روایت‌های دانشجویی از بلوا بر سر یک «عکس»

گروه اجتماعی الف،   3980704071 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اولین روز سال تحصیلی جدید در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه با خبر وقوع درگیری میان دانشجویان بسیجی و اعضای انجمن اسلامی آزاداندیش تیتر برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری شد و امروز نیز ادامه واکنش‌ها به آن به دفتر ریاست دانشگاه و شخص حسین سلیمی رسید.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبر اولیه این درگیری در کانال‌های خبری دانشجویی و سپس به اشتراک‌ گذاشته‌شدن ویدئوهای کوتاه از لحظات وقوع این مشاجره و درگیری میان دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی، توجه برخی رسانه‌ها  به این ماجرا جلب شد تا جایی که روز گذشته برخی روزنامه‌ها اخباری هر چند کوتاه و مختصر درباره آن منتشر کردند. رخدادی که همزمان با اعلام خبر قطعی‌شدن حکم ۱۸ ماه زندان برای یکی از دانشجویان این دانشکده به وقوع پیوست.

در همین زمینه ایسنا با سه تن از شاهدان عینی این درگیری گفت‌وگوهایی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

بچه‌های بسیج به عکس میرحسین اعتراض داشتند

علیرضا چمن‌زار یکی از اعضای انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی علامه درباره این درگیری می‌گوید: در روز اول مهر روال این است که انجمن‌های مختلف دانشجویی میزی را در جلوی در دانشکده برای تبریک به ورودی‌های جدید و جذب آنان در انجمن‌های خود بر پا می‌کند به‌طوری که هم بسیج هم انجمن مستقل هم انجمن آزاداندیش و هم انجمن اسلامی میزهایشان را برپا کرده بودند. در این میان میز انجمن دانشجویان آزاداندیش از عکس میرحسین موسوی برای تزیین استفاده کرده بود و همین موضوع فضا را به این سمت برد که بچه‌های بسیج ابتدا به صورت غیررسمی و با تذکر به مسئولان حراست فشار آورند که این عکس برداشته شود. بچه‌های آزاداندیش هم در واکنش به آنان تاکید می‌کردند که هیچ منع قانونی وجود ندارد که لازم باشد بر اساس آن عکس میرحسین را برداریم. در همین شرایط بود که یکباره دیدیم بچه‌های بسیج به سمت میز بچه‌های آزاداندیش رفتند تا عکس را بردارند و بعد از آن هم درگیری‌ها بالا گرفت.

ممکن است برخی از کسانی که در درگیری حضور داشتند دانشجو نباشند

وی درباره صحت این ماجرا که گفته می‌شود کسانی که به میز انجمن اسلامی آزاداندیش متعرض شده‌اند از دانشجویان سایر دانشکده‌ها و افراد غیردانشجو بوده‌اند، اظهار کرد: دم در به آنها گفتند که کارت‌هایتان را نشان دهید، چرا که فقط با کارت دانشجویی می‌توانید وارد دانشگاه شوید اما این بحث هم پیش آمد.

کاری از دست انتظامات دانشکده برای آرام‌کردن فضا برنیامد

این فعال دانشجویی درباره عدم واکنش مسئولان حراست و انتظامات نسبت به این درگیری و صحت این ادعا اظهار کرد: در ابتدا نیروهای انتظامات که دو نفر بودند سعی کردند که وارد درگیری شوند و ماجرا را خاتمه دهند اما بعد که دعوا بالا گرفت کنار کشیدند و رئیس انتظامات هم در این زمینه همکاری نکرد و عملا کاری از دستشان بر نیامد. بعد از این ماجراها مسئولان حراست کل آمدند و به شروع صحبت با دانشجویان بسیجی کردند تا دعوا تمام شود و بعد از این حرف‌ها بود که دیگر دعوا تمام شد و گمان می‌کنم عکس هم در جای خود باقی ماند.

تاکنون هیچ بازداشت یا فراخوانی به کمیته انضباطی انجام نشده است

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانشجویان در این درگیری صدمه دیدند، اظهار کرد: مچ و دست برخی از بچه‌ها ضربه خورده بود چند تایی عینک خرد شد. البته هیچ بازداشتی انجام نشد و تا کنون کسی به کمیته انضباطی هم فراخوانده نشده است ولی امیدوارم ماجرا ختم به خیر شود.

وجود عکس میرحسین در دانشگاه خلاف امنیت ملی است

از سوی دیگر محمد مهدی جالو یکی از بسیجیان حاضر در این درگیری نیز به ایسنا می‌گوید: بچه‌های انجمن اسلامی آزاداندیش که دیروز قرار بود برای ورودی‌های جدید مراسم داشته باشند و به آنها خوش آمد بگویند و به عضویت انجمن خودشان دعوتشان کنند، عکسی از آقای میرحسین موسوی را به محل استقرار میزشان چسبانده بودند. ما نیز از بچه‌های بسیجی بودیم که درپی سرکشی به دانشکده‌های مختلف به دانشکده علوم اجتماعی آمده بودیم و آنجا متوجه این موضوع شدیم و پس از آن به یکی از کادرهای عمومی دانشکده گفتیم که عکس را بردارند.

وی ادامه داد: البته این اتفاق بعد از صحبت با حراست دانشگاه افتاد و ما بعد از اینکه دیدیم عکس دوباره به سر جای خود برگشته است از طریق رئیس دانشگاه، معاونت‌ها، حراست و رئیس دانشکده علوم اجتماعی موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم که طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی این عکس نباید در دانشگاه روی دیوار برود اما پس از انتقال اعتراض ما به آنان با این گفته‌شان مواجه شدیم که ما از انجام چنین کاری معذور و ناتوانیم.

مدیرکل حراست دانشگاه علامه با ما هم‌نظر است

جالو در ادامه با اشاره به جلسه شب گذشته خود با مدیرکل حراست دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: البته من در جلسه با مدیرکل حراست دانشگاه علامه داشتم ایشان قول پیگیری مساعد در این زمینه را به ما داد و تاکید کرد که در این موضوع برای ما فرقی میان دانشجویان بسیجی و آزاداندیش نیست. هر کسی که کاری خلاف هنجارها انجام دهد مسئله‌اش پیگیری می‌شود.

چون انتظامات دانشکده برای برداشتن عکس اعلام ناتوانی کرد، خودمان وارد عمل شدیم

این عضو بسیج دانشجویی دانشگاه علامه با بیان اینکه بعد از شنیدن سخنان انتظامات دانشکده علوم اجتماعی و ناتوانی آنها از پیگیری این موضوع خودمان وارد عمل شدیم افزود: بعد از اینکه چنین حرف‌هایی را شنیدیم خودمان رفتیم و کاملا با آرامش عکس را از روی میز برداشتیم و مطمئنم دوربین‌های دانشکده نیز این صحنه را ثبت کرده‌اند اما یکباره آنها ریختند و ما را کتک زدند. به اندازه‌ای که خواهران بسیجی پس از اینکه این صحنه‌ها را دیدند شوکه شدند و بعد از چنین برخوردی ما را به بیرون از دانشکده هدایت کردند و گفتند شما دانشجو نیستید و ما هم می‌خواستیم خواهران بسیجی را از دانشگاه خارج کنیم و جلوی حبس شدن آنها در فضای دانشکده را بگیریم. بنابراین مجبور شدیم با فشار وارد شویم و بعد نیز درگیری فیزیکی رخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که علت سرکشی آنها به دانشکده علوم اجتماعی آن هم در روز اول مهر چه توجیهی داشته است اظهار کرد: ما بسته‌های فرهنگی را آماده کرده بودیم تا در روز اول مهر به دانشکده‌های مختلف ببریم و تحویل بسیج هر دانشکده بدهیم و برای همین آن روز نیز اتفاقی به دانشکده علوم اجتماعی رفته بودیم و با آن ماجراها مواجه شدیم.

با دوستانمان تماس گرفتیم تا بیایند و در درگیری کمک‌مان کنند

جالو در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویی خارج از دانشکده علوم اجتماعی نیز پس از وقوع درگیری‌ها وارد این دانشکده شده است یا نه؟ اظهار کرد: بله من رد نمی‌کنم که ما با دوستانمان تماس گرفتیم تا آنان نیز از دانشکده‌های دیگر به ما بپیوندند؛ چراکه ما تنها سه یا چهار نفر بودیم و یکباره با جمعیتی قریب به ۲۰ نفر یا بیشتر مواجه شدیم که ما را تهدید می‌کردند و می‌گفتند از دانشکده بیرونتان می‌کنیم. دانشکده دست ماست نه شما یا بسیج یا حراست. ما اینجا تصمیم می‌گیریم و هر کاری که بخواهیم می‌کنیم.

آغازکننده درگیری بسیجی‌ها نبودند

دستیار ویژه مسئول بسیج دانشگاه علامه ادامه داد: ما که چنین فضایی را دیدیم و با برخورد آنها مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم از دوستانمان نیز کمک بخواهیم اما تاکید می‌کنم که ما آغاز کننده درگیری نبودیم. بلکه فقط می‌خواستیم پس از آنکه ما را از دانشکده بیرون کردند دوباره وارد شویم و خواهرانی که آنجا مانده بودند را از دانشکده خارج کنیم و به بیرون ببریم.

بسیجی‌ها زدند اما خوردند که زدند!

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم که بسیجی‌ها نزدند. بسیجی زد اما خورد که زد. ما نمی‌توانیم بگوییم که یک عده بیایند و ما را کتک بزنند و بعد هم از دانشکده بیرونمان کنند و به ما بگویند شما امنیتی هستید و ما هم هیچ کاری نکنیم و در عین حال خواهران بسیجی را که وحشت زده شده بودند در دانشکده رها کنیم و برویم. ما هم در میان بسیجیانمان مصدوم وجود داشته است و اینطور نبوده است که فقط آنان آسیب دیده باشند نه ما.

 با سکوت شورای‌عالی امنیت ملی درباره انتشار عکس موسوی مخالفیم

جالو در پاسخ به این پرسش که آیا وی مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره انتشار تصاویر میرحسین موسوی در دانشگاه‌ها را دیده است یا خیر؟ اظهار کرد: اتفاقا مشکل اصلی ما مسکوت گذاشتن این مسئله است. به این معنا که حتی اگر قانون هم در این زمینه تصویب نکرده است. رئیس حراست دانشگاه علامه به صراحت در جلسه‌ای که با ما داشت تاکید کرد که چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد که عکس موسوی در دانشگاه وجود داشته باشد. چرا که به عنوان یک امر ناهنجار تلقی می‌شود و فضا را برای درگیری و دعوا در دانشکده فراهم می‌کند.

در درگیری‌ها فحاشی نکردیم

این دانشجوی بسیجی در پاسخ به این پرسش که آیا وی برای حضور در فضای دانشکده ادبیاتی توهین‌آمیز را انتخاب کرده است یا خطاب به اعضای انجمن اسلامی آزاد اندیش فحاشی کرده است یا خیر؟ گفت: نخیر من چنین کاری نکرده‌ام. من گفتم که می‌خواهم وارد دانشگاه شوم چون دانشجو بودم و کارت دانشجویی‌ام را هم نشان دادم و اصلا از همانجاست که اسم و فامیل من را هم می‌دانند و در فضای مجازی علیه من مطلب منتشر کردند و مرا به بچه‌های عدالت خواه نسبت داده‌اند هر چند که من نسبی با آنها ندارم اما آنچه که من گفتم بیانی توهین آمیز نبود بلکه گفتم کسی جرأت ندارد که جلوی ورود من به دانشگاه را بگیرد.

بسیجی‌ها هم در درگیری آسیب دیده‌اند

وی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان بسیجی در این درگیری چه آسیبی دیده‌اند اظهار کرد: عینک دو نفر از بچه‌های ما شکسته شد و یکی از دوستانمان نیز به دلیل ضربات وارده به سرش شش تا هفت ساعت سردرد شدید داشت. یکی دیگر از دانشجویان بسیجی هم در جریان دعوا آنقدر از نظر روانی و جسمی تحت فشار قرار گرفته بود که حالش بد شده بود و ما او را از صحنه دور کردیم.

برخی آزادند تا هرکاری می‌خواهند در دانشگاه انجام دهند

صابر بابایی دبیر کمیته سیاسی انجمن اسلامی آزاداندیش نیز درباره ماجرای درگیری اول مهر در دانشکده علوم اجتماعی به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر وضعیت دانشگاه به هیچ وجه مناسب نیست چرا که دانشجویان تحول‌خواه با احکام سنگینی مواجه شده‌اند که یکی از نمونه‌هایش در همین روزهای اخیر رخ داد و محکومیت ۱۸ ماهه فرشته طوسی تایید شد اما از سویی دانشجویانی که با وضع موجود هیچ مشکلی ندارند و به دنبال آشوب در دانشگاه هستند از سوی برخی بها پیدا می‌کنند تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و با خیال راحت کارهایشان را پیش ببرند.

مسئول یکی از نهادهای دانشگاه گفت قانون را من تعیین می‌کنم

وی درباره علت آغاز درگیری در دانشکده علامه اظهار کرد: ما در روی میز انجمن اسلامی آزاد اندیش از المان‌هایی استفاده کرده بودیم که خودمان را و دیدگاهمان را از طریق آن بیان کنیم و یکی از این المان‌ها عکس میرحسین موسوی است اما پس از اینکه این عکس در آن فضا قرار گرفت مسئول یکی از نهادهای حکومتی در دانشگاه به ما تاکید کرد که این عکس را بردارید و طبیعی است که ما نسبت به این درخواست غیر قانونی مقاومت نشان دادیم و گفتیم در استعلامی که از شورای امنیت ملی در زمینه انتشار عکس میرحسین موسوی در نشریات دانشجویی انجام شده است این شورا در این باره سکوت کرده و از همان روز وزارت علوم نیز اعلام کرده است که انتشار این عکس‌ها بلامانع است. پس ما نیز به چنین حکمی استمداد می‌کنیم اما وقتی این گفته را به آن مسئول گفتیم تاکید کرد که آنچه که من می‌گویم باید انجام شود نه چیز دیگر.

۱۰ تا ۱۵ نفر از بسیجی‌ها به میز دانشجویان آزاداندیش متعرض شدند

این فعال دانشجویی ادامه داد: بعد از این روز ۱۰ تا ۱۵ نفر از دانشجویان بسیجی و در راس آنها فرمانده بسیج دانشگاه علامه شروع به دویدن به سمت میز ما کردند که ما هم برای حفاظت از میز حلقه‌ای انسانی دور آن تشکیل دادیم و شروع به هل دادن آنها به بیرون از فضای دانشگاه کردیم. در همین حین آنها با فشار عکس موسوی را برداشتند و ما هم می‌خواستیم عکس را پس بگیریم و طبعا از همین جا درگیری‌ها بالا گرفت.

درگیری را بسیجی‌ها شروع کردند

بابایی تاکید کرد: حمله مستقیما از سمت آنها انجام شده است و من آغاز حمله از سوی بچه‌های آزاد اندیش را تکذیب می‌کنم. اما یک نکته مهم این است که نه مسئولان حراست و نه مسئولان دانشگاه هیچ کمکی به جلوگیری از این موضوع نکرده‌اند و عملا نظاره‌گر حمله آنها به میز انجمن اسلامی آزاداندیش بودند.

ضرب و جرح بچه‌های انجمن آزاداندیش در این درگیری را پیگیری می‌کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان بسیجی معتقدند برای خارج کردن دختران بسیجی از دانشکده قصد ورود مجدد به آنجا را داشتند اظهار کرد: طوری می‌گویند انگار داخل دانشگاه جهنم است. خواهران عزیز ما می‌توانستند هر جایی که می‌خواستند بروند و فضای دانشگاه طوری نبود که آنها در ناامنی قرار داشته باشند یا برایشان مشکلی پیش آید اما بهتر است آنان درباره برخوردهای خودشان با دختران ما صحبت کنند که در این درگیری با ضرب و جرح آسیب دیده‌اند و ما قطعا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد وگرنه اینکه می‌خواهند بگویند ما خواهران بسیجی را گروگان گرفته بودیم اصلا حرف درستی نیست. ما چه کار با آنان داشتیم؟

دبیر کمیته سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش درباره حضور دانشجویان دیگر دانشکده‌ها یا افرادی غیر دانشجو در درگیری اظهار کرد: به هر حال امروز روز اول مهر بود و دانشجویان زیادی از دانشکده‌های مختلف به دانشکده ما می‌آمدند و می‌رفتند اما همانطور که خود آنان هم اعتراف می‌کنند نیروهایی را از خارج دانشگاه آوردند و حتی ما احساس می‌کنیم که در بیرون دانشگاه نیروهایی حاضر هستند که از فضایی فراتر از دانشگاه در آنجا حضور پیدا کرده‌اند.

نمی‌توانیم گروه خاصی را مقصر بدانیم

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه هم در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به وقوع این درگیری در دانشکده علوم اجتماعی گفته است: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که نمی‌توانیم در اتفاق روز اول مهر گروه دانشجویی خاص را به عنوان مقصر قلمداد کنیم. چون این اتفاق درگیری بوده است و هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعرضاتی را داشته‌اند. اما در گفت‌وگویی صمیمانه‌ای با دانشجویان سعی می‌کنیم این موضوع در یک فضای عقلانی حل شود تا هم با مقصران این قضیه برخورد لازم صورت بگیرد.

با متخلفان درگیری اخیر برخورد می‌شود

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص برخورد عوامل درگیری اخیر این دانشگاه نیز گفت:‌ بخشی از تنبیهات، انضباطی است که این نوع تنبیهات به شاکی خصوصی نیاز دارد و اگر این شاکی باشد ما رسیدگی خواهیم کرد . یک سری از جرایم نیز عام هستند که شاکی خصوصی لازم ندارد اما احراز آن جرم می‌تواند باعث اقدام قانونی شود. گزارش‌هایی که در مورد حادثه دو روز گذشته دانشگاه وجود دارد که ما این موضوع را در اولین جلسه شورای نظارت دانشگاه بررسی خواهیم کرد با کسانی قواعد را زیر پا گذاشته و مرتکب خلافی شده باشند، برخورد می شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین