آصفی: مذاکره‌ای نمی‌شود؛ مگر اینکه ترامپ آویزان تیم ایران شود

گروه سیاسی الف،   3980702091 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه ما باید با اروپا گفتوگوها را ادامه دهیم، گفت: تصور نمی‌کنم مذاکره ای بین ایران و آمریکا در نیویورک صورت بگیرد؛ مگر اینکه آقای ترامپ بیاید و آویزان تیم ما شود که از ترامپ برمی آید این کار را بکند زیرا مذاکره با ما را دوست دارد.

آصفی: مذاکره‌ای نمی‌شود؛ مگر اینکه ترامپ آویزان تیم ایران شود

به گزارش الف، حمیدرضا آصفی، سفیر پیشین ایران در امارات که در برنامه جهان‌آرا در شبکه افق حضور داشت، در خصوص موضوع بررسی ابعاد حمله انصارالله به پالایشگاه آرامکو عربستان با بیان اینکه یمن تقریبا ضعیف‌ترین و فقیرترین کشور عربی است اما مردمی با فرهنگ و با رفتار متمدنانه دارد، گفت:  برخی فکر می‌کنند دخالت‌های عربستان در یمن ظرف چند سال اخیر شروع شده اما دخالت عربستان در یمن سابقه‌ای چهل ساله و تقریبا به اندازه عمر انقلاب دارد.

وی افزود: قبلا یمن به ‌دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و همه از دخالت‌های عربستان در یمن گلایه می‌کردند و می‌گفتند دخالت عربستان در یمن موجب انشقاق در کشورهای عربی شده است. اتفاقاتی که در یمن افتاد و موجب دخالت بی مهابای سعودی و امارات در این کشور شد، پیروزی حوثی‌ها در انتخابات یمن بود. الان اختلافات سعودی‌ها با حوثی‌ها کمتر از اختلافات آنها با اماراتی ها نیست و امروز جنگ و درگیری بین اماراتی‌ها و سعودی‌ها نیز عیان شده است.

سفیر پیشین ایران در امارات تصریح کرد: سعودی‌ها با تسلیحات انگلیسی و آمریکایی و آلمانی به یمن حمله کردند هرچند آلمانی‌ها بعدا متوجه ابعاد کار خود شدند و از حمایت تسلیحاتی عربستان دست کشیدند. سعودی‌ها برای همین جنگ قراردادی با آمریکا به مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار بسته اند و روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه جنگ می‌کنند. در این بین توازن قدرتی بین یمن و عربستان وجود نداشت. امروز حدود۹۹.۹ درصد از صادرات نفت یمن کاهش یافته  و تقریبا صفر شده است. البته عربستان قصد تشکیل یک ائتلاف داشت و برخی کشورها هم در ابتدا با او همراهی کردند اما بعدا عقل به خرج دادند و از این میدان خارج شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات با اشاره به اوضاع امارات اظهار داشت: بعد از فوت شیخ زاید که حکمران فهیمی بود و در خلال جنگ تحمیلی هم بی طرف بود و بعضا بیشتر به ما کمک می کرد، جوانان بلند پروازی روی کار آمدند که سعودی ها آنها را به دنبال خود کشیدند. در عربستان هم‌ بعد از ملک عبدالله افرادی ناپخته سرکار آمدند که در فرنگ درس خوانده بودند و در حقیقت سعودی ها می خواستند ادای صدام را در بیاورند. در این بین یکسری جوان بودند که فکر می کردند به راحتی می توان جنگ به راه انداخت و پیروز شد. در نتیجه همین جنگ ذخایر استراتژیک نفت سعودی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و نشان دهنده آن است که در نتیجه یک تصمیم ناپخته چه اتفاقاتی می تواند بیافتد.

وی ادامه داد: امروز طبق آمار سازمان ملل ۸۵ درصد مردم یمن زیر خط فقر هستند و نیمی از آنها آواره شدند و ۲ میلیون مبتلا به وبا هستند و ۱۰۰ هزار کشته داده اند و در هر ۱۰ دقیقه یک کودک می میرد. فاجعه انسانی رخ داده در یمن بی‌سابقه است.  در این چند سال یمنی‌ها پیشنهادهای مکرر آتش بس را پیشنهاد دادند و گفتند راه حل مشکلات یمن مذاکرات یمنی یمنی است. خوب وقتی آنها از همه جا نا امید می شوند باید چه کار کنند؟ خوب می‌رود از همه اسلحه می‌گیرد و خودش را قوی می‌کند. فشارهای بی رحمانه با حمایت آمریکا و دار ‌و دسته اش و عملکرد سعودی کاسه صبر یمن را لبریز کرد. کاری که یمنی ها کردند یک عکس‌العمل طبیعی در مقابل یکسری جنایات سعودی است.

آصفی گفت‌: سعودی‌ها در مقابل یک کشور ضعیف مانند یمن کم آورده‌اند در حالی‌که حمایت جهان غرب را هم دارند. حال اگر بخواهند به یک جنگ بزرگ‌تر وارد شوند اینقدر عاقل هستند که قدری فکر کنند. ممکن است خود آمریکایی‌ها جلوی بن سلمان را بگیرند چون آمریکایی‌ها در سال انتخابات دنبال تنش نیستند. گزینه نظامی علیه ما چهل است که روی میز است ولی گزینه نظامی بیشتر یک چماق است. سعودی‌ درحال حاضر دو راه بیشتر ندارد. یک راه این است که قبول کند شکست خورده است. یمنی‌ها گفته‌اند تا زمانی‌که سعودی‌ها یمن را بمباران نکنند ما هم عربستان را نمی‌زنیم. اما این برای سعودی خیلی هزینه دارد آنها هم باید اشتباه سیاسی و نظامی را بپذیرند که من این را در کله کوچک بن سلمان نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه ما چهل سال است که موضوع همکاری های منطقه ای را مطرح کرده‌ایم، عنوان کرد: در مقابل این پیشنهاد ما، اینها شورای همکاری های خلیج فارس را راه انداختند. امروز هم آقای روحانی می خواهد همان طرح همکاری منطقه‌ای را زنده کند. در این بین اولین سوالی که پیش می آید موضوع پایگاههای آمریکایی در منطقه است. خوب اگر یک همکاری منطقه‌ای شکل بگیرد کسی قبول نمی‌کند که آمریکا در منطقه پایگاه داشته باشد و آنها باید از منطقه بروند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره احتمال وقوع جنگ فراگیر در منطقه اظهار داشت:‌ عربستان می‌داند در یک جنگ فراگیر حریف ما نیست و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم خواهان جنگ فراگیر نیستند اما آمریکایی‌ها خواهان تنش کنترل شده برای منطقه هستند تا بتوانند تسلیحات خود را بفروشند. بر اساس آمارها آنها  ۲ هزار میلیارد دلار پول لازم دارند تا ورشکسته نشوند. امروز آمریکا، آمریکای جنگ نیست زیرا دوره بزن در رو تمام شده است. من فکر می کنم وضعیت موجود ادامه پیدا می‌کند و یمن ویتنام سعودی ها خواهد شد. در همین قضیه حمله به آرامکو، آمریکا به لحاظ حیثیتی باخت اما سعودی ها هم به لحاظ حیثیتی و هم به لحاظ امنیتی و اقتصادی باختند و بین مردم خودشان هم سرشکسته شدند.

وی با اشاره به چرخش مواضع امارتی‌ها در چند وقت اخیر عنوان کرد: امارات یک کشور کوچک است که حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد که بسیاری از آنها اماراتی نیستند. کارگرانی از سایر کشورها هستند البته ایرانی ها در امارات از منزلت اجتماعی خوبی برخوردارند و جزء قشر فرهیخته و متمول این کشور هستند. این کشور بسیار متکی به امنیت خود است زیرا نیازمند سرمایه گذار و جذب توریسم است. توریسم، نفت و مناطق آزاد اقتصادی شاهرگ افتصاد امارات است.

آصفی افزود: یک تحلیل این است که اماراتی ها سعودی ها را به وادی یمن کشاندند و یک تحلیل هم برعکس این را می گوید. اما حسنین هیکل سی سال پیش گفته بود بین عربستان و یمن جنگ می شود و یمن پیروز می شود. او این را به این خاطر می گوید که دخالت‌های سعودی از سی سال پیش را می دیده است. اگر این فرض را قبول کنیم می‌توانیم بگوییم که سعودی ها امارات را به دنبال خود کشیدند. اماراتی هم بسیار جاه طلب هستند و این باعث شد تا در کنار سعودی بمانند. دلیل چرخش امارات اختلافاتی بود که با عربستان پیدا کردند و دیدند که اگر حملات حوثی ها به سوی امارات بیاید دچار مشکل اقتصادی و ‌فرار سرمایه و توریسم می شوند. همین الان روند جذب سرمایه خارجی در امارات کم شده است و امارات متوجه شد که آمریکا تا ته خط با آنها نیست.

سفیر پیشین ایران در امارات عنوان کرد: چند کشتی در بنادر امارات مورد حمله قرار گرفت که معلوم نشد چه کسی این کار را کرده است. پس از آن ما پهپاد آمریکایی را زدیم. بعد از حمله به آرامکو هم آمریکایی ها گفتند کار ایران بوده اما اقدامی نکردند. اماراتی‌ها وقتی این اتفاقات را که کنار هم گذاشتند دیدند آمریکا پشت سر آنها نیست اما باید در همسایگی ایران تا ابد زندگی کنند. اما روش آنها هنوز مناسب با آنچه ما از یک همسایه انتظار داریم نیست. حملات اخیر که حوثی‌ها اعلام کردند آنها انجام دادند نشان داد کشورهای منطقه نه می‌توانند و نه باید به خارج از منطقه اتکا کنند. حوادث اخیر نشان داد کشورهایی که ادعا می‌کنند بزرگ هستند در مقابل کوچکترین ضربات آسیب پذیرند. این حملات همچنین نشان داد کشورهایی که متکی به توان داخلی باشند در این رویارویی برنده اند و در این شرایط سخت مقاومت و صبر و تسلیم نشدن و ارزیابی زودهنگام نداشتن موجب پیروزی کشورها است.

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه با اشاره به موضوع برجام و طرح احتمالاتی برای مذاکره مجدد ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی وارد یک مذاکرات ۱۴ ساله شد که فراز و فرودهایی هم داشت و طرف مقابل حق ما را تا وقتی که ما قوی نشدیم نداد. بعد از یک سری مذاکرات طولانی یک کشور خیلی غیر اخلاقی میز را ترک می کند لذا ما باید برای احقاق حق‌مان بجنگیم اما به این معنی نیست که هرچه تخم مرغ داریم در این سبد(برجام) بگذاریم و حیات و ممات خودمان را به یک‌ کشور خارجی گره بزنیم. کشورهایی که بقای خود را به خارج گره زدند نابود شدند و شما این سرنوشت را در قبال سعودی خواهید دید. شاید بهتر بود که ما بهتر از این عمل می کردیم و همه چیز را به برجام گره نمی زدیم. در برجام ما بنا به یک ضرورت نیاز داشتیم پای میز مذاکره برویم و بالاخره باعث شد یک اجماع جهانی در مقابل ایران شکسته شد و اروپایی ها آمریکا را نقد کنند و این از جمله امتیازاتی بود که برجام داشت. ما برجام را قبول کردیم تا با برداشتن تحریم ها قوی شویم اما معلوم بود که برجام شکست می خورد چون توافق با آمریکایی ها آسان تر از اجرای آن است.

آصفی ادامه داد: من از اول هم بر اساس عملکرد آمریکایی ها نسبت به عملیاتی شدن برجام بدبین بودم و اما می گفتم این مذاکرات دو سر سود است یعنی اگر تحریم‌ها برداشته شود به سود ما است و اگر برجام هم عملی نشود باز به عنوان یک تجربه گران بها به نفع ما است. امروز برجام به این صورت در آمده است و برخی هم این شرایط را پیش بینی می کردند ولی این وضعیت را نباید به پای جمهوری اسلامی گذاشت بلکه باید پای بد اخلاقی طرف آمریکایی و بی عرضگی اروپایی ها بگذاریم. اروپا اگر می خواست می توانست جلوی اقدام آمریکا را بگیرد اما این کار را نکرد. شما اگر می خواهید بزرگی کنید باید خطر پذیر باشید و الا باید مانند سایر کشورها زندگی معمولی داشته باشید.

وی افزود: تعبیر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم توبه کردن ترامپ یک نوع تحقیر آمریکا و نشان دهنده این بود که ترامپ و پمپئو نیستند که شرایط را تعیین می‌کنند.اگر ما گام سوم را بر نمی‌داشتیم که البته من معتقدم می توانست این گام عمیق تر برداشته شود، آنها حاضر نبودند هیچ کاری بکنند. الان آقای مکرون می خواهد کاری بکند اما من خیلی شک دارم که بتواند کاری کند. ما باید با اروپا گفت وگو ها را ادامه دهیم اما امید ما باید به ظرفیت های داخلی باشد تا طرف مقابل فکر نکند که ما باب گفت و گو را بسته ایم. اما اروپایی ها نه مایلند نه می‌توانند کاری کنند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به آمریکا اظهار داشت: به نظر من خیلی خوب شد که این سفر انجام شد و خیلی خوب است که آقای روحانی مدت کمی آنجا می مانند. از اول هم روشن بود که آمریکایی ها به تیم ایرنی ویزا می دهند اما این تعللی که انجام دادند نتیجه رفتار ترامپ است که بگوید همه کاره من هستم. اگر قرار بود من نطق سخنرانی روحانی را بنویسیم اصلا به خودمان و برجام نمی پرداختم و به موضوع یمن و فلسطین، جهان اسلام و عربستان و ‌موضوع صلح هرمز می‌پرداختم.

وی با بیان اینکه من تصور نمی کنم مذاکره ای بین ایران و آمریکا در نیویورک صورت بگیرد، تصریح کرد: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه آقای ترامپ بیاید و آویزان تیم ما شود که از ترامپ بر می آید این کار را بکند زیرا مذاکره با ما را دوست دارد. در این شرایط مذاکره را به سود ایران نمی بینیم چون معلوم نیست که آمریکا به تعهداتش عمل کند و مذاکره با آنها وجهه ما در جهان اسلام را پایین می آورد و منافع ملی ما را هم تامین نمی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۶۱۳۵۱۳:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲
یادمان نرفته برای گروگانگیری وقطنامه هم اول همین حرفها را زدند ولی در عمل اتفاق دیگری رخ داد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین