درآمد روزانه صد هزارتومانی جوان لیسانسه از فروش سبزی با فرغون

گروه اقتصادی الف،   3980622088 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جوان لیسانسه ای که از سر بیکاری سبزی فروش چرخی بود، درباره درآمدش می گوید، روزانه بیش از ۳۰۰ بسته سبزی می فروشم.با حساب سرانگشتی می‌توان درآمد روزانه این فرد را حدود صد و پنج هزار تومان محاسبه کرد.

درآمد روزانه صد هزارتومانی جوان لیسانسه از فروش سبزی با فرغون

به گزارش تسنیم، بحث بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهمترین موضوعات پیرامون اشتغالزایی در کشور است. بحث حل بیکاری فارغ التصحیلاتن همواره در برنامه اشتغالزایی دولت ها بوده است،اما در واقعیت اقدام موثری برای کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیل صورت نگرفته است.

 در کنار نبود سیاست های اشتغالی برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان، مشکلات متعدد اقتصادی اعم از نبود رشد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات نرخ ارز و بالا و پایین شدن قیمت ها، ریسک اقتصادی در تولید، عدم بازگشت سرمایه گذاری در امور تولیدی ، نبود بازار فروش کالای تولیدی و نبود سرمایه برای راه اندازی فعالیت اقتصادی،تعدد مجوزهای مختلف در ایجاد یک شغل و... باعث شده است که فارغ التصحیلان در مسیر کارآفرینی با مشکلات متعددی روبرو هستند. آن دسته از افرادی هم که سرمایه ای دست و پا کرده اند بالاخره با تحمل تمام شرایط برای خود کاری دست و پا می کنند. اما آن دسته از افرادی که سرمایه ای برای ایجاد شغل ندارند ناچارند با رفتن به سمت مشاغل خدماتی و کوچک امورات خود و خانواده خود را بگذرانند و خود را از بیکاری نجات دهند.

یکی از این مشاغل سبزی فروشی های چرخی در کنار کوچه و خیابان هستند.  چند سالی است که سبزی فروش ها، با پاک کردن سبزی‌های کیلویی و تقسیم آن به دسته‌های کوچک 50 تا 100 گرمی، ارزش افزوده مناسبی برای فروش سبزی‌های خود ایجاد کرده اند.

این اقدام به دلیل راحت‌تر کردن کار خانم‌های شاغل و خانه دار با استقبال ویژه‌ای روبرو بوده به طوریکه تمایل مردم برای خرید سبزی خوردن کیلویی کمتر شده و اغلب به دنبال چرخ دستی‌های سبزی فروش سطح شهر می‌گردنند.

 سبزی فروش‌های دوره گرد تا حدی گسترش پیدا کردند که نارضایتی کاسب‌های میوه و سبزی فروش را به همراه داشته است و این افراد برای حفظ منافع خود ترجیحاً در کنار مغازه فروش سبزی‌های دسته‌ای را پیش گرفته اند یا با خرید یک چر خ دستی یا فرغون، فروش سبزی‌های خود را به دست افراد دیگر سپرده اند.

 مرتضی،جوان 27 ساله ای است که حدود سه سال است فارغ التصحیل شده است. متولد کرمان است. در یکی از خیابان های اطراف شهر مشغول فروش سبزی است. وقتی از او درباره شغلش سوال می کنم، می گوید:27 سال سن دارم. فارغ التحصیل حسابداری هستم. در طول مدت سه سالی که فارغ التحصیل شدم خیلی به دنبال کار بودم.

 وی ادامه می دهد: یک سال تمام شبانه روزی تمام آگهی های روزنامه همشهری را دنبال می کردم، اما هیچی شغلی پیدا نکردم. اکثر هم دانشکده ای هایم هم از طریق دوستان و آشنایانی که داشتند موفق به پیدا کردن شغل شدند.

 این جوان بیکار می گوید: بارها در تلویزیون شنیده ام که جوانان را توصیه به کارآفرینی می کنند. وقتی جوانی که تازه فارغ التحصیل شده است و پولی ندارد،چگونه می تواند کارآفرینی کند. فرض بر اینکه ایده جدیدی هم داشته باشیم بدون سرمایه که نمی توانیم کاری کنیم. دولت آمارهایی را برای پرداخت وام به بیکاران اعلام می کند. برای من جای سوال است که این وام ها را چه کسانی می گیرند؟بانک ها برای پرداخت وام های هر چند اندک، شرایط دشواری را برای ضمانت دارند. اینقدر شرایط دشوار است که هر کسی نمی تواند ضامن ها را جور کند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر مشغول چه کاری هستی بیان می کند: بعد از گذشت یک سال و پرس و جو برای کار، تصمیم گرفتم با سرمایه ی حداقلی ام شغلی دست و پا کنم،تنها کاری که نیاز به مجوز نداشت و به راحتی می توانستم روزانه از آن کسب درآمد کنم، سبزی فروشی بود. روزانه بیش از 300 دسته فروش دارم.

این جوان در خصوص میزان درآمدش حرفی نزد، اما تعداد دسته‌های فروش روزانه خود را در یک روز بیش از 300 دسته اعلام کرد.به عبارتی هر بسته 350 تومان قیمت دارد و با حساب سرانگشتی می‌توان درآمد روزانه این فرد را حدود صد و پنج هزار تومان محاسبه کرد که با درنظر گرفتن هزینه خرید سبزی  و هزینه رفت و آمد حدود 50 هزار تومان در یک روز برای این فرد باقی می‌ماند.

وی افزود: فروش در تابستان و ماه رمضان رونق بهتری دارد ولی در زمستان در برخی اوقات دسته های بزرگ سبزی همچون ریحان را با چندین برابر اصل قیمت خریداری می کنیم ، در نتیجه سود ما کاهش می یابد.

 این جوان ادامه می دهد: خانواده ای را می شناسم که به صورت خانوادگی مشغول این کار هستند. این خانواده روزانه 100 تا 150 دسته بزرگ را خریداری و در حدود700 تا 800 دسته کوچک تقسیم و در سه فرغون مختلف به فروش می رسانند. در این کار هم مانند شغل های دیگر دلال زیاد است. عده ای از فروشندگان سبزی،دسته های بزرگ خریداری می کنند و تقسیم به بسته های کوچک می کنند. اما من به دلیل اینکه در تهران تنها هستم، بسته های سبزی را از کسی خریداری می کنم که سبزی را به بسته های کوچک تقسیم کرده است، به همین دلیل سود من نسبت به کسی که خودش مستقیم سبزی را از دسته های بزرگ به بسته های کوچک تقسیم می کند کمتر است.

 این جوان 27 می گوید: یکی از نگرانی هایم این است که اگر بخواهیم روزی ازدواج کنم، شغلم سبزی فروش است می توانم ازدواج کنم یا خیر! البته به فکر شغل بهتر هستم. تمام تلاشم را می کنم تا با کسب درآمد از محل فروش سبزی بتوانم شغلی دست و پا کنم.یعنی فروش سبزی اقدامی برای تأمین سرمایه و ایجاد شغل است. اینکه از کرمان به تهران آمدم بیکاری در استان بود. تهران شرایط برای کسب درآمد مهیا تر است. از سر بیکاری از خانواده دور شدم تا بتوانم پس اندازی داشته باشم و شغلی برای خودم دست و پا کنم.

 وی درباره سود حاصل از این کار می گوید: ساعت 4 و نیم هر روز صبح به میدان می روم و سبزی می آورم.در تابستان و ماه مبارک رمضان سود ما تا4 و 5برابر بیشتر می شود. این شغل جایگاه اجتماعی ندارد. اما درآمد تقریباً خوبی دارد. یکی از مشکلات ما در این شغل برخورد ماموران سد معبر شهرداری است، تلاش می کنیم در گوشه ای از خیابان باشیم و درد سری برای عبور و مرور ایجاد نکنیم تا ماموران هم از محل فروش ما ایراد نگیرند.

 وی درباره انتظار خود از دولت برای حل مشکل جوانان بیکار می گوید: در تمام کشورها جوانان سرمایه های کشور هستند،امادر کشور ما بر عکس است. توجه به نیروی کار خیلی کم است. این گلایه تمام جوانانی است که مانند من بیکار هستند و شغلی ندارند. دولت اگر برنامه ای برای تسهیلات اشتغال جوانان دارد؛ شرایط را برای دریافت تسهیلات آسان تر کند و به گونه ای باشد که وام به افراد واقعی تعلق بگیرد نه اینکه جوانان بیکار باشند و کارخانه دارها وام ها را دریافت کنند و نیروهم جذب نکنند.

دیدگاه کاربران

سید۱۰۹۰۸۷۱۲۲:۱۷:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خدارا شکر که دولت این را جزو آمار نیاورده و الا الان باید جشن میگرفت و میگفت بیکاری را ریشه کن کرده
ناشناس۱۰۹۰۸۹۴۲۲:۴۱:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۲
من فوق لیساس دارم معلم حق التدریس غیرانتفاعی هستم هفته ایی 30 ساعت معادل 300 تومن درآمد دارم با زن و یک بچه فقط 9 ماه سال علی برکت الله
ناشناس۱۰۹۰۹۳۹۲۳:۳۶:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۲
با ورود زنان به استادیوم فوتبال همه این مشکلات حل خواهد شد !
ناشناس۱۰۹۰۹۸۷۰۰:۳۳:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
با جمع شدن افرادی مثل تو از مسند قدرت درست میشه
ناشناس۱۰۹۰۹۹۰۰۰:۳۵:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هم زنان باید به استادیوم بروند و هم باید مشکل اشتغال حل شود حیف از کشور ایران
پیمان۱۰۹۰۹۹۶۰۰:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مشکلات که حل نمیشه هیچ فساد و قتل و حوادث هم بیشتر میشه.
1۱۰۹۱۲۳۰۰۸:۵۰:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کلید حل مشکلات دست خانم صبا کمالی است. #صبا کلید ساز
ناشناس۱۰۹۱۲۴۲۰۹:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چه ارتباطی با این مورد دارد؟
ناشناس۱۰۹۱۲۴۵۰۹:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اين هم كنار تمام دغدغه هاي مردم چه مرد چه زن. ورود زنان شايد مشكل بيكاري رو حل نكنه ولي يه حقه كه همه ي زنان جهان از اون برخوردارند الا ايران يادمون باشه كه سياهپوستان امريكايي اتوبوسي جدا از سفيدپوستان داشتند و تلاش کردن تابرابري رو بدست آوردند
بینام‌۱۰۹۱۰۵۰۰۲:۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
روحانی _لاریجانی نمایندگان‌ دولت و شورای نگهبان درمجلس شورای اسلامی مسوولین‌محترم مچکرم‌
فقیهی۱۰۹۱۰۷۰۰۳:۲۷:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
متاسفم برای کشورم که لیسانسیه حسابداری سبزی فروشی میکنه.
ناشناس۱۰۹۱۰۸۲۰۳:۵۸:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
با این اوضاع سبزی فروشی که خودش را آتش بزنه دیگه خیلی ناشکره
ناشناس۱۰۹۱۱۰۵۰۶:۳۹:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شهرداری با این بنده خدا هم کار دارد!!!. یکی از مهمترین موانع اشتغال و بخصوص اشتغال کوچک، شهرداری است. هر چند این مانع معمولا بصورت ..ی قابل حل است!!!!.. ولی معمولا اینطور نمیشود.
ناشناس۱۰۹۱۱۵۷۰۸:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
لیسانس مکانیک به ۲ زبان دیگه بجز فارسی صحبت میکنم ۱۰ ساله که بدون توقف دارم کار میکنم یه ۲۰۶ دارم الان و یه خونه بسیار معمولی که هنوز هم دارم اقساطش رو پرداخت میکنم، تنها امیدی که دارم به آینده مهاجرت کاری از ایرانه و دیگر هیچ. علی برکت الله
ناشناس۱۰۹۱۲۲۵۰۸:۴۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
در همه دولتها ازنيروهاي جوان وفعال جامعه استفاده كامل نشده ودولت روحاني هم كه بدتر از دولتهاي قبل هرچه پير وفرتوت از اول دولت اول انقلاب بود همه را در هيئت دولتش جمع كردوكشور را با بحران بيكاري بيشتري براي قشر جوان بوجود آورد وهم شرايط اقتصادي را از هم پاشيد
ناشناس۱۰۹۱۲۴۶۰۹:۰۷:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر ماهي 3 ميليون هم در بياره بدون بيمه و داشتن مسكن هيچي براش نميمونه فقط عمرش رو تلف ميكنه ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین