حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد

گروه جهان الف،   3980627053 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روابط آمریکا و عربستان سعودی با رونق تولید نفت شیل دستخوش تغییر شده است اما حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی ریاض تغییر تاریخی این روابط را بیش از قبل بارز و آشکار ساخت.

حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: ما به نفت و گاز خاورمیانه نیاز نداریم و در حقیقت نفتکشهای کمی در آنجا داریم اما به متحدانمان کمک خواهیم کرد!

این توییت تلاش آشکاری برای پایین بردن قیمتهای نفت بود اما همچنین نشان داد تا چه حد موضع آمریکا در برابر یک اختلال بزرگ عرضه تغییر کرده است. اگرچه آمریکا از تغییراتی که در عوامل عرضه و تقاضای بازار روی می‌دهد مصون نخواهد ماند اما با افزایش بی‌سابقه تولید نفت، این کشور نسبت به سابق وابستگی کمتری به نفت عربستان سعودی دارد.

الن والد، مشاور سیاست و صنعت انرژی در شرکت مشاوره "ترانس ورسال" در این باره گفت: نفت یک کالای جهانی بوده و قیمتهای آن تحت تاثیر نگرانیهای جهانی قرار می‌گیرد اما مصرف کنندگان آمریکایی دیگر مثل سابق ناچار نیستند نگران کمبود عرضه در نتیجه صدمات وارده به زیرساخت نفتی عربستان سعودی باشند.

وی در ادامه افزود: تغییر در این روابط دنبال کردن اقدامات نظامی در واکنش به حملات روز شنبه را برای دولت ترامپ دشوار می‌کند. متقاعد کردن اذهان عمومی آمریکا برای حمایت از اقدام نظامی برای کمک به عربستان سعودی بسیار دشوار خواهد شد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا در هفته منتهی به ششم سپتامبر به ۲۷۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

این کاهش تا حدودی به دلیل توافق کاهش تولید اوپک است اما با فعالیت بالاتر پالایشگاههای آسیایی و خاورمیانه و صادرات کمتر ایران به دلیل تحریمهای آمریکا تشدید شده است.

بنا بر آمار رسمی، حدود نیمی از صادرات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا به پالایشگاههای منطقه وست کاست تحویل داده می‌شود و حدود ۷۶ درصد از واردات نفت عربستان سعودی از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی در ژوئن گرید مدیوم، ۱۵ درصد نفت ترش سبک و حدود ۹ درصد نفت ترش سنگین بوده است.

بزرگترین خریداران آمریکایی نفت خام عربستان سعودی در ژوئن پالایشگاه پورت آرتور شرکت موتیوا در تگزاس، پالایشگاه پالزبوروی شرکت پی بی جی انرژی در نیوجرسی و پالایشگاه ریچموند شرکت شورون در کالیفرنیا بودند.

واردات نفت خام به آمریکا در ژوئن به ۷.۱۴ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. واردات آمریکا در فوریه به ۶.۶۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود که پایین‌ترین میزان در ۲۳ سال گذشته بود.

تحلیلگران "اوراسیا گروپ" در یادداشتی پیش بینی کردند تاثیر حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی روی اقتصاد و قیمت بنزین در آمریکا به دلیل عرضه فراوانی که وجود دارد، بسیار محدود خواهد بود.

با وجود انتظارات برای کندی رشد تولید نفت آمریکا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور تا پایان امسال حدود یک میلیون بشکه در روز رشد کرده و به حدود ۱۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین پیش بینی کرد تولید نفت شیل در اکتبر به بیش از ۸.۸۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۷۴ هزار بشکه در روز بالاتر از سپتامبر و حدود ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز بالاتر از اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

بر اساس گزارش پلاتس، اما جان اوئرز، نایب رییس شرکت ترنر اند میسون اظهار کرد: اگرچه انتظار می‌رود واردات نفت عربستان سعودی همچنان کاهش پیدا کند اما حملاتی که به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص صورت گرفت روی پالایشگاههای آمریکایی همچنان تاثیر عمده‌ای خواهد گذاشت. این یک بازار جهانی است و زمانی که تولید پنج میلیون بشکه در روز از دست می رود، تاثیر عمده‌ای خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۸۱۲۴۱۰:۲۳:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۷
پای روسیه در کار است
ناشناس۱۰۹۸۵۶۱۱۴:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
آمریکا سود بیشتری برد همینطور توجه کنید که شب انتخابات اسراییل بود.
ناشناس۱۰۹۸۳۵۸۱۲:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۲۷
پس به ضرر چین واروپا میشه.
ناشناس۱۰۹۸۴۰۲۱۳:۰۰:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲۷
همانطور که حسنین هیکل چند سال قبل پیش بینی کرده بود، هدف آمریکا به زانو در آوردن اقتصاد به ویژه چین و در کل تمام آسیاست که به نفت خاورمیانه وابسته است و راه رسیدن آمریکا به این هدف هم قطع نفت خاورمیانه است. جنگ در این منطقه برای آمریکا و روسیه منشا تمام خیرات و برای کشورهای منطقه و آسیا منشا تمام بدبختیها خواهد بود. قطع نفت و نابودی زیرساختها و مصرف شدن تسلیحات دپو شده در این منطقه باعث خواهد شد که اولا انحصار صادرات نفت به دست آمریکا و روسیه بیفتد با هر بشکه تا پانصد دلار و در ثانی فروش مجدد تسلیحات و هجوم شرکتهای آنها به منطقه برای بازسازی زیرساختها و استثمار کشورهای منطقه را به دنبال خواهد داشت. باید از جنگ حذر کرد و روابط با کشورهای منطقه را عادی کرده و گسترش داد. جهان اسلام باید متحد باشد.
ناشناس۱۰۹۸۴۸۹۱۳:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
حقیقت منافع مردمه
ناشناس۱۰۹۸۸۰۰۱۶:۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۷
خوب به جون هم افتادن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین