از اتباع بازداشتی آمریکا را آزاد کند، گفت: «من هیچوقت درباره مسائل حساسی نظیر آنچه شما مطرح کردید حرف نمی‌زنم.»

قدس‌کنی که در شهر آدلاید زندگی می‌کرد، در تاریخ بیست‌وسوم تیر 1396 به اتهام تلاش برای صادرات تجهیزات الکترونیکی ممنوعه به ایران و نقض تحریم‌های اعمالی از سوی واشنگتن، به درخواست مقامات آمریکایی در استرالیا بازداشت شده بود.

وی پیش از اینکه توسط دولت استرالیا به آمریکا تحویل داده شود، دو سال بدون برگزاری هیچ جلسه دادگاه در این کشور در شرایط بسیار نامناسب (بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و دارویی) محبوس بود.

«حسین پناهی» آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه چندی پیش با بی‌پایه و اساس خواندن اتهامات مطرح‌شده علیه خانم قدس‌کنی گفته بود وی به دستور دولت آمریکا بازداشت شد و دولت استرالیا نیز آسیب‌های روحی متعددی به او وارد کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به خبرگزاری رویترز گفت ایالات متحده برای رایزنی درباره سرنوشت اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران به مقام‌های ایران پیام داده است.

این مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام گفت: «ما پیشنهاد داده‌ایم با ایرانی‌ها [بر سر این موضوع]ملاقات کنیم؛ همان‌طور که رئیس‌جمهور [دونالد ترامپ]هم چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.»

مقام مورد استناد رویترز همچنین مدعی شده دولت آمریکا مدتی قبل‌تر در سال جاری میلادی نامه‌ای برای ایران ارسال کرده است. وی گفت: «مدتی قبل‌تر، امسال نامه‌ای ارسال کردیم که به دست آن‌ها رسید.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایالات متحده قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاش تازه‌ای برای اطمینان از آزادی اتباع بازداشتی خود در ایران انجام داده یا خیر گفت: «آن‌ها می‌دانند کجای کار هستیم.» مقام آمریکایی در ادامه گفت: «تلاش‌های آمریکا مستمر بوده است.»

مقام آمریکایی همچنین تصریح کرد: «لازم است شاهد نشانه‌های حسن نیت باشیم؛ ما منتظر مانده‌ایم که آن‌ها برخی از گروگان‌های ما را که به موجب برجام باید آزاد می‌شدند، بازگردانند.»

مقام‌های آمریکایی معمولاً از اظهارنظر علنی درباره مسائل مربوط به مبادله زندانیان خودداری می‌کنند. 

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران دوشنبه گفت اگر ایران می‌‌خواهد حسن نیت نشان دهد باید شهروندان آمریکایی که بازداشت کرده را آزاد کند.  

«مایک پامپئو روز پنجشنبه گفت: «ما تقریباً هر روز مشغول تلاش برای آزادسازی آمریکایی‌ها و دیگرانی بودیم که در داخل ایران بازداشت شده‌اند. به انجام این کار ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «امیدوار هستیم که در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین