عبدالباری عطوان: ایرانی که کارتر را ساقط کرد ترامپ را هم ساقط می‌کند

گروه جهان الف،   3980627105 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب گفت: ترامپ که ازطریق خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های شدید علیه ایران، اوضاع را متشنج کرد، مسوول چنین حملاتی است و ایرانی که جیمی کارتر را ساقط کرد، ترامپ را هم در انتخابات آتی ساقط خواهد کرد. خدا می‌داند.

عبدالباری عطوان: ایرانی که کارتر را ساقط کرد ترامپ را هم ساقط می‌کند

به گزارش فارس، عبدالباری عطوان طی یادداشتی نوشت: پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، فورا ایران را به دست‌داشتن در حمله به بزرگ‌ترین میدان نفتی عربستان متهم کرد و مدعی شد مدرکی مبنی‌بر این موضوع وجود ندارد که آن پهپادها از یمن شلیک شده باشند، بلکه آن‌ها از خاک ایران شلیک شده بودند. بااین‌حال، او برای ادعاهای خود مدرکی ارائه نکرد و اظهاراتش در حالی بود که هنوز تحقیقات مرتبط با این حمله آغاز نشده بود.

همچنین، سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تحت‌رهبری عربستان، هم ایران را به دست‌داشتن در آن حمله متهم کرد و گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد سلاح‌ها و مواد منفجره‌ استفاده‌شده در این حمله ساخت ایران بودند.

البته حوثی‌ها در پاسخ به اظهارات المالکی شاید بگویند سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای که نیروهای سعودی در حملات خود به یمن استفاده می‌کنند، هم ساخت آمریکاست؛ اما مشکل کجاست؟

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی انصارالله یمن در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه رأی‌الیوم گفت: «پهپادهایی که به پالایشگاه‌های نفت بقیق و خریص در عربستان حمله کردند، ساخت یمن بودند و از خاک یمن شلیک شدند. این ۱۰ پهپاد مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده بودند که رادارهای عربستان سعودی قادر به ردیابی آن‌ها نبودند و سیستم‌های کنترل در یمن آن‌ها را هدایت می‌کردند».

یحیی سریع افزود: «ما دروغ نمی‌گوییم و شجاعت گفتن کامل حقیقت را بدون هیچ کم‌وکاست داریم. ما درصدد اعلام عملیات نظامی بزرگی در آینده هستیم که در آن ۵۰۰ کیلومترمربع از خاک عربستان را تحت‌کنترل خود درآوریم و نیروهای ما هزاران نفر از نیروهای سعودی را به اسارت خواهند گرفت».

سخنگوی نظامی انصارالله یمن ادامه داد: «هنگامی‌که در بیانیه‌هایمان می‌گوییم عناصری در عربستان با ما همکاری می‌کنند، منظور ما برادران شیعه نیستند. ما کسانی را در عربستان و در داخل خود رژیم سعودی داریم که در برخی مواقع با ما همکاری می‌کنند. یمنی‌ها روزانه ۶ پهپاد مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌کنند. به سوال برخی درباره اینکه «چرا امارات را هدف قرار نمی‌دهیم؟» پاسخ می‌دهم. پاسخ این است که امارات حضور در حملات ائتلاف سعودی و همین‌طور حضور میدانی در یمن را نیز کاهش داد؛ اما اگر اوضاع را متشنج کند، پاسخ ما همانند پاسخی خواهد بود که عربستان دید».

این حمله با پهپاد یا با موشک‌های بالستیک و از هرکجا که انجام شده باشد، شکنندگی پدافندهای هوایی عربستان سعودی برای محافظت از مهم‌ترین تأسیسات نفتی این کشور را نشان داد. همچنان‌که ناتوانی آمریکا در حمایت از متحدانش را با وجود میلیاردها باج‌گیری نشان می‌دهد. با تمام این‌ها، سوال این است که آیا آمریکا در دفاع از این حمله از ایران انتقام خواهد گرفت و این انتقام درصورت انجام، چگونه خواهد بود؟ با حملات موشکی محدود یا جنگ همه‌گیر یا تحریم‌های بیشتر؟

علم غیب نداریم؛ اما می‌توانیم بگوییم دولت ترامپ که از پاسخ به سرنگون‌کردن پهپادش به‌دست ایران ترسید، گمان نمی‌کنیم هیچ اقدام انتقام‌جویانه‌ای در دفاع از عربستان و صنایع نفتی آن انجام دهد. دونالد ترامپ در توییت‌هایی با عربستان ابراز همبستگی کرده؛ اما هیچ‌چیزی بعید نیست.

حمله به تأسیسات نفتی عربستان صرف‌نظر از اینکه چه کسی آن را انجام داده، انتقال از جنگ سنتی به جنگ سایبری یا ترکیبی از این دو را نشان می‌دهد و شاید مقدمه‌ای برای حملات بیشتر به زیرساخت‌های دیگر عربستان نظیر ایستگاه‌های آب و برق در مرحله بعدی باشد و قطعا ترامپ که ازطریق خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های شدید علیه ایران، اوضاع را متشنج کرد، مسوول چنین حملاتی است و ایرانی که جیمی کارتر را ساقط کرد، ترامپ را هم در انتخابات آتی ساقط خواهد کرد. خدا می‌داند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۸۴۴۹۱۳:۲۷:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
چقدر از این عطوان .. متنفرم که از صدام حمایت میکرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین