نشنال اینترست: هیچ شرکتی از اینستکس استفاده نمی‌کند

گروه جهان الف،   3980704105

مهر: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «سام دننی» منتشر نموده که نویسنده آن معتقد است: خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران باعث ایجاد شکاف میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده شده است.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

بسیاری از متحدین ایالات متحده امریکا با ارزیابی واشنگتن از دیکتاتور خطرناک «صدام حسین» در سال ۲۰۰۳ موافقت کردند اما برخی از آنها مانند فرانسه و آلمان، با استفاده از نیروی نظامی برای حل مسئله مخالف بودند. این اختلاف نشان دهنده  کاهش چشمگیر روابط بین اتحادیه اروپا و امریکا بود. در حال حاضر همانطور که تنش ها بین امریکا و ایران افزایش می یابد، واشنگتن شکاف جدی دیگری با متحدان اروپایی خود تجربه می کند، موردی که می تواند به قدرت مالی ایالات متحده امریکا در سطح جهانی آسیب زند.

حمله به عراق منجر به ایجاد بحران در روابط اتحادیه اروپا - واشنگتن شد زیرا فرانسه و آلمان به شدت مخالف استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی عراق به سلاح های کشتار جمعی بودند. در عوض، آنها به دنبال استفاده از دیپلماسی بودند و شواهد توسعه سلاح های کشتار جمعی توسط عراق را زیر سوال بردند این در حالی است که  ایالات متحده امریکا ادعا می کرد ایجاد یک دولت دموکراتیک منجر به شکوفایی دموکراسی در منطقه خواهد شد.

در نتیجه روایتی از خیانت فرانسه و آلمان در ایالات متحده امریکا گسترش یافت و حمایت اروپا از رهبری ایالات متحده در صحنه جهانی کاهش یافت. در آن زمان، تهاجم  به عراق بین کشور های اروپایی شکاف ایجاد کرد. با گذشت شانزده سال  از حمله به عراق، اکنون اروپایی ها به اتفاق آراء حمله نظامی علیه ایران را اشتباه بزرگ یکجانبه گرایی ایالات متحده امریکا می دانند.

 ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و ایران از قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۶ تاکنون در حال مشاجره و چانه زنی هستند. اما اقدام اخیر ایران جهت نقض برجام و ضبط تانکرهای نفتی انگلیس در خلیج فارس همراه با اعزام سربازان آمریکایی برای اولین بار از زمان جنگ عراق به عربستان سعودی تنش های بین اتحادیه اروپا و واشنگتن را بیش از پیش افزایش داده است.

به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، دونالد ترامپ به طور مکرر از برجام که در زمان دولت اوباما به امضاء رسیده بود، انتقاد کرد تا از تولید سلاح هسته ای توسط ایران جلوگیری کند. او ادعاهای جمهوریخواهان مبنی بر اینکه توافق نامه  هسته ای ایران بسیار محدود بوده و به اندازه کافی محکم نیست را بارها تکرار کرد این در حالی است که از نظر اروپایی ها برجام موفقیت آمیز بود.

اعلامیه رئیس جمهور ترامپ در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه ایالات متحده امریکا رسماً از برجام خارج می شود و تحریم های گسترده اقتصادی یک جانبه را مجدداً علیه ایران اعمال می کند توسط توسط فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه که عزم خود را برای پایبندی به توافق اعلام کرده بودند، مورد انتقاد قرار گرفت.

در طی یک سال گذشته واشنگتن تلاش نموده ایران را به شدت تحریم و تحت فشار قرار دهد این در حالی است که اتحادیه اروپا سعی نموده برجام را نجات دهد.

تقریبا بلافاصله پس از خروج ایالات متحده امریکا از برجام، وزیر دارایی فرانسه به دنبال یافتن راه هایی جهت دور زدن تحریم های ایالات متحده بود و نشان داد که اتحادیه اروپا می تواند از قانون مسدود ساز برای حمایت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های ثانویه ایالات متحده استفاده کند. در اوت سال ۲۰۱۸، وزیر خارجه آلمان «هایکو ماس» از ایجاد مکانیسم پرداخت اروپایی مشابه سیستم ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان (سوئیفت) جهت تجارت با ایران حمایت کرد.  

در سپتامبر ۲۰۱۸، «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی، از ایجاد کانال SPV خبر داد که به شرکتهای اروپایی اجازه می داد از تحریم های آمریکا دور شوند و تجارت خود را با ایران به امید حفظ برجام ادامه دهند. کمیسیون اروپا نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ اقداماتی جهت افزایش نقش یورو در پرداخت های جهانی پیشنهاد داد.

مسلماً، شرکتهای اروپایی علیرغم پیشنهاد قانون مسدود ساز اتحادیه اروپا از تحریم های آمریکا تبعیت کرده اند. صدراعظم آنگلا مرکل پیشنهاد «ماس»  را رد نموده چرا که برنامه اینتسکس تا حد زیادی نمادین است و هیچ شرکتی از آن استفاده نمی کند.

اما اینکه این اقدامات در وهله اول پیشنهاد شده از اهمیت بالایی برخوردار است و تحریم های آمریکا علیه ایران بر منافع تجاری و امنیتی اروپا تأثیر زیادی گذاشته است. مقایسه هایی بین بحران فعلی با ایران و جنگ عراق انجام شده اما خطر اختلاف و شکاف اروپا و امریکا بر سر ایران بسیار بزرگتر از اختلاف و شکاف آنها در مورد جنگ عراق است.

ایجاد یک معماری مالی جایگزین می تواند منجر به بالکانیزه شدن مالی در امتداد خطوط سیاسی شود. در نتیجه، کشورهایی که مخالف سیاست های ایالات متحده هستند، بسیار راحت تر می توانند تحریم های واشنگتن را دور بزنند. از این بدتر، معماری اقتصادی بالکانیزه شده می تواند مشکلات بیشتری را در ارائه پاسخ های هماهنگ به بحران های مالی جهانی آینده ایجاد کند.

بنابراین می توان گفت شکاف فعلی بین امریکا و اروپا بر سر تهران می تواند نشان از دوره ای جدید و ناپایدار در سیاست جهانی باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین