نشست مطبوعاتی رئیس جمهوری با رسانه‌های بین المللی؛ روحانی: اگر دولت آمریکا منطق را انتخاب کند، امکان مذاکره وجود دارد/ ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم/ به یمن تجاوز شده و مردم یمن هم حق دفاع مشروع دارند، چرا ما باید توضیح دهیم؟

گروه ورزشی الف،   3980704160 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور در آخرین ساعات سفر نیویورک در نشست خبری با حضور رسانه های بین المللی حضور یافت و به سوالات مختلفی درباره ایران، یمن، حمله موشکی به عربستان، انتخابات آمریکا، مذاکره ایران و آمریکا، ایران و اروپا و آینده برجام پاسخ داد.

روحانی: اگر دولت آمریکا منطق را انتخاب کند، امکان مذاکره وجود دارد/ ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم/ به یمن تجاوز شده و مردم یمن هم حق دفاع مشروع دارند، چرا ما باید توضیح دهیم؟

به گزارش الف، حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران میتواند اسنادی که نشان دهد صدمات وارد شده به تاسیسات سعودی از یمن بوده است، ارائه کند اظهارداشت: ما در سفرمان به مقر عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز را اعلام کردیم که در مسائل مربوط به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان راهکار مناسبی برای تفاهم و همکاری بیشتر جهت تامین امنیت و پایان یافتن جنگ یمن را عملیاتی می‌کند.

وی افزود: ما همچنین درباره مسائل دو جانبه میان کشور خودمان با سایر کشورهایی که در سفرمان با آنها دیدار داشتیم، گفت‌وگو کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه نطق وی در سازمان ملل چهار چوب سیاست‌های جمهوری اسلامی برای تامین صلح جهانی را مشخص کرد گفت: ما همچنین گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها و اندیشمندان آمریکایی داشتیم که البته آف د رکورد بود اما در آن‌ها مسائل خوبی مطرح شد و به نظرم گفت‌وگوهای مفیدی را انجام دادیم.

در ادامه رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار  CBS مبنی بر اینکه آیا ایران می‌تواند اسنادی نشان دهد که مشخص کند موشک‌های پرتاب  شده به سمت تاسیسات آرامکو نه از جانب شما که از جنوب و از سوی یمن پرتاب شده‌اند، اظهار کرد: یک حمله‌ای به تاسیسات نفتی شده است آن وقت چرا ما باید توضیح دهیم؟ ما در فارسی مثلی داریم و می‌گوییم نه سر پیاز هستیم نه ته پیاز. یک جنگ خونین در منطقه رخ داده که بی ثمر و غلط است و در چنین جنگی مردم یمن نیز حق دفاع مشروع از خود دارند و باید که از خود دفاع کنند.

روحانی تصریح کرد: نیروهای یمنی دارای موشک‌های برد بلند هستند و پهپاد هم دارند و این چیزی نیست که از کسی پنهان مانده باشد. آن‌ها بارها به مناطق مختلف عربستان حمله کرده‌اند. پس آن‌هایی که به ما اتهام می‌زنند باید خودشان مدرکی علیه ما نشان دهند که اگر چنین حمله‌ای ازجنوب انجام نشده یا از شمال و از شرق بوده، پس مدرکش کجاست؟ آن مدرک را ارائه کنند.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با سران سه کشور اروپایی که بیانیه‌ای درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات آرامکو منتشر کرده بودند، اظهار کرد: من با رهبران برخی کشورهای اروپایی که اظهارات نادرستی درباره ایران داشتند گفت‌وگو کردم و از آنان پرسیدم مدرک شما علیه ما چیست. پاسخ آن‌ها این بود که ما مدرکی نداریم اما فکر می کنیم توانمندی یمن کمتر از چنین حمله‌ای است و من هم در پاسخ گفتم آیا عدم شناخت شما از توانایی‌های یمن دلیل می‌شود که به دیگران تهمت بزنید و آن‌ها دیگر جوابی نداشتند که بدهند.

روحانی یادآور شد: من به آن‌ها گفتم که اگر مدرکی دارید شخصا برای من ارسال کنید. اما بایدبگویم که به جای این حرف‌ها لازم است که شعله‌های جنگ را خاموش کرد.من به سران کشورهای انگلیس آلمان  و فرانسه که مشغول ارسال اسلحه برای جنگ یمن هستنداعلام می‌کنم که این کار را متوقف کنند و به جای آن برای استقرار صلح وارد گفت‌وگو با عربستان شوند. یمنی‌ها آمادگی خود را برای این گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند به شرطی که امارات و عربستان حملات خودرا متوقف کنند اما تا به حال که چنین نشده است و عربستان حملات خود را به زنان، کودکان و مردم بی‌گناه یمن ادامه داده است.

خبرنگار الجزیره انگلیسی در این نشست خبری از رئیس جمهور پرسید آیا امید شما این است که ترامپ در آمریکا استیضاح شود یا اینکه در انتخابات دوره بعدی پیروز نشود؟

روحانی در پاسخ گفت: بهترین آرزوی ما این است که رئیس دولت آمریکا هر کسی که هست، سیاست‌های درست را انتخاب کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: چه آقای ترامپ و چه یک فرد دیگر، چه جمهوری‌خواه، چه دمکرات اگر آمریکا سیاست‌هایی  به نفع مردم آمریکا و منطقه و صلح انتخاب کند، این به نفع همه است.

روحانی تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از ۲ سال مذاکره به یک توافق برسد و آن توافق را امضاء و اجرا کند و بعد از چند ماه پشیمان شود و بگوید آن توافق خوب نبود و چیز دیگری می‌خواهم ما در زبان فارسی  می‌گوییم بعضی‌ها هر روز "دبه" در می‌آورند و هر روز که با مشکلی مواجه می‌شوند، تقصیر را به گردن طرف مقابل می‌اندازند.

رئیس جمهور افزود: ما ۷ کشور بودیم که ۲ سال مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم و علاوه بر ما سازمان ملل متحد و شورای امنیت نیز در قطعنامه ۲۲۳۱، این توافق را تأیید کرده است، بنابراین، چنین حرکتی نقض  قطعنامه سازمان ملل است.

  روحانی ادامه داد: اینکه در داخل آمریکا چه خبر است، ما هم خبرها را می‌شنویم اما برای ما مهم نیست، چون این موضوع، موضوع داخلی خود آمریکا است و این مردم آمریکا و کنگره است که باید تصمیم بگیرند و هر تصمیمی بگیرند در مقررات داخلی خودشان است و برای ما اهمیت ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای ما این مهم است که دولت آمریکا اعتمادی را که خدشه دار کرده به جهان برگرداند و بگوید اگر من در آب و هوا و در یونسکو تعهد کردم پای تعهدم می ایستم  و قطعنامه‌ها درمورد فلسطین را نقض نمی‌کنم و اگر توافقی با ۶ کشور دیگر انجام دادم آنها را نقض نمی‌کنم.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایتارتاس مبنی بر اینکه آقای ترامپ تصمیم گرفته که جلوی ورود به آمریکا را برای تمام سران دولت ایران و خانواده آنها بگیرد و در رابطه با ویزا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل هم محدودیت اعمال کرده است، آیا فکر می‌کنید مرکز سازمان ملل باید از نیویورک به جای دیگر انتقال داده شود؟، اظهارداشت: البته با این مشکل از قبل هم مواجه بودیم وایرانیانی که قصد ورود به آمریکا داشتند با مشکل مواجه می‌شدند و حتی اخیراً در یک مسابقه علمی در زمینه هوانوردی و فضا، بنا بود دانشجویان دانشگاه شریف شرکت کنند اما آمریکا به اینها ویزا نداد و آنها ناچار شدند از طریق ویدئو کنفرانس در این مسابقه علمی شرکت کنند و اتفاقاً برنده این مسابقه هم شدند.

روحانی تصریح کرد: در اینکه دولتی به این جایی برسد که با علم، مسایل بهداشتی و حتی بیماران و مردم عادی که می‌خواهند رفت و آمد کنند، بجنگد، به نظرم این به معنای استیصال این دولت است والا مقامات ایرانی علاقه‌ای برای سفر به آمریکا ندارند البته این بدان معنا نیست که ما با کشور آمریکا یا با مردم بزرگ آمریکا مشکلی داریم بلکه با سیاست‌های ظالمانه دولت آمریکا مخالفیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سفر ما به آمریکا و نیویورک بخاطر حضور در مجمع سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد رفت و آمد مقامات کشورها را در سازمان ملل محدود کند به دلیل اینکه سازمان ملل به عنوان خانه همه دولت ها و ملت‌های جهان است. اینجا خانه صلح و ارتباط با یکدیگر است. آمریکا نباید از میزبانی‌اش سوء استفاده کند و به کسی که علاقه دارد ویزا دهد.

روحانی اضافه کرد: البته ممکن است آمریکا برای کسی که می‌خواهد به کشور آمریکا سفر کند، ویزا بدهد یا ندهد، این  مهم نیست اما سازمان ملل کاملاً مستثنی است و بسیاری از کشورها بویژه مسلمان‌ها، بویژه کشورهای جهان سوم و حتی همسایگان آمریکا از قبیل مکزیک، اینها هم با مشکل ورود به آمریکا مواجه هستند و فکر می‌کنم این مسیر و راهی که آمریکا انتخاب کرده به نفع کسی نیست.

رییس جمهور تاکید کرد: اینکه محل سازمان ملل عوض شود، تصمیم مهمی است و در این خصوص هر وقت از ما بپرسند ما رأی موافق می‌دهیم که سازمان ملل از آمریکا به یک جای امن‌تر و بهتر و کشوری که دارای سعه صدر است و تنگ‌نظری ندارد، منتقل شود.

روحانی در پاسخ به اینکه شما چندین بار شرط مذاکره با آمریکا را لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام و سپس مذاکره در داخل برجام  اعلام کرده اید، چند درصد احتمال مذاکره را محتمل می‌دانید؟، گفت: آنچه اعلام می‌کنیم، سیاست ما است. اینکه احتمالش چند درصد است، هر زمانی ممکن است یک کشوری احساس کند که سیاست‌های قبلی‌اش غلط بوده و به راه درست برگردد بنابراین آنچه ما می‌گوییم این است که آمریکا پیش‌شرطش را بردارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آمریکا شرط کرده که تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر ملت ایران وارد کند و بعد مذاکره کند و ما می‌گوییم این پیش شرط، پیش شرط غلطی است و باید پیش شرط و تحریم‌ها را بردارد و دست از سیاست فشار حداکثری بردارد.

روحانی تصریح کرد: آمریکا باید سیاست مذاکره و سیاست منطق و سیاستی که به نفع ملت آمریکا و جهان است را انتخاب کند و در شرایطی که آن پیش‌شرط‌های غلط را بردارد، امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای ۱+۴ جلساتی در سطوح مختلف داشتند و به ما قول دادند که می‌توانند جبران کنند و برجام ادامه پیدا کند، گفت: علاقه‌ای نداشتیم که این توافق ضربه آنچنانی ببیند و می‌خواستیم به سهم خودمان کمک کنیم که این توافق باقی بماند؛ بنابراین به حرف‌ها و طرح‌های آنها گوش کردیم.

روحانی اظهار داشت: اروپایی‌ها طرح‌های مختلفی ارایه دادند؛ ابتدا گفتند از طریق بانک‌های مرکزی با ایران کار کرده و مسأله را حل می‌کنیم؛ بعد از چند ماه گفتند که از طریق بانک مرکزی دچار مشکل شده و از طریق یک سیستم مالی دیگری تحت عنوان SPV با شما تبادلات مالی را انجام می‌دهیم؛ بعد از چند ماه گفتند این سیستم هم دچار مشکلاتی شده و ما از طریق یک سیستمی به نام اینستکس با شما معامله می‌کنیم که این هم تا کنون در مقام عمل نتوانسته راه بیفتد.

رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین، اروپا متأسفانه در مقام عمل ناتوانی و بی‌ارادگی خودش را در این زمینه ثابت کرده و یا اینکه می‌خواهد هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند؛ می‌گوید من در یک توافقی می‌خواهم باشم که در اسم من هم باشم اما هزینه‌هایش را یکجانبه ایران پرداخت کند که این کار امکان‌پذیر نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: تا این لحظه ما صبر کردیم و هنوز هم با آنها در تماس و مذاکره هستیم؛ وزیر خارجه ایران در همین ایام که در نیویورک بوده با ۱+۴ در نیویورک مذاکره کرده و باز هم مذاکراتی ممکن است ادامه پیدا کند ولی تاکنون متأسفانه آنها موفق نبودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حدود ۴ ماه پیش به طرف های اروپایی اعلام کردیم اگر شما نتوانید به تعهدات‌تان عمل کنید ما هم تعهدات‌مان را به تدریج کاهش می‌دهیم، گفت: ما در ۲ مرحله تعهدات‌مان را کاهش دادیم؛ مرحله سوم کاهش تعهدات را هم آغاز کردیم؛ امیدواریم تا پایان این مهلت ۲ ماهه‌ای که دادیم بتوانیم به توافق برسیم؛ اگر باز هم اروپا نتواند به وظایف‌اش عمل کند به طور طبیعی قدم‌های بعدی را برمی‌داریم.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس درباره تلاش امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای ایجاد تماس میان رییس جمهوری آمریکا و ایران و اینکه تاکنون اقدامات وی در این زمینه چه نتیجه‌ای در بر داشته است اظهار کرد: آقای مکرون ماه‌هاست تلاش می‌کند تا برای این مشکل راه حلی پیدا کند. ما هم راه حل‌هایی را برای آن در نظر گرفته بودیم که یکی راه حل اروپایی بود که در این زمینه نیز به شرایطی دست یافتیم اما خود اروپایی‌ها گفتند که باید درخواست‌های آمریکا را هم برای به نتیجه رسیدن این راه حل در نظر بگیرند که البته این مشکل خود آنان است و به خودشان مربوط می‌شود.

رییس جمهوری ایران ادامه داد: آقای مکرون این کار را همچنان نیز دنبال می‌کند و مستقل از ما در پی این است که مشکل ایران و آمریکا را حل کند اما ما نیز گفته‌ایم که آمریکا باید پیش‌شرط‌هایش را بردارد تا شرایط جدیدی شکل گیرد و آن وقت بتوان به آن شرایط جدید فکر کرد.

روحانی ادامه داد: من نمی‌توانم از الان بگویم که این طرح‌ها و تلاش‌هایی که از سوی کشورهای مختلف انجام می‌شود هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد اما در این سفر نتیجه‌ تازه‌ای به دست نیامده است و البته باید یادآور شوم که مسیرهای دیگری غیر از فرانسه هم در این زمینه وجود دارد که دارند کار خود را دنبال می‌کنند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا رییس جمهور آمریکا تحریم‌ها را رفع نمی‌کند تا راه برای مذاکره باز شود اظهار کرد: آنچه که آمریکا بعد از خروج از برجام دنبال کرد این بود که به مردم ایران بگوید دولت آنان مقصر است که کارها به خوبی پیش نمی‌رود. اما باید گفت سبکی که آقای ترامپ برای این موضوع انتخاب کرد سبکی بود که نمی‌توانست به نفع آنان باشد چون می‌گفت ایران مشکل دارد و من برای اینکه ایران مشکل دارد از برجام خارج می‌شوم. در حالی که لازم بود به جای چنین حرفی مشخص کنند مشکل برجام چیست که می‌خواهد از آن خارج شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: آقای ترامپ همان بحث‌هایی که در زمان انتخابات داشت و معمولا در همه کشورها در سطح انتخابات باقی می‌ماند و پس از رقابت‌ها فراموش می‌شود را بعد از به قدرت رسیدن نیز دنبال کرد اما شیوه‌ای که برای رسیدن به اهدافش پی گرفت تنها سبب شد که در افکار عمومی ایران سیاست‌های آمریکا تقبیح شود چرا که سازمان ملل نیز معتقد بود و معتقد است که ایران به تعهدات خود درباره برجام عمل می‌کند اما ترامپ می‌گفت من از برجام خوشم نمی‌آید بنابراین از آن خارج می‌شوم.

روحانی تصریح کرد: اینکه نمی‌شود. توافق بین‌المللی که منوی غذا نیست تا هر روز آن را مطابق میل کسی عوض کنیم. بنابراین هدفی که آمریکا برای فشار آوردن به ایران و جدا کردن مردم از نظام و دولت‌شان داشت، مشخص بود که از ابتدا ناموفق می‌ماند و تنها کاری که انجام می‌دهد فاصله میان ملت ایران و دولت آمریکا را بیشتر می‌کند.

او با بیان اینکه کاری که ترامپ در این زمینه آغاز کرد هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید، گفت: آنان در چنین فضایی دنبال مذاکره با ایران هم هستند. ما گفته‌ایم که با مذاکره مشکلی نداریم اما آمریکا پیش‌شرط‌های این مذاکره را که برداشتن تحریم حداکثری است و نیز اینکه شرایط را به سمتی ببرد تا ما اعتمادمان به اینکه با چنین دولتی وارد مذاکره شویم و به نتیجه برسیم جلب شود، اگر انجام شود، آن وقت می‌توان درباره امکان مذاکره فکر کرد و تصمیم گرفت.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار NBC مبنی بر اینکه آیا رهبری جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا دستور به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران دهد و از آن طرف نیز اقدامی متقابل انجام شود تا شرایط بهبود یابد یادآور شد: ما به دفعات با آمریکایی‌ها در این زمینه صحبت کرده‌ایم و گاهی هم موفق بوده‌ایم. یعنی در پی این بودیم که آمریکایی‌های دو تابعیتی آزاد  شوند و از آن طرف نیز ایرانی‌ها به میهن‌شان بازگردند. در زمان آقای ترامپ نیز یکی دو بار این بحث‌ها شروع شد و حتی یک بار هم ما یک تبعه آمریکایی – لبنانی را آزاد کردیم و آنان نیز اعلام کردند که اگر یک نفر آزاد شود ما آن را یک نشانه در نظر می‌گیریم و این کار را ادامه می‌دهیم. اما پس از آزادی آن فرد تنها کار آمریکایی‌ها آن بود که از ما تشکر کردند ولی به وعده خودشان عمل نکردند. پس در این زمینه توپ در زمین آمریکاست.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار TBS درباره دیدار اخیر وی با آبه شینزو و اینکه آیا راهی وجود دارد که ژاپن در ترمیم روابط ایران و آمریکا نقش بازی کند؟ اظهار کرد: روابط ما با ژاپن بسیار خوب است. من با شخص آقای آبه ملاقات‌های زیادی داشته‌ام و راجع به مسائل دو جانبه و بین‌المللی با ایشان سخن گفتم. مخصوصا در سفری که ایشان اخیرا به ایران داشتند هم گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و در سفر اخیر هم مذاکرات خوبی با ایشان داشتیم و آقای آبه نیز تلاش کرده است که ما را کمک کند و نیز شرایطی را پیش آورند که تحریم‌ها برداشته شود و اوضاع دگرگون شود که ایشان همچنان این مسیر را دنبال می‌کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته همان طور که پیشتر اشاره کردم دیگرانی هم هستند که این کار را از مسیرهای دیگر دنبال می‌کنند اما امیدواریم که چنین اقداماتی به نتیجه برسد و آمریکا بفهمد کاری که از 18 ماه پیش شروع کرده به ضرر خودش، به ضرر منطقه، به ضرر روابط بین‌الملل و به ضرر تجار و بازرگانان بین‌المللی بوده است تا آن وقت به سمت انتخاب راه درست حرکت کند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار یک رسانه ایتالیایی مبنی بر اینکه آیا با دولت جدید ایتالیا از سوی ایران تماسی برقرار شده و به دوستی سنتی این دو کشور در این شرایط و تاثیرش در بهبود اوضاع فکر می‌شود یا خیر؟ گفت: با دولت جدید ایتالیا نه در این سفر که در سفر سال پیش دیداری داشتیم و در دولت قبل نیز من به ایتالیا سفر کردم و با نخست‌وزیرش دیدار کردم. ایشان نیز به ایران سفر کرد و ما همواره روابط دو جانبه صمیمانه‌ای را داشته‌ایم. البته با توجه به تحریم‌های اخیر کمی روابط ما و تعاملات‌مان آن هم در حوزه اقتصادی کاهش پیدا کرده اما همچنان ارتباطات سیاسی، فرهنگی و تاحدودی اقتصادی‌مان با این کشور حفظ شده است و ما ایتالیا را کشور دوست خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ایتالیایی‌ها از میان کشورهای اروپایی یکی از مواردی هستند که بیشترین تبادلات اقتصادی را با ما تجربه کرده‌اند اظهار کرد: ما از آنجا که این کشور را دوست خود می‌دانیم در مسائل یمن نیز که با کشورهای مختلف به گفت‌وگو نشسته‌ایم ایتالیا هم حضور دارد و نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کند.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار CNN مبنی بر اینکه علت استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نقض برجام از طریق این اقدام ایران اظهار کرد: ما این موضوع را رسما اعلام کرده‌ایم و در واقع سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی ما این بود که محدودیت‌هایی که در برجام برای تعداد سانتریفیوژهای ما در نظر گرفته شده بود را کنار بگذاریم و آن را به آژانس را هم اعلام کردیم.

رییس جمهور افزود: البته ما نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران را کم یا محدود نکرده‌ایم. آژانس به همان صورتی که از ابتدای برجام در ایران فعالیت می‌کرد کار خود را ادامه می‌دهد. ما برخی از تعهدات خود در برجام را کاهش داده‌ایم که مربوط به R&D بوده است. هدف ما از استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته که قرار بود فعال شان کنیم و البته زمان فعال‌ کردن‌شان را در گام سوم جلو انداختیم و امروز نیز برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب می‌کنیم تا زمانی که زنجیره‌شان تکمیل شود فعالیت خود را آغاز کند برای R&D بوده است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار نشریه بلومبرگ درباره ابزارهای مالی که در شرایط تحریم می‌تواند به ایران کمک کند تا ارتباط مالی خود را با اروپایی‌ها را حفظ کند اظهار کرد: در مذاکرات اخیری که ما داشتیم بیشتر راجع به این مساله صحبت شد که کل تحریم‌ها برداشته شود آن هم به صورت یکجا. اما آنچه که پیش از این بحث شده بود موضوعی موقت بود که کردیت 4 یا 5 ماهه در اختیار ما قرار گیرد تا از طریق آن ارتباط مالی‌مان حفظ شود. البته از نظر ما این گزینه هنوز هم روی میز است اما آنکه اروپایی‌ها درباره آن ظاهرا مشکلی پیدا کرده‌اند خودشان می‌دانند و به خودشان برمی‌گردد اما امروز در نیویورک بحث‌های ما مسائل منطقه‌ای و نیز برداشتن کلیه تحریم‌ها بود که البته به نتیجه نهایی نرسید.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه چینی درباره تحریم تانکرهای چینی حمل نفت ایران و اینکه چه اقدام‌های دیگری برای حفظ روابط ایران و چین از سوی جمهوری اسلامی برداشته می‌شود اظهار کرد: دولت چین همواره دوست ما بوده است و در توافق هسته‌ای با ما روابط خوبی داشته است. البته ممکن است دربرخی موارد تحریم اثر گذاشته باشد و روابط‌مان کاهش پیدا کرده باشد. اما همان طور که می‌دانید آمریکا دنبال فشار بیشتر برای رسیدن به مذاکره است که البته آنان را از مذاکره دور می‌کند. آمریکا هرچه فشار بیشتر بیاورد بیشتر از مذاکره دور می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه آمریکا هر روز یک شرکت را به بهانه‌ای تحریم می‌کند و با تحریم‌های غیر قانونی و غلط  می‌خواهد شرایط را برای رسیدن به مذاکره فراهم کند اظهار کرد: اما با همه این حرف‌ها ما دنبال توسعه روابط با چین در همه زمینه‌ها هستیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه دلیل راهبردی افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران چیست؟ تصریح کرد: آنچه که ما قبلا اعلام کردیم این بود که تعهد ما در برجام دو طرفه است یعنی یک سری تعهدات را ما باید انجام دهیم و یک سری را طرف مقابل باید بپذیرد و انجام دهد. اما در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که ما کاملا به تعهدات خود عمل می‌کنیم و آنان رفته رفته تعهدات خود را بیشتر کاهش می‌دهند و ما هم خواستیم که شرایط متعادل شود پس همگام با آنان که تعهدات خود را کاهش می‌دادند ما هم تعهدات خود را کاهش دادیم.

وی افزود: این موضوعی است که در متن برجام نیز پیش‌بینی شده که اگر طرفی از توافق بخشی از تعهدات خود را انجام نداد طرف مقابل می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد. البته ما بارها گفته‌ایم که کاهش تعهدات ما به گونه‌ای است که به محض بازگشت طرف مقابل به تعهدات قبلی، قابل رجوع است یعنی اگر در همین لحظه که ما با هم صحبت می‌کنیم 1+4 اعلام کند به تعهدات قبلی خود برمی‌گردد ما هم سریعا به همان شرایط اول بازخواهیم گشت.

روحانی با تاکید بر اینکه ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نیز هیچ گونه فشار حداکثری، حداقلی یا معمولی را هم دنبال نمی‌کنیم اظهار کرد: ما اصلا اهل اینکه با فشار آوردن کارمان را پیش ببریم نیستم ما دنبال اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین آن هستیم و گفته‌ایم که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را زیر نظر آژانس انجام می‌دهیم ولی امیدواریم که همه کشورهای طرف برجام به سوی تعهد کامل به توافق حرکت کنند.

رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار یک رسانه ترکیه‌ای مبنی بر اینکه آیا ایران پیشنهاد اردوغان برای رسیدن به یک راه حل نهایی در سوریه را پذیرفته است و اینکه آیا ایجاد ناحیه امن در شمال سوریه را مورد قبول قرار داده است یا خیر؟ اظهار کرد: ما این موضوع را در اجلاس آنکارا و مذاکراتی که میان ایران با روسیه و ترکیه انجام شد مورد بررسی قرار دادیم اما در این زمینه باید تاکید کنیم که شرایط امنیتی شمال سوریه یکی از مواردی است که باید قطعا مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه این حق ترکیه است که مرزهایش امنیت داشته باشد. اما از طرفی برای ما هم مهم است که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود. پس بهترین راه حل این است که اولا آمریکا از سوریه خارج شود چرا که همین الان هم بخشی از مشکلات شمال سوریه به حضور آمریکایی‌ها بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: ادلب نیز باید از تروریست‌ها پاکسازی شود و آن وقت ارتش سوریه بیاید و در مرزهای شمالی این کشور مستقر شود نه اینکه به جای آنها ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شود و در آنجا قرار گیرد. بهتر است ارتش ترکیه در خاک خودش باشد و به جای آن ارتش سوریه به شمال این کشور برود و متعهد به تامین امنیت مرزهای شمالی‌اش شود.

روحانی در پاسخ به پرسش نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود امکان گفت‌وگو وجود دارد و اینکه آیا نفتکش انگلیسی توقیف شده آزاد می‌شود یا خیر، اظهار کرد: آنچه که ما به آن معتقدیم این است که برجام یک توافق حداکثری نیست بلکه در زمان خود و در حد خود مورد قبول همه قرار گرفته است. در واقع نکته اصلی این است که الان باید برجام کاملا پیاده شود و همه به آن عمل کنند اگر این اتفاق رخ داد می‌توان به فراتر از برجام هم فکر کرد اما همه باید متعهد شویم که به تعهدات خود در برجام عمل کنیم و بعد می‌توان سطح مذاکره را به سمت توافقات بالاتر حرکت داد.

وی افزود: فکر می‌کنیم آنچه که در زمینه‌های متعدد می‌توان مورد بررسی و مذاکره قرار داد مشخص است و ما هم اعلام کرده‌ایم که در چه سطوحی قائل به مذاکره هستیم. مثلا درباره توان موشکی بهتر است اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اصلا با ما صحبتی نکنند چرا که به گمانم بسیار بدهکار می‌شوند.

رییس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها موشک‌های فراوانی در منطقه ما می‌فروشند و سطح منطقه را از حالت تعادل خارج کرده‌اند. ما می‌گوییم که چنین شرایطی نباید باشد. آنان باید به ما هم سلاح بفروشند. که البته در این زمینه نیز پایان انقضای قطعنامه صادر شده علیه ما رو به پایان است و بعد از آن باید به ما هم سلاح بفروشند اما به طور کلی به آنها نصیحت می‌کنیم که وارد چنین موضوعی نشوند چرا که بسیار بدهکار خواهند شد.

روحانی ادامه داد: اما درباره سایر مسائل می‌توانیم صحبت کنیم و حتی تاکنون با اروپایی‌ها نیز صحبت‌هایی در برخی زمینه‌های دیگر داشته‌ایم که آنان هم گفته‌اند با واسطه اطلاعاتی در این زمینه به آمریکایی‌ها داده‌اند.

او در پاسخ به بخش دوم پرسش خبرنگار وال استریت مبنی بر امکان آزادی نفتکش انگلیسی  اعلام کرد: این موضوع دارد مراحل پایانی خود را در دادگاه طی می‌کند و پیش‌بینی‌ام این است که این نفتکش آزاد خواهد شد.

رییس جمهور در پاسخ به آخرین پرسش این نشست خبری که از سوی یکی از رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه آیا ممکن است با حرکت عربستان به سوی برداشتن حمایتش از تجزیه طلبان ایرانی اوضاع روابط میان ایران و عربستان بهبود یابد؟ اظهار کرد: من در ملاقات با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هم درباره روابط‌مان با عربستان و هم موضوع یمن سخن گفتم. ایشان نیز درباره موضوع روابط ما با آمریکا سخنانی را مطرح کردند و نیز درباره روابط ما با عربستان هم با این کشور گفت‌وگوهایی داشته‌اند و البته نکاتی هم در زمینه روابط ما با آمریکا از قول رییس جمهور این کشور نقل کرده‌اند اما اعتقاد داریم که جنگ یمن باید تمام شود و به سمت صلح حرکت کنیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: مشکل ما با عربستان بیشتر به همان جنگ یمن برمی‌گردد پس اگر آتش بس در یمن آغاز شود تا اندازه زیادی مشکلات ما با عربستان حل خواهد شد و در سایر مسائل هم می‌توان موضوعات را با گفت وگو به سمت حل شدن پیش برد که البته در این زمینه آقای عمران خان مشغول پیگیری موضوع هستند و احتمالا مذاکرات بیشتری را با ایشان در این زمینه خواهیم داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۹۷۰۱۲۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۴
با روحانی تا 1300 هجری خورشیدی
ناشناس۱۱۰۹۸۶۴۰۱:۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۵
برگرديم به حدود صد سال قبل ؟ مگه مرتجع هستيم ؟ !!!
ناشناس۱۱۱۰۵۱۵۲۲:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۵
گفته بود عزت رو به پاسپورت ایرانی بر می گردونیم امروز به وزیر امور خارجه هم اجازه ندادن که پاش رو از محدوده سازمان ملل بذاره بیروه بره بیمارستان ملاقات معاون خودش که اونجا .. بستری شده
ناشناس۱۱۰۹۷۰۲۲۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۴
خداوکیلی دیگه خسته شدیم از دست ات
ناشناس۱۱۰۹۷۸۰۲۲:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۴
24 میلیون رأی را به سخره گرفت!
ناشناس۱۱۰۹۹۸۹۰۹:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۵
ما ملت فقط غر میزنیم. خسته شدی باشه حالا بگو چگار کنیم این نبود اوضاع بهتر میشد؟؟؟؟
ناشناس۱۱۰۹۷۱۴۲۱:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۴
روحانی درست می گوید.
ناشناس۱۱۰۹۷۲۶۲۱:۳۵:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۴
خدارا شكر
ناشناس۱۱۰۹۸۵۸۰۱:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۵
خدارا شکرر یاد مدیری بخیر
کارشناس مسایل استراتیژیک۱۱۰۹۷۳۹۲۱:۵۸:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۴
مرگ یکبار شیون یکبار اگر قرار است اسراییل از صفحه روزگار محو شور و آل سقوط سقوط کند الان بهترین فرصت است یا علی مدد این که نمیشه ما نمادین همه ساله روز قدس بیاییم در خیابان و بگوییم مرگ بر اسراییل و برویم تا سال بعد این در واقع مسخره کردن خود و دیگران است
ناشناس۱۱۰۹۷۴۱۲۲:۰۱:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۴
اگر امریکا منطق را انتخاب کند امکان مذاکره وجود دارد مذاکره سم است نتیجه اگر امریکا منطق را انتخاب کند امکان مسمومیت وجود دارد
ناشناس۱۱۰۹۷۵۸۲۲:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۴
مشکل ایران و آمریکا در کوتاه مدت تقصیر آمریکا و ترامپه اما در درازمدت از اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری و غرب ستیزی در جو آن زمان شروع شد.
ناشناس۱۱۰۹۷۷۶۲۲:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۴
یمن دولت دارد باید همه کشورها با همکاری سازمان ملل با دولت آن همکاری کنند نه با گروهای سرکش .
ناشناس۱۱۰۹۷۸۵۲۲:۵۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۴
تو می گویی در مورد موشکی حرف نزنند ؟ چه حرف ها خودت تا همین چند روز پیش می گفتی برجام را کامل اجرا کنید ولی الان می گویی پروتکل را به برجام فعلی گره می زنیم این خودش ..شما است!!!!
ناشناس۱۱۰۹۷۹۲۲۳:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۴
تا وقتی ما با آمریکا دشمن هستیم و غرب ستیز هستیم، آمریکا هم با ما دشمنی میکنه و با توافقاتی مثل برجام به جایی نمی رسیم. مگر اینکه تصمیم بگیریم دشمنی رو کاهش بدیم و دنبال توافق بریم.
ناشناس۱۱۰۹۷۹۴۲۳:۰۹:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۴
روحانی مچکریم رایم حلالت باشه
ناشناس۱۱۰۹۸۰۵۲۳:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۴
ایشون می فرمایند باید سلاح به ما بفروشند و نمی گوید ما سلاح بفروشیم ایشون می فرمایند که امریکا اگر می خواهد در مورد توان نظامی ما مذاکره کنند نباید سلاح به منطقه بفروشند ولی نمی گوید که امریکا و همه کشورها باید توان نظامی را محدود کنند آدم خجالت می کشد که ایشون را به عنوان ..!!!
معلم۱۱۰۹۸۸۷۰۴:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۵
روحانی از طرف نظام صحبت میکنددوستان لطفا بهره برداری سیاسی نکنند.
ناشناس۱۱۰۹۹۹۸۰۹:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۵
این هم سؤال چند ساله ی83 میلیون : سه برابر شدن ارز و اجناس چند درصد نتیجه ی کارهای بانک ها و چند درصد مربوط به تحریم ها است؟ آیا با رفع تحریم دلار میشه 3800؟ چرا شفاف پاسخ نمی دهید؟!
امیری۱۱۱۰۴۶۹۲۰:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۵
روشن است که قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا و سیاست پولی و اقتصادی دولت است.وقتی تحریم است و نفت صادر نمیشود و امکان دریافت و نقل و انتقال دلار و یورو نیست،و مردم بجای همراهی با حکومت،برای خرید ارز هجوم میاورند، قیمت ارز چند برابر میشود.وپس از آن،قیمت کالاهای مرتبط و وابسته به ارز هم گران میشود.این خیلی روشن و بدیهی است.
ناشناس۱۱۱۰۰۹۴۱۱:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۵
برام باورش سخته که واقعا دولت داره فریب اروپا رو میخوره. اینکه آمریکا قدرت اقتصادی زیادی داره و اقتصاد اروپا خصوصیه و و و و و همه درست! اما اروپا خیلی کارها میتونست بکنه که نکرد! مثلا حداقل میتونست داروهایی که ایران مشکل داره رو بصورت رایگان یا بصورت قرض بده به ایران که سالی نهایتش یکی دو میلیارد یورو بیشتر نمیشد و مشکل تحریم هم نبود. یا خیلی کارهای دیگه میشد کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین