روند آزادی ملوانان ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی

گروه اجتماعی الف،   3980702152

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد:‌ امیدواریم هر چه زودتر سه ملوان ایرانی که همچنان در بند دزدان دریایی هستند آزاد شوند و به کشور بازگردند.

به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری ظهر روز سه‌شنبه در مراسم استقبال از محمدشریف پناهنده ملوان ایرانی که بعد از چهار سال از دست دزدان دریایی در سومالی آزاد شد و به کشور بازگشت، اظهار کرد:‌ در سال ۱۳۹۴ دو شناور ماهگیر ایرانی در نزدیکی سومالی توسط دزدان دریایی دزدیده شدند. در این شناور ۳۷ ملوان ایرانی حضور داشتند که در فاصله چهار سال و نیم گذشته براساس تلاش‌هایی که انجام شد تعدادی از آن‌ها آزاد شدند و همچنان سه نفر آن‌ها در دست دزدان دریایی هستند.

وی با بیان اینکه در دی‌ماه همان سالی که این دو شناور توسط دزدان دریایی ربوده شدند روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و سومالی از سوی دولت سومالی قطع شد و همین موضوع پیگیری وضعیت این ملوانان را با مشکلات مضاعفی روبرو کرد، ادامه داد: در طول این مدت تلاش‌های مختلفی از سوی وزارت خارجه، نهادهای دیگر، برخی از موسسات مردم‌نهاد، سازمان ملل و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه سومالی از جمله کنیا و اتیوپی صورت گرفت تا این عزیزان آزاد شوند. همان طور که اشاره شد همچنان سه نفر از این ملوانان در سومالی هستند و با توجه به پیگیری‌هایی که در حال انجام است امیدواریم این سه نفر نیز هر چه زودتر به کشور بازگردند.

جابری انصاری با اشاره به شرایط خاص حاکم بر سومالی و با بیان اینکه این شرایط پیگیری وضعیت این ملوانان را سخت‌تر کرده است، گفت: مشکل اساسی این است که طرف این قضیه دزدان دریایی و باندهای سازمان‌ یافته هستند که با امکاناتی که در اختیار دارند برای کسب درآمد مالی اقدام به گروگان‌گیری و دزدی می‌کنند بنابراین در پیگیری این موضوع طرف حساب ما یک دولت نیست. از طرف دیگر رابطه دیپلماتیک ایران با سومالی نیز قطع شده و پیگیری وضعیت این ملوانان عمدتا از طریق دفاتر سازمان ملل در منطقه از جمله در کنیا، برخی از سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه آزادی گروگان‌ها فعال هستند، انجام می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مسائل حقوق بشری در آزادی این ملوان ایرانی موثر بوده است، گفت: این ملوانان در طول مدتی که در دست دزدان دریایی بودند در بدترین شرایط زندگی کرده‌اند و وضعیت سلامتی و جسمانی آن‌ها با مشکل روبرو شده است و وضعیت ویژه سلامتی آقای پناهنده در آزادی ایشان تأثیرگذار بوده و همان طور که اشاره شد این موضوع از طریق موسسات مردم نهاد و سازمان ملل پیگیری شده است. البته وضعیت سه ملوان باقی مانده ایرانی در دست دزدان دریایی نیز به همین شکل است. آقای پناهنده امروز وقتی به کشور برگشتند اولین چیزی که به من گفتند این بود که درخواست داشتند هر چه زودتر وضعیت سه ملوان باقی مانده و دوستانشان که در آنجا گرفتار هستند پیگیری شود و ما امیدواریم که پیگیری‌هایی که در این زمینه درحال انجام است هر چه زودتر به نتیجه برسد و ما بتوانیم به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که عموما این دزدان دریایی برای آزادی این ملوانان چه درخواستی داشتند، گفت: آن‌ها درخواست مبالغ هنگفتی می‌کردند و با توجه به شرایط پیچیده سومالی و ضعف دولت مرکزی سعی می‌کردند از این شرایط برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند. از طرف دیگر برخی از موسسات و شرکت‌ها که لنج‌های آن‌ها توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده بودند برای آزادی مبالغ کلانی پرداخت کرده بودند و این موضوع در مطرح کردن درخواست مبالغ کلان توسط دزدان دریایی موثر بود.

جابری انصاری ادامه داد: در این قضیه طرف حساب ما یک دولت یا یک نهاد شناخته شده نبود بلکه مجموعه‌ای مافیایی بودند که به هر واسطه یک حرفی می‌زدند و هر دفعه حرف خود را عوض می‌کردند. این‌ها همه مجموعه شرایط را برای آزادی این ملوانان سخت کرده بود ولی با توجه به این شرایط ما همچنان به تلاش‌هایمان برای آزادی ملوانان باقی مانده ادامه می‌دهیم و امیدواریم هر چه زودتر آن‌ها نیز آزاد شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین