استاد ایرانی مقیم آمریکا: ۸۰ سال است هر روز زیارت عاشورا می‌خوانم

گروه فرهنگی الف،   3980622081 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد احمد مهدوی دامغانی می‌گوید: به همه توصیه‌ می‌کنم که زیارت عاشورا را ترک نکنند. من حداقل ۸۰ سال است که صبح‌ها زیارت عاشورا را تلاوت می‌کنم. زیارت جامعه را در روزهای جمعه ترک نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد مهدوی دامغانی در ۱۳ شهریور سال ۱۳۰۴ در مشهد به دنیا آمده است و اکنون ۹۴ سال دارد. او استاد پیشین دانشگاه تهران است. دکتر احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه‌هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به فعالیت آموزشی شد. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، متن‌های فارسی تصوف و فلسفهٔ اسلامی بوده است. وی مقاله‌های متعددی در مجله‌های یغما، کلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان به چاپ رسانده است. از مشهورترین مقاله‌های او مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و مآخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه است. از کتاب‌های چاپ‌شدهٔ دکتر مهدوی دامغانی، علاوه بر «کشف‌الحقایق» نسفی، تصحیح «نسمةالسحر بذکر من تشیع و شعر» و تألیف «شاهدخت والاتبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد علیهما السلام» است. وی از اسلام شناسان شیعه در امریکا به شمار‌ می‌رود. علاقه وافر او به ائمه و معصومین بر همگان روشن است و استاد در هر فرصتی این عشق و علاقه را ابراز کرده است. وی اکنون مقیم فیلادلفیاست و مجله خیمه در یک گفت‌وگوی تلفنی، حرف‌های پیر دلباخته حضرات معصومین را شنیده است؛ به نحوی که در جای جای این گفت‌وگو ناله‌ها و گریه‌های او جانسوز بوده است:

شما در مصاحبه‌های مختلف و موقعیت‌های گوناگون به حضرات معصومین و به ویژه سیدالشهدا(ع) ابراز ارادت و عشق می‌کنید. با اینکه سال‌هاست از ایران دور هستید و به هر حال آنجا شرایط حفظ این عشق و علاقه سخت‌تر است. از راز و رمز این دلدادگی بگویید.

خداوند متعال والدین من را رحمت فرماید، هر دو بسیار دلبسته ائمه معصومین (ع) بودند و همواره به مناسبت‌های مختلف، در مصیبت عظمای کربلا به سختی‌ می‌گریستند. عشق و سرسپردگی آنها در مورد ائمه (ع) شاخص‌ترین حالت در زندگی آنها بود. الحمدلله که همان حالت التجا برای این فقیر روسیاه با شیر اندرون شده و امیدوارم خداوند همیشه این نعمت را برای این فقیر مستدام نگه دارد.

به قول سعدی؛ همه قبیله من عالمان دین بودند و اجداد پدری و مادری من همه در کسوت روحانیت بودند و لذا طبیعی است که نحوه زندگی آنها و تمسک آنها به دین محمد و آل محمد (ص) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ثمره زندگی آنها بوده است و این روش والدین من در تربیت فرزندانشان مستمر بوده است. امیدوارم که نعمت خاکساری و سرسپردگی ائمه اطهار (ع) و نبی اکرم (ص) برای من جاری باشد و تا هستم دست توسل من بر دامن آنها است و خواهد بود انشاالله.

وضعیت شیعیان در اروپا و آمریکا چطور است و آیا این روند عشق‌ورزی به خاندان عصمت و طهارت وجود دارد یا کمرنگ شده است؟

تا جایی‌که من می‌دانم چه در اروپا و چه در آمریکا مساجد و محافل شیعیان اثنی عشری و یا زیدی مثل دیگر مسلمانان برپاست و رونق دارد و آنها نیز دارای تکیه‌ها و مهدیه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها هستند و مراسم مذهبی خود را با آزادی برگزار می‌کنند. در جشن‌های مذهبی و در موالید و وفیات ائمه (ع) به بهترین نحو مجالس اقامه می‌شود. خوب است برای نمونه عرض ‌کنم در سال ۱۳۶۴ که این حقیر به همراه برخی از شیعیان متدین در لس‌آنجلس، «بنیاد آموزش اسلامی رسالت» را تاسیس کردیم، در سراسر ایالت کالیفرنیا یعنی از شمالی‌ترین شهرها تا جنوبی‌ترین شهرها فقط دو مجلس عزاداری سید‌الشهدا(ع) اقامه می‌شد که یکی در بنیاد رسالت در شمال لس‌آنجلس بود و دیگری در منزل مرحوم حاج علی آقای سعید پسر مرحوم آیت الله حاج میرزا عبدالله سعید تهرانی، در جنوب کالیفرنیا اقامه می‌شد، اما در محرم گذشته یعنی در سال ۱۴۴۰ فقط در لس‌آنجلس و شهرهای مجاور آن ۲۸ مجلس عزاداری منعقد شد که از طرف ایرانیان و برادران عراقی و سوری و لبنانی و افغانستانی و پاکستانی اداره می‌شد. به نظر من و طبق آنچه می‌بینم، تشیع اثنی عشری با تمام خصوصیات و مقاصد و لوازمش رو به گسترش است. و در حال حاضر بیشترین شرکت کننده در مجالس مذکور نسل جدید و جوانان هستند. در همین شهر فیلادلفیا دو موسسه؛ یکی موسسه مهدیه به سرپرستی جناب دکتر محسن علوی زاده و دیگری مسجد صاحب الزمان در شب‌های جمعه و در ایام وفیات و ولادت معصومین (ع) مرتبا مراسم لازم جشن و عزاداری را برگزار می‌کنند و در همسایگی شهر ما هم مراسم دیگری برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر مطالب و نظریاتی در حوزه دین مطرح شده و برخی معتقدند که نواندیشی در عرصه دین به دلیل اقتضائات روز لازم و ضروری است. نظر شما چیست؟

من ابدا و اصلا اعتقادی به نواندیشی دینی ندارم و هرگونه نواندیشی را با اصول و فروع دین و مذهب اسلام و تشیع مغایر و معارض می‌دانم، زیرا آنچه نواندیشان به خیال خودشان از اسلام و تشیع تصور می‌کنند و ارائه می‌دهند، شیر بی‌یال و دم و خالی از دیانت و مذهب و تشیع است.

آن کسانی که با حرف‌های خود انکار وحی محمدی‌ می‌کنند و به آن توهین‌ می‌کنند و توجیه می‌کنند و وحی را در حد خواب دیدن تنزل می‌دهند و در عین حال مثنوی مولوی را با قرآن مقایسه می‌کنند، همان مثنوی را نیز به درستی نخوانده‌اند، چه برسد به قرآن مجید. چون اگر همین مثنوی را به درستی می‌خواندند با این ابیات مولانا درباره وحی آشنا می‎شدند که می‌فرماید:

نه نجوم ست و نه رمل است و نه خواب/ وحی ِحق واللهُ اعلم بِالصواب

روح وحی از عقل پنهان‌تر بود/ زانک او غیبی‌ست او زان سر بود

عقل احمد از کسی پنهان نشد/ روح وحی‌اش مدرک هر جان نشد

روح وحیی را مناسب‌هاست نیز/ در نیابد عقل کان آمد عزیز

یا مولوی در جای دیگر می‌فرماید:

احمدا چون نیستت از وحی یاس/ جسمیان را ده تحری و قیاس

هر کسی وحی را نمی‌فهمد و وحی در مقام امر است نه در مقام فهم. این حرف‌ها، حرف‌های جسمیان است و از روح و اعتقاد و ایمان خالی است و بیشتر برای این است که خود را از تکالیف مذهبی خلاص کنند. نواندیشی در دین معنا ندارد، ما همان دینی را داریم که امیرالمومنین (ع) و سید الشهدا(ع) و ائمه معصومین همان را دارند. من نه تنها اعتقادی به نواندیشی ندارم، بلکه نواندیشی را مخالف دین و مذهب می‌شمارم.

آیا در طول این سال‌ها به کربلا و عتبات عالیات مشرف شده‌اید؟

من در طول ۳۵ سالی که در اینجا هستم، بیش از ۱۰ بار به عمره و کربلا مشرف شده‌‌ام. آخرین تشرف من به کربلا سال گذشته بود و به کاظمین و سامرا و نجف اشرف مشرف شدم و به زیارت آیت‌الله سیستانی نائل شدم وامیدوارم خداوند توفیق بدهد تا تشرف مجددی حاصل کنم.

بیشتر با کدام ادعیه و زیارات مانوس هستید؟

خداوند به من این توفیق را داده است که با زیارت عاشورای اباعبدالله مانوسم، ادعیه صحیفه سجادیه و ادعیه خاص مکارم الاخلاق را می‌خوانم و این توفیق را دارم که هفته‌ای یک بار ختم قرآن می‌کنم. از خداوند تقاضا دارم من را ببخشد و عاقبت بخیر کند و از آتش جهنم خلاص کند. به همه توصیه‌ می‌کنم که زیارت عاشورا را ترک نکنند. من حداقل ۸۰ سال است که صبح‌ها زیارت عاشورا را تلاوت می‌کنم. زیارت جامعه را در روزهای جمعه ترک نمی‌کنم.

من در ۹۴ سال عمر خود هر برکت و هر موفقیتی که داشتم و هر عنایتی که به من شده است و هر توجه و هر خلاصی از بلایی که داشتم، به برکت قرآن و سیدالشهدا و ولی نعمت‌مان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است و همیشه آنها دستگیر من هستند. من جز از خدا و ائمه (ع) دستم به سوی هیچ کسی دراز نشده است. خداوند زبان من را از کمک خواستن از گران حفظ کرده است.

انگار دلتان برای زیارت امام رضا تنگ خیلی شده است؟

خیلی، خیلی، خیلی. از محضر علی بن موسی الرضا التماس‌ می‌کنم تا به من توفیق تشرف بدهد، تا بار دیگر صحن را ببوسم. من در ۴ سالگی همراه با مادرم مشرف می‌شدم و بچه‌ای بودم و کنار می‌نشستم و وقتی بزرگتر شدم در کنار پدرم می‌نشستم و پدرم زیارت جامعه می‌خواند و من از ۱۰ ـ ۱۱ سالگی جامعه را به برکت شنیدن از پدرم حفظ کردم.

به جوان‌ها توصیه می‌کنم که تمسک به قرآن کنند و تا آنجایی که می‌توانند و می‌فهمند قرآن بخوانند. قرآن سرمایه‌ای دنیوی و اخروی است. جوان‌ها شخصیت انسانی خود را حفظ کنند و خود را بالاتر از دنیا بدانند. توسل به حضرت سیدالشهدا و حضرت ولیعصر (عج) داشته باشند و همیشه از آن‌ها مدد بخواهند، نه از دیگری. مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مددی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۱۰۲۴۰۱:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
من پاسپورت آمریکا رو داشتم، هر روز هیات عزاداری راه مینداختم
ناشناس۱۰۹۱۸۸۲۱۴:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بعید می دانم ، معمولا ایرانی هایی که به آمریکا یا کشورهای خارج مهاجرت می کنند به کاباره ها و ... سر می زنند تا زیارت عاشورا و ... بخوانند
ناشناس۱۰۹۲۳۶۳۱۸:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بدون سند محکوم نکن.
ناشناس۱۰۹۱۰۹۴۰۵:۳۲:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خداوند یکتا حفظشان کند.
ناشناس۱۰۹۱۱۰۱۰۶:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
.. لطفا لیستی از تالیفات بزبان انگلیسی استاد والامقام هاروارد و استنفورد هم بجای خبر گریه و ناله جانسوز ایشان چاپ میفرمودید. ما از این ..استادان تو سیدنی هم داریم.
ناشناس۱۰۹۱۱۰۳۰۶:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چی بگم چرا همه شما ایران نمی مونید دست به دست هم بدیم ابادش کنیم
ناشناس۱۰۹۱۱۳۴۰۷:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
پاشو بیا ایران زندگی کن اگر راست میگی
احد۱۰۹۱۱۴۷۰۷:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چرا در ام افساد جهان امریکا ؟؟؟ بیایید بروید در عراق و در کنار مردم ستمدیده عراق زیارت عاشورا بخوانید جناب استاد !!!
ناشناس۱۰۹۱۱۷۱۰۸:۱۰:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خواهشا سياسي نكنيد بر اثر علايق شخصي اين كار انجام مي دهد!
ناشناس۱۰۹۱۱۹۵۰۸:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چرا نمیاد ایران دعا بخونه؟
ناشناس۱۰۹۱۲۰۱۰۸:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
التماس دعا
ناشناس۱۰۹۱۲۰۷۰۸:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر ایشان اینقدر به اهل بیت علاقه دارند چرا حالا که حداقل بازنشسته هم شده اند به شهر خودشان بر نمی گردند و آمریکا را برای زندگی انتخاب کرده اند.
ناشناس۱۰۹۱۲۱۹۰۸:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مددی
مهدیه۱۰۹۱۲۲۲۰۸:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
استاد چرا ایران تشریف نمی اورند؟....
ناشناس۱۰۹۱۲۴۷۰۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما با این مراتب دینی در سرزمین کفر چکار میکنی
ناصر۱۰۹۱۲۶۷۰۹:۱۸:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
جناب استاد بهتره شما آمریکا را ترک کنید و به ایران برگردید و به کشور امام رضا خدمت کنید . تعجبم از این هست که شما که این همه به اهل بیت ارادت دارید اونجا اقامت دارید..
ناشناس۱۰۹۱۲۷۹۰۹:۲۷:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر این همه علاقه داری برگرد ایران و در کنار هم وطن هایت زندگی کن.
ناشناس۱۰۹۱۲۸۵۰۹:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کسی که به عاشورا واقعا علاقه مند باشه کشورش را ول نمی کند و نمی ره تو آمریکا زندگی کنه!؟
ناشناس۱۰۹۱۳۰۱۰۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تشریف بیارید اینجا با هم بخونیم!
ناشناس۱۰۹۱۳۱۸۰۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
واقعا برای من جای سوال است ایشان با این زمینه تحصیلی و این اعتقادات چرا باید در زمان جنگ تحمیلی به امریکا بروند و هنوز هم در انجا باشند ؟
ناشناس۱۰۹۱۳۷۰۱۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دکتر اگر خیلی در معارف اسلامی باسوادند باید به ایران برگردند و کمکی به جوانان ایرانی گرفتار شده در شبهات مذهبی بنمایند نه اینکه در سرزمین کفر بشینند و ظاهر دعا را بخوانند اما از درسهای عملی عاشورا غفلت کنند امام حسین جانش را فدا کرد برای هدایت مردمان خفته نه اینکه مشغول خواندن ذکر خالی شود.
ناشناس۱۰۹۱۳۷۱۱۰:۲۸:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کسی یا کسانی نواندیشی را انکار می کنند که توان اندیشیدن و پاسخ گویی به نیاز امروز جامعه را ندارند. باز مرحبا به ایشان که تکفیر نواندیشی نکردند و خونشان را مباح ندانستند.
ناشناس۱۰۹۱۳۸۲۱۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
متاسفانه اگر حتی دکترا هم داشته باشد تحلیل ندارد آیا ایشان شمر زمانه اش را می شناسد؟ آیا در آن آزادی؟!!!!برگزاری مراسم مذهبی ایشان حق دارند درمورد یزید زمان سخنی بگویند آیا در دفاع از مردم وطنش تشری به امریکا به خاطر تحریم های ظالمانه اش کلمه ای سخن گفته است؟؟!!!!!!! معلوم است که امریکا با سخن علیه یزید 1400 سال قبل مخالفتی نکند و شما آن را آزادی بنامی؟
ناشناس۱۰۹۱۳۹۵۱۰:۳۷:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
آقای دکتر زیارت عاشورا در کنار درسهای عملی آن قشنگ است اینکه زیر بار پرچم کفر نروی اینکه به داد جوانهای مملکت ات برسی که در هجمه شبهات دینی هدایت شده توسط همان امریکا و متحدانش، سلامت روح و روانشان به شدت رو به وخامت است حالا آنجا برای خودت زیارت عاشورا بخوان و فکر کن که بدون توجه به درس عاشورا شق القمر کرده ای. حسین ع خودش هدایت یافته بود برای هدایت و بیداری بقیه مردم، حاضر شد تکه تکه شود ولی زیر بار پرچم کفر و ظلم نرود شما چطور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۹۱۴۱۲۱۰:۴۸:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
سلام برحسین
ناشناس۱۰۹۱۴۲۸۱۰:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
قسم حضرت عباست رو باور کنیم یا دم خروست رو؟!!!!
ناشناس۱۰۹۱۴۳۵۱۰:۵۷:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
در بلاد کفر شما مکلف به نهی از منکر هستید. زیارت عاشورا و جامعه کبیره مستحب است و نهی از منکر واجب است
ناشناس۱۰۹۱۴۵۲۱۱:۰۷:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما تشریف بیارید مناطق محروم ایران.خدا و امام حسین به زیارت عاشورای من و تو نیاز نداره...
ناشناس۱۰۹۱۵۰۲۱۱:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
" چه در اروپا و چه در آمریکا مساجد و محافل شیعیان اثنی عشری و یا زیدی مثل دیگر مسلمانان برپاست و رونق دارد و آنها نیز دارای تکیه‌ها و مهدیه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها هستند و مراسم مذهبی خود را با آزادی برگزار می‌کنند. " خوب بازم بگوئید غرب مهد آزادی نیست!!!
ناشناس۱۰۹۱۶۵۵۱۲:۵۴:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شاید ایشون آمریکا را جای بهتری برای دین داری میدونند نسبت به ایران. به نظرم حق با ایشونه.
كريم۱۰۹۲۰۹۰۱۵:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ايشان اگر اينقدر در عمل به مناسك ديني و شيعي اهتمام جدي دارند برگردند به كشور مسلمان وشيعه جمهوري اسلامي كه داراي حكومت اسلامي نيز مي باشد .
ناشناس۱۰۹۲۰۹۲۱۵:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
این آقا زمان جنگ رفته اونور حالا داره زیارت عاشورا می خونه؟ اون زمان که جوونها میرفتن جنگ ایشون تو امریکا چیکار می کرد؟
ناشناس۱۰۹۲۱۵۶۱۶:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
عاشق حسين ع وعاشورا ودوري جستن از ام القراي اسلامي وزندگي در بلاد كفر؟
ناشناس۱۰۹۲۲۴۴۱۷:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
به انگلیسی میخونین؟
ناشناس۱۰۹۲۴۶۵۲۰:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
..، هشتاد ساله !!!!!
ناشناس۱۰۹۲۷۰۸۲۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دوستان عزیزی که اظهار نظر منصفانه ای انجام نمیدهید اصلا استادمهدوی دامغانی رو میشناسید فقر و فلاکت و.. مگر مسبب آن هرکس خارج از ایران هست می باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین