شورای روابط خارجی آمریکا: ترامپ در بن بست گیر کرده است !

گروه ترجمه الف،   3980631087 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیپلمات شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به تنش های موجود میان ایران و آمریکا می‌گوید: ترامپ در موقعیت دشواری است او باید یا در مقابله با ایران کوتاه بیاید، یا اینکه به جنگی تن دهد که آشکارا از آن پرهیز می کند . این بن بستی است که قبل از خروج از توافق هسته ای می توانست دقیق تر درنظر بگیرد.

شورای روابط خارجی آمریکا: ترامپ در بن بست گیر کرده است !

به گزارش الف شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌گویی  با "فیلیپ گوردون" دیپلمات و از کارشناسان این شورا، نظر وی را در قالب پرسش و پاسخ جویا شده است. شورای روابط خارجی و فیلیپ گوردون در این گفت‌وگو فرض خود را بر دست داشتن ایران در حمله به آرامکو  قرار داده اند. نکته ای که هنوز هیچ سند محکمی برای آن ارائه نشده و مقامات کشورمان با ارسال نامه ای به سفیر سوییس دراین باره این موضوع را تکذیب کرده اند.

 مقامات آمریکایی می گویند برای مقابله با ایران در خلیج فارس و به دنبال حملات هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، در حال تشکیل یک ائتلاف هستند. آیا این بدین معناست که صحبت از جنگ در حال کاهش است؟

  آشکار است که پرزیدنت ترامپ بسیار مایل است از سراشیبی شدید ناشی از اقدام نظامی علیه ایران پرهیز کند. دولت ترامپ می داند که خودداری از دادن پاسخ به این حملات، فقط تهران را جسورتر می کند، اما ترامپ این را هم می داند که حمله نظامی به ایران می تواند جنگی گسترده تر، بحران جهانی انرژی، بحران در قیمت بنزین در آمریکا، سرخوردگی در انتخابات، و خشم میان سیاسیون را در پی داشته باشد – که تصور می کردند وی از درگیر شدن در جنگ های بیشتر در خاورمیانه خودداری خواهد کرد. با این توضیح می توان پی برد که چرا ترامپ به رغم سخنان شدیداللحن خود، مردد به نظر می رسد و در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول حملات است، از بیان صریح جواب خودداری و بر "استقلال" آمریکا در عرصه انرژی تاکید کرده و می گوید به عربستان بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهد.

وی با وجود آنکه مدعی است حداکثر فشار را به ایران اعمال کرده، تحریم های جدیدی علیه آن اعلام می کند. لذا به نظر می رسد اگر بتواند، مصمم است از درگیری نظامی خودداری کند.

 بسیاری از کارشناسان می گویند این حملات از منظر تهدیدات علیه انرژی جهانی ، بی نظیر بود. آیا مقامات آمریکایی باید در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از فرصت استفاده کرده و تحقیقاتی در این باره انجام دهند؟

حمله به تاسیسات نفتی عربستان که بیش از نیمی از تولیدات روزانه آن را مختل کرد، قطعا بی سابقه بود. ... اما در این مورد،  بیشتر کشورهای جهان می گویند دولت ترامپ با محروم کردن ایران از صادرات نفت، عامل تحریک این بحران است، و در خصوص اعلام مسئولیت حملات، نگران اعتبار خود است، همه اینها یعنی تلاش واشنگتن برای جلب نظر جامعه بین الملل. ولی با توجه به اینکه تحریم های ثانویه آمریکا اقتصاد ایران را شدیدا تحت فشار قرار داده، بعید است که تحریم های بیشتر موثر باشد.

آیا تلاش برای برقراری آتش بس و آغاز روند صلح در یمن، می تواند به کاهش تحریم ها منجر شود؟

جنگ یمن بیشتر رقابتی است بین ایران و عربستان تا اینکه انگیزه مناقشه. ... آتش بس در یمن قطعا برای کاهش تنش ها موثر خواهد بود، و آشکارا به نفع یمنی ها مصیبت زده، اما رقابت گسترده تر منطقه ای همچنان ادامه خواهد یافت. تا زمانی که تهران و ریاض با هم درگیر باشند، متاسفانه تصور صلح در یمن دشوار است.

  آیا برای حفظ توافق هسته ای ایران هیچ دورنمایی وجود دارد؟

  خیر، مگر آنکه یا ایران و یا دولت ترامپ از مواضع خود کوتاه بیایند، که ظاهرا اینگونه به نظر نمی رسد. پرزیدنت ترامپ ظاهرا امیدوار بوده است با نابود کردن توافق هسته ای و اعمال فشار اقتصادی به ایران، تهران به میز مذاکرات بازخواهد گشت و با یک توافق "بهتر" موافقت خواهد کرد، توافقی که در آن برنامه غنی سازی اورانیوم وجود نداشته و ابدی باشد، در آن مساله موشک های بالستیک لحاظ شده و دخالت ایران در امور منطقه پایان یابد. هم اکنون آشکار شده است که چنین انتظاری همواره یک تخیل شیرین بوده است. ایران به جای آنکه به خواسته های آمریکا و یک توافق جدید هسته ای تن دهد، به نظر می رسد این علامت را می دهد که اگر نتواند به خاطر تحریم های آمریکا نفت خود را صادر کند، کاری خواهد کرد که دیگران هم نتوانند.

اکنون ترامپ در موقعیت دشواری است تا یا در مقابله با ایران کوتاه بیاید، یا اینکه به جنگی تن دهد که آشکارا از آن پرهیز می کند – بن بستی که قبل از خروج از توافق هسته ای، می توانست دقیق تر درنظر بگیرد. البته او می تواند کوتاه بیاید و به جای امتیازات ظاهری به ایرانی ها، به توافق هسته ای بازگردد؛ اما این مساله یک چرخش فوق العاده سیاسی خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۴۲۱۳۰۹:۱۲:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱
ترامپ دور بعد هم رای خواهد آورد چون از لحاظ اقتصادی خوب کار کرده الکی دلتون را خوش نکنید
ناشناس۱۱۰۴۴۷۳۱۱:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱
علاوه بر عملکرد مثبت ترامپ، ضعف دموکراتها هم به انتخابش کمک خواهدکرد. سه کاندید اول دموکراتها (top tier) بسیار بی کیفیت و ضعیف ترازآن هستند که بتوانند مردم را برای جذب رای ترغیب کنند. بایدن که سابقه معاونت اوباما رو داره گزینه کهنه با عملکرد تکراری مطلوب رای دهنده ها نیست و با طرح فساد مالی پسرش در اوکراین ضربه شدید خورده. الیزابت وارن که بعنوان یک سوسیالیست دوآتشه کاریزمای لازم برای انتخاب بعنوان اولین رئیس جمهور زن رو نداره، برنی سندرز هم که از منتها الیه چپ میاد هرچقدر هم شعارهای عدالت خواهانه بده آمریکائیها رو نمیتونه چپ نشین کنه، جامعه آمریکا با همه فراز و نشیبش همچنان سرمایه داری است. ترامپ حتی برای آمریکائیهائی که موافقش نباشند انتخاب بد از بدتر خواهد بود.
ناشناس۱۱۰۴۸۲۷۱۵:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۱
ما توی بن بست گیر کردیم ؛ که فقط در شهر تهران تعداد 488 نفر راننده با مدرک لیسانس و فوق لیسانس داربم که راننده سرویس دانش آموزان هستند ! ما در بن بستیم که هپکو و 7 تپه داریم . ما در بن بستیم با اینهمه سیل فارغ التحصیل بی کار . ما در بن بستیم با این تورم بالا . ما در بن بستیم با این میزان آمار بالای طلاق . ما در بن بستیم با این میزان تعداد معتاد ما در بن بستیم با اینهمه معضل فساد اخلاقی . و ما در بن بستیم با این میزان دادگاه برای رسیدگی به مفاسد کلان اقتصادی رایج در مسئولان و ما در بن بستیم با ...
ناشناس۱۱۰۵۰۳۳۱۷:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱
شما به نمایندگی از بی بی سی فارسی و عربستان این پست را گذاشتی؟
ناشناس۱۱۰۵۰۵۷۱۷:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱
ما اگر در بن بست هستیم به این خاطر است که دولت چشم به دست غرب داشت و نه چشم به داخل.
ناشناس۱۱۰۵۵۸۴۰۸:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲
اونایی که منفی دادن یا آقا زاده اند یا در رفاه یا بی .. وگرنه این بنده خدا به بن بستها و مشکلات واقعی مملکت اشاره کرد
ناشناس۱۱۰۴۲۱۷۰۹:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱
ترامپ در بن بست گیر کرده یا ظریف دیروز در نیویورک به خبرنگار CNN ( کریستین امانپور ) گفته که روحانی آماده مذاکره است ؟ :-)
ناشناس۱۱۰۴۲۱۹۰۹:۱۷:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱
مرد عمل ، هیچگاه در بن بست گیر نمیکند . این آدم حرف و شعار است که دائم در بن بست است .
ناشناس۱۱۰۴۲۲۹۰۹:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱
چه خوشتیپ
ناشناس۱۱۰۴۲۳۶۰۹:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۱
ترامپ در بن بست گیر کرده ولی نه اونجوری که ما گیر کردیم
ناشناس۱۱۰۴۷۷۷۱۴:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱
البته ما تو باتلاق گیر افتادیم...
ناشناس۱۱۰۴۳۲۵۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۱
ایران برای آمریکا یک نعمت است زیرا با ترساندن اعراب و همسایگان از ایران، سلاحهای زیادی را به آنها خواهد فروخت لذا نمی خواهد این وضعیت عوض شود.
ناشناس۱۱۰۴۳۴۰۱۰:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱
چه کلاه بهش میاد بعید میدونم بزارش سر کسی
ناشناس۱۱۰۴۷۱۹۱۴:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۱
آره این کلاه قشنگ را تیم بی گذاشته سرش، بعیده این کلاه سر دیگری برود!
ناشناس۱۱۰۵۵۳۵۰۷:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲
تیم بی دیگه چه .. پرتیه ؟ کورکورانه فقط تقلید میکنید
ناشناس۱۱۰۴۳۴۵۱۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱
بذارید دور بعد که رای اورد بهتون میگه دنیا دست کیه این کارارو از عمد میکنید اون باهوش تر از لین حرفاس یکسال دیگه همینجوری ادامه میده تحریمش ادامه میده تا رای بیاره اون موقع مشحص میشه دنیا دست کیه جوجه رو اخر پاییز سال دیگه میشمارن
ناشناس۱۱۰۴۳۷۳۱۰:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱
یادمون باشه دعوا در زمین اقتصادی ما اتفاق افتاده نه آمریکا، مشاجره بر سر نفت و اقتصاد ماست وگرنه اونها مشغول کسب وکار و زندگیشون هستن. زمان به ضرر ایران هست. مادر حال ضرر زمانی از نظر عقب افتادگی اقتصادمون هستیم. نکته دوم، برداشته شدن همین تحریمهاست. یادمون باشه سری قبل چقدر طول کشید حتی پس از توافق، تحریمها رو بردارن یا تعلیق کنن. همین امروز توافق بشه سالها درگیر رفع تحریمها و آثار روانی تحریمها برای سرمایه گذاران خواهیم بود. دلخوش بودن به انتخاب یک دموکرات انصافا نهایت ساده لوحی است.
ناشناس۱۱۰۴۳۷۵۱۰:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱
اون توو بنبست گیر کرده اونوقت یک عده توو این مملکت منتظرن اونو از بنبست دربیارن
ناشناس۱۱۰۴۳۹۰۱۰:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱
امریکایی ها یاد گرفته اند برای رفع مشکلاتشان راه حل بیابند و می یابند و نه مانند ما مشکلات را به این و آن نسبت دهند
ناشناس۱۱۰۴۴۰۴۱۰:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱
از شورای روابط خارجی ما وضعیت روحانی را هم بپرسید ببینید چی میگه
ناشناس۱۱۰۴۴۱۴۱۱:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱
جنس مخالفت ایران با ترامپ خیلی فرق داره با مخالفت ودشمنی رقبای داخلیش، مثل همین اتاق فکرها و رسانه های چپ-لیبرال. ایران یک چالش سیاسی با آمریکا وبطور مصداقی با ترامپ داره، ولی سوسیالیستهائی مثل پلوسی وسندرز ولیبرالهائی که در سی ان ان و واشنگتن پست جاخوش کرده اند از حیث رقابت بر سر قدرت و کسب منافع بیشتر در ستیز با ترامپ هستند و از هر روش غیراخلاقی برای تخریب وی استفاده می کنند. ضمن اینکه با توجه به تمکن مالی ترامپ قبل از ریاست جمهوری، رقبای تجاری وی بحدکافی از پوشش سیاست برای تضعیف وی بهره برداری می کنند.
ناشناس۱۱۰۴۴۳۵۱۱:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱
به عقیده من ترامپ قطعا می دانست که هیچ کشوری در حالی که آن کشور را تحریم می کند وارد مذاکره نمی شود. بعد از توافق هسته ای اروپائیها و روسیه و چین وارد بازار تشنه ایران شدند و از مواهب کشور تحریم بوده استفاده کردند و سر امریکا کلاه رفت چرا که شرکت های تجاری جز هواپیما سازی که مشتری دست به نقد دارد وارد بازار ایران نشدند و از طرف دیگر هم تهدیدی از جانب ایران برای کشورهای منطقه وجود نداشت. باید کاری می کرد که کشورهای عرب مجبور به خرید سلاح و پرداخت پول شوند. همین کار را انجام داد و میلیاردها دلار پول به جیب زد. غیرمستقیم هم به چین کمک کرد که نفت ایران را نصف قیمت بخرد و پولش را جنس بنجل بدهد در عوض از طریق بستن عوارض به کالاهای چینی در بخش از این سود شریک شود. روسیه هم همین شرایط را دارد. ولی اروپاییها که هم بازار را از دست دادند و هم تهدیدات خاورمیانه باعث شده پناهنده بیشتری به طرف آنها برود با این وضع مخالفند ولی زورشان به امریکا نمیرسد
ناشناس۱۱۰۴۴۶۵۱۱:۲۹:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱
مشگل اصلی ترامپ نفهم بودنش هست ولی متاسفانه خودش نمیفهمه
ناشناس۱۱۰۴۹۱۹۱۶:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱
ادب ادب ادب خودم و شما را سفارش میکنم به داشتن ادب در تمام طول دوران زندگی
ناشناس۱۱۰۴۵۰۰۱۱:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱
مردم ما هیچوقت طاقتشون طاق نمیشه!!ترامپ و اطرافیانش این واقعیت رو نمیدونستن که الآن گیر افتادن
ناشناس۱۱۰۴۹۱۵۱۶:۱۴:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱
از زبون ملت صحبت نکن خواهشا مردم وکیل و وصی و سخنگو نمیخوان از قول خودت ، نظر شخصی ات رو بگو ..
ناشناس۱۱۰۴۷۹۷۱۴:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱
ترامپ چاره ای نداره باید به برجام برگرده جنگ با ایران جنگ جهانی سوم اینو دیگه همه فهمیدن
ناشناس۱۱۰۴۹۱۳۱۶:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱
جنگ جهانی سوم مد نظر تو کلا 6 روز و 23 ساعت به طول خواهد انجامید
ناشناس۱۱۰۴۹۵۱۱۶:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱
امیدوارم ترامپ از شیطانی که در وجودش نفوذ کرده و افکار و کردارش را تحت تسخیر خود در آورده نفوذ کرده آزاد شود و به این نتیجه درست برسد که تحریم های اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه مردم ایران ظالمانه، غیر اخلاقی و غیر قانونی بوده است. ترامپ اگر به دنبال مذاکره واقعی با ایران است باید پیش از آن : 1- باید تمام تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ایران را لغو کند( اجازه فعالیت و تجارت به همه شرکت های خارجی در ایران برای تمام زمینه ها داده شود). 2- باید اجازه فروش نفت ایران به میزان صادرات قبل از تحریم ها و برای هر خریداری داده شود. 3- پول آن به آسانی از طریق روابط بین بانکی به ایران داده شود. 4- در منطقه خاورمیانه به نام ایران آشوب و نا امنی درست نکند و خواهان رفتار دوستانه کشورهای منطقه با ایران باشد( برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دشمن تراشی بنام ایران نشود) . تا این اقدام های عملی صورت نگیرد مذاکره بی معنی است. مردم ایران با صبوری، مقاومت و پایداری خود در مقابل تحریم های ظالمانه و رفتار استکباری آمریکا؛ پیروز بوده و خواهند بود. ما حق و حقیقت هستیم و خداوند همیشه با صابران است. مهرداد رادمهر
ناشناس۱۱۰۵۵۷۱۰۸:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲
ترامپ مبنای انتخابش در دور بعد وضعیت داخلی امریکا و اقتصاد است. چندان بر روی سیاست خارجی تکیه ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین