بررسی حساب‌های بانکی دهک‌های بالا نیاز به اجازه ندارد

گروه اقتصادی الف،   3980703033 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

حذف تدریجی و ادامه‌دار دهک‌های بالای درآمدی به جای حذف یکباره یارانه نقدی توسط دولت و دسترسی دولت به حساب‌های مردم به منظور بررسی آن‌ها که یکی از مهم‌ترین ابزارهای این اقدام است نیاز به اجازه شهروندان ندارد.

بررسی حساب‌های بانکی دهک‌های بالا نیاز به اجازه ندارد

به گزارش الف دولت با حذف یارانه نقدی حدود 170 هزار خانوار نفر از شهروندان، گام اول خود را براي اجراي کامل تبصره 14 قانون بودجه سال 1398 مصوب مجلس شورای اسلامی برداشت. این در حالی است که از اولین تکلیف قانونی مجلس به دولت در ارتباط با حذف یارانه نقدی بیش از 4 سال می‌گذرد و طی این دوره همواره به دولت نقدهای جدی مبنی بر عدم حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی وارد شده است که در نهایت شهریور سال جاری شروع این مهم در دستور کار قرار گرفت.

حذف یکباره افراد از دریافت یارانه نقدی دقت کار را کاهش می‌دهد

سيدسجاد پادام پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با الف گفت: حذف یکباره افراد از دریافت یارانه نقدی می‌تواند دقت کار را پایین بیاورد، بنابراین حذف تدریجی به جهت بالا بردن دقت کار گزینه مناسب‌تری است، منتها این تدریج باید تداوم داشته باشد و اینگونه نباشد که در یک مقطعی تعدادی حذف شوند و ادامه کار برای حذف سایر افراد بخش‌های پر درآمد رها شود.

پادام با اشاره به اینکه، روش‌های متعددی برای شناسایی دهک بالای درآمدی وجود دارد، گفت: دولت نباید تحت هیچ شرایطی به بهانه ناتوانی در شناسایی و تمایل نداشتن به سرک کشیدن در حساب‌های مردم از حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی دست بکشد زیرا این مهم، یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش‌روی دولت است.


وی افزود همه مالکان واشخاص برخوردار از تمکن مالی باید مشمول حذف یارانه قرار بگیرند. و دستیابی به میزان درآمد و مالکیت افراد و خودروهای آنان کار بسیار آسانی است .

پادام با اشاره به اینکه دولت برای دسترسی به حساب های شهروندان و بررسی آن، نیازی به اجازه ندارد، تأکید کرد: رصد گردش حساب به عنوان یک ابزار شناسایی افراد پر درآمد، می‌تواند در کنار سایر ابزارهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، شناسایی براساس چند شاخص احتمال خطا را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دولت تعهد جدیدی برای خود ایجاد نکند

سیدسجاد پادام با اشاره به اینکه دولت به دلیل تحریم فروش نفت با کسری بودجه مواجه است عنوان کرد، بنظر می‌رسد بهترین مزیت حذف دهک‌های پر درآمد، کاهش بار تعهدات دولت است، زیرا دولت بخشی از اعتبارات مورد نیاز فعلی یارانه‌های نقدی را از محل صادرات فرآورده تامین می‌کند که جزء قانون هدفمندی نبود. بنابراین، پرداخت یارانه نقدی به تمام اقشار جامعه به طور جدی بایستی مورد بازبینی قرار می‌گرفت که اقدام درست و بجای مجلس شورای اسلامی در تصویب این مهم و اجرای آن توسط دولت را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال نمود.
بنابراین در کوتاه مدت پیشنهاد این است که به دولت اجازه کاهش تعهدات داده شود. اما در میان مدت و بلند مدت با شرط رفع تحریم‌ها، منابع صرفه جویی شده به سایر بخش‌های قانون هدفمندی مانند تقویت نظام سلامت کشور و تولید کشور اختصاص یابد.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان اضافه کرد؛ دولت از محل منابع آزاد شده، تعهدات خود را کاهش دهد و تعهد جدید حتی الامکان ایجاد نکند. چرا که در غیر اینصورت، ممکن است برای تامین تعهدات از محل استقراض از بانک مرکزی توجه شود که افزاش پایه پولی و نقدینگی را به جامعه سرازیر خواهد نمود که تورم ناشی از آن قطعا به شدت به زیان مردم و به خصوص دهک‌های کم درآمد خواهد بود. بنابراین توصیه این است که دولت تعهدات خود را به صورت مدیریت شده کاهش دهد. زیرا مدیریت تعهدات می‌تواند از وضعیت معیشتی دهک‌های کم درآمد در آینده صیانت کند.

دیدگاه کاربران

محمد۱۱۱۱۳۳۲۱۴:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۶
واقعا این 45 هزار تومان اینقدر به دولت دارد فشار می آورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۱۱۷۲۱۲۰:۱۲:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۶
با یارانه 45 تومنی بی ارزش هر ماه میلیاردها تومن نقدینگی زیاد میشه که عامل افزایش قیمت دلار و تورم . سواد اقتصادی یاد بگیرید
ناشناس۱۱۱۱۷۲۶۲۰:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۶
تفاوت مردم ایران با سوییس : «نه» مردم سوییس به یارانه ٢٥٠٠ دلاری!!!! بله مردم ایران به یارانه 4 دلاری !!! :)) تاریخ 2500 ساله
ناشناس۱۱۱۱۳۳۵۱۴:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۶
من يك كارمند هستم الان 6 ساله يارانه ام را قطع كردند و به بهانه اينكه مي خواهند كليه يارانه ها قطع شود و فقط به نيازمندها بدهند تلفني ما راضي كردند كه قبول كنيم حالا بعد از 6 سال تازه مي خواهند پر درآمدها را حذف كنند! من كه از حقم نمي گذرم و هميشه بر گردن اين دولت.. خواهد بود و الان كه زورم نمي رسه اما اگر آخرتي بود اونجا طلب حق خواهم كرد
ناشناس۱۱۱۱۳۳۸۱۴:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۶
کلان دزدی از مردم احتیاج به اجازه نداره
ناشناس۱۱۱۱۳۴۹۱۴:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۶
مساله اینست که دولت پس از بازرسی حساب متوجه این می شود یارانه بگیر دهک بالا است یا پایین و نه قبل از آن اگر دولت از قبل علم به دهک بالا بودن فرد داشته باشد دیگر نیازی به بازرسی حساب بانکی ندارد بنابر این راه فعلی دولت عملی تر است
ناشناس۱۱۱۱۳۵۱۱۴:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۶
من هلند زندگی می کنم، برای باز کردن حساب یک هفته اطلاعات مالی و شخصیتی شمارو بررسی می کنن. بیش از دو حساب جاری و سرمایه گذاری نمیشه باز کرد، بیش از 30 هزار یورو مانده حساب در سال مشمول مالیات، بیش از چها بار پرداخت پول نقد به حساب شامل حق تراکنش یا فی میشه، تراکنش بالای 10 هزار بانک مجاز به بازخواست خواهد بود در صورت عدم توجیه موظف به معرفی به سازمان مالیات.
ناشناس۱۱۱۱۹۱۰۲۳:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۶
داری می گی هلند اینجا مسئولان .. اگر قرار باشه اینکارا رو بکنند ورشکست میشن
ناشناس۱۱۱۱۳۷۱۱۴:۳۸:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۶
باید یارانه همه اشخاصی که اتوموبیل دارند، قطع شود. زیرا این افراد از بابت بنزین ماشین شان یارانه دریافت می کنند.
ناشناس۱۱۱۱۵۱۳۱۶:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۶
من بعد از 20 سال با کلی زحمت تونستم ماشین بخرم، از اون طرف الان یک سال ه بیکارم، شما خرج زندگیم رو میدین؟ چرا نسنجیده سخن میگویید
مجید۱۱۱۱۵۸۷۱۷:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۶
پس همه اونایی که نون میخورند هم یارانشون قطع بشه لطفا چون یارانه نون میگیرند
ناشناس۱۱۱۱۳۷۲۱۴:۳۹:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۶
روزی که بنزینو گرون کردین و یارانه گذاشتین مگه قراربود دهکبندی کنین و حذف کنین
ناشناس۱۱۱۱۵۱۸۱۶:۴۲:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۶
خیر اون روز قرار بود مردم با پس انداز پول های یارانه خونه و ماشین بخرن و بعدم سفر دور دنیا برن
ناشناس۱۱۱۱۳۸۱۱۴:۴۵:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۶
دهک های بالا با ماشینهای میلیاردی باید مورد بررسی مالی قرار بگیرند.
محمود۱۱۱۱۴۱۳۱۵:۱۸:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۶
دولت به من مربی دانشگاه آزاد با ۴ تومن درآمد در ماه ظلم می کند و یارانه ام را قطع می کتد تا بتواند با کسب میلیاردها تومن، حقوق های کلان مدیران و کارمندان برخی وزارتخانه ها مانند نفت، نیرو ، کارانه چند صد میلیونی پزشکان و... را بپردازد.
ناشناس۱۱۱۱۴۴۳۱۵:۳۵:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۶
یارانه ها باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی شده / همه دهک ها باید قطع بشه هر کس نیازمند به کمیته امداد مراجعه کنه یا یک سازمان مثل اون ایجاد بشه و زیر نظر دولت باشه فضولی در حساب بانکی مردم ممنوع !
سید۱۱۱۱۵۸۹۱۷:۳۰:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۶
این دروغ بزرگی است که پرداخت یارانه باعث ایجادو افزایش نقدینگی شده است .. با یک حساب ساده سرانگشتی میتوان فهمید که دولت چندین برابر یارانه های پرداختی ، بابت حاملهای انرژی پول از مردم گرفته است یعنی تمام یارانه های پرداختی را جمع کرده اند ولی باز هم بهانه میگیرند که پرداخت یارانه باعث افزایش نقدینگی است.
ناشناس۱۱۱۱۶۴۲۱۸:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۶
با حذف یارانه قیمت ها پایین نمی اید بنابراین نباید حذف بشود حداقل در ماه دو تا قوطی رب گوجه باهاش می خریم
ناشناس۱۱۱۱۷۲۳۲۰:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۶
فرق مردم ایران با سوییس همینه اونها به یارانه دولتی نه گفتن ولی مردم برای ماهی 4 دلار حرص میزنند ! من که تیبا دارم ولی یارانه خودم رو قطع کردم دریافت یارانه خیانت به کشور باید کالا پخش بشه نه پول اونم فقط بین نیازمندان
م۱۱۱۱۴۸۳۱۶:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۶
طرحی که قرار بود با اجراش فقیری تو ایران نمونه و باعث آبادی بشه این بود؟این عکس ماشین کدوم آقازاده هستش؟
ققنوس۱۱۱۱۴۹۳۱۶:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۶
برای حذف یارانه 45 هزار تومانی عکس پورشه چند میلیاردی تیتر کردید که یعنی این پورشه سوار حق شما رو خورده فقط خواستم بگم گروه اقتصادی شما علاوه بر نظریه های اقتصادی احتمالا در زمینه کنترل و همراهی عواطف و احساسات مردم هم گویا دستی بر آتش داره!!!!!
ناشناس۱۱۱۱۵۹۷۱۷:۳۵:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۶
اینا دیگه شورش بااین 45000 که به مردم میدن درآوردن اگه جای دولت کانادا بودین چی کارمیکردین برای هربچه 600 دلار میده اونم تازه میخوان افزایش بدن بعلاوه اینکه کلیه خدمت درمانیم رایگانه آموزشم رایگانه پولدار بی پولم نداره فقط جلوی رانت دزدیا رو گرفتن آقازاده ندارن مشکل جای دیگس این پولیم که هروز منتش سر مردم بدبخت میزارین نه بدرد اون میلیاردره میخوره نه اون کارمند کارگر
طاهره ت ص۱۱۱۱۶۰۵۱۷:۴۵:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۶
چرا آقای روحانی دراولین روزهای رئیس جمهورشد نشان، یارانه ی من کارمند اقطع کردند، به چه جُرمی؟!!!! چجوری به حساب‌های من دسترسی پیداکردندوفهمیدندماپولداریم؟!!!! که خودمون بی خبریم؟!!! درصورتیکه افرادبسیارثروتمندو وزرا نمایندگان مجلس هنوز یارانه بگیر بودند، اعتراضمان هم بی فایده بود
ناشناس۱۱۱۱۶۳۷۱۸:۰۲:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۶
اگر راست می گوید تمام یارانه ها را قطع و قیمتها را به قبل از آن برگردانید دست از این کارهای خلاف اخلاق بردارید
ناشناس۱۱۱۱۶۵۷۱۸:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۶
دهک بالا و پایین نداره باید حساب درآمد همه جامعه شفاف باشه . اگر نه فقط تظاهر بیشتر میشه
ناشناس۱۱۱۱۶۶۹۱۸:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۶
بزودی گند دلار 4200 تومنی دارو هم در میاد
محسن۱۱۱۱۷۰۰۱۹:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۶
یارانه تعدادی از خانوارها در سال ۹۴ قطع کردند ، طی این سالها دولتی ها چکار می کردند ، چرا این وظیفه قانونی و مهم را انجام نداده اند ؟
عمران۱۱۱۱۷۰۸۱۹:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۶
تفاوت نگاه استبدادی با کرامت انسانی در این است که دولت خود را صاحب همه چیز از جمله اموال، اطلاعات و گناه و ثواب یعنی تمام مادیات و معنویات مردم میداند و بنابراین نیاز به اجازه ندارد. از طرفی این یعنی مسئول همه چیز هم خواهد بود یعنی برای هر گونه مشکل مالی، مادی یا معنوی اول از همه مردم سراغ دولت / حکومت میروند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین