روایتی از پیاده‌روی اربعین با ویلچر

گروه فرهنگی الف،   3980621023

محمدمهدی فکریان مستندساز درباره مستندی که با موضوع آرزوی یک مادر شهید برای حضور در پیاده‌روی اربعین ساخته است، توضیحاتی ارائه کرد.

محمدمهدی فکریان کارگردان فیلم مستند «بی سرنشین» در گفتگو با مهر در معرفی خود و آثارش توضیح داد: من متولد ۷۲ هستم و دیپلم گرافیک و کارشناسی کارگردانی مستند از دانشگاه صداوسیما تهران دارم. همچنین نویسنده و کارگردان بیش از ۲۰ اثر مستند و داستانی کوتاه و نیمه بلند هستم که فراش، الف لام میم، مرد مردم، من و توافق یهویی و چند نماهنگ برخی از این آثار است.

فکریان درباره ایده و روند ساخت مستند خود بیان کرد: ایده ساخت این فیلم، از یک مادر شهید و ارزوی او برای شرکت در پیاده روی اربعین شروع شد و بعد به ویلچری رسیدیم که یادگار تنها پسرش بود و این فیلم بر همین اساس ساخته شد.

وی اضافه کرد: ما می‌خواستیم از کلیشه‌هایی که در این موضوع (پیاده‌روی اربعین) بود در فیلم فاصله بگیریم و از زاویه‌ای جدید به این رخداد بپرداریم. برای همین با وجود مصاحبه‌هایی که با افراد داشتیم؛ در مرحله تدوین تصمیم گرفتیم که از هیچ‌گونه مصاحبه‌ای استفاده نکنیم و به وسیله پیام‌های تلگرامی که بین شخصیت‌ها جابجا می‌شوند به کارمان داستان بدهیم تا مخاطب با آن همراه شود. چرا که دوربین مخفی فی‌نفسه داستان محور نیست و بر موقعیت‌های مختلف استوار است.

سازنده بی سرنشین درباره زمان ساخت و معرفی عوامل فیلم عنوان کرد: بودجه ساخت فیلم از طریق دفتر خودمان و کاملا شخصی تامین شد و نیازی به دریافت مجوز خاصی نبود. مراحل ایده پردازی و فیلمنامه ابتدایی حدودا ۱ ماه طول کشید، و مرحله تولید هم ۲ هفته زمان برد. که به دلیل شرایط آنجا بسیار کار دشواری بود. مرحله تدوین هم حدودا ۵ ماه طول کشید. به علت اینکه چندین بار فیلمنامه تغییر کرد. در معرفی عوامل هم ابتدا باید فیلم را تقدیم کنم به مرحوم حاج علی بدیعی که مدیر تولیدی کار را به عهده داشت در راه کمک رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه جان خود را از دست داد.

فکریان در خصوص جشنواره مستند سیما اظهار کرد: جای چنین جشنواره‌هایی که به فیلمسازهای مستقل اجازه دیده شدن آثارشان در تلویزیون را بدهد، در رسانه ملی ما بسیار خالی بود که خوشبختانه این جشنواره آن را محقق کرده است و امیدوارم که هرسال با شکوه تر برگزار بشود.

وی در پایان بیان کرد: این جشنواره ساعت پخش مناسبی دارد ولی ای‌کاش می‌شد در شبکه‌های دیگر هم تکرار مستندها روی آنتن می‌رفت. نکته دیگر آرای مردمی است که واضح نیست و من به‌عنوان فیلمساز در نهایت از اینکه چند نفر به فیلمم رای دادند و نظرشان در مورد اثر چه بوده اطلاعی ندارم بنابراین آن طور که باید کارایی خود را ندارد و صرفا برای متصدیان جشنواره و برنامه مناسب است نه تولید کنده اثر. 

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیرماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «بی‌سرنشین» نیز چهارشنبه بیستم شهریور ماه ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن رفت و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح امروز پنجشنبه بازپخش می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین