بلژیک به اینستکس پیوست

گروه اقتصادی الف،   3980627187

ورونیکا پتی، سفیر بلژیک، در دیدار با مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، با اعلام خبر پیوستن بلژیک به کانال مالی اینستکس و تشویق شرکت‌های بلژیکی به کار با ایران، اعلام کرد که برابر لایحه مصوب پارلمان این کشور، بلژیک می‌تواند جزو سهامداران اینستکس شود.

به گزارش ایلنا :سفیر بلژیک در تهران در ملاقات با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از موافقت دولت این کشور برای ورود جدی به ساز و کار اینستکس خبر داد و گفت: بر اساس لایحه جدیدی که دولت بلژیک مصوب کرده ‌است، این کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی اینستکس، پا به این ساز و کار مالی تجارت با ایران گذاشته است و در حال حاضر پارلمان بلژیک نیز این لایحه را مورد تصویب قرار داده ‌است. ضمن این که برابر این لایحه بلژیک می‌تواند به سهامداران اینستکس بپیوندد.

«ورونیکا پتی» که همراه با دو رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در تهران در این دیدار حضور پیدا کرده بود، گفت: اگرچه هنوز اینستکس به طور کامل عملیاتی نشده است، اما بلژیک با الحاق به این ساز و کار مالی تجارت با ایران، آماده تلاش برای ماندگاری همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشور است و در همین رابطه نیز، سفارت بلژیک در تهران با تمام توان خود شرکت‌های کوچک و متوسط بلژیکی را که زیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیستند، تشویق به تداوم حضور در بازار ایران و توسعه همکاری‌های با شرکت‌های ایرانی می‌کند.

وی افزود: ایجاد ساز و کار مالی اینستکس اقدامی است که در آینده از آن به عنوان تلاشی یاد خواهد شد که اروپا مستقل از ایالات متحده آمریکا انجام داده است.

ایران هنوز گشایش عملی در اینستکس ندیده است

رئیس اتاق تهران نیز در این ملاقات، با بیان اینکه انتظارات از ایجاد اینستکس بسیار فراتر از آن بود که در حال حاضر شاهدش هستیم، گفت: کشورهای اروپایی به ویژه چند کشور حاضر در برجام، بیشتر شعار داده‌اند و هنوز ایران گشایشی در رابطه به اجرایی شدن اینستکس ندیده است.

مسعود خوانساری با بیان اینکه به دنبال تحریم‌ها حجم مناسبات اقتصادی ایران و بلژیک کاهش یافته‌است، افزود: با این حال این مناسبات به طور کامل قطع نشده است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت دارو، صنعت ساخت و صنایع غذایی وجود دارد.

حسام‌الدین حلاج، سرپرست امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست، با اشاره به سفر اخیر رییس جدید اینستکس به تهران و ملاقات با بخش خصوصی ایران، گفت: میشائیل بوک طی گفت‌و‌گو با نمایندگان بخش‌خصوصی ایران، بر اعمال فشار از سوی شرکت‌های بخش خصوصی ایران و اروپا برای اجرایی شدن اینستکس تاکید کرد و یادآور شد که در حال حاضر نیز برخی شرکت‌های اروپایی درخواست‌های خود را برای همکاری با شرکت‌ها و بازار ایران به این نهاد اعلام کرده‌اند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که برای عملیاتی شدن اینستکس باید یک بانک در اروپا برای ایجاد تعادل در مراوادات مالی دو طرف وجود داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین