مرغ چقدر قیمت خورد؟

گروه اقتصادی الف،   3980626232

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۱۵۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۳ هزار تومان است.

 برومند چهارآیین، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۱۵۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۳ هزار تومان است. ضمن آنکه در استان‌های شمالی گلستان و مازندران به سبب افزایش عرضه در برابر تقاضا هر کیلو مرغ زنده با نرخ ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی افت ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله، قیمت مرغ از اواسط شهریور تحت تاثیر موضوع بازگشایی مدارس و افت تقاضا روند نزولی در بازار به خود می‌گیرد.

چهارآیین قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا اواخر مهر با نوسان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی، قیمت مرغ زنده در کانال ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۳ هزار تومان باقی بماند.

این مقام مسئول از افت مجدد قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان است که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد و همواره پیش‌بینی می‌شود که روند زیان تولیدکنندگان جوجه یکروزه در بازار ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای ششمین ماه متوالی متحمل زیان شدند، بیان کرد: بنا بر آمار تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر به سبب اختلاف قیمت جوجه یکروزه با نرخ تمام شده رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

چهارآیین تحمیل تصمیم کارگروه تنظیم بازار مبنی بر تولید ماهانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه به تولیدکنندگان مرغ مادر، بی‌اعتمادی بازارهای هدف نسبت به استمرار صادرات جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه دار و گوشت مرغ و بی‌رغبتی مرغداران در سایه قیمت‌های دستوری به جوجه ریزی را از جمله دلایل کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار اعلام کرد و گفت: البته اجبار تولیدکنندگان به تولید بیش از نیاز واحدهای مرغداری عامل اصلی زیان تولیدکنندگان جوجه است.

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: زمانی‌که صادرکنندگان نمی‌توانند صادرات حداقلی تخم مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه و تخم‌مرغ را به تجار بازارهای هدف به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه تضمین کنند، از این‌رو تجار بازارهای صادراتی استقبالی از تولید ما نمی‌کنند.

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در کشور را ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: علی‌رغم سالانه به اندازه مصرف ۲ هفته کشور صادرات نداریم، جای این سوال مطرح است که مسئولان امر بر چه مبنایی از صادرات جوجه یکروزه و گوشت مرغ به بهانه افزایش قیمت مرغ جلوگیری می‌کنند؟ این در حالی است که به سبب کیفیت بالای مرغ تولیدی، امکان نفوذ در بازارهای صادراتی به سهولت وجود دارد و تنها تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان امر، صادرکنندگان را گرفتار کرده است.

به گفته چهارآیین، اگرچه صادرات مرغ آزاد است و محدودیتی در این میان وجود ندارد، اما به سبب دریافت عوارض ۵ هزار تومانی صادرات به ازای هر کیلو گوشت مرغ، امکان صادرات یک گرم مرغ وجود ندارد و تنها چنین تصمیمات و عوارض غیر کارشناسی به پدیده قاچاق و پیله وری رونق می‌دهد، در حالیکه تنها ابزار تعادلی عرضه و تقاضا، صادرات است.

وی در پایان با انتقاد از نوسان مجدد قیمت نهاده‌های دامی در بازارتصریح کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۸۵۰ تا یک هزار و ۹۰۰ و کنجاله سویا ۳ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان است که با نرخ مصوب خود اختلاف ۱۳ تا ۱۵ درصدی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین