ایالات متحده تا آبان و آذر دربرابر ایران عقب نشینی تاکتیکی می‌کند

گروه جهان الف،   3980704141 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایالت متحده تا آخر آبان یا آذر عقب نشینی های تاکتیکی خواهند کرد و حاضر می شود بخشی از تحریم ها را بر دارد.

به گزارش فارس، برنامه چهارشنبه شب جهان آرا با حضور سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل با موضوع بررسی سفر رئیس جمهور به آمریکا و آینده برجام پخش شد.

در ابتدای این برنامه خوش چشم با بیان اینکه به عبارت بسیاری از کارشناسان دنیا غرب آسیا یا خاور میانه قلب جهان است، گفت: بیشترین میزان انرژی فسیلی در این منطقه است، در عین حال موقعیت سوق الجیشی ایران و ذخایر انرژی و معدنی ایران که حدود ۷ درصد منابع جهان است. علاوه بر آن الگویی که ایران بعد از انقلاب معرفی کرده معضل طرح های توسعه طلبانه آمریکا در منطقه است.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: برخی ایران را با عربستان مقایسه می کنند که با آمریکا و اسراییل رابطه دارد و اقتصاد آن حدود 80 درصد وابسته به نفت است. اما ایران حدود چهل سال است که تحریم است و انبوهی از دستاوردهای علمی را بدست آورده و استقلال دارد و حرف خودش را می زند.

وی افزود: این پیشرفت های ایران الگو سازی می کند. ظریف در ابتدای جنگ یمن ملاقاتی با وزرای خارجه ترکیه و پاکستان داشت تا آنها را متقاعد کند به جنگ یمن وارد نشوند. یکی از آنها به ظریف می گوید ما وارد جنگ با یمن نمی شویم. به ما اثبات شده که این کشورهای عربی معلوم نیست حکامشان تا کی سرکار بمانند اما ایران چهل است که با همه تحریم ها سرپا ایستاده است. البته این کشور بعدا هم در هیچ حمله ای به یمن شرکت نکرد. 

خوش چشم تصریح کرد: این ایران بود که روسیه را متقاعد کرد تا برای نبرد با تروریست ها به سوریه بیاید و اگر امروز روسیه در خاورمیانه نقش بازی می کند به خاطر سیاست های ایران است. ضمن اینکه این حضور روسیه موجب شد تا تروریسم از مرزهای آن کشور دور بماند زیرا گسترش این جریان در چچن و در روسیه باعث مشکلات عمیقی برای آنها می شد. 

وی ادامه داد: طبیعی است که آمریکایی ها با ایران دچار یک تضاد منافع باشند. آمریکا با جمهوری اسلامی فقط سر مسئله هسته ای مشکل ندارد که اگر فقط این مشکل بود، در برجام می ماند زیرا ما داوطلبانه پروتکل الحاقی که دسترسی وسیعی به آژانس برای بازرسی به آنها می داد را اجرا کردیم و اگر فقط مشکل آنها هسته ای بود در برجام می ماندند زیرا سختگیری این رژیم بازرسی در برجام دیده شده بود. آمریکا کلا ایران را به عنوان یک الگوی در حال رشد در خاور میانه می بیند که هر روز هم محبوبیت آن در حال افزایش است. آمریکایی ها با تمام مولفه های قدرت ما سر و‌ کار دارند. برای همین هرکاری می کنند تا ایران را محدود کنند. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ در سخنرانی اش در سازمان ملل باید درباره ایران صحبت می کرد. البته در باره چین و روسیه و کره هم صحبت کرد. درباره چین و کره سعی کرد خیلی تند صحبت نکند اما درباره ایران و ونزوئلا تند صحبت کرد. ترامپ همان کسی است که ایران را مستقیم و غیر مستقیم تهدید به حمله نظامی هم کرده است.

خوش چشم گفت: اصلا بولتون را آورد تا گروه‌های تروریستی را برای ایجاد ناامنی تسلیح کند. ایشان پارسال یک‌خبری را درز دادند و گفتند بولتون طرح های حمله به ایران را تهیه کند. بلافاصله تنش ها آغاز و آمریکا ‌ناوگانش را در خلیج فارس آورد و در مقطعی که تنش به اوج رسید کل ناوگان را از خلیج فارس بردند تا به ما پالس بدهند. زیرا همه می دانند آمریکا تا زمانی که در یک منطقه است جنگ ایجاد نمی کند.

وی عنوان کرد: اما از زمانی که پهپاد آنها ساقط شد این تهدیدها بی اعتبار شد و فقط قصد آنها این بود که تهدید نظامی بکنند. آنها انواع فرمول های تحریمی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی، ‌امنیتی ‌‌و تروریستی را اجرا کردند و هدف از تهدید نظامی این بود تا محاسبات مقامات ما عوض شود تا ما پای مذاکره برویم که این فرمول را یکبار دیگر هم اجرا کردند. 

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: در این مرحله باید تهدید باور پذیر باشد. باور پذیری یک حدی دارد. از روزی‌ که پهپاد را زدیم تغییراتی ایجاد شد مثل رفتن بولتون. البته بولتون برای ما نرفت او به خاطر اختلافاتش با ترامپ رفت او آمده بود تا نقش پسر بد را بازی کند و ما را بترساند اما در حقیقت او تاریخ مصرفش منقضی شده بود. 

وی گفت: بعد به یک دفعه لحن ترامپ عوض شد و‌ گفت ما دیگر نمی خواهیم با ایران جنگ کنیم و هیچ آمریکایی عاقلی چنین کاری نمی کند. در صورتی که آمریکا از روزی که بوجود آمده هر ۸ سال یکبار جنگیده است. 

خوش چشم اظهار داشت: امروز ما تهدید دشمن را بی اثر کرده ایم و قدرتمان را اثبات کردیم و حالا ما هستیم که معتبر شده ایم. تا روزی که برجام بود می‌گفتند سایه شوم جنگ برداشته شده است. اما زمانیکه ما سراغ مقاومت فعال رفتیم و جلوی آنها ایستاده ایم و پهپاد آنها را زدیم سایه شوم جنگ هم بر طرف شد. این یک دستاورد است.

وی افزود: نهادهایی که باید در حوزه دفاعی و دیپلماسی دفاعی کار می کردند ۵۰ درصد کار را کرده اند. نیمه دوم این است که ما باید در ادامه این قدرتمندی در حوزه نظامی، در حوزه دیپلماسی هم قدرتمندانه عمل کنیم.

این قدرت نظامی را پشتوانه مذاکره ایجاد نکرده بلکه پشتوانه ای برای دیپلماسی قدرت ایجاد شده است مثلا در این دیپلماسی، برخی اوقات لازم نیست شما مذاکره کنید. 

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشورهای اروپایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند و بدهکار هستند بعد ما را تهدید کرده و متهم می کنند که ما به عربستان حمله کرده ایم. 

وی درباره دیدار روحانی با برخی مقامات اروپایی در سفر به نیویورک تصریح کرد: به نظر من در این شرایط شما می توانید اصلا با آنها دیدار نکنید تا طرف مقابل بفهمد صدور بیانیه هزینه دارد. دومین گزینه این بود که با طرح از پیش تعیین شده می رفتیم اما فرصت این را نمی دادیم که او ما را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و در طرف مقابل ما باید به آنها عتاب می کردیم که شما به هیچ تعهدی حتی اینستکس عمل نکردید. در این دیدارها ما باید طلبکار می بودیم. ما نمی بایست فقط در بیانیه‌ها آنها را محکوم می کردیم بلکه باید در عمل این کار را می کردیم. 

خوش چشم درباره سخنرانی روحانی در سازمان ملل تاکید کرد: ما برای اینکه متوجه بشویم روحانی در چه چارچوبی صحبت کرد باید بررسی کنیم که ما در تقابل با آمریکا هستیم و آنها نیاز دارند تا ما را پای میز مذاکره ببرند که قدرت ما را کنترل کنند. کار آنها به جایی رسیده که برای اینکه از خجالت اینکه که نگویند یک کشور دست خالی دو پالایشگاه را زده حرفی زده اند که موجب حقارت صنایع اسلحه سازی آمریکا است. 

وی افزود: آنها می گویند ایران یک دو جین پهپاد و موشک فرستاده که عرض خلیج فارس را طی کرده اند و به عربستان رسیده اند و ما نه تنها نتوانسته ایم یکی از آنها را بزنیم بلکه حتی نتوانسته ایم آنها را رهگیری کنیم. این در صورتی است که آنها در این منطقه ناو هواپیمابر و رزم ناوهای دارند که به انواع سپر موشکی مجهز است و علاوه بر آن قبلا ۳۶ پایگاه داشتند اما الان حدود ۴۰ پایگاه دارند و آخرین لایه دفاعی آنها هم در خاک عربستان و نزدیک پالایشگاه بوده است. 

خوش چشم گفت: این خواری و خفت مضاعف برای آمریکایی ها است یعنی تکنولوژی تسلیحاتی آمریکا عقب است و اگر روز ی اتفاقی بیافتد. ایران طوری آنها را میزنند که خواب می مانند. 

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آنها می خواستند یک پشتوانه سیاسی بسازند علیه ایران تا ایران را پای میز مذاکره بیاورند. در این چارچوب که توقع می رود دیپلماسی قدرت پیش برود ما چند دیدار حاشیه ای داشتیم که آنجا لازم بود دیپلماسی قدرت بوجود بیاید که اجرا نشد. اگر عتاب و‌ خطابی از سوی ایران شده بود با ادبیاتی بود که در سخنرانی در صحن سازمان ملل مشخص می شد اگر دیروز هم چنین صحبتی شده بود حتما متن صحبت ها می آمد ضمن اینکه نوع نشستن و فیلم مذاکره هم دیپلماسی قدرت را به ما نشان نمی دهد. 

وی افزود: خبر آمد ایران تغییراتی در برجام می دهد. ظریف هم گفت اگر تحریم ها را بردارند پروتکل الحاقی را تصویب می کنیم. این یعنی کاری که قرار بود 10 سال دیگر انجام شود را جلو می اندازیم. دیروز ایران شرطی گذاشت که کنگره آمریکا هم باید برجام را تصویب کند تا کل تحریم های ثانویه را لغو کند. این شرط هم در حقیقت یک ضرر مضاعف برای ما است. چرا ما باید چنین شرطی بگذاریم؟ 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بر اساس تعریفی که همه از ترامپ دارند که برخی معتقدند او دنبال یک قرارداد برای خود است و برخی می گویند این استراتژی بلند مدت آمریکا است و اگر اوباما هم بود مانند ترامپ عمل می کرد، در این چارچوب وقتی ما پیشنهاد می دهیم که یک کار جزیی داوطلبانه می کنیم، آیا ترامپ قبول می کند؟ آنها خواهان مذاکرات منطقه ای، موشکی و برجام ابدی هستند. اما اقدام جزیی را نمی پذیرند مگر اینکه شما ردی به آنها بدهی که در آینده اگر اعتمادسازی بشود منطقه و موشکی هم حل می شود. این رفتار به معنای عقب نشینی تفسیر می شود و شد. انواع کارشناسان خارج از کشور اعم از خارجی و ایرانی گفتند عقب نشینی از مواضع ایران بود. 

وی گفت: این پالس در بدترین زمان ممکن فرستاده شد. سخنرانی روحانی استدلال های خوبی داشت مانند صلح هرمز اما در لایه زیرین چند نکته وجود دارد که نگران کننده است. وقتی شما گفتی من در برجام دست می برم این حد‌ یقف ندارد. شما دارید راه را برای معامله کردن در برجام باز می کنید که حد یقفی ندارد. آمریکا دنبال این نیست که ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم چون آنها دنبال حل کردن موضوع هسته ای نیستند. این می‌تواند سرآغازی برای مذاکره مجدد باشد. از ابتدا که ما به سمت مذاکره با آمریکایی ها رفتیم فکر کردیم آنها دنبال حل منازعه هستند اما آنها دنبال مهار قدرت ما هستند تا ما را ضعیف کرده و در انتها کشور را سرنگون کنند. برای این کار هم مهمترین اسلحه اش تحریم است.

خوش چشم با بیان اینکه روحانی می گوید برجام برای ما و شما حداقل بود، تصریح کرد: این حرف که اگر بیشتر می خواهی بیشتر هم باید بپردازی یعنی چه؟ این یعنی برجام دو و سه. خوب آمریکا که گفته چه چیز بیشتری می خواهد. آنها که گفته اند می خواهند قدرت موشکی و منطقه ای ما را مهار کنند. آمریکا با موشک ما اختلاف ندارند. عربستان از چین موشک خریده است با برد ۵ هزار کیلومتر اما مشکل آمریکا با ما این است که با حضور ما هژمونی آنها در منطقه دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به دخالت آمریکا در ایجاد نا امنی در منطقه تاکید کرد: جو بایدن در یک سخنرانی رسما گفت مقصر بوجود آمدن گروه های تروریستی در منطقه، ترکیه، عربستان و قطر بود. مایکل فلین که مشاور امنیت ملی ترامپ بود می گوید روزی که داعش داشت در عراق ‌و سوریه ایجاد می شد دو گزارش نوشتم که اینها دارند این کار را می‌کنند که اوباما دستور داد هیچ کاری نکنید. اما ایران نگذاشت این اتفاق در منطقه فراگیر شود. اینها نظمی را می خواهند در جهان بر پا کنند اما با مشکلی به نام ایران برخورد کرده اند. آنها با ما تضاد منافع دارند. معلوم است آمریکا نمی گذارد منافعش در منطقه به خطر بیافتد. آمریکا این طور نیست که توسط یک نفر ترامپ جهت دهی شود بلکه از طرق مختلف مستقیم و غیر مستقیم به آن جهت می دهند.
 
وی ادامه داد: دو حرف نگران کننده در چارچوب دیدارهای سفر اخیر به نیویورک و کل تقابل ما با آمریکا که برخلاف صحبت های رهبر انقلاب هم زده شد و آن اینکه ما آماده ایم راه تغییر در برجام را باز کنیم. یکی دیگر هم اینکه آقای روحانی گفت برجام درباره حداقل ها است یعنی آمریکا به برجام برگردد تحریم را بردارد و بعد راجع به بیشترها صحبت کنیم. 

خوش چشم تصریح کرد: تا موقعی که تقابل بین ما و آمریکا هست شرایط ما حساس است. دوستانمان در دولت یا کسانیکه موافق دولت هستند نباید برآشفته بشوند که برخی مثل من بیایند و انتقاد کنند. من مدتها است به دنبال این هستم که رسانه ها تبدیل به گعده ای بشود که موافقان و مخالفان در باره مسایل مختلف صحبت کنند. الان در دنیا شرکت ها و کارخانه ها بیشترین هزینه ها را می کنند تا کارشناسان بیایند و ایراداتشان و راه های بهتر شدن را بگویند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سخنرانی روحانی ادامه داد: این سخنرانی نشان می دهد که در لایه های زیرین هنوز دنبال راهکار مذاکره هستیم. آمریکایی ها چهل سال است که با ما تقابل دارند. تا ۱۵ سال پیش تلاش می کردند تا از طریق انقلاب مخملی و غیره جمهوری اسلامی را سرنگون کنند اما وقتی دیدند نشد راه دیگری انتخاب کردند. در یک جلسه استماع کنگره که خانم رایس رفته تا بودجه سال ۲۰۰۷ خود را تصویب کند همین اوباما که آنوقت سناتور بود و دیگران سر او فریاد می زنند که ما در منطقه پول هزینه کردیم اما در عراق دولت شیعه طرفدار ایران آمده است و در جنگ 33 روزه شکست خوردیم. -البته هنوز هم دنبال این هستند که در جنگ ۳۳ روزه چطور شکست خوردند- در غزه هم انتخابات برگزار شده و حماس از آن بیرون آمده است. در آمریکای جنوبی هم هر که شعار مرگ‌ بر آمریکا می دهد بر سرکار است. نزدیک است که ایران با این سرعت رشد از منطقه هم فراتر رود.

وی گفت: به فکر می افتند و استراتژی تعامل را برای مهار ایران مطرح کردند. دو راه یعنی تحریم و تهدید نظامی باور پذیر را در پیش گرفتند تا ایران را پای میز مذاکره بیاورند و ایران را در محاسبات دچار اشتباه کنند. در دوران اوباما تحریم ها را گسترده کردند برای اینکه فشار مضاعف ایجاد کنند. به اف ای تی اف هم در سال ۲۰۱۲ یک ماموریت جدید می دهند که مقابله با تامین مالی تسلیحات اتمی است اما در آن زمان فقط پرونده هسته ای ایران در جهان باز بود. 

خوش چشم افزود: بعد گفتند باید تحریم ها را روی شبکه بانکی ایران و نفت ایران اعمال کرد. اما این تحریم هم تا یک جایی کارایی دارد. خود اوباما گفت که بعد از یکسال شرکت های اروپایی و آمریکایی به ما اعتراض کردند که تا کجا باید هزینه اقدامات آمریکا را بدهند و بازار بسیار پر سود و جذاب ایران را از دست بدهند. 

وی عنوان کرد: ریچارد نفیو که طراح تحریم های ایران است، قائل به این است که تحریم حداکثری نهایتا دو سال جواب می دهد. خوب ترامپ یک سال ‌و نیم پیش از برجام خارج شد حالا اگر ایران مقاومت حداکثری بکند این اسلحه تحریم کُند می شود. خوب کشوری مثل ایران وقتی می تواند در مقابل تحریم بایستد یعنی تحریم را دور می زند. خوب وقتی ایران بایستد اثر تحریم از بین می رود و آنها به هدفشان نمی رسند.  خب اگر آمریکا تحریم را به عنوان اسلحه اصلی از دست بدهد، حربه اصلی سیاست مهار از دست می رود. در حوزه نظامی هم که ما توان خود را نشان دادیم. اگر این روند ادامه یابد تا آخر آبان یا آذر آمریکا عقب نشینی های تاکتیکی می‌کند و حاضر می شود تا بخشی از تحریم ها را بر دارد تا شما را پای میز مذاکره بیاورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: برعکس آن این است که اگر شما به خاطر ۱۵ میلیارد رفتید و عقب نشینی کردید بعد از ۴ ماه که رفتید و گفتید درباره موشک صحبت نمی کنیم بر می‌گردید به اردیبهشت امسال و آنها دوباره مانع از فروش نفت ایران می شوند. اوج تحریم ها در طول انقلاب از اردیبهشت تا شهریور ۹۸ بوده است و اگر ما پای مذاکره برویم باید این سیکل را دوباره تجربه کنیم و در این بین مردم ضرر می کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۹۶۵۹۱۹:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۴
تحلیل لایه زیرین سخنان روحانی رو قبول ندارم چون چی حرف میزنی در مقابل اینکه چی عمل میکنی چندان اهمیت نداره اما قسمت پایانی کاملا درست هست اثربخشی تحریمها محدوده زمانی خاص دارد و ما نباید حرکتی بکنیم که اثر گذاری آن تازه شود اما این هم یک نقطه ضعف دارد و اونهم اینه که پس از طی شدن این زمان چه حرکتی بکنیم؟
ناشناس۱۱۰۹۹۵۶۰۸:۴۰:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۵
.. عربها از ترس ایران در حال خرید اسلحه و دعوت بیشتر آمریکای ها به منطقه برای حمایت از خودشان هستند و این یعنی ادامه سود مالی بیشتر برای آمریکا اگر ایران این موضع مثلا ضد آمریکایی رانداشت سودی هم در جیب ٱمریکا نمی رفت برای همین هم آمریکا اصلا تمایلی به حمله به ایران ندارد حمله کند منافع خود را از دست دهد؟
ناشناس۱۱۰۹۷۷۹۲۲:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۴
وقتی ۴ تا سیاست مدار ناپخته از گذشته درس نگرفته باشند و سر کار باشند می شود این آقایان
ناشناس۱۱۰۹۸۸۱۰۲:۵۴:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۵
فقط مذاكره با دست پر وآنهم به موقع
ناشناس۱۱۰۹۸۹۸۰۶:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۵
خیال‌بافی بود
ناشناس۱۱۰۹۹۰۸۰۶:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۵
وقتی برجام را باآن همه مذاکره وبوق وکرناکنارگذاشتن هیچ دلیلی برای بازکردن پرونده آن ومذاکره مجددوجودنداره وباید جهت حل مسائل مربوط به تحریم علاوه برحرکت داخلی همکاری باکشوردیگرازجمله همسایگان گسترش بدیم نه توجه به کشورهایی که خودشان مشکلات داخلی دارند وبسیارهم پررو هستن.ازیک سوراخ دوبارنبایدگزیده شدوموضع ماهمیشه بایدچه درمذاکره ومواضع نسبت به آنها انتقادی باشه.
ناشناس۱۱۰۹۹۲۸۰۷:۵۴:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۵
یعنی تا آذر ماه آمریکا عقب نشینی میکند و تحریم ها رو بر میدارد؟ یعنی دو سه ماه دیگه؟
ناشناس۱۱۰۹۹۳۹۰۸:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۵
راستی قهرمان نگفتی تورم شهریور ماه چند درصد بود؟ رشد اقتصادیمون مثبت چند درصد بود؟ ..
ناشناس۱۱۰۹۹۴۱۰۸:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۵
هر پیش بینی که بر پایه پذیرش خواستهای فقط یکطرف باشد توهم است . این تصور که جهان غرب و همسایگان عرب ما تن به تسلط ایران برمنطقه بدهد بدور از واقعیت است همین ترکیه در عراق و سوریه منافع استراتژیکی دارد که بسادگی از آنها نمیگذرد .
ناشناس۱۱۰۹۹۵۴۰۸:۳۷:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۵
خوش چشم کارشناس بسیار خوب و منطقی هست.
ناشناس۱۱۰۹۹۷۱۰۸:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۵
روحانی باید اینبار به حرف های رهبری گوش کنه «..‌‌‌. اگر مذاکره ای هم در کار باشه با این دولت آمریکا هیچ مذاکره ای نمی‌کنیم »
ناشناس۱۱۱۰۲۳۳۱۴:۱۹:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۵
به امید خدا درست میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین