مأموريت رئيس‌جمهور در نيويورک

محمدكاظم انبارلويي،   3980701202
مأموريت رئيس‌جمهور در نيويورک


دكور قدرت آمريكا در منطقه و جهان طي 40 سال گذشته به ‌هم ريخته است. آنها براي بازسازي قدرت خود هر چه بيشتر تلاش مي‌كنند كمتر نتيجه مي‌گيرند. آمريكايي‌ها مرتب چهره قدرت خود را در حوزه سخت و نرم «گريم» مي‌كنند. اما هر بار پيرتر و فرسوده‌تر به نظر مي‌رسند.

رشد و توسعه قدرت مقاومت در منطقه  و صدور انقلاب اسلامي بارها اين گريم را به ‌هم ريخته  و ضعف‌‌هاي آن را به رخ ملت‌هاي مسلمان منطقه و جهان كشيده است.

جنگ نفت‌كش‌ها در خليج فارس و درياي عمان،‌ زدن پهپاد آمريكايي و بالاخره آسيب جدي تأسيسات آرامكو و برملايي ضعف پوسته سخت و دفاعي آن نشان داد جمع كردن اين «دكور» و آن «گريم» كار دشواري است.ايالت پنجاهم آمريكا يعني رژيم صهيونيستي مرتب از سوي دو قدرت غيرقابل نفوذ يعني «حماس» و «حزب‌الله» تهديد مي‌شود و اين در حالي‌ است كه رژيم اشغالگر قدس كار چنداني براي دفاع از خود نمي‌تواند بكند.

ملت يمن چون كوه در برابر تجاوزات عربستان و امارات و ائتلاف عربي،  عبري و غربي ايستاده است هر روز شاهد آن هستيم خنجر حوثي‌ها  بيشتر به پشت ائتلاف فرو مي‌رود.

قدرت آمريكا و همپيمانانش سخت دچار فرسودگي است و اين فرسودگي هزينه «تعمير» و «نگهداري» آن را هزينه‌بر كرده است.

آمريكايي‌ها قدرت «اجماع‌سازي» را از دست داده‌اند و كمتر از واژه «جامعه‌جهاني» سخن مي‌گويند. از درون نشست‌هاي اتحاديه‌هاي جي 8 ، جي 20 و ... صداي همگرايي و هم‌افزايي قدرت بيرون نمي‌آيد.

براساس آخرين نظرسنجي‌ها كه توسط فاكس نيوز، تنها رسانه هم‌پيمان ترامپ انجام شده، او از همه رقباي خود عقب‌تر است.ايالت تگزاس پايتخت رأي جمهوري‌خواهان است. در اين ايالت ترامپ پايين‌ترين رأي را براساس اين نظرسنجي‌ها دارد.ترامپ در هر چهار حوزه منابع  قدرت يعني «اطلاعات» ، «ارتباطات»  «سازمان» و «محاسبات» كم آورده است.او فكر مي‌كرد در دوران دولت به اصطلاح ميانه‌روها در تهران با فشار بيشتر شاهد تسليم ملت ايران مي‌شود. اما هر چه فشار را بيشتر كرد نه تنها شاهد تسليم نبود بلكه شاهد تقويت و ظهور يك خط مقاومت در منطقه از سواحل مديترانه تا درياي عمان و اقيانوس هند شد. اين خط درست عمل مي‌كند، واژه «تسليم» در اين خط و در ادبيات مقاومت وجود ندارد. او فكر مي‌كرد ايران در هر شرايطي در برجام مي‌ماند. اما سه‌گام برداشته شده از سوي ايران براي برون رفت از تعهدات برجامي نشان داد اگر او فشار را زياد كند عزم ايران را در برداشتن گام‌هاي بلندتر جزم مي‌كند. برجام توقفگاه بدي نيست اما قطعاً اقامتگاه بسيار بدي است. توقفگاه برجام نشان داد هرگونه مذاكره و توافق با آمريكا محال است.

او فكر مي‌كرد با سفر به چند كشور عربي، يك ائتلاف ضد ايران را با دست‌گرمي فروش ميلياردها دلار اسلحه شكل مي‌دهد. اين ائتلاف نه تنها شكل نگرفت بلكه ترديدهايي در توانايي آمريكا براي مقابله  با ايران در اين كشورها پديد آورد كه يكي‌يكي پنهاني با تهران رايزني مي‌كنند تا از چرخش شمشير مقاومت در منطقه و فرود آمدن آن بر گردن برخي شيوخ منطقه جلوگيري كنند يا فرود آمدن آن را به تأخير بيندازند. او فكر مي‌كرد توانايي حل بحران، حضور نيروهاي آمريكا در افغانستان، عراق،‌ سوريه و ... را دارد و پاسخي براي توقف تروريسم در منطقه  پيدا خواهد كرد. و بعد روي ايران تمركز پيدا مي‌كند. اما ارزيابي تلاش‌هاي ديپلماتيك آنها در وزارت خارجه  و مطالعات و بررسي‌هاي  سيا در منطقه و ارزيابي‌هاي پنتاگون نشان مي‌دهد او در توفيق رسيدن به اين اهداف از دولت‌‌هاي پيشين آمريكا عقب‌تر است.او فكر مي‌كرد با تشديد فشار عليه ايران، اختلافات سياسي در تهران بالا مي‌گيرد و سرويس‌هاي امنيتي و جاسوسي آنها به راحتي مي‌روند در شكاف دولت- ملت شروع به توطئه مي‌كنند و آشوب‌هاي خياباني را راه مي‌اندازند.

اما ديدند رهبري با هوشمندي با تنظيم «دُزنقد» اشتباهات دولت و كنترل اوضاع اين آرزوي ترامپ را هم به باد دادند.

ترامپ فكر مي‌كرد مردم در تهران و شهرستان‌ها  جمعه‌ها  به خيابان‌ها مي‌ريزند و تظاهرات اعتراض‌آميز عليه دولت برپا مي‌كنند. اما رهبري او را از اين خواب غفلت بيدار كرد و فرمود: «اين سر و صدا در تهران نيست در پاريس است، جمعه‌ها نيست شنبه‌ها است»

ترامپ براي جبران اين شكست‌ها اولين كله‌پوك احمق تيم امنيتي خود يعني بولتون را از كاخ سفيد بيرون كرد و نشان داد كه هر چه ضربه در اين‌باره  خورده است از مسير ذهنيت آلوده او بوده كه وصل به منافقين است. اكنون دنبال اين است  دومين كله‌پوك و احمق دولت خود يعني پمپئو را هم اخراج كند كه به‌زودي آن را هم به بهانه‌اي از كاخ سفيد بيرون خواهد كرد البته او پيش از اين بسياري را به دليل ناكارآمدي در فهم مسائل ايران و درك مسائل منطقه  و جهاني از كاخ سفيد اخراج كرده بود. اخراجي‌ها از كاخ سفيد در طي مدت كوتاهي كه ترامپ در كاخ سفيد بوده از همه دولت‌هاي پيشين بيشتر است.

افكار ترامپ و تيم ورشكسته  او نشان مي‌دهد يك قدرت هوشمند در كاخ سفيد اوضاع را در داخل و خارج رصد نمي‌كند. يك ذهن پريشان و بي‌حساب و كتاب و بدون محاسبه فاقد اطلاعات صحيح و ارتباطات معين در كاخ سفيد حكومت مي‌كند. «سازمان» او از هم پاشيده است و ترامپ مرتب به در و ديوار مي‌كوبد. رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا امروزها صريحاً اعلام كرده است؛ «ترامپ در بن‌بست گير كرده است او يا بايد به ايران امتياز بدهد و كوتاه بيايد يا تن به  يك جنگ- پرهزينه‌ترين جنگ تاريخ آمريكاست- بدهد كه همواره از آن پرهيز كرده است. »

در چنين موقعيتي كه هيچ حساب و كتابي وجود ندارد كه ما با چه كسي در واشنگتن طرف هستيم. هرگونه مذاكره و گفت‌وگو با آمريكايي‌ها  نوعي ديوانگي و حماقت و نهايتاً بلاهت است. به همين دليل رهبري معظم انقلاب تصريح كردند: «هرگونه مذاكره و گفت‌وگو در هر سطحي با آمريكايي‌ها چه دو جانبه و چه چند جانبه مردود است». البته دستگاه ديپلماسي ما هم به همين جمع‌بندي رسيده است.

سفر رئيس‌جمهور ما به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل فرصتي است كه در نطق وي گفته شود؛ كه ايرانيان، مردم منطقه و جهان دچار چه پديده‌اي در كاخ سفيد هستند. او بايد مصائب راهبردهاي به بن‌بست رسيده ترامپيسم را روشنگري كند. نحوه مقابله با اين راهبرد را كه در درك عمق و ژرفاي واژه «مقاومت» خوابيده است را تشريح نمايد. او بايد به جامعه جهاني تفهيم كند، «قرن جديد آمريكايي»، «خاورميانه جديد» و «هژموني آمريكا» پايان يافته است. ملت‌هايي كه تحت ستم قرار مي‌گيرند و گرفتار جنايات جنگي آمريكا و همپيمانان آنها هستند خوب مي‌توانند از عهده دفاع از خود برآيند.

او بايد به دولت‌ها و ملت‌هاي عالم اعلام كند؛ جمهوري اسلامي با هرگونه تجاوزي برخورد «سخت» و «شكننده» خواهد كرد. و از ملت‌هاي مظلوم فلسطين، يمن، سوريه، عراق و افغانستان كه تحت تجاوز آمريكا و رژيم صهيونيستي هستند بدون ترديد دفاع مي‌كند. وقتي غير نظاميان در تجاوزات آمريكا مورد هدف هستند  وقتي كودكان در مدارس، بيماران در بيمارستان‌ها مردم عادي در بازارها و به‌‌ويژه پيران هدف حملات وحشيانه هوايي هستند ايران اسلامي نمي‌تواند در برابر جنايات جنگي استكبار و استبداد جهاني ساكت باشد.

و بالاخره وقتي جمهوري اسلامي هنوز تحت شديدترين تحريم‌ها از سوي آمريكا علي‌رغم توافق جهاني برجام قرار دارد، از هر طريقي كه بتواند رئيس‌جمهور ديوانه آمريكا را سرعقل  آورد پرهيز نخواهد كرد. اين طرق «اعمالي» است، ضرورتاً «اعلامي» نيست.
 
 
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین