تحلیل شبکه ای بی سی از دستاوردهای دیپلماتیک توخالی ترامپ

  3980703123

شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز در تحلیلی با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت رئیس جمهور آمریکا در سومین سخنرانی اش خطاب به این مجمع، در سکوی قهرمانی ایستاد و تلاش کرد سیاست خارجی خود را مبنی بر "ابتدا آمریکا" تبلیغ کند اما مهم ترین سیاست هایش مسکوت مانده و حتی منتقدین می گویند شکست خورده است.

تحلیل شبکه ای بی سی از دستاوردهای دیپلماتیک توخالی ترامپ

به گزارش الف شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز در تحلیلی با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت ترامپ به جای دفاع از وطن پرستان آمریکایی باید دنبال راهی برای تعامل با دیگران باشد.

این شبکه خبری تاکید کرده است مهم ترین مسایل در سیاست خارجی آمریکا که ترامپ وعده داده آنها را حل و فصل کند، اکنون بی نتیجه مانده است.


« رئیس جمهور آمریکا در سومین سخنرانی اش خطاب به این مجمع، در سکوی قهرمانی ایستاد و تلاش کرد سیاست خارجی خود را مبنی بر "ابتدا آمریکا" تبلیغ کند اما مهم ترین سیاست هایش مسکوت مانده و حتی منتقدین می گویند شکست خورده است.

این شبکه در وب سایت خود می نویسد مذاکرات هسته ای با کره شمالی، گفت و گوهای تجاری با چین، مذاکرات مستقیم با طالبان در افغانستان، تلاش برای برکناری نیکولاس مادورو در ونزئولا و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، همگی در حالت رکود باقی مانده است و اخیرا هم نتیجه عکس داشته یا خطرات زیادی در مناطق مختلف ایجاد کرده است.

ترامپ خطاب به رهبران جهان گفت:" آمریکا آماده است همه کسانی را که درپی صلح و احترام هستند، درآغوش بگیرد. ما شریک می خواهیم نه دشمن. آمریکا می داند هرکسی می تواند جنگ افروزی کند، اما تنها باشهامت ترین ها هستند که می توانند صلح را انتخاب کنند."

اما خطر جنگ با ایران در ماههای اخیر در بالاترین حد خود قرار دارد، کره شمالی همچنان برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک خود را ادامه داده، طالبان همچنان به نیروهای آمریکایی و افغان حمله می کند و مادورو هم در ونزوئلا در مسند قدرت قرار دارد.

"ند پرایس" یک مقام سابق امنیت ملی آمریکا در سازمان سی آی ای در دولت اوباما، می گوید:" تمام دنیا توقع داشتند که ما از دستاوردهایمان بگوییم، اما آنچه گفته شد همگی دستاوردهای توخالی دیپلماتیک بودند؛ تازه اگر بتوان آنها را اینگونه خطاب کرد."

وی که هم اکنون مدیر امور سیاسی گروه اقدام امنیت ملی است، می افزاید:" ترامپ عادت دارد به جای آنکه از تلاش هایش به عنوان کاری ادامه دار یاد کند، آنها را در پوشش موفقیت های زودهنگام ارائه کند." 

 از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران در سال 2018، ایران با حمله به تانکرهای نفتی، متوقف کردن کشتی های تجاری، سرنگون کردن پهباد آمریکایی و حمله به تاسیسات نفتی عربستان، در منطقه ناآرامی ایجاد کرده است.

مقامات آمریکایی میگویند هدف از پویش "فشار حداکثری" دولت، کشاندن ایران به میز مذاکره است اما حداقل تاکنون رهبران ایران گفته اند تنها زمانی با مقامات آمریکایی دیدار می کنند که تحریم های واشنگتن کاهش یابد. در همین حال حملات ایران، متحدان و شرکای آمریکا را در اروپا و خاورمیانه نگران کرده است اما نزدیکان ارشد ترامپ از جمله مایک پومپئو وزیرخارجه اش گفته اند شواهد نشان می دهد پویش ترامپ جواب می دهد و اینکه باید فرصت بیشتری به آن داد.

ترامپ در نخستین سخنرانی اش در مجمع عمومی از عنوانِ معروفش برای اشاره به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی استفاده کرد و گفت:" مرد موشکی در مسیر خودکشی است." سخنانی که برخی دیپلمات های را شوکه کرد. اما امسال از مساله کره شمالی به عنوان "دیپلماسی برجسته" یاد کرده است. ولی برخی از آن تلاش ها تاکنون بی نتیجه بوده است . تقریبا سه ماه بعد از مذاکرات سطح بالای دو کشور در منطقه حائل دو کره در ژوئن گذشته، مذاکرات مقامات ارشد دو کشور برگزار نشده است. گرچه در نشست امسال مجمع عمومی، استفان بیگان نماینده  ویژه آمریکا و مذاکره کننده ارشد آن حضور دارد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است هیچ مذاکره ی با کره ای ها – که حتی وزیر خارجه شان را به نیویورک اعزام نکرده اند – صورت نخواهد گرفت.

کیم هم از معلق ماندن این دیپلماسی استفاده کرده و در حال خرید زمان برای گسترش تسلیحات اتمی و همچنین برنامه موشکی خود است.

سخنرانی ترامپ همچنین به افغانستان اشاره داشت، از جمله مذاکره با طالبان:" ما هرگز  تلاش خود را برای تحقق صلح متوقف نمی کنیم." اما ترامپ به تازگی این مذاکرات را "مرده" اعلام کرده است آن هم بعد از دعوت وی از طالبان به کمپ دیوید. از آن زمان مقامات آمریکا و افغان در حالت بلاتکلیفی بوده اند و مشخص نیست که آیا این روند دیپلماتیک ادامه خواهد یافت یا خیر.

دولت ترامپ از سیاست هایش در ونزئولا به صورت گسترده حمایت می کند اما 9 ماه پس از آنکه نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را غیرقانونی خواند، تلاش برای برکناری او موفق نبوده است. مادورو، آسوده خاطر از حمایت رهبران نظامی روسیه و کوبا، حتی بدون ترس از وقوع کودتا این هفته به مسکو می رود و قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم دیدار کند.

در هفته های اول پس از به رسمیت شناختن خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا بود که مقامات آمریکایی از جمله پومپئو گفتند مادورو تا چند هفته دیگر در قدرت باقی خواهد ماند. در آغاز ناآرامی های ونزوئلا در آوریل، پومپئو گفت مادورو در هواپیما نشسته و آمده است کشور را ترک کند. اما این رهبر قوی همچنان هیچ علامتی برای خروج از کشور از خود  نشان نمی دهد، حتی به رغم تحریم های جدید کشورهای آمریکای لاتین و فشار رو به فزون آمریکا.

برخی دست اندرکاران امور سیاسی از ترامپ خواسته اند به جای برجسته کردن مساله ملی گرایان در سخنرانی خود در مجمع عمومی، سراغ جامعه جهانی برود تا این پویش های خود را تقویت کند.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که در دو دولت بوش حضور داشت، می گوید سخنرانی ترامپ عاری از "هرگونه دیدگاهی برای اقدام جمعی علیه تهدیدات بین المللی بود. ترامپ مدعی است که آینده به وطن پرستان و نه طرفداران جهان شمولی متعلق است. اما وطن پرستان باهوش درمی یابند که آینده آمریکا بسیار بدتر خواهد بود مگر آنکه واشنگتن راهی بیابد تا با دیگران برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، بیماری ها، تروریسم و سایر تهدیدات جهانی، همکاری کند." »

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین