وزیر علوم: ایران رتبه ۱۵ رشد علمی جهان را دارد

گروه اجتماعی الف،   3980626182 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران از نظر رشد علمی در جهان بین رتبه ۱۵ و ۱۶ است و باید این رشد علمی را حفظ کنیم.

به گزارش مهر، منصور غلامی عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان به وضعیت جامعه دانشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب از نظر نیروهای کارشناسی وابسته به کشورهای دیگر بودیم و پزشکان و مستشاران و غیره خارجی بود و از یافته های علمی دیگر کشورها استفاده می کردیم.

وی افزود: به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی و اراده ای که برای استقلال داشتیم از خدمات و مشاوره فنی و مهندسی خارجی بی نیاز شدیم و دانشگاه ها خلاء موجود را پرکردند و اکثریت مدیران در داخل کشور تربیت می شوند و فارغ التحصیلان داخلی هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه های ما با همه کم و کاستی ها موجود به کشور خدمت کرده اند اما به دلایلی هنوز نتوانستیم بخشی از فارغ التحصیلان را جذب کنیم و با این مشکل روبرو هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از حمایت های مسئولان مازندران به تاریخچه آموزش عالی کشور در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: دهه اول بعد از انقلاب وظیفه تامین و تقویت نیروی انسانی کشور را داشتیم و این هدف محقق شده است.

غلامی یادآور شد: بسیاری از دانشمندان در حوزه های علمیه و دانشگاه ها مشغول علم آموزی و تولید علم هستند و باید از این سرمایه برای پیشرفت علمی استفاده کنیم.

وی گفت: دانشگاه ها در دهه دوم و سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه تولید علم ورود پیدا کردند و جایگاه رشد علمی کشور در علوم بین ۱۵ تا ۱۶ در جهان است و این جایگاه از عالم پروربودن منتج شده است.

وزیر علوم با اشاره به پیشرفت های علمی ایران در جهان عنوان کرد: در دهه بعد از انقلاب اسلامی، رویکرد بهره برداری از دانش و فناوری های علمی مبتنی بر تولیدات داخلی است و در زمینه های مختلف متکی به دانش دانشمندان منطقه خود هستیم.

پارک های فناوری در آسیای غربی نمونه هستند

غلامی با اشاره به وود ۱۹۷ مرکز رشد، ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور که در منطقه و آسیای غربی نمونه هستند افزود: اشتغال ایجاد شده در شرکت های دانش بنیان در کشور قابل توجه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اظهار اینکه به بخش دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین ورود پیدا کردیم تصریح کرد: در زمان گذشته تعاملات بین دانشگاه ها و سازمان ها کم بود اما در ۱۰ سال گذشته این رویکردها عوض شده است و اکنون قرارداهای بسیار بزرگی با محیط زیست، نفت در بخش اکتشاف و استخراج داریم.

وی با بیان اینکه سال قبل شش قرارداد با وزارت نفت داشتیم که سه تا چهار قرارداد بین دانشگاه های استانی با وزارت نفت بوده است گفت: دانشگاه علوم کشاورزی ساری سه قرارداد مهم و بزرگ را در حوزه کشاورزی منعقد کرده است.

وزیر علوم همچنین با اظهار اینکه بخشی از قراردادهای پژوهشی با صنایع دفاعی منعقد شده است گفت: باید به طور جدی با دستگاه های اجرایی وارد مذاکره شد.

وی از تعریف میز عرضه نیازهای دستگاه های اجرایی و نهادها در نمایشگاه هفته پژوهش خبر داد و گفت: 110 نیاز از سوی دستگاه های اجرایی ارائه شد و 11 قرارداد در نمایشگاه منعقد شده است.

غلامی با بیان اینکه جهان برمبنای علم و دانش مدیریت می شود گفت: نمی توانیم فارغ از دانش روز در عرصه مدیریتی موفق باشیم و باید از ظرفیت مشاوران و دانشگاه استفاده کنیم و آینده آموزش عالی کشور باید به سمت ارتباط وسیع تر با جامعه پیش رود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۷۳۷۶۱۸:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۶
بی شک..!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین