لندن بار دیگر ایران را عامل حملات به «آرامکو» خواند

گروه جهان الف،   3980703191

وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه بار دیگر ایران را عامل حملات اخیر یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خواند و گفت این حملات معادل حمله مسلحانه به عربستان است.

به گزارش فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه بار دیگر ایران را عامل حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد و گفت لندن در حال رایزنی با شرکای خود است تا بهترین پاسخ را به این حملات بدهد.

راب که در جلسه پارلمان انگلیس در مورد ایران صحبت می‌کرد، گفت: «ما همواره درباره تعامل با ایران دید روشنی داشته‌ایم و به دنبال خروج این کشور از انزوا بوده‌ایم، اما این مستلزم آن است که ایران به مبانی بنیادین نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون، احترام لازم را بگذارد. موارد نقض قواعد بین‌المللی توسط ایران، تخطی‌های جزئی نیستند، بلکه نقض جدی و نظام‌مند و فعالیت‌های ثبات‌زدایی هستند که حاکمیت قانون در جامعه بین‌الملل را تضعیف می‌کنند.»

وزیر خارجه انگلیس افزود: «این اقدامات، باید با تبعاتی روبرو شود. به عنوان نمونه، حملات اخیر به تأسیسات نفتی "آرامکو" عربستان سعودی را در نظر بگیرید... دولت انگلستان برای ارزیابی حقایق و مستندات وقت صرف کرد و ما اکنون اطمینان داریم که ایران مسئول بوده است. شواهد روشن است و هیچ توضیح جایگزین محتمل دیگری وجود ندارد.»

وی این حملات را «معادل حمله مسلحانه به عربستان سعودی» و «ناقض یکی از اصول بنیادین قوانین بین‌المللی در منشور سازمان ملل متحد» خواند و گفت لندن در حال رایزنی با شرکای خود است تا به «مؤثرترین شکل» به این حادثه پاسخ دهد.

وزیر خارجه انگلیس افزود: «این حملات در عین حال یادآور اهمیت ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود. به همین دلیل است که انگلستان، با وجود خروج ایالات متحده، همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد مانده است.»

راب افزود: «در عین حال ما همواره به یاد داشته‌ایم که برجام یک توافق بی‌نقص نبوده است. برجام نقاط مثبتی داشت از جمله دسترسی‌ بدون مانع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران. این توافق اما محدودیت‌های خود را نیز داشت. مفاد این توافق محدود به زبان هستند و برخی از آن‌ها سال آینده منقضی می‌شوند.»

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «این [توافق] هرگز برای پاسخگویی به نگرانی‌های دیرینه ما در مورد نگرانی‌های دیرینه ما در مورد فعالیت‌های ثبات‌زدای گسترده‌تر ایران در آن منطقه، طراحی نشده بود.»

او با یادآوری گام‌های ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای و بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، مدعی شد که این تهران است که توافق را در معرض خطر نابودی قرار داده است. وی افزود: «بنابراین، اگر قرار است هرگونه پیشرفتی صورت گیرد، ایران ابتدا باید این گام‌ها را به عقب بازگرداند و باید به پایبندی کامل بازگردد.»

راب با اشاره به اظهارات سران فرانسه و انگلیس در مورد گسترش ابعاد توافق هسته‌ای، مدعی شد: «نهایتا به یک چارچوب طولانی‌تر نیاز داریم که درباره برنامه هسته‌ای ایران اطمینان بیشتری ایجاد کند. ضمنا همانطور که حملات آرامکو نشان داد، باید فعالیت‌های گسترده‌تر ثبات‌زدای ایران را نیز مورد توجه قرار داده و از نقض قوانین آزادی تردد و کشتی‌رانی در تنگه هرمز و قوانین بین‌المللی دریانوردی، ممانعت کنیم.»

وی در ادامه اظهاراتش از نظام سیاسی ایران با عنوان «رژیم» یاد کرد و مدعی شد که در صورت ادامه روند کنونی، «مخالفت‌های بین‌المللی» با ایران افزایش می‌یابد و به همین جهت تهران باید تغییر رویه داده و «اعتماد بین‌المللی را بازسازی کند.»

اظهارات خصمانه راب یک روز بعد از آن بیان می‌شود که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. جانسون پیش از این دیدار، همصدا با آمریکا، برجام را توافقی بد خوانده و گفته بود باید برای رسیدن به یک توافق تازه تلاش کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین