گام‌هایی موثر برای کنترل طبیعی قند خون

گروه سلامت الف،   3980701041

داشتن زندگی سالم برای هر انسانی جزو ایده آل‌ها محسوب می شود و یکی از نگرانی ها برای همه افراد، تغییر در سطح قند خون به دلایل مختلف است؛ علم ثابت کرده که با استفاده از روش‌هایی ساده، میتوان سالم زندگی کرد.

گام‌هایی موثر برای کنترل طبیعی قند خون

به گزارش ایسنا، کنترل قندخون، آنهم به شکل طبیعی و بدون استفاده از روش های دارویی یا رژیم های سخت غذایی، با روشی ساده ولی در درازمدت قابل دستیابی است. راهکاری که بیماران دیابتی می توانند با به کارگیری آن، سلامت عمومی شان را با وجود دیابت، ارتقاء دهند.

نباید از یاد برد که دیابت زمینه ارثی هم دارد و اگر هر یک از ما بین اعضای خانواده حتی در دورترین نسل ها، سابقه ابتلا به قند خون را داریم، باید مراقبت بیشتری را در برنامه ریزی های زندگی لحاظ کنیم.

یک کارشناس بیماری های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز در خصوص راهکارهای ساده برای دستیابی به سلامت گفت: پیاده روی کوتاه، یکی از موثرترین فعالیتهای هوازی برای پایین آوردن قند خون محسوب می شود؛ تحقیقات نشان می‌ دهد، انجام سه نوبت ۱۵ دقیقه ای پیاده روی در روز به ویژه پس از غذا، در کنترل قندخون بسیار موثر است.

مریم کوهکن خاطرنشان کرد: مصرف سالاد و غذاهای سبک در وعده شام: انتخاب یک سالاد ساده در شب هنگام به عنوان وعده شام و استفاده از سبزی با حجم بالا و کم کالری، به از دست دادن وزن اضافه در مبتلایان به دیابت کمک می کند؛ استفاده از سرکه یا آبلیمو همراه با سالاد مفید است، چون طبق تحقیقات منجر به کاهش قند خون می شود و تاثیر مثبتی بر قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارد.

او اضافه کرد: سرکه یک طعم دهنده بدون کالری است و برای کنترل وزن در هنگام مصرف سالاد بسیار مفید محسوب می‌شود؛ بهتر است سرکه را در ظرف چاشنی کنار سایر چاشنی ‌ها بر روی میز قرار دهیم تا از آن به جای سس سالاد استفاده شود. برای تهیه سس سالاد می توانیم، دو سوم میزان از سرکه و یک سوم روغن زیتون را با هم مخلوط کنیم.

کوهکن ادامه داد: نگه داشتن یک یادداشت غذایی: از دست دادن دست کم پنج کیلو گرم وزن، می تواند مدیریت و کنترل قند خون را بهتر کرده و تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک یادداشت غذایی روزانه می تواند کنترل وزن را موفق تر کند.

او گفت: ثبت هر وعده غذایی و یادداشت موادی که مصرف کرده ایم، شاید هر دفعه تنها دو دقیقه زمان ما را بگیرد، اما یکی از بهترین و البته رایگان ترین راه ها برای اندازه گیری میزان کالری دریافتی در مبتلایان به دیابت است.

کوهکن گفت: از خانه به محل کار غذا ببریم: به طور حتم، رفتن به رستوران و مصرف فست فودها راهی فوری برای از بین بردن حالت گرسنگی است و البته حجم زیادی از سدیم و کالری را نیز به همراه کربوهیدرات های تصفیه شده وارد بدن می کند، اما به همراه داشتن یک بسته ناهار سالم همراه با محصولات تازه و غلات سبوسدار می تواند، مدیریت قندخون را در مبتلایان به دیابت بسیار راحت تر کند.

این کارشناس با اشاره به ورزش های قدرتی برای نظم بخشیدن به قند خون، گفت: اگرچه ورزش های هوازی منظم مانند پیاده روی برای کنترل اضافه وزن و چاقی در بیماران مبتلا به دیابت موثر است، اما انجام ورزش های قدرتی برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین می شود و انجام آن دو تا سه وعده در هفته ضروری به نظر می رسد.

او همچنین به اهمیت بررسی سلامت پاها اشاره و خاطرنشان کرد: دیابت می تواند به رگ‌ های خونی آسیب بزند و منجر به دیر بهبود یافتن زخم در بدن و در نهایت قطع عضو به ویژه از ناحیه پاها شود.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز گفت: اگر زخم های باز درمان نشود امکان دارد در مبتلایان به دیابت عفونت های جدی به همراه داشته باشند و به همین دلیل باید بیماران هر روز نسبت به بررسی سلامت پاهای خود اقدام کرده و در صورت بروز هر گونه بریدگی و کبودی، اقدامات موردنیاز را برای بهبود آن انجام دهند.

او گفت: اگر زخم بیمار پس از ۴۸ ساعت آغاز به بهبود نکرد، باید با پزشک تماس گرفته شود. اگر بیمار مبتلا به دیابت قادر به چک کردن تمام نقاط پای نباشد، لازم است از دیگران کمک گرفته یا با استفاده از یک آینه این کار را انجام دهد.

این کارشناس با اشاره به اهمیت ممانعت از بروز استرس در بیماران دیابتی، گفت: استرس و دیابت رابطه مستقیم با هم دارند، به طوری که هنگامی که ما تحت فشارهای فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستیم، بدن ما شروع به پمپ کردن «کورتیزول» و در نهایت افزایش سطح قند خون می کند.

او ادامه داد: مدیریت استرس باید به طور موثر انجام شود و شاید برای این کار، تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز باشد؛ استفاده از روش های آرام بخش، تمرین های تنفسی و روش های تنفس عمیق، برای دور کردن استرس و کنترل قندخون موثر است.

کوهکن همچنین به لزوم چک مدام قندخون اشاره و اضافه کرد: توصیه های بسیاری برای این کار شده است و مبتلایان به دیابت نوع دو باید قند خون خود را دست کم یک بار در روز چک کنندو

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بهترین زمان برای این کار صبح یا زمانی است که از خواب برخواسته ایم و می توانیم در مورد این که آیا باید پیش و پس از غذا نیز تست قندخون را انجام دهیم یا خیر؟ بهتر است با پزشکمان مشورت کنیم.

پربحث‌های هفته

  1. قانون، قاتل رومینا!؟

  2. اقدام عجیب احمدی‌نژاد در محله نارمک!

  3. گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

  4. پلیس آمریکا شهروند سیاه‌پوست را خفه کرد/ شهر به آتش کشیده شد

  5. پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد

  6. آقایان؛ قانون، تابوت عدالت نیست!..

  7. اغتشاشات آبانماه با آشوب‌های آمریکا چه فرقی دارد

  8. جزئیاتی کامل از مرگ «آسیه پناهی»/ شهرداری: ما به وظیفه قانونی خود عمل کردیم!

  9. پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

  10. چاره نکنیم، ایران پیر می‌شود و قدرتش از بین می‌رود

  11. چند پرسش از وزیر کشور درباره حوادث آبان‌ماه

  12. من رویایی دارم؛ بازگشت روح مارتین لوترکینگ به آمریکا

  13. اعتراضات داخلی آمریکا ادامه جنبش وال استریت است

  14. لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

  15. اعتراض ۳ نماینده مجلس یازدهم به اعتبارنامه تاجگردون

  16. پاسخ به هشت سوال درباره آینده بازار مسکن

  17. درخواست احمد توکلی از رئیسی: مجوزهای اعطایی به نمایندگان ادوار مجلس را بررسی کنید

  18. تهدید مسلحانه مخالفان تاجگردون/پیشنهادی برای قالیباف/چرا احمدی‌نژاد دیگر برنمی‌گردد/ روحانی در پاستور و اصلاح‌طلبان در بهارستان مردم را عصبانی کردند

  19. موج اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون/انتقاد سلیمی‌نمین از پیشنهاد ختم قرآن در مجلس/نماینده‌ای که نقش مهمی در پیروزی قالیباف داشت/ عارف: بسیاری از اقدامات فراکسیون امید نادیده گرفته شد

  20. عارف، اصلاح‌طلبان و معضلات این روزها

  21. اعتبارنامه‌ها و انتظار از مجلس انقلابی

  22. نماینده مجلس: تخلفات تاجگردون به ۱۰ محور رسیده است/ تهدیدها را هنوز به تخلفات اضافه نکرده‌ایم

  23. فارین پالیسی: "چراغ راهنمای آمریکا" در جهان خاموش شده است

  24. اعتراض به برخی اعتبارنامه ها/ آغاز گروکشی برخی منتخبان

  25. موتلفه به دنبال چیست؟

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

        آخرین عناوین