دریافت سیگنال‌های مرموز از فضا به وسیله تلسکوپ فضایی چینی‌ها

گروه فناوری الف،   3980621007

تلسکوپ FAST محققان چینی ردپایی از امواج رادیویی سریع و ناشناخته از فضای عمیق دریافت کرده است. محققان اعتقاد دارند این امواج رادیویی نشانه‌ای از برقراری ارتباط حیات فرازمینی با انسان هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان چینی اعلام کرده‌اند موفق به شناسایی امواج رادیویی سریع FBR شده اند، این سیگنال‌های مرموز بنا برمطالعه‌های انجام شده از فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین دریافت می‌شود و شناسایی آن به وسیله بزرگ‌ترین و حساس‌ترین تلسکوپ زمینی رادیویی جهان در چین انجام شده است.

محققان سیگنال‌ها را با تلسکوپ رادیویی بشقابی پانصد متری مشهور به Aperture Spherical Radio Telescope به اختصار FAST به دست آورده اند. سیگنال‌های FRB از جمله درخشان‌ترین امواج منتشرشده در فضای عمیق هستند، این سیگنال‌ها برای بازه زمانی بسیار کوتاهی منتشر می‌شوند و طول مدت آنها تنها چند میلی ثانیه است و به گفته محققان علت تولید آنها هنوز شناسایی نشده است.

محققان از اواخر آگوست تا شروع ماه سپتامبر سال میلادی جاری بیش از ۱۰۰ انفجار سیگنالی FRB کشف کرده اند که بیشترین میزان شناسایی شده تاکنون است.

تلسکوپ منحصربه فرد FAST در یک منطقه جنگلی در استان گویژو Guizhou درجنوب غربی کشور چین قرار دارد و عملیات ساخت و نصب آن در سال ۲۰۱۶ پایان یافته و قرار است از ماه میلادی جاری به طور منظم به رصد فضا بپردازد.

دانشمندانی از بیش از ۱۰ کشور دنیا در نظر دارند با استفاده از امکانات این تلسکوپ به شناسایی و رصد سیگنال‌های رادیویی سریع FRB بپردازند.

از جمله دیگر هدف‌ها از ساخت این تلسکوپ منحصربه فرد می‌توان به مطالعه درباره امواج گرانشی، بررسی سیاره‌های فراخورشیدی، شناسایی پرتو‌های کیهانی با انرژی بالا و اجرام بین ستاره‌ای اشاره کرد.

بنا بر آمارها، اولین بار در سال ۲۰۰۷ سیگنال‌های FRB به وسیله دانشمندان رصد شده است و از آن زمان تاکنون کمتر از ۱۰۰ FBR در سطح بین المللی شناسایی شده است، اما تلسکوپ FAST چینی‌ها به تنهایی موفق به شناسایی ۱۰۰ سیگنال رادیویی سریع شده است.

سیگنال‌های رادیویی سریع بیشتر اوقات تنها یک بار در فضا منتشر می‌شوند و ردیابی آنها بسیار دشوار است؛ برخی کارشناسان اعتقاد دارند این سیگنال‌ها نشانه‌ای از ارتباط حیات فرازمینی با یکدیگر یا حتی تمایل به برقراری ارتباط آنها با انسان هاست و دانش بشری هنوز قادر به ترجمه و رمزگشایی از آنها نیست.

منبع: xinhuanet

عناوین مرتبط

1. چرا روحانی عصبانی است؟

2. پاسخ منطقی قوه قضائیه به سخنان روحانی چه باید باشد؟

3. جشن تولد ۷۱ سالگی روحانی در بالای ابرها

4. مشکلات کشور برجای خود باقی است حتی اگر آمریکا به دوست خوب ما تبدیل شود !...

5. پزشکان کلاه خود را قاضی کنند، مردم توان افزایش تعرفه‌های درمانی را ندارند

6. امیرآبادی‌فراهانی: زنگنه با وجود ارتشاء در پرونده کرسنت دوباره وزیر شد/ روحانی دستگیری برادرش را تاب نیاورد

7. شعار اعتراضی مردم یزد: روحانی حیا کن آمریکا رو رها کن

8. مقایسه قیمت بنزین در ایران با همسایگان و دیگر کشورها

9. بگویید و مردم را خلاص کنید !

10. بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی/ افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

11. چند نکته درباره انتقادات روحانی از قوه قضائیه و مبارزه با فساد

12. جرم حداد عادل چیست؟

13. "چَت" جنجالی سعید ملایی با فدراسیون جهانی/ سناریو از پیش طراحی شده برای پناهندگی + سند

14. توسعه نیروگاه بوشهر، توقف ناپذیری قطار هسته ای ایران

15. در برجام تضمین های کافی نگرفتیم/ روحانی بد شانسی آورد/ امروز که در موضع قدرت هستیم بهترین زمان برای حل و فصل مسایل مان است

16. استیگلیتز: آثار و نتایج آزادسازی بازار سرمایه، نفرت انگیز بوده اند/ مردم حق دارند که حس کنند فریب خورده اند

17. روحانی: پرونده‌سازی برای افراد هنر نیست!/ با هم دوست باشیم

18. جانباز قمی پس از خودسوزی، فوت کرد

19. چه کسانی عراق و لبنان را به این روز انداختند؟!

20. علی مطهری: حکومت اسلامی می‌تواند در موضوع «چندهمسری»دخالت کند