رمز گشایی از طرح رییس جمهور تحت عنوان "ابتکار صلح هرمز"

گروه جهان الف،   3980701179

در حالی که تنها چند روز تا سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در سازمان ملل باقی مانده، رسانه‌های جهان با ارایه تحلیل‌های متعدد و متنوع گمانه زنی در مورد محتوای سخنان وی را آغاز کرده اند.

رمز گشایی از طرح رییس جمهور تحت عنوان "ابتکار صلح هرمز"

به گزارش ایسنا، یکی از محورهای مهم سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، چنان که وی در مراسم رژه سالگرد دفاع مقدس به ان اشاره کرد “طرح ائتلاف امید،ابتکار صلح هرمز” است.

اگرچه هنوز جزییات کاملی از محتوا و ابعاد این طرح ارایه نشده اما به نظر می‌رسد پیشنهادی که قرار است رییس جمهور با هدف ارائه سازوکار منطقه ای برای برقراری امنیت در خلیج فارس ارایه کند مستند به “بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت است.

در بند ۸ این قطعنامه که بر اساس آن جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق به پایان رسید بر ایجاد ترتیبات امنیتی با مشارکت عراق و ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس زیر نظر سازمان ملل تاکید شده است.

در واقع طرح "طرح ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز" ایران حاوی چند محور کلیدی است:

۱-حل چالشهای امنیتی منطقه مستلزم شکل گیری ساختار بومی مشترک برای پیشگیری از شکل گیری بحرانهای امنیتی و رفع چالشهای احتمالی است.

آمریکایی ها تاکنون با سوء استفاده از فقدان سازوکار بومی برای برقراری امنیت در منطقه با تمرکز بر ایجاد اختلاف میان کشورهای این حوزه و هراس افکنی، حضور نظامی خود را با هزینه کشورهای منطقه به صورت روز افزون توسعه داده اند و با ایجاد بحران‌های تصنعی از شکل گیری امنیت و ثبات پایدار در حوزه خلیج فارس جلوگیری نموده اند در حالی که طرح ایران ضامن امنیت همه کشورهای منطقه است.

۲- جمهوری اسلامی ایران همواره از راهبرد ایجاد سازوکارهای امنیتی بومی با مشارکت مجموعه کشورهای منطقه که بتواند از منافع جمعی حراست نماید و مانعی برای حضور و اتش افروزی بیگانگان شود حمایت نموده است.

۳-جامعه بین المللی بر اساس تجربه جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق که مجموعه کشورهای منطقه را به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر نمود، به این نتیجه رسید که ایجاد امنیت پایدار صرفا با بهره گیری از ظرفیت‌های بومی و اجماع منطقه ای قابل تحقق است اما تاکنون و به دلایل مختلف این رویکرد در منطقه خلیج فارس به فعلیت نرسیده که مهمترین دلیل آن را باید درمغایرت آن با منافع وسلطه جویی برخی قدرتهای فرامنطقه ای و به ویژه آمریکا جستجو کرد.

دولت امریکا بر اساس راهبرد تداوم حضور حداکثری و فروش سلاح به کشورهای منطقه در صدد ناامن جلوه دادن شرایط هوانوردی و کشتیرانی در آبراه خلیج فارس و ایجاد ائتلاف برای به اصطلاح تامین امنیت در منطقه است.

بدون شک اصلی ترین عامل ناامنی در خلیج فارس، حضور پرتعداد و نامشروع ناوگان نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه بوده و بطور قطع با پایان یافتن ان و حضور فعال کشورهای حوزه خلیج فارس در فرایند تامین امنیت همه جانبه نیازی به حضور سایر کشورها و شکل گیری ائتلافهای بی حاصل و پرهزینه نخواهد بود

قطعنامه ۵۹۸ و بند ۸ ان حاصل تجربیات طولانی و خسارت بار ناشی از منازعات منطقه ای و با هدف پایان دادن به جنگی طولانی شکل گرفت و یکی از اهداف ان فراهم شدن بستر قانونی و مورد اجماع برای ایجاد ترتیبات امنیتی پایدار در منطقه بوده است.

به گزارش نور نیوز، پیشنهاد و ابتکار ایران در سالروز دفاع مقدس بازخوانی تجربیات تلخ و خسارت بار گذشته و تاکید بر ضرورت جلوگیری از شکل گیری شرایط مشابه از طریق همکاری و مشارکت همه کشورهای منطقه است. این طرح ضمن ان که محملی قانونی و مورد اجماع بین المللی برای پایان دادن به شرارتهای مستمر کشورهای بیگانه و بویژه امریکا در منطقه است آغازی برای رفع تنش‌ها و سوء تفاهم‌های موجود و استقرار امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین