آخرین وضعیت سریال آیت‌الله طالقانی

گروه فرهنگی الف،   3980627061

گزارشی از آخرین وضعیت سریال «ابوذر زمان» كه سرگذشت آیت‌ا... طالقانی را روایت می‌كند را می‌خوانید.

آخرین وضعیت سریال آیت‌الله طالقانی

روزنامه جام‌جم نوشت: محمد صادق پهلوان‌زاده، تهیه‌كننده این سریال درباره این كه چه چیزی باعث شد كه بعد از این سال‌ها، به زندگی و شخصیت آیت‌ا... طالقانی بپردازند، گفت: با توجه به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دكتر دارابی صحبت‌هایی را مطرح كردند و قرار شد به چهره‌های برجسته حوزه‌های مختلف بیشتر بپردازیم. برای شروع و ادامه این جریان نیز سراغ آیت‌ا... طالقانی رفتیم. این روزها طرح اولیه تایید شده وهمزمان با پژوهش و تحقیق، نگارش هم در حال پیشرفت است. برای این مجموعه ما با آقای مهدی طالقانی و اعضای خانواده ایشان صحبت كردیم و همه آنها در جریان هستند. همچنین نشست‌های متعددی با مهدی طالقانی داشتیم كه البته مربوط به مدت‌ها قبل بود. رفت و آمدهایی كه ادامه دارد و امیدواریم كاری در شأن ایشان را ارائه دهیم.

به گفته پهلوان‌زاده، «ابوذر زمان» عنوان فعلی این سریال است؛ عنوانی كه البته موقتی است و ممكن است در ادامه كار تغییر كند.

این تهیه‌كننده در پاسخ به گلایه مهدی طالقانی از تعاملی كه تازگی‌ها برای ساخت این مجموعه كمتر شده گفت و با اشاره به تغییر نویسنده سریال افزود: ابتدا ما با نویسنده دیگری قرار‌داد بسته بودیم و با وجود پرداخت بخشی از دستمزد او، آن نویسنده در یك رفتار غیرحرفه‌ای بعد از نگارش فقط پنج قسمت یك‌دفعه بدون هیچ اطلاعی كار را رها كرد و دیگر خبری از او نشد. در این گیر و دار وقفه‌ای ایجاد شد و تا زمانی كه بازهم كارها روبه راه شود و نویسنده تازه جا بیفتد، این تعامل هم دچار وقفه شد. به همین دلیل اگر آقای طالقانی گلایه‌ دارد، كاملا بحق است و به‌زودی بازهم این ارتباطات و همراهی با قدرت و هماهنگی از سر گرفته می‌شود.

او درباره زمان كلید زدن مجموعه هم می‌گوید: پیش‌بینی ما این است كه تا حدود پنج ماه آینده نگارش تمام شود و زمانی كه كار به نیمه برسد ما پیش تولید و بعد هم تولید را شروع می‌كنیم. طبق این برنامه‌ریزی، تلاش ما این است كه فصل زمستان زندگی ایشان را كه مربوط به ایام پیروزی انقلاب است تصویربرداری كنیم.

با شروع نگارش و اعلام اخبار این مجموعه، این سوال به ذهن هر كسی خطور می‌كند كه چه گروهی قرار است تولید این سریال را عهده‌دار شود، همچنین بازیگر نقش اصلی آن هم موردی است كه خیلی‌ها را كنجكاو كرده، پهلوان زاده در این باره می‌گوید: در مورد گروه هم ما كارگردان و دیگر عوامل اصلی را در نظر گرفتیم اما تا زمانی كه كار شروع نشود، نمی‌توانیم صحبتی كنیم. چون تا وقتی كه كار وارد پیش تولید نشود؛ نمی‌شود قطعی گفت قرار است چه اتفاقی بیفتد، چرا كه با توجه به دستمزدها باید بینیم سازمان چه برآوردی را برای طرح در نظر می‌گیرد و آیا این افرادی كه در ذهن ما هستند، می‌توانند با آن شرایط بیایند یا خیر. به هر حال آنچه مشخص است،این مجموعه جزو تولیدات شاخص سازمان است و نگاه ما هم به آن الف ویژه است، با همه اینها تا به قطعیت و ثبات نرسیم اعلام آن بی‌مورد است. من فكر می‌كنم اگر این روند پیش برود تا بهمن ماه می‌شود درباره بازیگران و گروه صحبت كرد.

پهلوان‌زاده درباره رده بندی و درجه كیفی كه برای این سریال در نظر گرفته شده، گفت: این مجموعه در حال حاضر در رده الف قرار دارد و در ادامه این كه با توجه به ویژگی‌ها و شخصیت آیت‌ا... طالقانی سریال در حد الف ویژه تولید شود، نگاه ماست. از همین رو حتی اگر سازمان هم چنین نگاهی یعنی در حد ویژه به مجموعه نداشته باشد، تلاش ما این است تا آن را در حد الف ویژه ببینیم و ارائه دهیم چون شخصیت و داستان زندگی ایشان جزو موارد پراهمیتی است كه باید به این شكل به آن پرداخته شود. واقعیت این است كه گاهی می‌گویند كاری را بسازید كه فقط آن را داشته باشیم و تولید شود اما بعضی اوقات، برخی از كارها دلی هستند و تیم تولید و كسی كه تصمیم به ساخت آن می‌گیرد، با اثر و موضوع آن انس و علاقه دارد. در این شرایط دوست دارد تا آن كار به بهترین وجه تولید شود. این همان حساسیتی است كه در این مجموعه هم برای ما وجود دارد و همه سعی ما این است تا آن را به بهترین شكل پیش ببریم.

فقط واقعیت‌ها را نشان دهید

مهدی طالقانی پسر آیت‌ا... طالقانی هم درباره این مجموعه بیان كرد: زمانی كه آقای دارابی بحث تولید این سریال را مطرح كرد، قرار شد كه ما هم در جریان مراحل تولید و نگارش كار قرار بگیریم. در ابتدا هم صحبت‌هایی با من شد و چند جلسه هم داشتیم منتها بعد از آن كه به مدت‌ها پیش برمی گشت دیگر صحبت خاصی نشد.

البته سریال هنوز به مرحله تحقیقات میدانی نرسیده است و به گفته نویسنده مجموعه این روزها مشغول پرداختن به مكتوبات هستند، به همین دلیل طبق این صحبت‌ها در ادامه جلسات با مهدی طالقانی و خانواده او بیشتر خواهد شد.
طالقانی در پاسخ به این كه سریال «ابوذر زمان» چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: من از ابتدا هم گفتم ساخت مجموعه‌ای درباره آیت‌ا... طالقانی یعنی تولید سریال اكشنی كه همه جور برخوردی از زد و خورد در آن هست تا مسائل رفتن به زندان، درگیری با مأمورین و ارتباطش با گروه‌های مختلف. اگر به همه این موارد رسیدگی و پرداخت شود می‌توان انتظار داشت سریال جذاب و پربیننده‌ای تولید می‌شود ولی من نمی‌دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد و كار چطور پیش می‌رود.
او در ادامه با اشاره به نگاه‌های جهت‌داری كه گاهی در این حوزه وجود دارد، بیان كرد: ما هم مخالف هر نوع جهتگیری هستیم اما امیدوارم آنچه را که واقعا در مورد ایشان وجود دارد بگویند. در معمای شاه هم ما نظارت داشتیم و با آن‌كه نقش ایشان در آن مجموعه مختصر و مفید بود، گفتیم در همین فرصت هم واقعیت را نشان دهید، اتفاقی كه كم بود اما به هر حال رخ داد.

مهدی طالقانی در آخر از اهمیت شخصیت آیت‌ا... طالقانی گفت و یادآور شد: من فكر می‌كنم اگر آقای طالقانی قبل از انقلاب نبود، شاید چنین انقلابی به راه نمی‌افتاد، چون آن دو راهپیمایی عظیم تاسوعا و عاشورا را همه مدیون آیت‌ا... طالقانی هستند و اگر شاه این راهپیمایی‌ها و خیل جمعیت را نمی‌دید و وحشت نمی‌كرد، می‌ماند یا برخورد جدی تری می‌كرد. این نظر و عقیده شخصی من است كه می‌تواند درست هم نباشد. با همه اینها تا الان به نظرم كار خاصی در مورد ایشان اتفاق نیفتاده و بعضی اوقات هم برخی‌ها با شیطنت‌هایی می‌خواهندایشان را محدود كنند؛ اما این نهایت حماقت آنهاست چرا که ایشان در دل
مردم جای دارد.

تلاش برای كلیشه‌زدایی

حامد قربانی كه نویسندگی این سریال را به‌عهده دارد، درباره آخرین وضعیت آن بیان كرد: در حال حاضر روزهای پایانی پژوهش مكتوب را پشت‌سر می‌گذاریم و به زودی تا حدود دو ماه دیگر پژوهش میدانی را كه شامل گفت‌وگو با فرزندان و دوستان آیت ا.. طالقانی است، شروع می‌كنیم. قصه مجموعه هم شامل نقاط عطف زندگی ایشان است و من پیش‌نویس ۷۰ صفحه‌ای از كودكی تا رحلت آیت‌ا... طالقانی را با این محوریت تحویل داده‌ام.

به گفته قربانی طرح این سریال فعلا برای 26 قسمت نوشته شده و احتمالا قرار است تا ۴۰‌قسمت افزایش پیدا كند. او می‌گوید در جریان این روایت سعی ‌آنها این است كه چهره جدیدی از آیت ا.. طالقانی و مبارزان آن دوران را نشان دهند و به گونه‌ای كلیشه شكنی كنند.

اما این كه این كلیشه‌شكنی چطور قرار است اتفاق بیفتد هم موضوعی بود كه قربانی در پاسخ به آن گفت: برخی از شخصیت‌ها از آنجا كه محبوبیت و تأثیرگذاری زیادی دارند، اشخاص مختلفی از هر حزب و جریان سیاسی از نگاه خودشان آنها را تحلیل می‌كنند، اما در این كار ما به دنبال آن بودیم تا از زوایایی كه به حقیقت شخصیت ایشان و نظام نزدیك است، داستان را شكل دهیم و روایت كنیم. آقای طالقانی خودشان را تابع امام خمینی می‌دانستند و از همین رو ما هم سعیمان این است تا بر این اساس تصویر واقعی از ایشان را ارائه دهیم نه آن كه مثل خیلی‌ها مصادره به مطلوب كنیم.

او همچنین از منابعی گفت كه هر كدام به‌گونه‌ای راوی شخصیت ایشان شدند و افزود: در بین اعضای خانواده ایشان هم از وقایع زندگی آقای طالقانی تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد و این خرده روایت‌ها كار را سخت‌تر هم می‌كند. همچنین از آنجا که شخصیت ایشان بین افراد مختلف سیاسی و مذهبی و احزاب فراگیر است، پرداختن به این جریان خیلی دشوار است.

به گفته قربانی برخی منابع مكتوب، كتاب‌هایی اند كه مدتی بعد از انقلاب چاپ شد و دیگر منتشر نشدند، در ادامه هم موسسه تاریخ مطالعات معاصر و یكسری از منابع اسناد تاریخ انقلاب آیت ا... طالقانی را به روایت اسناد ساواك بررسی كرده‌اند.

اتفاق دیگری كه در اغلب مجموعه‌های این چنین رخ می‌دهد، قصه پردازی است، چرا كه روایت صرف یك ماجرا به خودی خود برای ساخت یك سریال جوابگو نیست. در واقع هر داستانی به قصه‌های فرعی نیاز دارد تا آن را جذاب‌تر كند. در مورد این سریال هم به گفته قربانی چنین جریانی وجود دارد، موضوعی كه او با اشاره به آن بیان كرد: در كارهای تاریخی و روایت‌های این چنینی، در نهایت هر چه قدر هم كه اثر مستند باشد، پای تخیل هم به آن باز می‌شود و ما با نگاه و تحلیل خودمان در كنار اسناد تاریخی ماجرا را روایت می‌كنیم.

او اضافه كرد: باز هم می‌گویم كه ما به دنبال كلیشه زدایی هستیم چون درباره موارد مختلف مثل ساواك، مبارزین انقلاب، فضای اجتماعی قبل از انقلاب و... تا جایی كه من در فیلم و سریال‌ها دیدم حقیقت آن‌طور كه باید منعكس نشده، مثلا فقر، فحشا و محرومیت‌هایی كه باعث شد مردم انقلاب كنند، آن‌طور كه باید به تصویر كشیده نشده و خیلی اوقات می‌بینیم تصاویر شیك از قشر مرفه و سلطنتی‌ها بیشتر از این موارد در كارها نشان داده می‌شود.

به همین دلیل ما در تحقیقاتمان به دنبال داستان‌ها و اتفاقات واقعی بودیم كه كمتر از آنها تصویری منتشر شده است. به گونه‌ای می‌توان گفت زدودن غبار از تاریخ اصلی ترین موضوعی است كه مدنظر ماست.

طبق برآورد زمانی قربانی، نگارش صفر تا صد این مجموعه به دلیل وسواس‌هایی كه باید به خرج دهند حدود یكسال یا كمی بیشتر و كمتر طول می‌كشد. همچنین از آن جایی كه در گیر و دار پژوهش‌ها مدام اطلاعات جدیدی جمع‌آوری می‌شود، تزریق آن به متن و هماهنگ كردنش كار آسانی نیست.

قربانی در ادامه صحبت‌هایش از حساسیتی گفت كه روی زندگینامه وجود دارد، مثل سریال بانوی سردار و... نگاهی كه بازهم این طرح را حساس‌تر می‌كند.

نكته دیگری كه وجود دارد، آشنایی و نگاه او به آیت‌ا... طالقانی قبل و بعد از نگارش این سریال است، موضوعی كه قربانی درباره‌اش می‌گوید: من دهه شصتی هستم و هیچ وقت ایشان را ندیدم.

تا قبل از این پژوهش‌ها هم درباره ایشان دیدگاه پیش پا افتاده‌ای از یك مبارز انقلابی داشتم اما وقتی وارد این كار شدم و بیشتر شناختم‌شان، متوجه شدم كه او فرد بزرگی است كه حقش نادیده گرفته شده است.

لقب ابوذر انقلاب هم به ایشان داده شده است چون آیت ا... طالقانی در این مسیر سختی‌های زیادی كشیدند و رنج‌های عجیبی را متحمل شده‌اند. در این بین حتی بین دوستان و نزدیكان ایشان كه كتاب‌هایی را منتشر كردند، تحلیل‌های عمیقی از شخصیت‌های ایشان نداشتند و حال به همت آقایان دارابی و فاطمی، مجددا این تحلیل‌ها از سر گرفته شده است.

قربانی در آخر هم درباره تغییر نویسنده مجموعه خاطرنشان كرد: در چنین موضوعاتی لازم است كه به كاراكتر علاقه داشته باشی و درگیر آن شوی، چون در غیر این صورت نمی‌توانی جلو بروی. همچنین باید به آن دوره و ژانر هم علاقه داشته باشید.

حساسیت این موضوع هم جای خود را دارد. آن هم در فضایی كه تصویر درستی از قبل انقلاب نیست و اغلب در سریال‌ها قبل انقلاب را شیك و عجیب نشان می‌دهیم و بعد از انقلاب را در فقر و فضای معمولی.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین