تایم: ترامپ به دنبال صحنه سازی برای دیدار با روحانی بود !

گروه جهان الف،   3980631095 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آمریکایی تایم نوشت، دونالد ترامپ اخیرا مشاورانش را تحت فشار قرار داده است تا برای دیدار وی با حسن روحانی، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، صحنه سازی کنند.

تایم: ترامپ به دنبال صحنه سازی برای دیدار با روحانی بود !

به گزارش الف این نشریه در مقاله ای با عنوان "ایران که سرسخت می شود، ترامپ به دنبال معامله است"، می افزاید ترامپ چند گزینه برای واکنش به تنش های اخیر منطقه داشته است ولی اکنون احتمالا ایران به هیچ یک تن نخواهد داد.


«  زمانی که پرزیدنت دونالد ترامپ به فکر چگونگی واکنش به حملات موشکی و پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر بود، چندین گزینه در اختیار داشت. مقامات آمریکایی که از مذاکرات رخ داده در کاخ سفید اطلاع دارند، به تایم می گویند نخستین گزینه این بود: طرح پنتاگون برای بمب باران مراکز سپاه در جزایر خلیج فارس. به گفته مقامات، این طرح پس از سرنگونی پهباد آمریکایی به دست ایرانی ها در 20 ژوئن، به ترامپ پیشنهاد شد. مشاوران ارشد به ترامپ پیشنهاد کردند او براساس این طرح عمل کند اما ترامپ آن را رد کرد.

گزینه دوم کاملا متفاوت بود. در هفته های اخیر ترامپ دستیاران خود را تحت فشار قرار داد تا وی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اواخر سپتامبر، گفت و گو کند. به گفته مقامات، یک نظر این بود که صحنه سازی صورت گیرد به این صورت که هنگام مذاکرات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با روحانی، که ظاهرا بدون اطلاع خواهد بود، ترامپ تشویق شده و دوربین ها هم چسبیده به ترامپ وی را تشویق کنند که به آن دو محلق شود. اما ترامپ گزینه سوم را پذیرفت: اعمال تحریم های جدید علیه ایران. اکنون شاید ایران در پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با هیچ کدام از این گزینه ها موافقت نکند.

این که ترامپ حتی درنظر داشت با روحانی دیدار کند، قابل توجه بود. هیچ یک از روسای جمهور آمریکا از دهه 1970 تاکنون با مقامات عالیرتبه ایرانی دیدار نکرده اند. ایران در ماه های اخیر برنامه غنی سازی اورانیوم خود را تشدید کرده و به حملات به منابع انرژی جهان و متحدان آمریکا در خاورمیانه افزوده است. تهران همچنین در 12 می و 13 ژوئن کشتی هایی را در خلیج فارس هدف قرار داد.  [ ایران البته دخالت در همه این حملات را رد کرده است] چند روز بعد، پهباد Global Hawk آمریکا را سرنگون کرد، و پس از آن به بزرگ ترین تاسیسات نفتی جهان حمله شد، که گفته می شود ایران عامل آن بوده است. "مارک دوبوویتس" از موسسه تندرو دفاع از دمکراسی می گوید:" اشتیاق ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران در این برهه زمانی خنده دار است. اینکه رفتار رژیم ایران چقدر مخرب است، وی را از این اشتیاق بازنمی دارد."

این اپیزود نشان می دهد که ترامپ ایمان دارد قادر است خطرناک ترین و چالش برانگیزترین مناقشات جهان را با حسی از تشویق و احترام حل کند، از خاورمیانه تا افغانستان و کره شمالی. اما تحولات اخیر هزینه های آن شیوه را آشکار کرده است. ترامپ ابتدا با طالبان به دنبال مذاکره بود و سپس گفت و گوهای صلح را با آنها قطع کرد، پس از آن یک سری حملات مرتبط با طالبان در این ماه رخ داد که دستکم 50 کشته برجا گذاشت. وی همچنان از احتمال صلح با کره شمالی تقدیر می کند حتی در حالی که کیم جونگ اون، موشک هایی را آزمایش می کند که برد آنها به آمریکا رسیده و قادرند متحدان واشنگتن را در منطقه هدف قرار دهند. و حمله به تاسیسات نفتی عربستان که متحدان ترامپ آن را به ایران نسبت داده اند بهای جهانی نفت را تا بیش از 10 درصد افزایش داد، علامتی نحس برای اقتصاد جهانی و همچنین رئیس جمهوری که به دنبال پیروزی در دور بعدی انتخابات است.

از نظر منتقدان ترامپ، چالش ایران، بحرانی است که وی خود مسبب آن است. دولت او از سال قبل که از توافق هسته ای ایران خارج شد و تحریم هایی شدیدتر از قبل علیه تهران اعمال کرد، به سوی تقابل با ایران پیش می رود. این تحریم ها که صادرات نفتی و غیرنفتی ایران را هدف قرار داده، سبب خروج شرکت ها و موسسات مالی خارجی از این کشور شده است. "جفری پرسکات" مشاور ارشد امور منطقه در دولت اوباما، می گوید:" ترامپ خود را در انزوا می بیند، زیرا از یک طرف در مسیر تقابل سرازیر شده و از طرف دیگر اصرار می کند که به دنبال جنگ نیست." مقامات اطلاعاتی آمریکا که معتقدند ایران پشت این حملات قرار دارد، درباره انگیزه های ترامپ دودسته شده اند. یک دسته به ترامپ گفته اند که این حملات بیانگر فشار اقتصادی است که ایران تحمل می کند و نشانی از درماندگی ایران است. دسته دیگر می گویند حملات ایران در چند ماه گذشته برای آن است که ترامپ را آزمایش کند.

اما هیچ کدام مسیر رسیدن به پاسخی درازمدت تر به اقدامات اخیر ایران را تسهیل نمی کند. پنتاگون از مدتها قبل مخالف حمله مستقیم نظامی به ایران بوده زیرا نگران است این اقدام، جنگی گسترده تر را در پی داشته باشد. با این وجود ایران همچنان دخالت در این حملات را رد می کند. دو وزیر کابینه ترامپ علنا این حملات را به ایران نسبت داده اند، و به گفته یک مقام وزارت دفاع، مقامات نظامی به ترامپ گفته اند که این حملات با "طراحی و هدایت افسران ایرانی انجام شده و دولت نیز از آن مطلع بود." یک سخنگوی نظامی عربستان می گوید بقایای موشک ها نشان می دهد این حملات "بدون تردید با حمایت ایران انجام شده است." اما گزارش شده که آمریکا و متحدانش نتوانسته اند قطعات را رد یابی کنند، ظاهرا به دلیل اینکه آنها موشک های پیشرفته کروز و پهبادهایی با ارتفاع کم بوده اند.

دیپلماسی مشکلات خود را نیز به همراه دارد. ماکرون به دنبال ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران است و به گفته یک مقام آمریکایی مطلع از مذاکرات، "  استیون مونچین" وزیر خزانه داری آمریکا از آن حمایت کرده است. به گفته این منبع، اما مایک پومپئو وزیر خارجه می گوید کاهش فشارها به ایران پیش از امتیاز دهی در زمینه هسته ای یا کاهش استفاده آن از گروه های نیابتی در منطقه، خطرناک خواهد بود، زیرا به نوعی پاداش به آن رفتار تهران محسوب می شود. و البته اگر جنگ با ایران سیاستی بد برای ترامپ در سال انتخاباتی باشد، حصول یک توافق بد، سیاستی بدتر خواهد بود.

منابع مطلع از مذاکرات در کاخ سفید می گویند، این بن بست ترامپ را در نقطه ای غیرطبیعی قرار داده است: تلاش برای گرفتن کمک از متحدان. یک مقام ارشد سابق دولت ترامپ که با مقامات آمریکا و خلیج فارس مرتبط است، می گوید:" آنها می خواهند پاسخ دهند، اما در قالب یک گروه یا با متحدانشان."  این پاسخ آزمایشی است برای نبض به ظاهر متناقض ترامپ، تا سرسخت به نظر رسیده و آمریکا را از جنگ برهاند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۳۵۱۷۱۴:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۳۱
دقیقا با دیدن رفتارهای ترام یاد دکتر احمدی نژاد می افتم که علاقه فراوانی داشت تا شاید در راهروهای سازمان ملل با روسای جمهور کشورهای اروپایی و یا امریکا روبرو بشه و دستی هم بدهد. ترام ورژن امریکایی احمدی نژاده
ناشناس۱۱۰۳۶۶۵۱۶:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۳۱
ترامپ مثل احمدی نژاد همه وعده های انتخاباتیش عملی کرد
ناشناس۱۱۰۳۸۹۲۲۱:۳۱:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
بنیاد دفاع از دموکراسی!! چه خنده دار.
ناشناس۱۱۰۳۵۴۵۱۴:۵۶:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۳۱
آقا شمارو به خدا منبع خبر رو دقیق ذکر کنید (عنوان مقاله با هایپرلینک) تا بشود در اینترنت جستجو کرد. این نحوه گزارش اصلا حرفه ای نیست.
علی۱۱۰۳۶۹۱۱۷:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۳۱
As iran gets tough . President seeks a deal عنوان خبر است از مجله Time آمریکا و در ترجمه و تفسیر امانت داری شده است
ناشناس۱۱۰۳۵۸۷۱۵:۳۷:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳۱
چرا فکر می کنید که ترامپ نیاز به دیدن روحانی دارد؟
امیر۱۱۰۳۶۱۹۱۶:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۳۱
این را میگن که اگر دیداری رخ داد بگن امریکاییها خواستند نه ما
ناشناس۱۱۰۳۶۴۰۱۶:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳۱
یعنی واقعا نمی دونید چرا نیاز داره؟ پس یه خورده بیشتر مطالعه کنید
ناشناس۱۱۰۳۶۵۳۱۶:۳۴:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۳۱
بلی نیاز دارد ..
ناشناس۱۱۰۳۸۹۵۲۱:۳۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۳۱
از نشریه آمریکایی تایم بپرسید.
ناشناس۱۱۰۴۰۲۲۰۰:۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱
واقعا نمیفهمی؟!
مجید بیرانوند۱۱۰۴۰۲۷۰۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱
ما فکر نمیکنیم ، خودشون فکر میکنن
علی۱۱۰۳۶۲۴۱۶:۱۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۳۱
نقل اخبار و اطلاعات که تا این سطح محرمانه می‌باشد بدون ذکر سند و منبع خبری یا اطلاعاتی غیر حرفه بوده و قابل قبول نیست . نوعی خود بزرگ بینی در آن وجود دارد .
ناشناس۱۱۰۳۶۵۲۱۶:۳۲:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۳۱
هر کس با امریکایی ها ملاقات کند خائن و جاسوس است .مرگ بر روسیه و چین و اروپا و امریکا
زارع۱۱۰۳۶۵۸۱۶:۴۰:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۳۱
تاجر و سرمایه داران سه ویژگی دارند. 1- دل بره: بابت حفظ سرمایه خود فوق العاده ترسو میشوند 2- پای آهو: هرجا که احساس خطر برای سرمایه خود کنند به سرعت فرار میکنند. 3- مغز فیل: بلاهایی را که در گذشته بر سر سرمایه آنها آمده فراموش نمی کنند و به راحتی دیگر به کسی اعتماد نمی کنند. ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیش از آنکه فکر اقدار آمریکا باشد دنبال افزایش درآمد آمریکاست لذا کاری که در آن سرمایه هایش به باد برود نمیکند . و درحال حاضر نفعی از جنگ مستقیم نمی بیند.
ناشناس۱۱۰۳۹۴۸۲۲:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳۱
گفته اصلا با روحانی ملاقات نمیکنم ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین