وزیر آموزش و پرورش: مدارس دولتی سرانه نگرفته‌اند

گروه اجتماعی الف،   3980702060

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و سرانه آنها پرداخت نشده است برای همین خانواده‌ها در صورت امکان می‌توانند به خانه دوم فرزندانشان کمک کنند؛ البته اجباری در آن نیست.

به گزارش مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در یکی دیگر از برنامه های تلویزیونی برای تشریح وضعیت کمی و کیفی این وزارتخانه در شروع سال تحصیلی جدید حاضر شد و بار دیگر آمار چاپ کتاب های درسی، تعداد کلاس های دایر در سال تحصیلی جدید و... را ارائه داد. آماری که طی دو هفته اخیر بارها از زبان وی و معاونان آموزش و پرورش مطرح شده است. در بخش دیگری از این سخنان وی بار دیگر بر عبور از مانع کنکور و مواردی از این دست اشاره کرد. آنچه در صحبت های وزیر آموزش و پرورش به شکل محسوسی غایب است، برنامه های جزئی و عملیاتی برای عبور از بحران های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، معیشت فرهنگیان، پرداخت مطالبات، کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس، اجرایی شدن سند تحول بنیادین، اجرای به قانون برای اجرای درست اصل سی قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل رایگان در مدارس، پرداختن سرانه مدارس، چالش های هدایت تحصیلی، مشکلات زیربنایی هنرستان ها و اصل مهارت آموزی در مدارس کل کشور و... است.

 محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران که امروز صبح پخش شد، گفت: واقعیت این است که اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد، حال جامعه خوب خواهد بود و این در حالی محقق می‌شود که حال معلم و دانش آموز خوب باشد و  برای فعالیت شوق داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه  با تلاش همکارانم بیش از ۱۴۲ میلیون جلد در هزار عنوان چاپ و توزیع شد. قریب به ۵۰ هزار کلاس ما تنها کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد و این باعث شده است تا توجه به فرصت های کیفی کم شود و از برخی استانداردها عدول شده است، اگر بخواهیم حال آموزش و پرورش خوب باشد باید به استانداردها باز گردیم. 

وزیر آموزش و پرورش درباره حضور مشاوران در مدارس برای اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان درست رخ بدهد، گفت: متاسفانه ما به انجام کارها بیشتر از آگاهی از نتایج کار حریص هستیم. در موضوع مشاوره تحصیلی هم وضع به همینگونه است. آموزش و پرورش مصمم بوده تا دانش‌آموزان را متناسب با ظرفیت و شرایط جامعه در رشته های تحصیلی هدایت کند اما به نظر می رسد در این مورد نیاز به توجه بیشتری هست. البته باید توجه کنید که در فرایند هدایت تحصیلی همه عوامل به ما وابسته نیست و به شرایط جامعه هم مربوط می‌شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: به طور مثال اگر فرض کنیم آموزش و پرورش، صنعت و کشاورزی هر کدام یک چرخ دنده مجزا برای حرکت این حوزه هستند و برای تربیت نیروی انسانی فعال هستند باید بدانیم که هیچ کدام از این چرخ دنده ها  ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه دانش آموز ما فقط گزینه آزمون کنکور را دارد. ما باید جمعیت را به سمت اشتغال سوق دهیم، نظام آموزشی صرفا مواردی مانند خواندن و نوشتن را به افراد جامعه می‌آموزد اما اگر بشود ارتباط ارگانیکی با صنعت و کشاورزی داشته باشد، فرد بعد از فارغ التحصیلی به این سمت سوق پیدا می‌کند.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بهبود معیشت فرهنگیان و چالش های این حوزه نیز اظهار کرد: امروزه معلم جانشین همه نداشته های ماست. ما باید با توجه زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، زیر نظام منابع انسانی را اجرا کنیم. امسال برای سال تحصیلی جدید، ۱۰۷ هزار معلم کم داشتیم و از روش هایی برای تامین معلم استفاده کردیم که روش های زیربنایی و اصیلی نبود.  باید برای تامین نیروی انسانی با سازمان امور استخدامی به تصویری روشن برسیم، همچنین باید اعتبار و منزلت معلمان را حفظ کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به موضوع معیشت معلمان به موضوع نظام رتبه بندی اشاره کرد و گفت: طبق قانون براساس رتبه بندی، معلمان در پنج رده قرار می‌گیرند و اکنون آیین نامه نظام رتبه بندی در صحن دولت است که تا دو الی سه هفته آینده تصویب می‌شود . در تلاشیم تا زمان آن را تسریع کنیم و هر زمان که رتبه بندی تصویب شود، اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت وجوه اجباری کمک های مالی از اولیا نیز توضیح داد: حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و حق دریافت پول اجباری بابت خدمات ندارند، از طرفی این مدارس دولتی هنوز سرانه دریافت نکرده اند. خانواده ها در صورت امکان می‌توانند به خانه دوم فرزند خود کمک کنند البته در مواردی که اجباری دریافت پول از والدین انجام شود، همانند موضوعی که چندی پیش در شیراز انجام شد، مدیر را بر کنار خواهیم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین