آنچه در رژه امروز تهران گذشت: از خروج اس ۲۰۰ و اس ۳۰۰ تا ورود «طوفان» + تصاویر

گروه سیاسی الف،   3980631112 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایش مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی، با رونمایی از نسل جدید برخی سامانه های مهم نظامی و خروج تعدادی از نمونه های قدیمی حاضر در سنوات قبل همراه بود.

آنچه در رژه امروز تهران گذشت: از خروج اس ۲۰۰ و اس ۳۰۰ تا ورود «طوفان» + تصاویر

مشرق نوشت: امروز رژه یگان های نمونه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اکثر نقاط کشور و البته در تهران و در جوار مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد. در ابتدای این مراسم رییس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت. پس از سخنرانی رییس جمهور نیز یگان های پیاده نمونه ارتش ، سپاه ، ناجا و بسیج به رژه پرداختند و سپس به بخش رژه محمول رسید که در این بخش نکات جالبی وجود داشت.

روحانی: اهل تعظیم و ذلت نیستیم؛ مرد دفاع و ایستادگی هستیم

رییس جمهور در بخشی از صحبت های خود با تاکید بر اینکه ما اهل تعظیم و ذلت نیستیم؛ ما مرد دفاع و ایستادگی هستیم، تصریح کرد: ما متجاوز به مرزهای دیگران نیستیم همانگونه که اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند. بی تردید جنگ بزرگ اقتصادی که بر ملت ما تحمیل کردند و فشارهایی که بر مردم ما وارد می سازند برای نابودی انقلاب در قدم اول همانگونه که در جنگ تحمیلی هدف اولشان نابودی انقلاب و از بین بردن ایران و تجزیه ایران بود همان هدف را امروز با جنگ اقتصادی علیه ملت ما و جنگ روانی و حتی با جنگ تهدید جنگ نظامی مردم ما را در برابر این فشارها قرار دادند.

روحانی خاطرنشان کرد: اما این ملت امتحان خود را همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس نه در برابر سربازان افلغیان و حزب بعث که در برابر قدرت‌های دنیای ایستادگی مرد امروز هم توان آن را دارد که در برابر جهان و در برابر قدرت‌های مستکبر ایستادگی کند.

وی تاکید کرد: هر جا آمریکا وارد شد، بازیگر امنیت‌زدا بود؛ چه افغانستان و چه خلیج فارس اما هر جا نیروهای مسلح ایران حاضر شد، امنیت‌زا شد؛ چه در عراق و چه در سوریه و لبنان؛ همیشه خواهان برادری و صلح با کشورهای منطقه بوده ایم و قدرتها بدنبال تاراج آنها بوده‌اند.

ارتش ؛ از کشنده های جدید تا یک رژه ایرانیزه شده پدافندی

در ابتدای بخش رژه یگان های محمول نیروی زمینی ارتش با یگان های منتخب زرهی ، مکانیزه و توپخانه خود کار را آغاز کرد. یکی از نکات جالب در این رژه حضور چندین کشنده جدید و بومی بود. ذوالجناح نسل اول از طرح های جهاد خودکفایی نزاجا و همین طور کشنده کیان از طرح های مرکز تولید، بهینه سازی و نوسازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش نیز از جمله کشنده های بومی جدیدی هستند که در رژه حاضر بودند. تانک چیفتن نیروی زمینی ارتش نیز برای اولین بار توسط مرکز زرهرن با یک استتار دیجیتالی جدید در رژه ظاهر شده بود که یک ابتکار جدید در بین نیروهای زرهی محسوب می شد.

اما شاه بیت رژه ارتش در مراسم امروز بخش مربوط به پدافند هوایی بود. مسئله اول که از همه مهم تر بود اولین حضور سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ در رژه نیروهای مسلح بود. نکته جالب این که بر خلاف تصاویر قبلی که باور را با ۲ موشک میدیدیم این بار ۴ موشک روی کشنده این سامانه نصب شده بود و از جلوی جایگاه عبور داده شد. یک نکته جالب که کمتر نیز به آن درباره سامانه باور ۳۷۳ توجه شده این که کشنده به کار رفته در این سامانه نیز نسل جدید ذوالجناح است که با همکاری جهاد خودکفایی نزاجا و وزارت دفاع ساخته شده است.

سامانه باور ۳۷۳

موشک های پدافندی اس ۲۰۰ که همیشه به خاطر بزرگی در اکثر رژه ها به چشم می آمدند این بار در رژه حضور نداشتند و به نظر میرسد پدافند هوایی کشور ما بالاخره با این سامانه قدیمی روسی خداحافظی کرده است. سامانه تلاش و موشک های صیاد بر اساس اخبار موجود جایگزین اس ۲۰۰ در سازمان رزم نیروهای مسلح شده اند. در جریان رژه همچنین مدل های مختلفی از موشک های سری صیاد نیز به نمایش درآمدند. این موشک ها عمدتا در سامانه های باور ۳۷۳ و تلاش به کار گرفته می شوند. سامانه ۱۵ خرداد نیز از دیگر سیستم های بومی پدافندی حاضر در رژه نیروهای مسلح بود.

رادار های حافظ مرصاد ۱۶ مربوط به سامانه باور ۳۷۳ و سامانه راداری ۳ بعدی آرش نیز از دیگر حاضران در رژه پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند. نکته جالب دیگر این که اس ۳۰۰ روسی نیز در این رژه غایب بود؛ غیبتی که البته به یمن حضور باور ایرانی زیاد احساس نخواهد شد.

نیروی زمینی سپاه با محصولات جدید به رژه آمد

خودروی حفاظت شده طوفان را می توان یکی از مهم ترین دستاوردهای اخیر صنایع دفاعی کشور دانست. زره پوشی که می تواند در نواحی پر خطر جان نیروها را از تهدیدات حفظ کند. در رژه امروز و در بخش مربوط به یگان های محمول نیروی زمینی سپاه برای اولین شاهد حضور دو دستگاه خودروی طوفان بودیم که نشان دهنده ورود آن به سازمان رزم سپاه دارد.

زره پوش طوفان

البته این تنها مورد جدید در رژه نیروی زمینی سپاه نبود. محمول کردن توپ ۱۳۰ میلی متری ، یک سیستم محمول خمپاره انداز ۸۱ میلی متری ، یک سیستم ضد بالگرد و یک سامانه شناسایی و خنثی سازی مین از دیگر دستاوردهای جدید به نمایش در آمده توسط نیروی زمینی سپاه بود. این تاکید بر افزایش تحرک سامانه ها به نظر نشان دهنده عملی شدن درس های نبرد در سوریه و عراق برای نیروی زمینی سپاه است. تانک رخش که ارتقایی بر روی تی ۷۲ است نیز در این رژه حضور داشت.

توپ ۱۳۰ محمول شده

سامانه کشف و نابودی مین

هوافضای سپاه با تم ضد آمریکایی به رژه آمد

در همان ابتدای رژه در بخش محمول مربوط به نیروی هوافضای سپاه سوم خرداد وارد کار شد. سامانه پدافند هوایی ایرانی اولین سامانه پدافند هوایی در جهان است که با افتخار شکار یک فروند پهپاد استراتژیک گلوبال هاوک را در کارنامه دارد. در کنار سوم خرداد سیستم ایرانی دیگر یعنی طبس حضور داشته و البته تور ام ۱ روسی از جمله دیگر دارایی های مهم هوافضای سپاه در بحث نبرد ارتفاع پایین در رژه حضور داشت.

موشک خرمشهر با کلاهک جدید

و اما پایان بخش رژه را شاید بتوان محلی برای ملاقات مجدد با سنگین وزن ترین عوامل بازدارنده ایران دانست جایی یک صفی طولانی از موشک های بالستیک ایرانی از مقابل جایگاه رژه رفتند. در کل ۱۸ فروند از موشک های بالستیک سپاه در رژه حضور داشتند. این موشک‌ها از نوع قدر، عماد، سجیل، خرمشهر و قیام بودند که کلاهک جدید موشک سریع و قدرتمند خرمشهر، بیش از هر چیز جلب توجه می کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین