آخرین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار

گروه اقتصادی الف،   3980628070 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی سال ۹۸ به نیمه خود رسیده که بازار خودرو در شش ماهه گذشته بحران‌های زیادی را پشت سرگذاشته است.

آخرین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار

در این زمینه فعالان بازار شش ماه ابتدای امسال را به  لحاظ تغییر و تحول قیمتی به دو فصل تقسیم می‌کنند به‌طوری‌که در فصل بهار با تبعیت از آب و هوای بهاری، توفان قیمتی در این بازار شکل گرفت ولی با آغاز گرمای تابستان، روند صعودی قیمت‌ها فروکش کرد.

اما با نزول قیمت‌ها که از یک ماه پیش رخ داده، حالا کارشناسان از رکود پنهانی می‌گویند که بر بازار خودرو حاکم شده است. در مورد رکود حاکم بر بازار دلایل گوناگونی مطرح می‌شود. از آرام شدن جریان نقدینگی در دیگر بازارها تا بهبود وضعیت عرضه توسط شرکت‌های خودروساز. در این زمینه یک کارشناس به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که مردم افزایش نرخ ارز را دلیل بی‌ثباتی کل اقتصاد و آرامش این بازار را نشانه بهبود وضعیت اقتصاد قلمداد کرده و رفتارهای اقتصادی خود را بر اساس نوسانات این بازار تنظیم می‌کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عوامل یاد شده قیمت‌ها را در سراشیبی قرار داده با این حال دست‌اندرکاران و فعالان بازار تاکید می‌کنند در شرایطی که افزایش قیمت‌ها از حرکت خرگوشی پیروی می‌کند، اما کاهش قیمت‌ها لاک‌پشتی است.

در این بین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» رکود در بازار خودروهای داخلی و وارداتی را تایید می‌کند. با این حال وی روند کاهش قیمت‌ها را کند توصیف می‌کند و می‌گوید: دلیل این مساله را باید در مقاومت دارندگان خودرو جست‌وجو کرد. آنها با تصور اینکه بار دیگر روند قیمتی در بازار تغییر خواهد کرد از عرضه خودروی خود به بازار جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از فروشندگان در بازار بدون مشتری به دنبال مشتری می‌گردند تا هر چه زودتر خودروی خود را به پول نقد تبدیل کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران همچنین جلوگیری از فروش کلی به برخی نمایندگی‌های خاص که از آن به فروش سبدی یاد می‌شود، در کنار جمع کردن بساط فروش کارتکسی را از عوامل موثر در نزولی شدن شیب قیمت‌ها در بازار می‌داند.

البته این فعال بازار به دو عامل دیگر نیز به‌عنوان عواملی که به نوعی ترمز قیمت خودرو را کشیده، اشاره می‌کند. موتمنی معتقد است ثبات نرخ ارز و همچنین ورود و پیگیری دستگاه قضایی و زیر مجموعه‌های نظارتی آن در ارتباط با نحوه ترخیص خودروهای دپو شده در پارکینگ شرکت‌های خودروساز و رساندن آن به دست مشتریان از جمله عوامل دیگری است که به نوعی کاهشی شدن قیمت‌ها را در بازار رقم زده است.حال به بازار خودرو می‌رویم و قیمت محصولات داخلی و وارداتی را طی هفته‌ای که گذشت، بررسی می‌کنیم.   

روند نزولی قیمت‌ها در بازار
همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حال‌حاضر قیمت برخی محصولات نزولی شده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است، این خودرو هفته گذشته در همین محدوده قیمتی قرار داشت. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز با قیمت ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. محصول تجاری خانواده پراید یعنی مدل ۱۵۱ نیز هم اکنون با قیمت ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار قابل خریداری است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این محصول در شرایط حاضر با قیمت ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های اخیر نزدیک ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

ساینا با گیربکس دستی نیز در هفته‌جاری با قیمت ۵۴ میلیون تومان معامله شد. این خودرو یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات نیز با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۱۳ میلیون در بازار عرضه می‌شود. این دو خودرو طی دو هفته گذشته به ترتیب ۵ و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند.

در حالی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ثبات قیمتی را در دو هفته اخیر تجربه کرده است، تیپ ۵ همین خودرو افزایش اندک قیمتی در مدت زمان یاد شده داشته است. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، با قیمت ۹۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. پژو ۴۰۵ معمولی هم در حال حاضر با قیمت ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. بنابراین پژو ۴۰۵ معمولی افت ۸۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است. فروشندگان همین خودرو را با مدل SLX با قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، در دسترس خریداران قرار می‌دهند. سمند LX نیز با قیمت ۷۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ازسوی خریداران قابل خریداری است. همین خودرو با مدل EF۷ نیز ۷۹میلیون و ۷۰۰هزارتومان قیمت خورده است.

بنابراین در حالی که مدل LX، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته، همین خودرو با مدل EF۷ افزایش قیمت  ۷۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات نیز با قیمت ۱۷۴ میلیون در بازار به فروش رفت. ساندرو استپ‌وی که در مقاطعی از سال قیمت بالای ۲۰۰ میلیون تومان را هم تجربه کرده ۴ میلیون دیگر از قیمت خود را از دست داده است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت با قیمت ۷۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار گرفته است. این خودرو در هفته گذشته ۷۶میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، بنابراین یک میلیون تومان از قیمت این خودرو کاسته شده است. بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در شرایطی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان موجود است، دنا با موتور توربوپلاس ۱۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

حال سراغ دو محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌خودرو در بازار ۲۹۸ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان قابل خریداری است. چانگان محصول مونتاژی چینی سایپا نیز در حال‌حاضر با قیمت ۱۶۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

چراغ کم سوی وارداتی‌ها
وارداتی‌ها که بیش از خودروهای داخلی تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند با ثبات نسبی در این بازار، بیش از پیش قیمت خود را از دست داده‌اند. به گفته موتمنی، در بازار وارداتی‌ها در حال حاضر سوناتا هیبرید با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. توسان محصول SUV هیوندایی با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است و النترا و سراتو نیز به ترتیب با قیمت ۴۵۵ و ۴۶۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. سانتافه دیگر محصول SUV هیوندای در مقابل پرداخت ۷۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.سورنتو کیا نیز هر چند در بازار نایاب است؛ اما دیگر SUV کیا یعنی اسپورتیج ۶۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. اپتیما محصول سدان شرکت کیا با قیمت‌های متفاوتی بنا بر سال ساخت در بازار حضور دارد.

این خودرو بر اساس سال‌های تولید در بازه ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی داد و ستد می‌شود. شرکت خودروسازی نیسان با دو محصول X-TRAIL و جوک در بازار حضور دارد. قیمت X-TRAIL در بازار ۸۵۰ و قیمت جوک فول ۴۶۰ میلیون تومان است. تیولی نیز با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. حال سراغ محصولات اروپایی حاضر در بازار می‌رویم؛ تالیسمان و کولیوس به ترتیب با قیمت‌های ۶۵۰ و ۷۵۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تیگوان محصول فولکس واگن نیز قیمتی معادل ۹۳۰ میلیون تومان در بازار دارد. دیگر محصول شرکت فولکس یعنی پاسات نیز از سوی فعالان بازار ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۰۰۱۸۱۵:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
جدولش می کردید !!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا۱۱۰۰۲۰۰۱۹:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۸
امیدوارم ایران خودرو و سایپا با.. ،.. یکسان بشن.. امید خدا.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین