دلایل افزایش ۳ برابری نرخ لوازم التحریر چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3980701055

چند هفته ای است که تب خرید لوازم التحریر بالا گرفته و دانش آموزان مشتاق تر از همیشه برای خرید کیف، کتاب، دفتر و نوشت افزار می شتابند.

دلایل افزایش ۳ برابری نرخ لوازم التحریر چیست؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه سال تحصیلی جدید، بازار لوازم التحریر و نوشت افزار دوباره رونق گرفته است، امسال نکته قابل توجه و متمایز این بازار، روند افزایش قیمت انواع لوازم مورد نیاز دانش آموزان بوده که به نطر می رسد این افزایش قیمت تنها به اقلام نوشت افزاری ختم نشده و به طیف گسترده تری از جمله کیف و جامدادی هم سرایت کرده است.

 چند هفته ای است که تب خرید لوازم التحریر بالا گرفته و دانش آموزان مشتاق تر از همیشه برای خرید کیف، کتاب، دفتر و نوشت افزار می شتابند؛ انواع و اقسام لوازم التحریر در بازار یافت می شود اما متاسفانه قیمت این اقلام نسبت به سال گذشته افزایش چند برابری را تجربه می کند و این امر بیانگر شرایط  نابسامان  اقتصادی کشور  است که امسال، گریبانگیر بازار لوازم‌التحریر هم شده‌است.

البته مسئولان امر برای کاهش قیمت این اقلام،  جشنواره هایی را برگزار کردند که به گفته آنها، قیمت عرضه لوازم التحریر در این نمایشگاه به نسبت فروشگاه ها پایین تر است؛ البته ناگفته نماند که قرار بود چهار نمایشگاه در تهران برگزار شود که به دلیل عدم استقبال، تنها یک نمایشگاه برگزار شد.

قیمت لوازم التحریر  امسال  ۲ برابر شد

محمودرضا صنعتکار رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور از ۲برابر شدن قیمت لوازم‌التحریر خبر داد و می گوید: ۲۰ تا ۲۵ درصد مواد اولیه در صنعت لوازم‌التحریر وارداتی است، درصد بیشتری از مواد اولیه این صنعت مربوط به پتروشیمی است که قیمت آن‌ها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. از طرف دیگر عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس محدود است و در زمان عرضه نیز به مزایده گذاشته می‌شود و کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد، می‌تواند آن محصول را بخرد.

 

او با بیان اینکه اکثر نوشت افزارهای مصرفی در کشور وارد می‌شود، گفت: این نوشت افزارهای موجود در بازار یا مستقیماً وارداتی هستند و یا مواد اولیه آن وارداتی است و در داخل نصب می‌شوند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار کرج از عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نوشت‌افزار خبر داد و گفت: تا کنون هیچ ارز دولتی برای واردات نوشت افزار در نظر گرفته نشده؛ اگر در همین لحظه  ارزی برای این بخش اختصاص داده شود هم دیر است زیرا وارد کنندگان سفارش‌های خود را با ارز نیمایی ثبت کرده‌اند.

بوی مهری که چندان برای دانش آموزان پر مهر نیست

دفتر مشق، با ارز دولتی در نمایشگاه پاییزه عرضه می شود

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار، با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون جلد دفتر با ارز دولتی خریداری شده است، اظهار کرد: در نمایشگاه پاییزه  قرار شده که این دفاتر در غرفه ها عرضه شود و امیدواریم کمبودی برای آن در بازار نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت کاغذ در بازار می تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت دفتر مشق داشته باشد؟ تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت کاغذ در بازار، قیمت دفتر مشق هم افزایش قیمت پیدا می کند، این در حالی است که قرار است در نمایشگاه پاییزه دفاتر مشق با ارز دولتی در غرفه ها عرضه شود که خوشبختانه  قیمت دفاتر  از سوی سازمان حمایت  از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین و نظارت های جدی برای فروش آن اعمال شده است.

فرزانیان در ادامه از افزایش قیمت لوازم التحریر طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: طی یک سال گذشته که قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم التحریر حدود ۳ برابر سال قبل شده است.

فرزانیان در ادامه گفت: در این بین شاید بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر باشد چراکه باتوجه به افزایش قیمت کاغذ، قیمت دفتر مشق هم افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در پاسخ به این پرسش که هم اکنون کمبودی در بازار وجود دارد یا خیر؟ افزود: با توجه به مشکلات پبش روی  تولید،  تولیدکنندگان توانستند  کمبودهای بازار لوازم التحریر را جبران کنند.

افزایش ۳ برابری قیمت لوازم التحریر

در ادامه موسی فرزانیان رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و نوشت افزار تهران در واکنش به فروش لوازم التحریر لاکچری و دفترهای چند میلیون تومانی در ایران گفت: فروش لوازم التحریر خارج از عرف و اقلام فانتری با قیمت‌های غیرمعمول ممنوع است. 

او ادامه داد: طی یک سال گذشته که قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم التحریر حدود ۳ برابر سال قبل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه واردات لوازم التحریر به شدت کاهش یافته است، گفت: در برخی موارد از جمله «مداد»، واردات ۱۰۰ درصد ممنوع است و در موارد دیگری از جمله پاک‌کن و تراش، تقریباً همه نیاز بازار از تولیدات داخلی تامین می‌شود و تولیدکنندگان نیز قول داده‌اند تا در فرصت باقی مانده تا آغاز فصل مدارس، تولیدات خود را افزایش دهند.

رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و نوشت افزار تهران گفت: هم اکنون مشکل خاصی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد تنها موضوعی که به تازگی در این بازار مطرح شده، کمبود نسبی در برخی از لوازم این بازار است که تولیدکنندگان داخلی تا آغاز سال تحصیلی جدید قول تامین و رفع نیاز بازار را داده اند.

فرزانیان در پایان گفت: مشکل خاصی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد تنها موضوعی که به تازگی در این بازار مطرح شده، کمبود نسبی در برخی از لوازم این بازار است که تولیدکنندگان داخلی تا آغاز سال تحصیلی جدید قول تامین و رفع نیاز بازار را داده اند.
 
واردات لوازم التحریر به صورت مستقیم و بدون واسطه از چین

واردات به صورت مستقیم و بدون واسطه  لوازم التحریر از چین و دبی به راحتی انجام می شود. از اقلام شامل تمام اقلام اداری، تحریر فانتزی، چراغ مطالعه، جامدادی، دفتر فانتزی و ارزان، خودکار، ساعت رومیزی، پاکن های فانتزی و ۱۰ها قلم جنس پرفروش دیگر است.

امروز ما هم گشت و گذاری در مغازه ها و فروشگاه های عرضه لوازم التحریر در بازار داشتیم تا در مورد قیمت اقلام و توان خرید مردم در بازار اطلاعاتی کسب کنیم.

خانم مهستانی به همراه ۲ دخترش  در حال خرید لوازم التحریر است، وی می گوید: از جمله لحظات شیرین برای والدین خرید لوازم التحریر برای کودکان به خصوص در سال اول تحصیل است. امروزه، تنوع موجود در بازار، انتخاب این وسایل را از سویی آسان و البته از سویی دیگر دشوار ساخته است.

وی ادامه داد: گرانی لوازم التحریر وافزایش قیمت چشمگیر آنها برای اغلب خانواده ها که شاید فرزندان محصلشان تعداد بیشتری باشد قطعا مشکل ساز خواهد بود.

خانم دیگری که تمایل نداشت اسم خود را بگوید گفت: با اینکه هر ساله نمایشگاهی برای شروع فصل پاییز، دایر می‌شود، اما قیمت آن‌ها هم با مغازه‌ها چندان فرقی نمی‌کند و شاید هم کمی گران‌تر باشد.

یکی از فروشندگان لوازم التحریر، درباره وضعیت لوازم التحریر در بازار گفت: ۴ فرزند محصل دارم که هر کدام از آنها در مقاطع مختلف، مشغول به تحصیل هستند و طبیعی است که با شروع مدارس، نیاز به لوازم التحریر برای دانش آموزان بیشتر می شود اما  به دلیل جهش قیمت ارز، و سخت گیری های گمرک، با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه برای تولید  روبه رو هستیم که این امر می تواند بر قیمت تمام شده لوازم التحریر تاثیر گذار باشد.

هم اکنون ۹۰ درصد تولیدات لوازم التحریر در بازار داخلی است

در ادامه محمدرضا جویار دبیر اتحادیه لوازم التحریر از  آخرین جزئیات تغییر قیمت در  بازار لوازم التحریر نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به طور قطع می تواند در قیمت تمام شده کالا تاثیر بگذارد و همین امر موجب شده که قیمت کالا در بازار گران تمام شود. 

جویار با اشاره به اینکه واردات لوازم التحریر ممنوع شده است گفت: دولت، ارزی به این کالاها اختصاص نمی دهد و حتی گمرک هم اجازه ترخیص آن را نمی دهد، بنابر این ما تولید بسیاری از این اقلام را در بازار نداریم.

دبیر اتحادیه لوازم التحریر در ادامه گفت: زمانی می توان حمایت از سوی مسئولان برای تولیدکنندگان را مدنظر داشت که مواد اولیه هم در اختیار آنها قرار گیرد.هم اکنون ۹۰ درصد تولیدات لوازم التحریر در بازار، داخلی است.

دلایل افزایش ۳ برابری نرخ لوازم التحریر چیست؟  / آخرین قیمت انواع نوشت افزار در بازار

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم التحریر در بازار 

در ادامه احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: باتوجه به بالا رفتن نرخ ارز، بیشترین محصولات و اقلام تولید داخل نظیر لوازم التحریر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و گران شدند.

وی با اشاره به اینکه برای واردات لوازم التحریر با ارز ۴۲۰۰ تومانی، کنترل و نظارتی صورت نگرفته است، افزود: همین امر موجب افزایش قیمت، ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی لوازم التحریر در بازار شده که علل آن را می توان نبود نظارت و عدم قیمت مصوب در بازار دانست، چرا که ما قیمت مصوبی در بازار لوازم التحریر نداریم.

انارکی محمدی با تاکید بر اینکه لوازم التحریر، جزو اقلام اساسی و مورد نیاز مردم به شمار می رود، اظهار کرد: باتوجه به شروع مدارس، والدین مجبورند که خرید لوازم التحریر را برای فرزندان خود در اولویت قرار دهند چرا که نمی توانند تا کاهش قیمت‌ها صبر کنند، بنابراین باید نظارت کافی از سوی دولت و وزارت صمت صورت گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که چه راهکار و برنامه هایی را می توان برای کاهش قیمت این اقلام در بازار در نظر داشت؟ تصریح کرد: از روز یکشنبه که مجلس برپا می شود به طور قطع، به نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و همچنین کمیسیون فرهنگی، تذکر داده می شود تا  این موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

قیمت انواع لوازم التحریر در بازار

دفتر مشق ۴۰ برگ: ۱۷۰۰ تومان
دفتر مشق ۶۰ برگ: ۲۵۰۰ تومان
دفتر مشق ۸۰ برگ: ۳۴۰۰ تومان
آبرنگ ایرانی از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان
خط کش: یک عدد ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار تومان
مداد: یک بسته ۱۲ تایی ۸ هزار تومان و بسته ۱۲ تایی اعلا  ۱۴ هزار تومان
خودکار: درجه یک ایرانی، یک عدد یک هزار تومان
انواع پاک کن: از ۸۰۰ تومان تا ۱۵۰۰ تومان

این قیمت ها بر اساس اعلام اتحادیه لوازم التحریر و مربوط به تولید ملی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین