افزایش تردیدها درباره قدرت مدیریت ترامپ

گروه جهان الف،   3980621064

لس‌آنجلس تایمز نوشت در حالی که ترامپ قصد دارد در مبارزات انتخاباتی برای ماندن در سمت خود شرکت کند، برکناری بولتون تردیدهایی را درباره قدرت مدیریت وی به وجود آورده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نوشته روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز، دونالد ترامپ روز سه شنبه ضمن اعلام خبر برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود در توئیتر نوشت دوشنبه شب به بولتون گفته بود دیگر به خدمات وی نیاز ندارد. برکناری بولتون پس از آن روی داد که بر اساس گزارش‌ها، وی و ترامپ در خصوص اولویت‌ها و تصمیم گیری‌ها با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

بنابر این گزارش، برکناری ناگهانی سومین مشاور امنیت ملی ترامپ در حالی روی داده که کاخ سفید با یک رشته چالش‌ روبروست. این چالش‌ها عبارتند از: لغو مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان، جنگ پرهزینه تجاری با چین، کارزار اعمال "فشار حداکثری" علیه ایران و تلاش‌های تاکنون ناموفق ترامپ برای متقاعد کردن کره شمالی به صرف نظر کردن از زرادخانه هسته‌ای خود.

در حالی که ترامپ قصد دارد در مبارزات انتخاباتی برای ماندن در سمت خود شرکت کند و گفته است هفته آینده مشاور جدید امنیت ملی خود را معرفی می‌کند، این تغییر سطح بالا در کاخ سفید، در مورد قدرت مدیریت وی در سیاست خارجی - و کنترل کارمندانش - شک و تردید‌های تازه‌ای به وجود آورده است.

کاخ سفید می‌گوید چارلز کاپرمن که ژانویه به عنوان معاون مشاور امنیت ملی به دولت پیوست، در سمت سرپرست، جانشین بولتون خواهد شد. ترامپ برای چند نهاد فدرال "سرپرست" تعیین کرده بنابراین وی می‌تواند کاپرمن را در این سمت باقی بگذارد یا آنطور که روز سه شنبه قول داد، جانشینی را تعیین کند.

کاپرمن ۶۸ ساله، چهار دهه را در تشکیلات امنیت ملی گذرانده و بر مسائل دفاعی، کنترل تسلیحات و هوافضا تمرکز کرده است. وی در دولت ریگان خدمت کرد و برای پیمانکاران دفاعی بوئینگ و لاکهید مارتین کار کرده است. کاپرمن دارای مدرک دکترای مطالعات راهبردی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.

هوگن گیدلی، یکی از سخنگویان کاخ سفید اعتقاد دارد ترامپ به دنبال یک مشاور امنیت ملی است که بتواند دستور کار مورد نظر او را که شامل دوری کردن از مناقشه‌های خارجی است انجام دهد. وی در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا گفت: "کاملاً واضح است که سیاست‌ها و اولویت‌های جان بولتون با سیاست‌ها و اولویت‌های رئیس جمهور ترامپ مطابقت ندارد."

پس از آنکه ترامپ دیدار پیشنهادی اوایل هفته گذشته خود در کمپ دیوید با اعضای طالبان و دولت افغانستان را لغو کرد، خبر‌هایی به سرعت منتشر شد مبنی بر اینکه بولتون به شدت مخالف برگزاری این نشست و توافق پیشنهادی صلح با طالبان بود. به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، ترامپ اعتقاد داشت بولتون "به طور کامل در تیم قرار ندارد" زیرا او از دفاع کردن علنی و قاطع از رئیس جمهور آمریکا آنطور که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و مایک پنس، معاون رئیس جمهور این کار را انجام می‌دادند خودداری می‌کرد.

این مقام آمریکایی گفت ترامپ معتقد است بولتون و کارمندانش خبر‌های مربوط به اختلافات داخل دولت از جمله اختلافات مربوط به دیدار لغو شده با طالبان را فاش کرده اند. این موضوع، ترامپ را بیش از خود اختلاف، رنجیده خاطر کرده بود.

بولتون سال ۲۰۰۳ قاطعانه از تهاجم تحت هدایت آمریکا به عراق حمایت کرد و هرگز و حتی زمانی که مشخص شد تصمیم به حمله بر اساس اطلاعات نادرست بوده عقیده اش را کنار نگذاشت. ترامپ که در ابتدا گفته بود از جنگ عراق حمایت می‌کند، بعدا مخالف این جنگ شد.

برکناری بولتون غافلگیر کننده بود حتی زمانی که منزوی شدن فزاینده وی از طرف ترامپ و فقدان تاثیرگذاری‌اش بر موضوعات سیاست خارجی، موضوعی سری در کاخ سفید نبود. بولتون در دوره تصدی هفده ماهه اش در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص چند موضوع از جمله تصمیم خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران از ترامپ حمایت کرد. بولتون همچنین از مواضع خصمانه در قبال کره شمالی و افغانستان حمایت می‌کرد که این مواضع وی را در نقطه مقابل ترامپ قرار می‌داد.

درباره ونزوئلا نیز وی به ترامپ اطمینان خاطر داد نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور به آسانی سرنگون می‌شود. ترامپ بر پروژه سرنگونی رئیس جمهور ونزوئلا سرمایه گذاری سیاسی کرد. وی در کاخ سفید از شخصیت‌های مخالف حکومت ونزوئلا استقبال کرد و خوان گوایدو، سردسته مخالفان را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناخت. این در حالی است که با گذشت ۹ ماه، دولت مادورو برقرار است، مخالفان در حال ضعیف شدن هستند و تمام ماموریت متوقف شده است.

بولتون آشکارا یکی از افرادی بود که با استقبال ترامپ از کیم جونگ اون مخالف بود. زمانی که ترامپ به نخستین رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد که ماه ژوئن به منطقه غیرنظامی شده کره قدم گذاشت و دستان رهبر کره شمالی را گرفت، حاضران در آن مراسم عبارت بودند از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس جمهور و جارد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ. بولتون بیش از هزار مایل دورتر در مغولستان حضور داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین