افشای دست داشتن «بندر بن سلطان» در حوادث ۱۱ سپتامبر

گروه جهان الف،   3980623109

بخشی از مصاحبه محرمانه و طبقه بندی شده کمیسیون حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با بندر بن سلطان شاهزاده سعودی و سفیر سابق عربستان در ایالات متحده، اوایل هفته گذشته در یک وبگاه خبری آمریکایی منتشر شد.

افشای دست داشتن «بندر بن سلطان» در حوادث ۱۱ سپتامبر

به گزارش تسنیم، وبگاه خبری "فلوریدا بولداگ" اوایل هفته گذشته بخش‌هایی از مصاحبه و بازجویی کمیسیون ویژه حوادث 11 سپتامبر را با بندر بن سلطان شاهزاده سعودی و سفیر سابق عربستان در آمریکا منتشر کرده است.

البته این مصاحبه ضبط نشده و هیچ نسخه رونوشتی از آن در دسترس این وبگاه آمریکایی نبوده است.

خلاصه این مصاحبه نشان می دهد که "بندر بن سلطان، ایالات متحده را متهم کرده است که به مردم افغانستان برای رهایی از آثار منفی جنگ دهه 1980 میلادی، کمک نکرده است."

وی افزود: این مساله زمینه لازم را برای جنگجویان و مجاهدین جوان فراهم کرد تا به دنبال آغاز جنگ و درگیری های جدیدی باشند. نه آمریکا و نه عربستان سعودی تلاش نکردند تا جنگجویان و مجاهدین افغان را به زندگی عادی غیرنظامی بازگردانند. اگر این کار را کرده بودیم، شاید دستاوردها و نتایج کاملا متفاوتی را امروز شاهد بودیم.

بندر بن سلطان طی سال های 1983 تا 2005 میلادی سفیر عربستان سعودی در آمریکا بوده است. روابط نزدیک وی با جورج دبلیو بوش و خانواده اش موجب شد تا وی نام مستعار "بندر بوش" را به دست آورد.

انتشار خلاصه این مصاحبه سالها پس از انتشار گزارش محرمانه دیگری موسوم به "28 صفحه" است که نشان می داد تعدادی از عاملان اصلی هواپیماربایی و حملات به مراکز تجاری نیویورک در 11 سپتامبر 2001 احتمالا با مقام های دولت سعودی در ارتباط بوده اند. البته دولت سعودی مدعی شده است که هیچ دخالتی در این حملات نداشته است.

سند منتشر شده در سال 2016 میلادی بخشی از تحقیقات کنگره آمریکا درباره حوادث 11 سپتامبر بوده است. بر اساس این سند، دفتر تلفنی که از ابوزبیده -یکی از ماموران القاعده که متولد سعودی است و شش ماه بعد از حملات 11 سپتامبر در پاکستان بازداشت شده است،- ضبط و کشف شده حاوی شماره تلفن یک شرکت آمریکایی است که امور مربوط به سکونت بندر بن سلطان در کلرادو را مدیریت می کرده است.

شماره تلفن یک محافظ شخصی نیز که در سفارت عربستان سعودی در واشنگتن فعالیت می کرده، در این دفتر تلفن موجود بوده است. بررسی این شماره ها نشان می دهد که ظاهرا کسی این شماره ها را برای ابوزبیده تهیه کرده است.

گزارش "28 صفحه" همچنین شامل جزئیات مربوط به روابط بندر بن سلطان با اسامه بسنان تبعه سعودی که در زمان حملات 11 سپتامبر در آمریکا زندگی می کرده و در خصوص ارتباط احتمالی با این حملات مورد بازجویی قرار گرفته، بوده است.

بر اساس این گزارش، بندر بن سلطان و همسرش، هزاران دلار را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق خیریه ای که توسط همسر بندر بن سلطان اداره می شده، برای بسنان و خانواده اش هزینه کرده اند.

البته گزارش کمیسیون 11 سپتامبر هیچ سند و مدرکی را پیدا نکرده است که نشان دهد این پول به هواپیماربایان 11 سپتامبر منتقل شده است. البته گزارش های رسانه ای در آن زمان نشان می داد که بخشی از این پول از سوی خانواده بسنان به عمر البیومی یکی دیگر از اتباع سعودی که با هواپیماربایان در ارتباط بوده است، منتقل شده است.

در حالی که در سال 2004 میلادی، اف بی آی اعلام کرد که تحقیقات نشان می دهد البیومی هیچ گونه اطلاعی از حملات 11 سپتامبر نداشته ولی نام این تبعه سعودی بار دیگر در سال 2012 میلادی در گزارش تحقیقات اف بی آی درباره حملات 11 سپتامبر آورده شده است.

بر اساس گزارش، وبگاه فلوریدا بولداگ با استناد به مصاحبه 2003 میلادی، از بندر بن سلطان هیچ سئوالی درباره ارتباطات مستقیم یا غیرمستقیمش با بسنان یا البیومی نشده است، بر خلاف این واقعیت که کمیسیون 11 سپتامبر نسبت به این انتقال پول آگاهی و اطلاع داشته است.

بر اساس خلاصه مصاحبه 2003 میلادی، بندر بن سلطان به کمیسیون گفته است که سعودی ها به این دلیل پیش از حملات 11 سپتامبر نتوانسته اند کمک چندانی به آمریکا داشته باشند که سرویس های اطلاعاتی آمریکا نتوانستند به درستی توضیح دهند که این حملات قرار است چه تاریخی و در چه مکانی رخ دهد.

گزارش این وبگاه خبری در حالی منتشر شده است که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد نام یک مقام سعودی را که متهم به ارتباط داشتن با هواپیماربایان 11 سپتامبر است، فاش کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین