گاردین: اخراج بولتون چه تاثیری بر سیاست خارجه آمریکا خواهد داشت؟

گروه ترجمه الف،   3980621043 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شاید بیانگر قطع روابط شخصی قریب الوقوع این دو نفر، و همچنین پایان رقابت بین بولتون با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا  باشد؛ اما این مساله بر سیاست خارجی آمریکا در زمینه تعدادی از مسایل مهم نیز تاثیرگذار خواهد بود.»

گاردین: اخراج بولتون چه تاثیری بر سیاست خارجه آمریکا خواهد داشت؟

به گزارش الف روزنامه انگلیسی گاردین به موضوع اخراج جان بولتون از کاخ سفید پرداخته و اثر آن را بر سیاست خارجی آمریکا تحلیل کرده است. تحلیل گاردین را در زیر بخوانید:


 «  تنفر ترامپ از جهانی شدن و چندجانبه گرایی همچنان حفظ خواهد شد اما نسبت به مخالفت ناخودآگاه  ترامپ با مداخله گری در امور دیگران، توازنی دوباره ایجاد خواهد شد. این مساله با علاقه وافر ترامپ به دیپلماسی شخصی نیز همراه خواهد شد. در بهترین حالت، شاید این امر به همکاری گسترده تر سیاسی بین نهادهای امنیت ملی آمریکا و در نتیجه اطلاع رسانی مداوم تر به رئیس جمهوری ختم شود که اغلب از اخبار و تحولات کم اطلاع است.

افغانستان

بولتون از مخالفان سرسخت طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تا پایان سال بود. اما شگفت آنکه فقط اوایل همین هفته بود که ظاهرا ترامپ به بولتون نزدیک تر شد، زیرا این طرح را با قاطعیت کنار گذاشت تا دو روز مانده به حادثه یازده سپتامبر، با رهبران طالبان در کمپ دیوید مذاکرات فوق العاده صورت گیرد. ترامپ اما گفت به دنبال عملیات انتحاری در کابل که در آن چندین نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند، این مذاکرات را لغو کرده است. این تصمیم وی اما بیانگر نگرانی رو به رشد در جامعه دفاعی بود که معتقد بودند رئیس جمهور در نظر دارد افغانستان را به تروریست ها واگذار کند بدون آنکه طرحی برای حمایت از دولت قانونی افغانستان – پیش از انتخابات سراسری – داشته باشد.

ونزوئلا

بولتون به صورت شفاف در جلساتی درباره ونزوئلا شرکت می کرد و با خود اسنادی می برد که حاکی از طرح های اعزام نظامیان آمریکایی به آن کشور بود آن هم ظاهر با هدف سرنگونی دولت چپگرای نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزئلا. 

خوش بینی بیش از حد بولتون درباره سرنگونی سریع مادورو و همچنین ایجاد فضای آشوب در ارتش ونزوئلا، به اعتبار وی نزد ترامپ لطمه زد. اما حمایت آمریکا از خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا به شدت ادامه خواهد داشت.  در همین هفته بود که مقامات آمریکایی اتحادیه اروپا را برای تشدید تنش ها علیه ونزئولا، تحت فشار قرار دادند. با این وجود، این سیاست شتاب خود را از دست داده است.
 
ایران

پومپئو، بولتون و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، همگی در این تابستان به ترامپ سفارش کردند بعد از اقدام ایران در سرنگونی پهباد آمریکایی، به ایران حمله کند. ترامپ از این اقدام کنار کشید زیرا نگران عواقب یک تقابل نظامی بود. اما این مساله او را به سیاست فشار حداکثری اقتصادی، وابسته کرده است.

متحدان اروپایی آمریکایی که ترامپ مقابلشان ایستاده، می گویند اگر آمریکا قصد ندارد به ایران حمله کند، تنها گزینه دیگر مذاکره با تهران است. پیش شرط های ترامپ درخصوص شورش مخالفان که به تغییر رژیم ایران بینجامد، تحقق نیافته است زیرا اصلاح طلبان و همچنین تندروها برای مقابله با یک متجاوز خارجی متحد هستند. ترامپ که طالب مذاکرات در سطح سران است، دوست دارد با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت و گو کند، البته اگر درباره شرایط مذاکره مجدد درباره برجام توافق شود. اما چنین امری تنها در صورتی محقق خواهد شد که هم زمان با اخراج بولتون، آمریکا مایل باشد تحریم های نفتی ایران را لغو کند. پومپئو روز سه شنبه بعد از اخراج بولتون پیشنهاد ترامپ را در خصوص مذاکره با همتای ایرانی اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این ماه، تکرار کرد.

روسیه

ترامپ از تلاش های دولت فرانسه در خروج روسیه از انزوا استقبال کرده، مساله ای همیشگی در عرصه سیاست خارجی رئیس جمهور که با مقاومت اروپایی ها و همچنین دوحزب آمریکا بی نتیجه مانده است. بولتون که از قدیم مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بوده و نمی تواند روسیه را در چارچوبی خارج از جنگ سرد مشاهده کند، از این مقاومت حمایت می کرد. اکنون که بولتون اخراج شده است ترامپ موقعیت بهتری دارد تا سیاست نزدیک شدن به مسکو را دنبال کند؛ به خصوص که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از مذاکرات در اوکراین دفاع کرده است.

کره شمالی

بولتون در دولت بوش هم سابقه مقابله با دولت پیونگ یانگ را داشته است و در دولت ترامپ از حملات پیش دستانه علیه کره شمالی حمایت کرده بود. وی به شدت مخالف گشایش راه مذاکره با کیم جونگ اون رهبر کره بود. زمانی که ترامپ تلاش هایش را برای مذاکرات رو در رو با رهبر کره شمالی آغاز کرد، این مساله بولتون را سریعا مقابل ترامپ قرار داد. ترامپ مدام پیشنهاد بولتون را رد و  چندین بار با کیم دیدار کرد، گرچه می گوید برای توافق عجله ای ندارد. بولتون از خودداری کره شمالی برای توقف برنامه های هسته ای و همچنین آزمایشات مکرر موشکی کوتاه برد آن، به عنوان دلیلی برای غیرقابل اعتماد بودن کیم یاد کرده است.  بولتون می گفت این آزمایشات نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل است، اما ترامپ با وی مخالف بود. بولتون حتی متهم است که برای بر هم خوردن پیشرفت در مذاکرات، در پشت صحنه اقداماتی کرده است. مخالفت با استفان بیگون نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات با کره شمالی، از جمله این اقدامات است. »

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۱۱۵۶۰۸:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
سیاست خارجه آمریکا و کشورهای غربی قائم به فرد نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین