دریافت سیگنال‌های مرموز از فضا به وسیله تلسکوپ فضایی چینی‌ها

گروه فناوری الف،   3980621007

تلسکوپ FAST محققان چینی ردپایی از امواج رادیویی سریع و ناشناخته از فضای عمیق دریافت کرده است. محققان اعتقاد دارند این امواج رادیویی نشانه‌ای از برقراری ارتباط حیات فرازمینی با انسان هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان چینی اعلام کرده‌اند موفق به شناسایی امواج رادیویی سریع FBR شده اند، این سیگنال‌های مرموز بنا برمطالعه‌های انجام شده از فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین دریافت می‌شود و شناسایی آن به وسیله بزرگ‌ترین و حساس‌ترین تلسکوپ زمینی رادیویی جهان در چین انجام شده است.

محققان سیگنال‌ها را با تلسکوپ رادیویی بشقابی پانصد متری مشهور به Aperture Spherical Radio Telescope به اختصار FAST به دست آورده اند. سیگنال‌های FRB از جمله درخشان‌ترین امواج منتشرشده در فضای عمیق هستند، این سیگنال‌ها برای بازه زمانی بسیار کوتاهی منتشر می‌شوند و طول مدت آنها تنها چند میلی ثانیه است و به گفته محققان علت تولید آنها هنوز شناسایی نشده است.

محققان از اواخر آگوست تا شروع ماه سپتامبر سال میلادی جاری بیش از ۱۰۰ انفجار سیگنالی FRB کشف کرده اند که بیشترین میزان شناسایی شده تاکنون است.

تلسکوپ منحصربه فرد FAST در یک منطقه جنگلی در استان گویژو Guizhou درجنوب غربی کشور چین قرار دارد و عملیات ساخت و نصب آن در سال ۲۰۱۶ پایان یافته و قرار است از ماه میلادی جاری به طور منظم به رصد فضا بپردازد.

دانشمندانی از بیش از ۱۰ کشور دنیا در نظر دارند با استفاده از امکانات این تلسکوپ به شناسایی و رصد سیگنال‌های رادیویی سریع FRB بپردازند.

از جمله دیگر هدف‌ها از ساخت این تلسکوپ منحصربه فرد می‌توان به مطالعه درباره امواج گرانشی، بررسی سیاره‌های فراخورشیدی، شناسایی پرتو‌های کیهانی با انرژی بالا و اجرام بین ستاره‌ای اشاره کرد.

بنا بر آمارها، اولین بار در سال ۲۰۰۷ سیگنال‌های FRB به وسیله دانشمندان رصد شده است و از آن زمان تاکنون کمتر از ۱۰۰ FBR در سطح بین المللی شناسایی شده است، اما تلسکوپ FAST چینی‌ها به تنهایی موفق به شناسایی ۱۰۰ سیگنال رادیویی سریع شده است.

سیگنال‌های رادیویی سریع بیشتر اوقات تنها یک بار در فضا منتشر می‌شوند و ردیابی آنها بسیار دشوار است؛ برخی کارشناسان اعتقاد دارند این سیگنال‌ها نشانه‌ای از ارتباط حیات فرازمینی با یکدیگر یا حتی تمایل به برقراری ارتباط آنها با انسان هاست و دانش بشری هنوز قادر به ترجمه و رمزگشایی از آنها نیست.

منبع: xinhuanet

پربحث‌های اخیر

1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

2. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

3. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

4. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

5. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

6. شاخ «غول» هم شکستنی است...

7. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

8. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

9. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

10. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

11. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

12. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

13. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

14. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

15. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

16. پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

17. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

18. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

19. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

20. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

21. غیزانیه از نمای نزدیک

22. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

23. وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

24. قیمت‌های شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد/پراید ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان+جدول