سخنگوی نُجَبا عراق: آمریکا رژیم‌های مرتجع عربی را مانند گله گوسفند چوپانی می‌کند

گروه جهان الف،   3980701135

مهندس «نصر الشِمَّری» با تشبیه رژیم‌های مرتجع عربی به گله گوسفندانی که آمریکا آن‌ها را چوپانی می‌کند، از مجهز شدن مقاومت به تسلیحات و موشک‌های پیشرفته خبر داد.

سخنگوی نُجَبا عراق: آمریکا رژیم‌های مرتجع عربی را مانند گله گوسفند چوپانی می‌کند

مهر نوشت: مهندس «نصر الشِمَّری» ناخرسندی آمریکا از شکست داعش را عامل طراحی حملاتی علیه مواضع الحشد الشعبی دانست و دستور نخست‌وزیر عراق مبنی بر ممنوعیت پرواز بدون مجوز پهپادها و جنگنده‌های خارجی را "شجاعانه" توصیف کرد.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ به بمباران مقرهای حشد، فقط علیه آمریکا خواهد بود، خاطرنشان ساخت که مقاومت و کشور عراق به تسلیحات بازدارنده دسترسی خواهند یافت.

سخنگوی نُجَباء تحریم‌های آمریکا علیه این جنبش را فاقد تأثیر خواند و از اصرار مقاومت بر اخراج اشغالگران از خاک عراق خبر داد.

الشِمَّری بار دیگر یادآور شد که دستور ۱۰ ماده‌ای نخست‌وزیر عراق، فرمانی برای منظم کردن امور است و به ادغام، انحلال، یا کم کردن نقش الحشد الشعبی ربطی ندارد.

وی همچنین با تشبیه رژیم‌های مرتجع عربی به گله گوسفندانی که آمریکا آن‌ها را چوپانی می‌کند، تصریح کرد که نشانه‌های زوال آنان آشکار شده است.

مشروح این مصاحبه در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

۱ ـ طی هفته‌های اخیر شاهد وقوع «انفجارهای زنجیره‌ای» در مواضع و انبار مهمات "الحشد الشعبی" بوده‌ایم. به‌عنوان نمونه، یکی از انفجارها در انبار مهمات نیروهای مقاومت مردمی در شهر "آمرلی" صلاح‌الدین و دیگری نیز چندی پیش در نزدیکی پایگاه هوایی "بلد" اتفاق افتاد. بسیاری از گروه‌های عراقی انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه رفته‌اند. علت اصلی وقوع این انفجارها از دیدگاه شما چیست؟

تعرض به مراکز الحشد الشعبی و هدف قرار دادن فرماندهان بسیج مردمی از سوی نیروهای آمریکایی امر جدیدی نیست و در گذشته نیز اینگونه حملات در جریان عملیات‌های نظامی جاری در عراق صورت گرفته است. همینطور تجاوزاتی علیه نیروهای ارتش و پلیس عراق صورت گرفته است.

گو اینکه دولت عراق در این باره سکوت کرد و سانسور رسانه‌ای مشکوکی صورت گرفت که شاید علت آن، فشارهای آمریکا بر همه دولت‌های عراق باشد.

دلیل حملات یادشده این است که آمریکا الحشد الشعبی و مقاومت اسلامی را عنصر اصلی به شکست کشاندن پروژه داعش می‌داند؛ پروژه‌ای که آمریکا به‌دنبال طولانی کردن آن و ایجاد تغییر در نقشه منطقه بود تا امنیت اسرائیل را تضمین و نفوذ و هیمنه آمریکا را محقق کند.

همچنین آمریکایی‌ها الحشد الشعبی و مقاومت را هم‌پیمان ایران می‌دانند. البته ما خود را هم‌پیمان نمی‌بینیم، بلکه فراتر از آن معتقدیم که مسلمانان یک امت هستند و هرجا که باشند مسأله‌ای واحد دارند.

۲ ـ «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، اخیرا به لغو توافقنامه‌های پرواز پهپادها و جنگنده‌های خارجی بر فراز آسمان عراق بدون مجوز دولت بغداد، اقدام کرد. فرماندهان «الحشد الشعبی» نیز تأکید کردند که در صورت پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان عراق، با آن برخورد می‌کنند. موضع شما در این خصوص چیست؟

این فرمان از نظر ما شجاعانه و بی‌سابقه است. ما با تمام قدرت از این دستور نخست‌وزیر حمایت می‌کنیم زیرا اجرای آن ضامن امنیت کشور، ملت و نیروهای مسلح است.

البته معتقدیم که خوی استکباری و غرور آمریکایی‌ها به آنان اجازه پایبندی به این دستور را نمی‌دهد. کما اینکه همینطور شد و پس از صدور این دستور، باز هم چندین حمله هوایی علیه نیروهای الحشد الشعبی صورت گرفت.

۳ ـ طی روزهای اخیر حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون ورود اسرائیل به عرصه مبارزه با گروه‌های مقاومت عراق و دست داشتن این رژیم در عملیات‌های خرابکارانه در این کشور مطرح شده است. درصورت اثبات این مداخله مستقیم صهیونیست‌ها، در آینده الحشد الشعبی چه گزینه‌ یا گزینه‌هایی را برای مقابله با تل‌آویو در نظر خواهد داشت؟

با وجود اینکه کارشناسان نظامی به مسأله اعتراف رژیم صهیونیستی به بمباران مراکز الحشد العشبی از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کنند، ولی به‌نظر ما این امر حاکی از جابجایی نقش رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده است.

آمریکا در مورد منافع و حضور خود در عراق احساس خطر می‌کند، زیرا سلاح مقاومت به‌راحتی می‌تواند به منافع آمریکا در عراق حمله کند. به همین دلیل این بمباران به رژیم صهیونیستی نسبت داده شد زیرا گمان می‌کنند که سلاح مقاومت از آنان دور است.

ولی به دو شیوه می‌توان به این حمله‌ها پاسخ داد؛

اول: ما رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده را یکی می‌دانیم و اگر نیروهای آمریکا در عراق حضور نداشتند، صهیونیست‌ها نمی‌توانستند به‌راحتی به آسمان عراق برسند. بنابراین آمریکا باید مسؤولیت این تجاوز را به عهده بگیرد. پس پاسخ این بمباران، فقط علیه آمریکا خواهد بود.

دوم: ما معتقدیم که رژیم صهیونیستی قدرت مقاومت و توانایی عراق را به‌خوبی تشخیص نمی‌دهد؛ حال آنکه مقاومت و کشور عراق می‌توانند سلاح بازدارنده را ـ حتی اگر در حال حاضر نداشته باشند ـ به‌دست آورند.

۴ ـ جنبش در سال ۲۰۰۸ در لیست تحریمی ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفته است؛ اما این اقدام، پایان گام‌های خصمانه واشنگتن علیه "نُجَباء" نبود تا اینکه چندماه پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه جنبش اعمال کرد. ماهیت تحریم‌های واشنگتن علیه نُجَباء چیست و آیا این تحریم‌ها می‌تواند تأثیری بر روند فعالیت‌های این جنبش داشته باشد؟

ما لیست تحریم را لیست شرافت، افتخار و لیست حق علیه باطل و استکبار جهانی می‌دانیم. ما هیچ‌گاه دوست آمریکا نبودیم که امروز دشمن آن شویم. ما همیشه در جبهه مقابله با استکبار جهانی ـ به شکل عام ـ و آمریکا و رژیم صهیونیستی ـ به شکل خاص ـ بوده‌ایم. حتی اگر مواضع و جایگاه‌ها برای همه مشتبه شود، ما همیشه در جایگاه و موضع مقابله با استکبار خواهیم بود.

اما در خصوص تأثیر تحریم بر ما، باید بگوییم اصلا تأثیری وجود ندارد، زیرا هیچ‌یک از اعضای نُجَباء و سران آن سرمایه‌ای در هیچ بانکی ندارند و هیچ‌کدام از آن‌ها به فکر تفریح در سواحل آمریکا نیستند!

سرمایه مجاهدان، ایمان و توکل بر خدا و سیاحت آنان، جهاد در راه خداست. ما بدون شک در همین موضع خواهیم ماند، حتی اگر این تحریم‌ها بارها تکرار شود.

۵ ـ دیدگاه شما در خصوص فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست‌وزیر عراق چیست؟ دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص این فرمان وجود دارد؛ برخی آن را تقویت الحشد الشعبی می‌دانند و برخی دیگر آن را به‌نوعی انحلال این گروه مقاومتی تلقی می‌کنند.

چندین بار توضیح دادیم که دستور ۱۰ ماده‌ای نخست‌وزیر، یک فرمان برای منظم کردن امور است و به ادغام، انحلال، یا کم کردن نقش الحشد الشعبی کاری ندارد و اغلب بندهای آن در گذشته توسط الحشد الشعبی اجرا شده است.

ما معتقدیم که مقاومت، سلاح یا قدرت نیست. اگرچه این امور ضروری است، اما مقاومت در حقیقت ایمانی است در سینه مجاهدان و تا زمانی که این ایمان باقی است، مقاومت نیز باقی می‌ماند. همین عقیده بود که الحشد الشعبی را شکل داد و با وجود امکانات کم، سبب تحقق پیروزی‌های بزرگ شد؛ چه برسد به حالا که قدرت و امکانات مقاومت و الحشد الشعبی چندبرابر شده است.

۶ ـ یکی از مسائل محل مناقشه‌ای که همچنان در خصوص عراق در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شود، مسأله تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق و وجود پایگاه‌های آمریکایی در این کشور است. گروه‌های مقاومت ازجمله نُجَباء نیز همواره نسبت به این مسأله معترض بوده‌اند. چه گزینه‌هایی را برای خروج نهایی آمریکا از عراق در دستور کار دارید؟

موضع ما در مورد غیرقانونی بودن حضور نیروهای آمریکا در عراق تغییر نکرده است، زیرا وجود هر نوع نیروی خارجی در سرزمین عراق در اختیار دولت نیست بلکه در اختیار پارلمان است.

اما کسانی که می‌گویند این حضور مستشاری یا آموزشی است، همانند کسی هستند که چشمان خود را بر خورشید بسته تا وجود آن را انکار کند.

مستشار و مربی به پایگاه‌های بزرگ با هزاران نیروی مسلح به انواع اسلحه، هواپیما و زره‌پوش در داخل خاک عراق چه نیازی دارد؟!

آنان حضوری دقیقا نظامی و اشغالگرانه در خاک عراق دارند.

طرح اخراج نیروهای آمریکا از عراق در پارلمان ارائه شد، ولی متأسفانه رئیس مجلس از بررسی این طرح جلوگیری کرد. البته بعد از فتوای آیت‌الله‌العظمی حائری (دام‌ظله) این طرح با قدرت به پارلمان برمی‌گردد و در غیر این صورت راهی در برابر مقاومت جز اجرای حکم شرعی به وسیله همه امکانات موجود و راه نظامی از جمله آن است، باقی نخواهد ماند.

۷ ـ ارزیابی شما از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت در نقاط مختلف منطقه به‌ویژه در عراق چیست؟ اساسا نقش پیروزی انقلاب اسلامی در شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه طی قریب به چهار دهه گذشته را چگونه می‌بینید؟

آشکارا بگویم که اگر جمهوری اسلامی نبود، مقاومت اسلامی در عراق، لبنان یا فلسطین وجود نداشت و اگر هم وجود می‌داشت بسیار ضعیف می‌بود.

قبل از جمهوری اسلامی، مقاومت چیزی جز سنگ و تفنگ در اختیار نداشت؛ ولی با پشتیبانی جمهوری اسلامی، مقاومت امروز پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و هزاران موشک در اختیار دارد که با آن رژیم صهیونیستی را در لبنان و فلسطین به ذلت کشاند و اشغالگران آمریکایی را در عراق شکست داد و آنان را بیرون انداخت. لذا پس از آن دلیلی برای بازگشت، غیر از بهانه داعش نداشتند و اکنون در نقاط دورافتاده مستقر شده‌اند و جرأت ندارند در مناطق مرکزی و جنوبی عراق آفتابی شوند.

۸ ـ امروز شاهدیم که برخی حکام منطقه از جمله سعودی، امارات، بحرین و... به تبعیت از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، درحال پیاده‌سازی سناریوهای مد نظر آن‌ها در منطقه هستند. عامل یا عوامل این تبعیت و وابستگی را چه می‌دانید و آیا تداوم این مسیر توسط حکام عرب می‌تواند به اهداف بیگانگان در منطقه ازجمله عراق جامه عمل بپوشاند؟

دلیل اصلی برای اثبات ضعف این رژیم‌ها ـ که شبیه گله گوسفند هستند و چوپان آمریکایی آنان را به هرسو بخواهد می‌برد ـ این است که از ملت‌های خود جدا هستند، به آنان ظلم می‌کنند و شکم‌های سرانشان از اموال حرام پر شده است.

فراموش نکنیم که این حکومت‌های ضعیف توسط استکبار جهانی به‌ویژه دولت انگلیس به‌وجود آمدند و در حال حاضر آمریکا وارث این جایگاه شده است.

به‌خدا قسم انسان آزاده برایش راحت‌تر است که در صحرا زندگی کند و خاک بخورد، تا اینکه شاه باشد و ترامپ همانطور که با حکام عربستان و امثال آنان رفتار می‌کند، با او رفتار کند.

اما در خصوص اهداف این رژیم‌ها باید بگویم که کمتر از آن هستند که اصلا هدفی داشته باشند. آن‌ها مجری اهداف و پروژه‌های آمریکا و پرداخت‌کنندگان هزینه‌های حماقت آمریکا در منطقه هستند.

آنان امروز عاجزتر از آنند که بتوانند هدفی را در منطقه محقق کنند و تمام هدفشان طولانی‌تر کردن عمر حکومت‌های خود می‌باشد؛ پس از آنکه نشانه‌های زوالشان برای هر عاقلی آشکار شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین