آیا مقدار گوگرد بنزین توزیعی تهران در حد مجاز است؟

گروه اقتصادی الف،   3980701162

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت:بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد، مقدار گوگرد در بنزین توزیعی تهران در حد مجاز است.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، وحید مرندی مقدم، امروز (دوشنبه، یکم مهرماه) به موضوع کیفیت بنزین اشاره کرد و گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  می‌تواند روی کیفیت هوا نظر دهد، اما از اساس وظیفه تشخیص کیفیت آلاینده‌های سوخت به‌عهده سازمان ملی استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در باره میزان گوگرد در بنزین تناقض‌های آشکاری وجود دارد، افزود: براساس نمونه برداری و آزمایش‌های انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد، مقدار گوگرد در بنزین تهران ۲۴.۹ بوده که از نظر ما مجاز تلقی می‌شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۳ به ۵۰ ppm (جز در میلیون)، سال ۹۴ به ۴۲ ppm، سال ۹۵ به ۳۲ ppm، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm  - البته مشکلات آن به کلی رفع شد - و پارسال به ۳۴ ppm کاهش یافت.

مرندی‌مقدم عنوان کرد: استاندارد پیشین بنزین در موضوع آلاینده‌ها مربوط به سال ۸۷ بود که حد مجاز گوگرد در آن ۳۰۰ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته شده بود، اما در استاندارد جدید به ۵۰ میلی‌گرم در لیتر بهبود یافت، همچنین حد مجاز سرب در بنزین به صفر رسیده و حد مجاز آروماتیک‌ها در استاندارد جدید، ۳۵ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته شده و حد مجاز بنزن نیز به یک ppm کاهش یافته است.

بهبود وضع کیفی خودروها لازمه کاهش آلایندگی است

وی گفت: فقط کاهش آلایندگی‌های بنزین نمی‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، بلکه باید وضع کیفی خودروها نیز بهبود یابد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به میزان گوگرد در بنزین توزیعی کل کشور نیز اشاره کرد و افزود: میزان گوگرد در بنزین توزیعی کل کشور در سال ۹۳ به ۱۰۲.۴، در سال ۹۴ به ۵۸، سال ۹۵ به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و پارسال به ۴۷ ppm  رسید.

مرندی ‌مقدم با بیان اینکه آزمایشگاه‌های نمونه‌برداری از سوخت در تهران متعلق به سازمان ملی استاندارد و دیگری متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است، ادامه داد: در نامه‌ای که به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ارسال کردیم خواستیم بازگو کنند که نمونه‌های برداشت شده از بنزین تهران در کدام آزمایشگاه اندازه‌گیری شده است، نمونه‌برداری‌ها به چه روشی بوده و روش حمل و نتیجه آزمون را نیز مشخص کنند.

وی افزود: این شرکت در تهیه گزارش اخیر خود هیچ تعاملی با سازمان ملی استاندارد ایران نداشته و تناقض‌های آشکاری نیز در گزارش این نهاد وجود دارد، همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مسئولیت تشخیص کیفیت هوا را دارد، اما اندازه‌گیری آلاینده‌های سوخت برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است. این شرکت در تهیه گزارش اخیر خود باید با سازمان ملی استاندارد ایران هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد، زیرا گزارش اخیر، حساسیت‌های خاصی را در میان جامعه و مردم ایجاد کرده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه با تلاش‌های وزارت نفت زودتر از سال ۱۴۰۰ در کل کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود، تصریح کرد: امروز همکاران ما در وزارت نفت نه‌تنها بنزین با کیفیت مناسب برای کشور تامین می‌کنند، بلکه با تلاش‌های انجام شده به صادرات بنزین نیز دست یافته‌ایم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین