از طریق شناسایی 114 استارتاپ و همکاری با 70 کسب‌وکار نوپا صورت گرفت/ حمایت از حضور استارتاپ‌ها در تلویزیون توسط توسکا

گزارش بازرگانی،   3980701084

در سال‌های اخیر و ‌بدنبال توسعه اکوسیستم نوآوری در ایران، شاهد شکل گیری زیست بوم استارتاپی کشورمان هستیم که بازیگران مختلفی در آن ایفای نقش ‌‌‌می‌کنند. شتابدهنده‌ها یکی از مهمترین بخش‌های اکوسیستم استارتاپی هستند که ضمن تامین نیازهای مالی ‌کسب‌وکارهای نوپا، نقش مربی‌گری را نیز برعهده دارند.

به گزارش نبض بازار ، بدنبال رشد و توسعه این زیست بوم در کشورمان، شتابدهنده‌های مختلفی نیز پا در این عرصه نهادند و هرکدام ماموریت‌هایی تخصصی یا عام برای خود تعریف کرده اند تا بتوانند استارتاپ‌ها و تیم‌های خلاقی را در حوزه‌های مورد نیازشان پرورش دهند و بتوانند مرز‌های دانشی و نوآوری صنعت خود را جلو برند.

بررسی‌ها نشان ‌‌‌می‌دهد یکی از نیازهای اصلی هر استارتاپی، تبلیغات و بازاریابی از طریق تبلیغات کلان است. این بخش هزینه زیادی را بر دوش استارتاپ‌ها ‌‌‌می‌گذارد، گاهی تا هفتاد درصد سرمایه مورد نیاز یک استارتاپ، برای ورود به بازار استارتاپ و تبلیغات مصرف ‌‌‌می‌شود. حل این مسئله مفهوم جدید شتابدهی رسانه‌ای را بر مبنای اضافه کردن یک شریک رسانه‌ای در کنار شریک مالی، به ادبیات استارتاپی وارد ‌‌‌می‌کند.

شتابدهی رسانه‌ای در واقع سرمایه‌گذاری مراکز بزرگ رسانه‌ای است بر استارتاپ‌ها، که ‌بجای آنکه سرمایه ریالی در اختیار تیم‌ها قرار دهد، منابع و کانال‌های تبلیغاتی خود را مستقیما در اختیار استارتاپ‌هایش قرار ‌‌‌می‌دهد تا مرحله رشد تصاعدی و تغییر مقیاس برایشان فراهم شود. این مفهوم را Media VC نیز ‌‌‌می‌توان نام نهاد. این در حالی است که شتابدهی رسانه‌ای در ایران مفهومی نو و تازه بشمار ‌‌‌می‌رود و هم اکنون در ایران تنها در مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای ‌کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا در حال انجام است.

نوع همکاری و مشارکت مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا با استارتاپ‌ها

این مرکز از آذرماه 1397 و ‌بدنبال امضای تفاهم نامه همکاری در توسعه کسب وکارهای نوپای دیجیتال و بین مرکز ملی فضای مجازی، همراه اول، معاونت فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز نموده است. طبق این تفاهم نامه این مرکز متعهد به اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی (توسکا) و انجام تبلیغات ویژه کسب‌وکارهای کوچک و نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب است.

در این راستا مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا دو نوع همکاری را با استارتاپ‌ها تعریف کرده است؛

  • استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی در برنامه‌های زنده صدا و سیما به صورت حمایتی و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای که برای ‌کسب‌وکارهای نوپا فرصت مناسبی را جهت معرفی ایجاد ‌‌‌می‌کند.
  • تبلیغات کلان تلویزیونی که برای ‌کسب‌وکارهایی که در مرحله رشد و بلوغ خود رسیده‌اند مناسب است، چرا که این همکاری در قبال دریافت سهم از درآمد و یا در صورت تمایل، دریافت سهم از سهام انجام خواهد گرفت.

‌بطور کلی این مرکز درصدد است استارتاپ‌هایی که به مرحله‌ای از رشد خود رسیده‌‌اند که تبلیغات تلویزیونی ‌‌‌می‌تواند موجب رشد سریع آن‌ها شود و به اصطلاح آن‌ها ‌‌‌می‌توانند افزایش مقیاس دهند (scale up) را مورد حمایت قرار دهد. این استارتاپ‌ها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما در ارائه محصولات خود به مخاطبان، از خدمات شتابدهی شتابدهنده تخصصی کسب و کارهای دیجیتال این شرکت نیز استفاده ‌‌‌می‌کنند.

آنتن زنده تلویزیون در اختیار استارتاپ‌ها

تاکنون مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا 114 درخواست مشارکت از استارتاپ‌ها را بررسی نموده‌است. استارتاپ‌ها پس از ارائه طرح تجاری و مدارک مربوط به ارزش‌گذاری آن‌ها، وارد مرحله راستی آزمایی ‌‌‌می‌شوند. در حین بررسی تیم‌ها، حمایت از ایشان نیز آغاز ‌‌‌می‌شود. استارتاپ‌های آزمایش آنلاین، به‌زی، آلاء، کشمون، داستان من، بیدبرگ، نوبار، سبکتو، گهواره، پیچاپ، تین تک و کافه گلدون از جمله استارتاپ‌هایی هستند که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی توسکا تبلیغات آن‌ها در رسانه ملی پخش شده‌‌است، ‌بطوریکه تاکنون حدود 500 دقیقه آنتن زنده تلویزیون از برنامه‌های فرمول یک، به خانه برمی‌گردیم، شب آفتابی و … به حضور استارتاپ‌ها اختصاص داده شده‌‌است. در برنامه به خانه برمی‌گردیم بنیانگذاران استارتاپ‌ها معمولا به همراه خانواده در این برنامه حاضر می‌شوند و در فضای صمیمانه‌ای به گفتگو و معرفی ‌کسب‌وکارشان می‌پردازند و در برنامه پرمخاطب فرمول یک با اجرای علی ضیاء در تعامل با مجری درباره استارتاپ خود توضیح می‌دهند. در برنامه تخصصی شب آفتابی نیز صاحبان ‌کسب‌وکار توسط کارشناس برنامه به چالش کشیده می‌شوند.

هر استارتاپ در این برنامه‌ها امکان معرفی ‌کسب‌وکار خود را دارد و علاوه بر گویش مجری، زیرنویس و نمایش المان‌های تبلیغاتی، کانال‌های ارتباطی با استارتاپ‌ها (ارسال پیامک و معرفی نحوه دسترسی از طریق وب) نیز معرفی می شود که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در معرفی استارتاپ به مخاطب و مراجعه به آن را جهت کسب اطلاعات و یا دریافت خدمات و محصولات داشته‌‌است، به عنوان نمونه حضور چند دقیقه‌ای آزمایش آنلاین در برنامه به خانه برمی‌گردیم توانست فروش آن روزش را حداقل چهار برابر افزایش دهد و مدرسه من با افزایش بازدید هزار برابری مواجه شده‌‌است. همچنین آرمه تخفیف پارسیان نیز در هنگام حضور در برنامه به خانه بر می‌گردیم بیش از هزار درخواست فروش داشته‌‌است.

استارتاپ‌های طرف قرارداد با مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا علاوه بر حضور در برنامه‌های نام برده شده، امکان پخش تیزر تبلیغاتی در شبکه‌های سراسری و استانی تلویزیون را نیز دارند. همچنین با توجه به عدم توانایی مالی استارتاپ‌ها برای ساخت تیزر، زیرنویس و … توسکا حداکثر همکاری را در این زمینه با استارتاپ‌ها داشته‌‌است و به صورت رایگان اقدام به طراحی و ساخت تیزر و زیرنویس نموده‌‌است.

نقش‌آفرینی توسکا در اکوسیستم استارتاپی

یکی از عوامل مهم رشد شرکت‌های استارتاپی برگزاری رویدادهای مختلف در این حوزه است. بر همین اساس مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا علاوه بر شتابدهی رسانه‌ای، در شش ماه گذشته از شش رویداد کسب وکاری از جمله یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019، نمایشگاه الکامپ 98 و … حمایت نموده و ضمن معرفی کامل این رویدادها، زمینه معرفی استارتاپ‌های برگزیده را نیز فراهم نموده‌‌است.

این شرکت همچنین در راستای فرهنگ سازی کسب‌وکار، از برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با حوزه‌های ‌کسب‌وکارهای نو حمایت نموده و زمینه ساخت برنامه‌های جدید با ساختار جدید را با الگوبرداری از برنامه‌های بین المللی فراهم آورده‌‌است.

نحوه مراجعه به مرکز نوآوری و شتابدهی

مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای ‌کسب‌وکارهای دیجیتال در مدت زمان کوتاه با بیش از 70 استارتاپ همکاری موفق داشته، اما هم اکنون این سوال مطرح می شود که ظرفیت این مرکز برای حمایت از استارتاپ‌ها چقدر است. موضوع قابل توجه این است که اقدامات مرکز نوآوری تنها به استارتاپ‌های مذکور محدود نمی‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های موجود این امکان وجود دارد تا از سایر استارتاپ‌های نوپا حمایت کرده و از این طریق به اشتغالزایی و توسعه اقتصاد نوین کشور کمک کند.

بر همین اساس تنها استارتاپ‌های دیجیتال در بستر وب، موبایل، اینترنت، تجارت الکترونیک، بازی‌های آنلاین و نرم افزارهای سرویس محور که فاز تست و ارایه اولیه محصول به بازار را انجام داده و جهت حضور قطعی در بازار ارایه خدمات دیجیتال با کیفیت و وسعت به کاربران آمادگی دارند می‌توانند از طریق سایت www.tooska.ir از نحوه همکاری با این مرکز آشنا شده و در صورت تمایل درخواست خود را ثبت کنند.

این استارتاپ‌ها قطعا باید دارای شخصیت حقوقی بوده و دارای طرح تجاری مشخص و قابل ارزشیابی، مدل تجاری قابل اتکا، زیرساخت‌های مورد اعتماد، رشد پایدار، مجوزهای کامل فعالیت دیجیتال و مدیریت خدمات مشتریان باشند.

تیم‌هایی که در مرحله شتابدهی قبول شوند، توسط شتابدهنده سرمایه‌گذاری می‌شوند. این سرمایه بصورت باکس تبلیغات کلان در صداوسیما در اختیار تیم قرار می‌گیرد. در صورت نیاز و تایید کمیته سرمایه گذاری، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم و همچنین اعطای وام قابل تبدیل به سهام نیز وجود دارد.

همانطور که گفته شد، مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا در ازای باکس‌های تبلیغات، البته بعد از کارشناسی میزان ارزش محصول، درصدی از درآمد و یا در صورت تمایل ایشان درصدی از سهام استارتاپ را دریافت خواهد نمود. این مرکز هزینه‌های تبلیغات را خود راسا به صداوسیما پرداخت می‌نماید و استارتاپ باید تضمین دهد که می‌تواند با این تبلیغات درآمد کسب نماید.

توجه به این نکته ضروری است که مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا نیز مانند سایر Media VCها با این محدودیت مواجه است که تنها امکان سرمایه‌گذاری و همکاری با استارتاپ‌هایی که در مرحله بلوغ به‌سر می‌برند و به حمایت تبلیغاتی کلان نیاز دارند، را دارد زیرا تبلیغات کلان در رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه پرهزینه برای هر ‌کسب‌وکاری مناسب نیست و فقط استارتاپ‌هایی می‌توانند از فرصت این همکاری استفاده کنند که دارای محصول قابل عرضه باشند، از بازار انبوه برخوردار بوده، به محصول خود اعتماد کامل داشته و اصول و موارد فنی را رعایت کرده باشد.

استارتاپ‌های موفق بخش‌های بزرگ و موثر اقتصادی آینده جوامع را تشکیل می‌دهند. وجود استارتاپ‌های موفق و بالغ در هر جامعه تضمینی بر توسعه اقتصاد خواهد بود. بر همین اساس حمایت از ‌کسب‌وکارهای نوپا و دیجیتال در دنیای امروز ضروری به نظر می‌رسد به ویژه اینکه می‌تواند گامی در راستای اشتغالزایی و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی نیز باشد.

ظرفیت نامحدود تبلیغاتی برای استارتاپ‌های غیرحمایتی

در پایان لازم به ذکر است گزارش فوق صرفاً در حوزه حمایتی و شتابدهی رسانه‌ای و تبلیغاتی شرکت توسکا ارائه شده و برای شرکت‌ها و یا استارتاپ‌هایی که خود توان مالی لازم را داشته و ضرورتی به استفاده و بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه توسکا ندارند؛ مانند هر شرکت و یا کسب‌وکار دیگری امکان تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی در ازای پرداخت هزینه‌های مصوب سازمان صداوسیما فراهم است و شرکت کسب‌وکار ایرانی (توسکا) هیچ محدودیت، ممیزی و یا سخت‌گیری برای آن‌ها قائل نیست.

به گزارش نبض بازار ، بدنبال رشد و توسعه این زیست بوم در کشورمان، شتابدهنده‌های مختلفی نیز پا در این عرصه نهادند و هرکدام ماموریت‌هایی تخصصی یا عام برای خود تعریف کرده اند تا بتوانند استارتاپ‌ها و تیم‌های خلاقی را در حوزه‌های مورد نیازشان پرورش دهند و بتوانند مرز‌های دانشی و نوآوری صنعت خود را جلو برند.

بررسی‌ها نشان ‌‌‌می‌دهد یکی از نیازهای اصلی هر استارتاپی، تبلیغات و بازاریابی از طریق تبلیغات کلان است. این بخش هزینه زیادی را بر دوش استارتاپ‌ها ‌‌‌می‌گذارد، گاهی تا هفتاد درصد سرمایه مورد نیاز یک استارتاپ، برای ورود به بازار استارتاپ و تبلیغات مصرف ‌‌‌می‌شود. حل این مسئله مفهوم جدید شتابدهی رسانه‌ای را بر مبنای اضافه کردن یک شریک رسانه‌ای در کنار شریک مالی، به ادبیات استارتاپی وارد ‌‌‌می‌کند.

شتابدهی رسانه‌ای در واقع سرمایه‌گذاری مراکز بزرگ رسانه‌ای است بر استارتاپ‌ها، که ‌بجای آنکه سرمایه ریالی در اختیار تیم‌ها قرار دهد، منابع و کانال‌های تبلیغاتی خود را مستقیما در اختیار استارتاپ‌هایش قرار ‌‌‌می‌دهد تا مرحله رشد تصاعدی و تغییر مقیاس برایشان فراهم شود. این مفهوم را Media VC نیز ‌‌‌می‌توان نام نهاد. این در حالی است که شتابدهی رسانه‌ای در ایران مفهومی نو و تازه بشمار ‌‌‌می‌رود و هم اکنون در ایران تنها در مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای ‌کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا در حال انجام است.

نوع همکاری و مشارکت مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا با استارتاپ‌ها

این مرکز از آذرماه 1397 و ‌بدنبال امضای تفاهم نامه همکاری در توسعه کسب وکارهای نوپای دیجیتال و بین مرکز ملی فضای مجازی، همراه اول، معاونت فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز نموده است. طبق این تفاهم نامه این مرکز متعهد به اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی (توسکا) و انجام تبلیغات ویژه کسب‌وکارهای کوچک و نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب است.

در این راستا مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا دو نوع همکاری را با استارتاپ‌ها تعریف کرده است؛

  • استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی در برنامه‌های زنده صدا و سیما به صورت حمایتی و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای که برای ‌کسب‌وکارهای نوپا فرصت مناسبی را جهت معرفی ایجاد ‌‌‌می‌کند.
  • تبلیغات کلان تلویزیونی که برای ‌کسب‌وکارهایی که در مرحله رشد و بلوغ خود رسیده‌اند مناسب است، چرا که این همکاری در قبال دریافت سهم از درآمد و یا در صورت تمایل، دریافت سهم از سهام انجام خواهد گرفت.

‌بطور کلی این مرکز درصدد است استارتاپ‌هایی که به مرحله‌ای از رشد خود رسیده‌‌اند که تبلیغات تلویزیونی ‌‌‌می‌تواند موجب رشد سریع آن‌ها شود و به اصطلاح آن‌ها ‌‌‌می‌توانند افزایش مقیاس دهند (scale up) را مورد حمایت قرار دهد. این استارتاپ‌ها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما در ارائه محصولات خود به مخاطبان، از خدمات شتابدهی شتابدهنده تخصصی کسب و کارهای دیجیتال این شرکت نیز استفاده ‌‌‌می‌کنند.

آنتن زنده تلویزیون در اختیار استارتاپ‌ها

تاکنون مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا 114 درخواست مشارکت از استارتاپ‌ها را بررسی نموده‌است. استارتاپ‌ها پس از ارائه طرح تجاری و مدارک مربوط به ارزش‌گذاری آن‌ها، وارد مرحله راستی آزمایی ‌‌‌می‌شوند. در حین بررسی تیم‌ها، حمایت از ایشان نیز آغاز ‌‌‌می‌شود. استارتاپ‌های آزمایش آنلاین، به‌زی، آلاء، کشمون، داستان من، بیدبرگ، نوبار، سبکتو، گهواره، پیچاپ، تین تک و کافه گلدون از جمله استارتاپ‌هایی هستند که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی توسکا تبلیغات آن‌ها در رسانه ملی پخش شده‌‌است، ‌بطوریکه تاکنون حدود 500 دقیقه آنتن زنده تلویزیون از برنامه‌های فرمول یک، به خانه برمی‌گردیم، شب آفتابی و … به حضور استارتاپ‌ها اختصاص داده شده‌‌است. در برنامه به خانه برمی‌گردیم بنیانگذاران استارتاپ‌ها معمولا به همراه خانواده در این برنامه حاضر می‌شوند و در فضای صمیمانه‌ای به گفتگو و معرفی ‌کسب‌وکارشان می‌پردازند و در برنامه پرمخاطب فرمول یک با اجرای علی ضیاء در تعامل با مجری درباره استارتاپ خود توضیح می‌دهند. در برنامه تخصصی شب آفتابی نیز صاحبان ‌کسب‌وکار توسط کارشناس برنامه به چالش کشیده می‌شوند.

هر استارتاپ در این برنامه‌ها امکان معرفی ‌کسب‌وکار خود را دارد و علاوه بر گویش مجری، زیرنویس و نمایش المان‌های تبلیغاتی، کانال‌های ارتباطی با استارتاپ‌ها (ارسال پیامک و معرفی نحوه دسترسی از طریق وب) نیز معرفی می شود که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در معرفی استارتاپ به مخاطب و مراجعه به آن را جهت کسب اطلاعات و یا دریافت خدمات و محصولات داشته‌‌است، به عنوان نمونه حضور چند دقیقه‌ای آزمایش آنلاین در برنامه به خانه برمی‌گردیم توانست فروش آن روزش را حداقل چهار برابر افزایش دهد و مدرسه من با افزایش بازدید هزار برابری مواجه شده‌‌است. همچنین آرمه تخفیف پارسیان نیز در هنگام حضور در برنامه به خانه بر می‌گردیم بیش از هزار درخواست فروش داشته‌‌است.

استارتاپ‌های طرف قرارداد با مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا علاوه بر حضور در برنامه‌های نام برده شده، امکان پخش تیزر تبلیغاتی در شبکه‌های سراسری و استانی تلویزیون را نیز دارند. همچنین با توجه به عدم توانایی مالی استارتاپ‌ها برای ساخت تیزر، زیرنویس و … توسکا حداکثر همکاری را در این زمینه با استارتاپ‌ها داشته‌‌است و به صورت رایگان اقدام به طراحی و ساخت تیزر و زیرنویس نموده‌‌است.

نقش‌آفرینی توسکا در اکوسیستم استارتاپی

یکی از عوامل مهم رشد شرکت‌های استارتاپی برگزاری رویدادهای مختلف در این حوزه است. بر همین اساس مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا علاوه بر شتابدهی رسانه‌ای، در شش ماه گذشته از شش رویداد کسب وکاری از جمله یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019، نمایشگاه الکامپ 98 و … حمایت نموده و ضمن معرفی کامل این رویدادها، زمینه معرفی استارتاپ‌های برگزیده را نیز فراهم نموده‌‌است.

این شرکت همچنین در راستای فرهنگ سازی کسب‌وکار، از برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با حوزه‌های ‌کسب‌وکارهای نو حمایت نموده و زمینه ساخت برنامه‌های جدید با ساختار جدید را با الگوبرداری از برنامه‌های بین المللی فراهم آورده‌‌است.

نحوه مراجعه به مرکز نوآوری و شتابدهی

مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای ‌کسب‌وکارهای دیجیتال در مدت زمان کوتاه با بیش از 70 استارتاپ همکاری موفق داشته، اما هم اکنون این سوال مطرح می شود که ظرفیت این مرکز برای حمایت از استارتاپ‌ها چقدر است. موضوع قابل توجه این است که اقدامات مرکز نوآوری تنها به استارتاپ‌های مذکور محدود نمی‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های موجود این امکان وجود دارد تا از سایر استارتاپ‌های نوپا حمایت کرده و از این طریق به اشتغالزایی و توسعه اقتصاد نوین کشور کمک کند.

بر همین اساس تنها استارتاپ‌های دیجیتال در بستر وب، موبایل، اینترنت، تجارت الکترونیک، بازی‌های آنلاین و نرم افزارهای سرویس محور که فاز تست و ارایه اولیه محصول به بازار را انجام داده و جهت حضور قطعی در بازار ارایه خدمات دیجیتال با کیفیت و وسعت به کاربران آمادگی دارند می‌توانند از طریق سایت www.tooska.ir از نحوه همکاری با این مرکز آشنا شده و در صورت تمایل درخواست خود را ثبت کنند.

این استارتاپ‌ها قطعا باید دارای شخصیت حقوقی بوده و دارای طرح تجاری مشخص و قابل ارزشیابی، مدل تجاری قابل اتکا، زیرساخت‌های مورد اعتماد، رشد پایدار، مجوزهای کامل فعالیت دیجیتال و مدیریت خدمات مشتریان باشند.

تیم‌هایی که در مرحله شتابدهی قبول شوند، توسط شتابدهنده سرمایه‌گذاری می‌شوند. این سرمایه بصورت باکس تبلیغات کلان در صداوسیما در اختیار تیم قرار می‌گیرد. در صورت نیاز و تایید کمیته سرمایه گذاری، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم و همچنین اعطای وام قابل تبدیل به سهام نیز وجود دارد.

همانطور که گفته شد، مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا در ازای باکس‌های تبلیغات، البته بعد از کارشناسی میزان ارزش محصول، درصدی از درآمد و یا در صورت تمایل ایشان درصدی از سهام استارتاپ را دریافت خواهد نمود. این مرکز هزینه‌های تبلیغات را خود راسا به صداوسیما پرداخت می‌نماید و استارتاپ باید تضمین دهد که می‌تواند با این تبلیغات درآمد کسب نماید.

توجه به این نکته ضروری است که مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای توسکا نیز مانند سایر Media VCها با این محدودیت مواجه است که تنها امکان سرمایه‌گذاری و همکاری با استارتاپ‌هایی که در مرحله بلوغ به‌سر می‌برند و به حمایت تبلیغاتی کلان نیاز دارند، را دارد زیرا تبلیغات کلان در رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه پرهزینه برای هر ‌کسب‌وکاری مناسب نیست و فقط استارتاپ‌هایی می‌توانند از فرصت این همکاری استفاده کنند که دارای محصول قابل عرضه باشند، از بازار انبوه برخوردار بوده، به محصول خود اعتماد کامل داشته و اصول و موارد فنی را رعایت کرده باشد.

استارتاپ‌های موفق بخش‌های بزرگ و موثر اقتصادی آینده جوامع را تشکیل می‌دهند. وجود استارتاپ‌های موفق و بالغ در هر جامعه تضمینی بر توسعه اقتصاد خواهد بود. بر همین اساس حمایت از ‌کسب‌وکارهای نوپا و دیجیتال در دنیای امروز ضروری به نظر می‌رسد به ویژه اینکه می‌تواند گامی در راستای اشتغالزایی و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی نیز باشد.

ظرفیت نامحدود تبلیغاتی برای استارتاپ‌های غیرحمایتی

در پایان لازم به ذکر است گزارش فوق صرفاً در حوزه حمایتی و شتابدهی رسانه‌ای و تبلیغاتی شرکت توسکا ارائه شده و برای شرکت‌ها و یا استارتاپ‌هایی که خود توان مالی لازم را داشته و ضرورتی به استفاده و بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه توسکا ندارند؛ مانند هر شرکت و یا کسب‌وکار دیگری امکان تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی در ازای پرداخت هزینه‌های مصوب سازمان صداوسیما فراهم است و شرکت کسب‌وکار ایرانی (توسکا) هیچ محدودیت، ممیزی و یا سخت‌گیری برای آن‌ها قائل نیست.

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  2. پاسخ مدیرعامل سابق فارس به ادعاهای خلاف واقع وزیر خارجه: جز خسارت محض چه چیزی به ارمغان آوردید؟/ طنز تلخ است که نگرانی دیروز ما، امروز از زبان شما غلیظ تر جاری می‌شود

  3. پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

  4. رهبر کره‌شمالی سوار بر اسب سفید

  5. درخواست حسین فریدون پیش از ورود به زندان

  6. زندگی زنان و مردان منطقه چرنوبیل ۳۳ سال پس از حادثه

  7. یادآوری نشریه آمریکایی از پیروزی ایران بر آمریکا در یک جنگ شبیه‌سازی شده با رمز الله اکبر !

  8. اعتراض دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی

  9. روحانی: چرا برای فارغ‌التحصیلان شغل نیست؟

  10. واکنش شمس الواعظین به هویت شغلی روح الله زم

  11. حسین فریدون به زندان منتقل شد

  12. المیادین مدعی شد: زم در اربیل بازداشت شده است

  13. واکنش عطاءالله مهاجرانی به دستگیری روح الله زم

  14. روحانی: تنها راه آینده و سرنوشت کشور انتخابات است/ دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم

  15. بازیکنان بحرین بعد پیروزی برابر ایران چه گفتند؟

  16. نامه صالحی امیری به FIFA درباره بی‌احترامی به سرود و پرچم ایران

  17. حقایقی جالب درباره وجود موجودات فضایی در فضا

  18. دروغ‌های پینوکیویی ترامپ به روایت «حقیقت سنج» واشنگتن پست

  19. قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ نرخ خانه‌های ۴۰ متری در پایتخت + نمودار

  20. برایان هوک: دنبال درگیری با ایران نیستیم/توافق جامع می‌خواهیم

  21. حضور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

  22. بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد، سه ماه پیش خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شده بود + سند

  23. انتقاد روزنامه جوان از مجری صداوسیما

  24. تکذیب ارتباط و یا دیدار روح‌الله زم با آیت‌الله سیستانی

  25. متین ستوده به دادسرای ارشاد تهران احضار شد

پربحث‌های هفته

  1. شکار بزرگ سپاه/ روح الله زم سرشبکه آمدنیوز دستگیر شد

  2. حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مطالبه ما از دولت

  3. دفاع از یک اشتباه؛‌ چرا؟!

  4. انتقاد از مجازات خفیف دختر پورشه سواری که گفت: کشتم که کشتم، دیه‌اش را می‌دهم

  5. تصویری از کانال "آمدنیوز" پس از دستگیری روح‌الله زم

  6. یک عکس؛‌ یک شرح | آفریدگار کماندار و تیرهایی رو به آینده! ...

  7. شوخی کاربران فضای مجازی با پراید

  8. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  9. پیشنهاد لاریجانی به رئیسی و روحانی برای محرمانه ماندن اطلاعات مالی مسئولان

  10. قوانین نباید مردم را مجرم کند

  11. درس‌هایی که باید از ماجرای روح الله زم گرفت

  12. طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

  13. پایان بلندپروازی های یک آقازاده...

  14. جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

  15. دادستان کشور‌: در برخورد با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم/ روز گذشته ۵ قاضی فاسد اخراج شدند

  16. تهدید رئیس موساد به ترور حسن نصرالله و سردار سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است

  17. طلسم منامه باز هم نشکست؛ شکست تلخ ایران مقابل بحرین در اولین آزمون جدی ویلموتس

  18. بانوان پرشور، ملی‌پوشان قدردان و تلاش ناکام برای فتنه‌گری

  19. انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ/ اطلاعیه شرکت ملی نفتکش/ هیچ حریقی رخ نداده و خدمه همگی سالم‌اند

  20. فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

  21. تصویری از نمای ویلای شبنم نعمت‌زاده

  22. آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

  23. سخنی با رئیس‌جمهور حقوقدان

  24. دیوار انحصار وکالت ترک برداشت

  25. درگیری فیزیکی رئیس هیئت مدیره مترو با کارمند معترض

پربحث‌های هفته

  1. شوخی کاربران فضای مجازی با پراید

  2. انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ/ اطلاعیه شرکت ملی نفتکش/ هیچ حریقی رخ نداده و خدمه همگی سالم‌اند

  3. آیا انتخاب سن ملاک بهتری برای پرداخت یارانه نقدی نیست؟

  4. وزیر راه: قیمت مسکن کاهش خواهد یافت/ افزایش قیمت‌ها در دو سال اخیر غیر واقعی بود

  5. ثروتمندان ۱۷ برابر افراد فقیر «یارانه پنهان» دریافت می‌کنند/ کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد

  6. کدام دولت رکورددار رکود مسکن است؟

  7. وزیر صمت: واردات خودرو آزاد نمی‌شود/ در مورد وزارت بازرگانی تابع قانون هستیم

  8. زعفرانیه‌نشینان هم به قطع یارانه اعتراض دارند!

  9. همتی: بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر به کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است

  10. افزایش قیمت خودرو راهی برای دستیابی مجدد به سود/ آخرین وضعیت بازار

  11. نخستین تصاویر از نفتکش سانحه‌دیده ایران

  12. رئیس بانک مرکزی: ذخایر ارزی در یک سال گذشته افزایش یافته است

  13. سرمایه گذاری ۳۴۰میلیاردیِ خودروسازان در کارخانه قند!

  14. تورم سالهای اخیر چه تفاوتی با گذشته دارد؟

  15. طرح فروش اقساطی ۳ محصول سایپا + جدول

  16. بودجه حقوق کارمندان دولت در سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟

  17. قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ نرخ خانه‌های ۴۰ متری در پایتخت + نمودار

  18. ۷ میلیون آمریکایی نمی‌توانند اقساط خودروشان را پرداخت کنند

  19. واکنش نوبخت به اعتراض مردم درباره حذف یارانه: بی‌خبر هستم

  20. وزیر صنعت: قیمت تولید شده پراید کمتر از ۴۰ میلیون است

  21. یارانه ۲۴ میلیون ایرانی قطع می‌شود

  22. رئیس‌کل بانک مرکزی‌: نرخ ارز کنترل شد‌/ شاهد ثبات در بازار هستیم

  23. شگرد خودروسازان برای مقابله با ارزانی خودرو

  24. وزیر راه و شهرسازی: حکم دادگاه حسینیه سعادت‌آباد اجرا می‌شود

  25. همتی: عرضه ارز در سامانه نیما بر تقاضا پیشی گرفته است

آخرین عناوین