قطار تهران- استانبول راه‌اندازی می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3980626242

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری اسلامی و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه روز سه شنبه از راه انداری قطار تهران –استانبول در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش ایرنا، وی در آنکارا با اشاره به این که بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در سطح وزیران ذیربط تشکیل می شود، گفت:  فعالیت های کمیسیون از روز دوشنبه با کار کارشناسان، کمیته و زیر کمیته ها آغاز شد. در بررسی های یاد شده با لحاظ نیاز به لزوم نهایی شدن سند دیدار با وزیران حوزه مربوطه برای حل برخی مسایل باقی مانده جلساتی تشکیل شد.

وی با اشاره به دیدار نخست خود در روزجاری با وزیر انرژی و رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک با مثبت خواندن این دیدار گفت: در این دیدار مروری بر نتایج کارهای کمیته های مختلف تشکیل شده داشتیم.

واعظی با اشاره به نشست موفق روز گذشته سران ایران و ترکیه و روسیه در آنکارا و دیدار دوجانبه روسای جمهوری ایران و ترکیه در حاشیه این نشست گفت: وزیران ذیربط روز گذشته به همراه رییسان جمهوری مسائل دوجانبه را بررسی کردند و نشست ها خوب و مثبت بود.

وی برگزاری این نشست ها را سرمایه ای مثبت برای بیست و هفتمین کمیسیون اقتصادی دو کشور خواند و افزود: در نشست با وزیر تجارت و گمرکات ترکیه فرصتی برای بررسی موانعی که برای گسترش بیشتر روابط دو کشور بود فراهم شد.

در این دیدار موانع موجود بر سر راه روابط تجاری و اقتصادی بررسی شد و به همراه آن دو طرف در زمینه تجارت ترجیحی بین دو کشور، کم کردن توقفات در گمرکات دو کشور، الکترونیکی کردن گمرکات و نیز مجازی ساخت امور گمرکی بحث های خوبی داشتند.

رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با اشاره به  دیدار با وزیر تجارت و گمرکات ترکیه گفت: در این دیدار مقرر شد که یک کمیته مشترک برای حل مسائل و مشکلات شرکت های خصوصی تشکیل شود.

در حال حاضر در سازمان توسعه تجارت ایران دبیرخانه ای برای بررسی متمرکز این مسایل تشکیل شده است.

واعظی ادامه داد: در این دیدار مسائل مربوط به تجارت، امور بانکی، سرمایه گذاری؛ ایجاد شهرک های تجاری و نیز همکاری استانهای مرزی نیز بررسی شد و باتوجه به حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و اتاق های بازرگان های استان های مرزی و سرکنسول مناطق مرزی ترکیه این نشست فرصتی مناسب برای طرح و بررسی این مسائلبود.

وی با اشاره به این که آخرین دیدار وی با وزیرارتباطات و زیرساخت های ترکیه بود، گفت: کمیته حمل و نقل یکی از کمیته های پنج گانه در کمیسیون مشترک است و ایران و ترکیه در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی، زمینی و مخابرات و اینترنت و فضای مجازی با یکدیگر همکاری دارند.

واعظی با اشاره به اینکه فضای خوبی در کمیته حمل و نقل بین دو کشور حاکم است، تصریح کرد: در حمل و نقل ریلی تصمیمات خوبی اتخاذ شده است، راه انداری قطار تبریز - وان، تهران - آنکارا قبلا انجام شده و در نشست های روز جاری در زمینه راه اندازی قطار تهران- آنکارا تصمیم گرفته شد و طرفین در زمینه افزایش حمل و نقل جاده ای تا یک میلیون تن تصمیم گرفتند.

واعظی با اشاره به این که در نشست های کمیته حمل و نقل در زمینه تاسیس سه کریدور ترکیه – ایران به قطر، پاکستان و افغانستان نیز تصمیماتی گرفته شده است ، اظهار کرد: در زمینه تاسیس خط آهن از ماکو و وصل آن به شبکه ریلی ترکیه نیز تصمیم گرفته شده است که با نهایی شدن این تصمیمات امیدواریم تجار از مزیت های حمل و نقل بیش از پیش استفاده کنند.

وی در زمینه مبادلات مالی و  استفاده از پول ملی بین دو کشور گفت: در این زمینه در جلسه رئیسان جمهوری دو کشور بحث شده بود و رئیسان بانک های مرکزی مامور پیگیری و اجرای این مساله شدند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین