مصباحی‌مقدم: خاک زیر پای گربه را هم وارد کردیم

گروه سیاسی الف،   3980702072 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عملکرد دولت درخصوص اجرای سیاست های رونق تولید را در شش ماهه نخست امسال تشریح کرد.

مصباحی‌مقدم: خاک زیر پای گربه را هم وارد کردیم

به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم در مصاحبه با رادیو با اشاره به ارزیابی خود از سیاست های رونق تولید اظهار کرد: ما اسناد بالادستی سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سیاست های برنامه ششم، سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعارهای سالانه را داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری بیش از 10 سال است که شعارهای اقتصادی مطرح می کنند و به دلیل احاطه، آگاهی و تجربه طولانی مدت رهبری و قبل از آن ریاست جمهوری کاملا از چالش ها و مشکلات جامعه اطلاع دارند.

***دولت شرایط تولید و صادرات را تسهیل کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دولت طبق این سیاست ها باید شرایط تولید و صادرات را تسهیل و امکانات مورد نیاز تولیدکنندگان را فراهم کند و موانع مختلف را از سر راه تولیدکنندگان برای راه اندازی یک بنگاه تولیدی و یا توسعه فعالیت های بنگاه تولیدی بردارد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: ثبت شرکت ها کار دشواری نیست اما وقتی شرکت راه اندازی می شود دریافت موافقت اصولی با آن ماه ها به طول می انجامد و این موجب هزینه فرصت های از دست رفته برای تولیدکنندگان می شود. دولت قدم هایی در این راستا برداشته و تلاش هایی کرده اما هنوز مشکلات بسیار زیاد است.

وی همچنین متذکر شد: فعالیتها و راهکارهایی برای تحقق رونق تولید در سیاست های ابلاغی رهبری برای برنامه ششم و در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به شاهد مثالی در این باره اظهار کرد: " جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی" توسط دولت یک سیاست گذاری در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی است.

وی همچنین بیان داشت: البته با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست تعداد قابل توجهی از کالاها را تهیه و به گمرک ابلاغ کرده که ثبت سفارش نشوند اما همچنان شاهد ثبت سفارش و واردات این کالاها به داخل کشور هستیم و وقتی سوال می کنیم که چرا کالاهای غیرضروری وارد کشور می شوند گمرک پاسخ می دهد که این اقدام بر اساس واردات در مقابل صادرات است و ورود این کالا، درآمدِ طرف به صورت ارزی بوده که می توانسته کالاهایی معادل آن را وارد کشور کند. در واقع گمرک این موضوع را استثناء از قانون و سیاست ابلاغی می داند درصورتیکه چنین نیست.

***واردات کالاهای عجیب و غریب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان مثال کشور ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ پا در جهان است و یا خوراک حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در داخل کشورمان تولید می شود و واردات این کالاها به کشور معنایی ندارد اما ثبت سفارش انجام و این کالاها وارد کشور می شوند.

 مصباحی مقدم همچنین به واردات کالاهایی عجیب به کشور خبر داد و گفت: حتی خاک زیر پای گربه به کشور ما وارد می شود که اینها نشانه عدم رعایت چارچوب های تعیین شده در سیاست های ابلاغی و قانون برنامه ششم توسعه در این خصوص است.

وی با انتقاد از اینکه آئین نامه های مربوط به قانون برنامه معمولاً با تاخیر تصویب می شوند افزود: حتی در مواردی شاهدیم که آئین نامه ای بعد از گذشت یک سال همچنان ابلاغ نشده است. گرچه غالب آئین نامه ها تصویب شده اند اما در برخی موارد هم این اتفاق نیفتاده و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان رقم زده است.

***کارنامه موفق بانک مرکزی در یکسال گذشته

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه مطلب، اقدامات بانک مرکزی را طی یک سال اخیر در جهت ثبات اقتصادی، بازار ارز و ارزش پول ملی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات کمک بزرگی به تولید کرده و البته تاثیر آن نسبی است.

مصباحی مقدم با ابراز خرسندی از افزایش تولید پوشاک در داخل کشور از اواسط سال گذشته تاکنون بیان داشت: تولیدکنندگان پوشاک با توجه به تفاوت قیمت ارز و افزایش هزینه واردات شروع به تولید بیشتر کردند کمااینکه شبیه این موضوع در بخش لوازم خانگی نیز اتفاق افتاد بطوریکه هم اکنون بازار مملو از لوازم خانگی تولید داخل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با وجود اینکه اقدامات بنیادی و اساسی و جامع درباره رونق تولید از ناحیه دولت مشاهده نمی شود و یا کمتر مشاهده می شود و خود تولیدکنندگان نیز به دلیل مسائل برجامی حالت صبر و انتظار پیدا کردند اما وقتی آمریکا تحریم ها را تشدید کرد و اروپا نیز به وعده های خود عمل نکرد خود تولیدکنندگان دست به کار شدند.

***همه مشکلات کشاورزی را نمی توان به دولت نسبت داد

وی با اشاره به رشد شش درصدی تولیدات در بخش کشاورزی و کاهش رشد منفی در صنعت از رشد منفی 0.8 دهم درصد به منفی 0.4 دهم درصد متذکر شد: البته نمی توان همه این اقدامات را به دولت نسبت داد چراکه بیشتر خود تولیدکنندگان اقدام کرده اند.

مصباحی مقدم گفت: متاسفانه ما در ساختار شکل گیری مدیریت اجرایی و مجلس ها، از مبانی اساسی که بتواند برنامه های اجرایی را به هم پیوسته کند برخوردار نیستیم. به بیانی دیگر نمایندگان مجلس و دولت ها خود را حداکثر برای چهار سال یا هشت سال مسئول می دانند و ناراحت کننده تر از این موضوع، رویکرد مسئولان به حل مشکلات به صورت مقطعی است.

وی با انتقاد از نبود ساختار حزبی و قوی در جامعه عنوان کرد: ممکن است یک نماینده از بین شش کاندیدا در شهرستانها به صورت اتفاقی رأی بیاورد و متاسفانه علاوه براینکه رأی ها حساب شده و پیش بینی شده نیست اهداف نمایندگان هم پیش بینی شده نیست و اغلب به دنبال این هستند که چهار سال بعد هم به مجلس راه یابند.

***80درصد نمایندگان در دوره بعد حضور ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تجربه ادوار مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که بیش از 75 تا 80 درصد نمایندگان هر دوره در دوره بعد حضور ندارند و این یعنی نگاه ها مقطعی است درصورتیکه اگر کادر تربیت شده حزبی وارد مجلس شوند اهداف و سیاست های بلندمدت را تعقیب خواهند کرد و پاسخگو هم هستند و اگر دولت نیز منبعی از حزب باشد وزرای خود را از قبل تربیت می کند.

مصباحی مقدم عملکرد شش ماهه نخست دولت در حوزه خصوصی سازی را اینگونه ارزیابی کرد: مطابق با اصل 44 قانون اساسی بخش عظیمی از سهام شرکتهای دولتی به بخش غیردولتی شبه دولتی واگذار شد که در نهایت به اتاق خلوت بخش دولتی تبدیل شدند. با وجود اینکه این شرکتها از زیر نظارت چارچوب های نظارتی دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور و سایر دستگاه ها خارج شدند اما مدیریت و عملکرد همچنان دولتی است البته تمام همت دولت این بود که این اتفاق مجددا تکرار نشود.

وی با تصریح بر روند کند واگذاری ها متذکر شد: البته واگذاری هایی هم که در گذشته صورت گرفته بود با مشکلاتی همراه است؛ مانند هپکو در اراک، نیشکر هفته تپه در خوزستان و پالایشگاه کرمانشاه.

***دولت هیچ گام اساسی در حوزه مسکن برنداشته

استاد دانشگاه امام صادق (ع) درخصوص عملکرد دولت در بخش های تولیدی پیشران بیان کرد: حوزه مسکن از سالها قبل با رکود مواجه است اما با افزایش قیمت ارز در سال گذشته و جهش قیمت مسکن وارد دوره رکود طولانی تری شده است.

وی با بیان اینکه دولت برای ورود مستقیم به قضیه مسکن احساس وظیفه نمی کند گفت: وزیر قبلی مسکن از مسکن اجتماعی صحبت کرد اما هیچ الگویی ارائه نشد و در دوره جدید نیز رئیس جمهور مطرح کردند که مسکن در بخش فرسوده شهرها نوسازی خواهد شد اما هنوز هیچ گام اساسی برداشته نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش موثر مالیات بر مسکن خالی در رونق نقل و انتقال مسکن اظهار داشت: دولت دو سال است که از مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن خالی سخن می گوید اما در این بخش نیز هیچ خبری نیست.

***صنعت خودرو نباید به واردات قطعه وابسته باشد

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه تولید خودرو نباید به واردات قطعات وابسته باشد افزود: حرکت نسبتا خوبی در سال گذشته و امسال صورت گرفته اما حجم تولید قطعات خودرو هنوز به نقطه ماقبل تحریمها نرسیده است. حمایت هایی هم از قطعه سازان در شش ماه نخست سال انجام گرفته اما این پروسه هنوز تکمیل نیست.

وی با اظهار اینکه گام های بلندی در بهبود وضعیت تولید نفت و گاز برداشته شده گفت: مناطق نفتی مشترک بین ایران و عراق و ایران و امارات در اولویت قرار گرفته و با وجود تحریم ها اما فعالیت های مربوط به تولید نفت و گاز در حال افزایش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت حداقل  20 درصد از نقدینگی بانکها را به سمت تولید جهت دهند یادآور شد: اخیرا اقداماتی برای تزریق منابع به بخش تولید آغاز شده است.

مصباحی مقدم در پایان، تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان را از مولفه های اساسی در تحقق رونق تولید برشمرد و در عین حال تأکید کرد: همه این مسائل نیازمند روحیه و عملکرد جهادی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۵۸۷۸۱۱:۲۴:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲
.. آیا می دانید یک وسیله ساخته شده توسط بشر است و صرفا خاک نامیده می شود و از باغچه برداشته نمی شود، ترکیب شیمیاییش مانع تجزیه مدفوع و در نتیجه انتشار بو می شود، ساختار مولکولیش با جذب مایع و تولید گلوله ای چسبنده مانع انتشار و پخش مایع می شود و در نتیجه صرفا تمیز شده و نیاز به تعویض روزانه ندارد تا عملا تمام شود؟! اگر .. حال که جمعیت شهری ایران بالای 40 میلیون نفر است و حال که تعداد گربه های آپارتمانی فلان تعداد است پس باید در این صنعت سرمایه گذاری شود تا ارز خارج نشود یک طرح و بحث مدیریتی است ولی وقتی ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین