جزئیات برگشت زوار اربعین از مرز مهران

گروه اجتماعی الف،   3980627110

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: زائرانی که در ایام اوج سفرهای اربعین از 24 مهر تا 29 مهر مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کنند، سفرشان به داخل کشور دو مرحله‌ای خواهد بود.

به گزارش فارس، مهران قربانی امروز در نشست خبری هماهنگی سفرهای جاده‌ای در ایام اربعین اظهار داشت: طرح سفرهای اربعین از 17 مهرماه آغاز می‌شود و تا 3 آبان‌ماه ادامه دارد. 

وی افزود: زیرساخت‌های راه‌ها، پایانه‌ها، تأسیسات ایمنی در پایانه‌های مرزی چهارگانه شامل شلمچه، چزابه، مهران و خسروی مناسب است. 

وی ادامه داد: به دلیل جذابیت مرز مهران از لحاظ فاصله، اغلب زائران تلاش می‌کنند در سفرهای رفت و برگشت ایام اربعین از مرز مهران استفاده کنند و همین جذابیت موجب شده است که ترافیک سنگینی در این ایام در راه‌های منتهی به مرز مهران، پایانه برکت و راه‌های کشور عراق به مرز مهران داشته باشیم. 

قربانی گفت: امسال تلاش کردیم برای مرز مهران، پایانه معین و پشتیبان درنظر بگیریم، در این راستا زائرانی که در تاریخ 24 مهرماه تا 29 مهرماه در شش روز ایام اربعین اگر از مرز مهران برای برگشت استفاده کنند، سفرشان به داخل کشور دو مرحله‌ای خواهد بود، یعنی پس از ورود به مرز مهران به تناسب مقصد به یکی از پایانه‌های معین سه‌گانه کرمانشاه، همدان و اندیمشک از طریق ناوگان اتوبوسی منتقل می‌شوند و از آنجا به مقاصد خود می‌روند. 

وی افزود: این سه پایانه معین، به پایانه‌های هوایی و ریلی نزدیک‌تر است و یکی دیگر از معیار انتخاب این پایانه‌های معین، تمایل سفر زائران در سالهای قبل بود. 

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: بنابراین در دوره زمانی بین 24 مهر تا 29 مهر هم‌وطنان زائری که به کشور برمی‌گردند، اگر به پایانه‌های چزابه یا شملچه بروند نظیر سالهای گذشته، از آن پایانه‌ها با اتوبوس‌های درنظر گرفته به شهرهای خود برمی‌گردند، اما زائرانی که مرز مهران را برای برگشت انتخاب می‌کنند، به محض ورود به پایانه برکت براساس مقاصد خود توسط اتوبوس‌ها به سه پایانه معین منتقل و از آنجا به شهرهای خود جابجا می‌شوند. 

وی افزود: در سفرهای رفت اطمینان می‌دهیم که هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و در سفرهای برگشت نیز با توجه به مرزهای تعیین شده برای هر استان مشکلی نداریم و پیش‌بینی می‌شود، در ایام روز اربعین و روز بعد از آن، بیشترین سفر بازگشت را داشته باشیم. 

وی در توضیح انتقال زواری که مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کرده‌اند، گفت: زائرانی که هنگام بازگشت از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و قصد سفر به شهرهای قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد را دارند، از مهران به پایانه مسافری معین همدان منتقل می‌شوند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و قصد سفر به شهرهای اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان و خرم‌آباد را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین اندیشمک منتقل می‌شوند. 

قربانی ادامه داد: در شش روز اوج 24 تا 29 مهرماه زائرانی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و قصد سفر به شهرهای کرج، رشت، سنندج، قزوین، تهران، سمنان، زنجان، اردبیل، ارومیه و تبریز را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین کرمانشاه منتقل می‌شوند. 

قربانی افزود: در واقع از پایانه برکت مهران، سه دسته اتوبوس به پایانه‌های معین همدان، کرمانشاه و اندیشمک داریم. 

وی درباره تقسیم‌بندی ستاد اربعین مبنی بر اعزام زائران به مرزهای چهارگانه گفت: طبق تقسیم‌بندی ستاد اربعین، زائران استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و جنوب اصفهان باید از مرز چزابه استفاده کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: زائران استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر باید برای ورود و خروج از مرز شلمچه استفاده کنند. 

قربانی ادامه داد: زائران استان‌های اصفهان، فارس و کرمان می‌توانند از مرزهای شلمچه و چزابه استفاده کنند. 

وی افزود: برای تردد از مرز خسروی شرایط به زودی اعلام می‌شود. 

* استفاده از اتوبوس دربستی دو سره تا نجف فقط برای جانبازان و معلولان

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: تا سال گذشته از 8 هزار و 200 دستگاه اتوبوسی که برای ایام اربعین اختصاص می‌یافت، حدود یک هزار دستگاه اتوبوس به صورت دربستی برای اربعین فعال می‌شدند و این برای ما از نظر ظرفیت مشکلاتی را ایجاد می‌کرد و اتوبوس‌هایی که دربست می‌شدند، در واقع برای دیگر زوار امکان استفاده در روزهایی که در عراق می‌ماندند نداشتند. 

وی افزود: طبق مصوبه ستاد اربعین، استفاده از اتوبوس‌های دربستی برای این ایام محدود شد و صرفاً برای جانبازان، معلولان و طیف‌های خاص خواهد بود. 

وی در تشریح سرویس‌های دربستی یکسره و دوسره توضیح داد: سرویس‌های دربستی یکسره باید بعد از خروج از مرز ظرف 24 ساعت به کشور برگردند و سن ناوگان آنها پنج سال یا کمتر باشد. 

وی افزود: اتوبوس‌های دوسره دربستی محدود به ناوگان محدودی است که قرار است وارد عراق شده و در ایام زیارت زائران آنجا بماند. 

وی ادامه داد: سرویس‌های دربستی یکسره برای ناوگان ترانزیتی ما تا 25 مهرماه امکان رفتن به عراق را دارند و در ایام اوج یعنی همان 25 مهر تا 29 مهر در خدمت دیگر زائران باشند. 

قربانی بیان کرد: سرویس‌های دربستی دوسره برای ناوگان باید سن سه سال و کمتر داشته باشد و همچنین قابل استفاده برای جانبازان و معلولان و بخش‌های دارای معرفی‌نامه از نهادهای ذیربط است. 

وی اظهار داشت: اگر شرکت‌های مسافری بین‌المللی ما بتوانند با طرف عراقی مذاکره کنند و از ناوگان آنها برای سرویس‌های دربستی دوسره طی قرارداد استفاده کنند، امکان ارائه این سرویس‌ها وجود دارد. 

وی گفت: اگر این قرارداد منعقد شود، سوخت با نرخ لیتری 600 تومان به ناوگان عراقی اختصاص می‌یابد. 

* قیمت بلیت اتوبوس برای اربعین همین نرخ‌های فعلی مسیرها است و افزایش نمی‌یابد

وی بیان کرد: قیمت بلیت اتوبوس در مسیرهای مختلف تا مرزهای چهارگانه و بالعکس همین نرخ‌های فعلی است و افزایش نمی‌یابد،‌ البته ما با ستاد اربعین هم این مکاتبه را انجام دادیم و تا یک هفته آینده نظر خود را اعلام می‌کنند. 

وی درباره سرویس‌های دربستی خانوادگی که هر ساله برقرار بود، گفت: اگر خانواده‌ها مایلند چنین سرویس‌های دربستی داشته باشند، می‌توانند با شرکت‌های حمل و نقلی ما قرارداد ببندند که دربستی یکسره داشته باشند، ضمن اینکه برای سفر بازگشت خود زمان و مکانی را در عراق تعیین کنند تا اتوبوس‌ها زمان برگشت آنجا حاضر باشند. 

قربانی تأکید کرد: ما تلاش کردیم مشکلی برای زوار اربعین خصوصاً در زمان برگشت رخ ندهد و اگر این بحث پایانه‌های معین را مطرح کرده‌ایم، به دلیل محدودیت ظرفیت ترافیکی جاده‌های استان ایلام و مرز مهران است، به هر حال استان ایلام استانی کوهستانی است که از نظر جاده‌ای و در صورت ترافیکی محدودیت‌هایی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین