باهنر: اصلاحات اقتصادی جرات می‌خواهد که نه مجلس دارد نه دولت

گروه اقتصادی الف،   3980628050 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

باهنر در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفت:اگر قرار باشد اصلاحاتی در کشور طراحی و اجرا شود حتما باید تفاهم صددرصدی بین سه قوه باشد، یعنی اگر قرار باشد قوه مجریه اصلاحات را انجام دهد بعد قوه‌قضائیه متولی‌اش را دستگیر کند و مجلس هم بخواهد وزیر مربوطه را استیضاح کند، شدنی نیست

باهنر: اصلاحات اقتصادی جرات می‌خواهد که نه مجلس دارد نه دولت

بخش هایی از گفتگو با محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیس پیشین مجلس را بخوانید؛

*به اعتقاد من حرکتی که در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی آغاز شده یک مسیر ثابت و روشن نبوده است. در واقع در عرصه اقتصادی این سخن را می‌توان با قطعیت گفت.

*همه ما از اول انقلاب شعار خصوصی‌سازی دادیم ولی هنوز قسمت اعظم اقتصاد و عمده عرضه و تقاضا در دست دولت است و نواقصی چون وابستگی اقتصادمان به نفت همچنان پابرجاست. اقتصادی که دولتی باشد ویژگی‌های خاص خودش را دارد. بر این مبنا دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند خودشان برای خودشان ریل‌گذاری می‌کنند، نه اینکه یک ریل باشد و بگویند این قطار دارد می‌رود، حالا فقط راننده لکوموتیو عوض شده است، متاسفانه این نیست. 

* آن بخشی که رهبری با توجه به قانون اساسی راسا اداره می‌کند مثل بخش دفاعی یا بخش امنیتی یا بخش اطلاعاتی یا حتی بعضا سیاست‌ خارجی بخش‌های خیلی افتخارآمیزی هستند با اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها را در همین بخش‌ها داشته‌ایم، اما دستاوردها قابل تقدیر و افتخار است. اما بحث ما الان درخصوص بخش‌هایی است که رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌کنند و به کارگزاران کشور برای اجرا می‌سپارند. این زیگزاگ‌ها با تغییر دولت‌ها و مجالس متاسفانه کشور را گاهی از مسیر کلی و ریل اصلی منحرف می‌کند.

*من یک طنز تلخ می‌گویم، الان دولت‌هایی که روی کار می‌آیند دو وظیفه بیشتر ندارند، دوره اول به دنبال خنثی کردن کارهای دولت قبلی می‌روند و دوره دوم کارهایی می‌کنند که دولت بعدی بیاید و خنثی کند که نتیجه‌اش می‌شود این گرفتاری‌های ما.

*ما در کشورمان باید مثلا ۱۰ نظام داشته باشیم؛ شامل نظام بانکی، نظام بیمه‌ای، نظام پولی، نظام رفاهی، نظام قضایی، نظام آموزشی و... که این ۱۰ نظام هم باید با یکدیگر به‌عنوان یک منظومه کار کنند. در بعضی از بخش‌ها یک نظام مستقر نداریم در بعضی جاها هم که نظام مستقر داریم این نظام‌ها نمی‌توانند هماهنگ با یکدیگر کارکنند، مثلا نظام آموزشی با نظام تولیدی ما هماهنگ است؟ خیر. بنابراین مملکت را به شدت گران اداره می‌کنیم و از این گران اداره کردن سهم خیلی کمی را صرف رفاه مردم می‌کنیم.

*به‌عنوان مثال ما اگر پولی را خرج یک دانش آموز بکنیم از کلاس اول دبستان تا کلاس دوازدهم با توجه به خرجی که برایش می‌کنیم، وقتی که دیپلمش را بگیرید بهره‌وری این کار چقدر است؟ آیا این منابع به بهترین شکل هزینه شده و بهترین خروجی را داشته است؟ کجا بررسی کرده‌ایم؟ و اگر کل این پول را نقد به او بدهیم آیا بهتر نمی‌تواند زندگی اش را آباد بکند؟ هزینه‌هایمان هزینه‌های زیادی است و بهره‌وری‌مان کم است.

*تا قبل از تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی خود روسای قوا گاه در برخی موارد اختلافات عجیبی با هم داشتند. یعنی خود قوا به مزاحم همدیگر تبدیل شده بودند. یکی از مزیت‌های تشکیل این شورا ایجاد هم‌زبانی بین قوای سه‌گانه است. این شورا توانست قوا را به یکدیگر نزدیک و برخی ناهماهنگی‌ها را رفع کند. اما توقع مقام معظم رهبری باز هم بیشتر است و از نظر من این شورا به آن اندازه توقع ایشان نتوانسته ظاهر شود.

*توجه داشته باشیداین جمله که مقام معظم رهبری فرموده‌اند مهم است. ایشان تاکید کرده‌اند در این شورا اعضا روی هر مساله‌ای که به اجماع برسند من حمایت می‌کنم،به اعتقاد من این جمله بسیار جمله بزرگی است. من حتی تصور می‌کنم که اگر سه قوه در موضوعی به جمع بندی برسند رهبر انقلاب از قدرت فرا قوه‌شان هم استفاده خواهند کرد و حمایت می‌کنند که آن تصمیم اجرا شود و به نتیجه برسد. مثلا در حوزه حامل‌های انرژی اگر شورای هماهنگی به جمع‌بندی برسد به نظر من رهبری نیز حمایت خواهند کرد. خب اکثریت اعتقاد دارند اصلاحات باید دراین حوزه انجام شود تا مصرف انرژی بهینه شود این امکان وجود داشت و حتی داشت انجام می‌شد، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که به ثمر نرسید از این نظر من فکر می‌کنم با عرض تاسف شورای هماهنگی اقتصادی متاسفانه آن‌طور که باید، ظاهر نشد.

 *{در پاسخ به این سوال که چرا جرات اجرای سیاست‌های اصلاحی را نداریم. یعنی در مرحله تصویب و اجرا با ترسی روبه‌رو می‌شوند که ریشه‌های پوپولیستی دارد و مانع از انجام اصلاحات اقتصادی می‌شود.}: اگر الان قرار باشد اصلاحاتی در کشور طراحی و اجرا شود حتما باید تفاهم صد درصدی بین سه قوه باشد. یعنی اگر قرار باشد قوه مجریه اصلاحات را انجام دهد بعد قوه‌قضائیه متولی‌اش را دستگیر کند و مجلس هم بخواهد وزیر مربوطه را استیضاح کند شدنی نیست.

*{در پاسخ به این سوال که چرا نهادهای نظارتی با کارگزاران برخورد می کنند مثلا معاونت وقت بانک مرکزی در امور ارزی گفته است با دستور دولت و براساس تصمیم دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، برای تنظیم بازار با سیاست‌ها و افراد مورد تایید نهادهای ذی‌ربط به بازار ارز ورود کرده‌ است. دولت می‌گوید ما برای تنظیم بازار این کار را کرده‌ایم ولی ظاهرا قوه‌قضائیه نمی‌پذیرد.}: مجریانی که سیاست‌های بالادستی خود را اجرا می‌کردند مجرم نیستند؛ اما قوه‌قضائیه ادعای دیگری هم دارد که این افراد در اجرای همان سیاست‌ها استفاده شخصی کرده‌اند. اگر سوء‌استفاده بوده حتما باید برخورد شود و ربطی به اجرای سیاست ندارد اما در موردی که شما اشاره کردید من هم فکر نمی‌کنم سوء‌استفاده شخصی صورت گرفته باشد. در واقع تا جایی که تحقیق کرده‌ام و اطلاعات دارم این افراد فقط سیاست‌ها را اجرا کرده‌اند و سوءاستفاده‌ای نبوده است. اما فارغ از مصداق مورد اشاره همه اشخاص در برابر قانون مساوی هستند و اگر خدای نکرده سوءاستفاده شخصی در این مسیر صورت بگیرد قانون با آنها برخورد می‌کند. ولی اگر فقط سیاست‌ها را اجرا کنند و سوء‌استفاده شخصی نداشته باشند دلیلی ندارد قانون آنها را محاکمه کند.این نکته را باید در برخورد و مبارزه با فساد لحاظ کنیم.

* اصلاحات همه‌جانبه و پایه‌ای نیاز به یکسری تصمیمات خطیر دارد، باید برای اصلاحات ازخودگذشتگی و ایثارگری کرد اما در اتخاذ این تصمیمات خطیر نهادهای متولی ریسک نمی‌کنند. این تصمیمات را نه مجلس جرات دارد بگیرد، نه دولت و نه قوه‌قضائیه. اصلاحات نیازمند درک مشترک و اجماع است اگر سه قوه با یکدیگر همدل و همراه شدند مقام معظم رهبری از آنها برای انجام و اجرای اصلاحات حمایت می‌کند. طبیعتا هر اصلاحاتی در کوتاه‌مدت عوارضی دارد وقتی قرار باشد از سوخت مالیات گرفته شود عده‌ای راضی نیستند، اما تجربه همه کشورها نشان داده این کار به نفع کشور و نسل کنونی و آتی است پس باید برای یک دوره نارضایتی بخشی از مردم را تحمل کرد و با اقناع اکثریت، آنها را با این اصلاحات ناگزیر همراه کرد تا نتیجه حاصل شود. کشورهای دیگری نیز که مثل ما بوده‌اند همین مسیر را رفته‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۹۵۳۱۰۹:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۸
سالیان سال که در مسند قدرت بودید چه گلی بر سر مملکت زدید؟ لطفا عملکرد خود در همین یک مورد را تبیین فرمایید.
ناشناس۱۰۹۹۷۷۴۱۲:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۸
امثال باهنر باید محاکمه شوند..
1۱۰۹۹۹۸۵۱۵:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۸
دولت و مجلس به مهره هایی مثل احمدی نژاد نیازمند است منتها احمدی نژاد های معتدل . احمدی نژاد به اذعان همه حتی مخالفان بسیار فعال و پرشور بود البته خود رای و مقداری تندرو . بنظرم آقای جلیلی نسخه ی اصلاح شده ی احمدی نژاد است .البته جلیلی باید وجهه اجتماعی خود را در بین توده های مردم تقویت کند و آقای قالیباف مکمل خوبی برای این قضیه است. البته تا آن زمان جمع بین احمدی نژاد و قالیباف هم برای مجلس و دولت خوب است.
ناشناس۱۰۹۹۵۶۱۰۹:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۸
شما سي سال در مجلس بوديد وتخصص ..پيدا كرديد چرا آنزمان چنين مباحثي را مطرح نكرديد
علی 671۱۰۹۹۵۶۷۱۰:۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۸
آقای باهنر من با قسمت آخر بحث شما کار دارم آنجا که فرمودید دولت باید جا بیندازد که ما لیات سوخت بگیرد .فرمایش درست .دولت مالیات بگیرد کجا خرج کند .اگر کار ها شفاف باشد و مشخص هیچکس ناراحت نمی شود و برای آبادانی کشور مالیات عین نماز های یو میه می شود ولی معلوم نیست که این مالیات کجا خرج می شود .وقتی آنرا در جیب نجومی بگیران خالی می کنند و به کارگر حقوقش را ماهیانه نمی دهند و می گویند نجومی بگیر با کلان حقوق ذخیره انقلاب است .مسلم است که مردم ناراضی می شوند و فغانشان در می آید .شما اول باید بگویید دولت باید عین شیشه شفاف و با مردمش صادق باشد .بعد از مالیات و در آمد دولت حرف به زبان بیاورید .از مالیات باید اول حقوق کارگرو معلم و کارمند پرداخت شود نه اینکه حقوق صد کارگر را به یک نجومی بگیر به عنوان حقوق یک ماهه بدهند این عادلانه نیست و ظلم است .اول باید زیر بنا ها درست شود و مجلس و دولت خودشان شفاف باشند بعد سراغ بقیه کار ها بروند .که فعلاً اینگونه نیست .در آمد دولت را برادران ر.. و ج.. و .. هاپولی می کنند و سر مردم بی کلاه .
ناشناس۱۰۹۹۶۲۰۱۰:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۸
لابد این جرات رو جنابعالی داری که سالها در رده های بالای ریاست مجلس بودی ..
ناشناس۱۰۹۹۶۹۰۱۱:۲۸:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
آقای باهنر خواست ما مردم از شما ،ایتستکه داوطلبانه از قوه قضاییه بخواهید اموال شما را مشروعیت سنجی کنند
ناشناس۱۰۹۹۹۴۷۱۴:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
مجلس قانونی تصویب کند برای ارایه هر سمت به افراد پیش شرط ارزیابی اموال و مشروعیت سنجی جهت تشخیص سلامت افراد الزامی گردد
سعید۱۰۹۹۷۰۲۱۱:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
وقتی شماها حرف از اصلاحات اقتصادی و جرات میزنین ۴ ستون بدن آدم میلرزه. ۲۰۰۰ برابر .. افت ارزش پول ملی حاصل جرات و شجاعت شماست
ناشناس۱۰۹۹۷۰۹۱۱:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۸
با هنر مز مزه میکنه برای کاندید شدت در 1400
ناشناس۱۰۹۹۷۳۵۱۲:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۸
زمانی که خودش تو مجلس بود از این صحبتها نمیکرد ! وقتی راش ندادند شروع کرده به انتقاد !!
ناشناس۱۰۹۹۷۷۲۱۲:۳۸:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۸
انجام اصلاحات اقتصادی در شرایط تحریم خودکشی است . البته شما که ..خبر از مردم نداری
ناشناس۱۰۹۹۷۹۰۱۲:۵۰:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
سیاسیون وطنی بنابه اقتضای موقعیتشان دائما ( یکی به نعل ، یکی به میخ می زنند )
ناشناس۱۰۹۹۸۰۰۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
البته بعید نیست که کاندیدای اصلی جناح راست باشد ..
محمودی۱۰۹۹۹۲۱۱۴:۲۶:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۲۸
این همه نظر ، این همه مصاحبه ،این همه گفتگوی کارشناسی و غیر کارشناسی، این همه استاد ، پس چرا وضع اینطوریه؟؟؟؟؟ آخه پراید 50 میلیون؟؟؟ آخه پژو 75 میلیون؟؟؟؟ آقای باهنر ..
ناشناس۱۱۰۰۰۵۰۱۶:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۸
شما خود ۷ دوره یعنی ۲۸ سال در مجلس بودید. گران اداره کردن دولت محصول ریخت و پاش هایی است که انجام می دهند. محصول سوبسیدهایی است که از اقتصاد به سیاست می دهند. عده ای تا ریشه آموزش در کشور را نزنند دست بردار نیستند. بر عکس نظر شما ایران دولت بزرگ و خدمات دولتی فوق العاده ای ندارد بلکه دولت مالک پتروشیمی ها و پالایشگاهها و صنایع بزرگ بانکها و زمین هاست و همین عده ای را به تصور وجود دولت بزرگ در ایران انداخته است. کل سیستم بهداشت ایران ۸۴ میلیونی ۴۵۰ هزار نفر است در حالیکه فرانسه ۶۴ میلیونی ۱.۳۵ میلیون نفر نیروی بهداشتی دارد.
ناشناس۱۱۰۰۰۷۹۱۶:۵۷:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۸
آقای باهنر شما خود از بزرگترین حامیان همین دولت و مجلس هستید حمایتهای شما در بزنگاه ها از آقایان روحانی و لاریجانی را فراموش نکرده ایم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین