برکناری بولتون به معنای مصالحه با ایران نیست/ آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت دچار عقب‌نشینی شده‌اند

گروه سیاسی الف،   3980621006

یک کارشناس روابط بین‌الملل می گوید: آمریکایی‌ها وقتی به نقطه آغاز تهدید نزدیک می‌شوند مجبور هستند تا محاسبات خود را تغییر دهند لذا کار ترامپ به معنای عقب نشینی و تغییر رویه در مسائل منطقه است، اما با برکناری بولتون سیاست آمریکا تغییر نمی‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۰ شهریور) با حضور ابراهیم متقی کارشناس مسائل آمریکا، حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه و ارتباط تلفنی با امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به بررسی تحولات آمریکا و تاثیر آن بر منطقه پرداخت.

در ابتدای برنامه حسین اکبری، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه جان بولتون عملاً فردی جنگ طلب بوده و به دنبال جنگ و مبارزه است، گفت: او با سیاست‌های رژیم صهیونیستی هم سوئی دارد، به طوری که ترامپ تصور می‌کرد می‌تواند با زور خیلی از مسائل را حل کند، جان بولتون به عنوان نوک پیکان در رابطه با ایران در نظر گرفته شد، حذف بولتون سیاست خارجی آمریکا را تغییر نمی‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه با برکناری جان بولتون موضع صهیونیست‌ها تضعیف می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند جنگ سختی را علیه ایران به راه بیندازند، افزود: نظام سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت دچار عقب نشینی شده است.

اکبری با اشاره به اینکه ترامپ می‌گفت من هم مانند خیلی از رهبران آمریکا با نظر بولتون موافق نبودم، گفت: آمریکایی‌ها وقتی به نقطه آغاز تهدید نزدیک می‌شوند مجبور هستند تا محاسبات خود را تغییر دهند لذا کار ترامپ به معنای عقب نشینی و تغییر رویه در مسائل منطقه است، اما با برکناری بولتون سیاست آمریکا تغییر نمی‌کند. 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه ارتش اسرائیل سالیان طولانی است که پیروزی نداشته و متحمل شکست‌های پی در پی شده است، خاطر نشان کرد: اجزا و اعضای مقاومت در نقطه‌ی تکامل تهدید گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند تا اگر دشمن اقدامی انجام دهد آن‌ها را دچار مشکل جدی کنند.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها در طول دو دهه گذشته در همه جا آسیب دیدند و روز به روز مجبور به عقب‌نشینی شده اند، عنوان کرد: از سوی دیگر آمریکا هم نیز در هیچ کجا دستاوردی نداشته است، وقتی ترامپ خود را با تمام روسای جمهور آمریکا مقایسه می‌کند می‌بیند که نتیجه و دستاوردی را در طول دوران ریاست جمهوری اش به دست نیاورده است.

اکبری تصریح کرد: در داخل آمریکا دو جریان وجود دارد لذا آمریکایی‌ها مانده اند از این که امتیازی را که طالبان از آن‌ها می‌خواهد را بدهند یا نه و از طرف دیگر احساس می‌کنند که باید امتیازی بدهند تا به جایی برسند، اما دچار دوگانگی شدند، می‌گویند اگر امتیاز بدهند برایشان چیزی نمی‌ماند به طوری که طالبان می‌گویند شما باید تعریف تروریست را مشخص کنید بنابراین شاهدیم که در آمریکا مشکلات جدی وجود دارد. 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمدن و رفتن بولتون جنبه بحث تاکتیکی دارد، افزود: مشکل آمریکا عدم تعادل ترامپ است، از سوی دیگر پمپئو فردی باهوش است به‌طوریکه در برخورد منفعلانه با نگاه بر انتخابات ۲۰۲۰ در حال تصمیم‌گیری است. 

وی با اشاره به اینکه مقتدی صدر تا کنون مواضع منطقی داشته است، گفت: اعتبار مقتدی صدر در عراق بر این است که او فردی ضد آمریکایی است به طوری که اگر جمهوری اسلامی ایران تهدید شود زودتر از بقیه وارد عمل می‌شود، عده‌ای می‌خواستند این گونه مقتدی صدر را تحلیل کنند که او از جبهه مقاومت خارج شده، اما باید گفت وی بهترین موضع را در دفاع از انقلاب اسلامی ایران داشت.

ابراهیم متقی، کارشناس مسائل آمریکا در ادامه برنامه با اشاره به این که پیوند‌های جان‌بولتون تماما ماهیت ساختاری ندارد، گفت: در یک دوران تاریخی جان بولتون در ازای گرفتن ۵۰ هزار دلار در تجمع منافقین سخنرانی کرد و گفت که سال ۲۰۱۷ پایان حکومت اسلامی ایران خواهد بود، اما باید اذعان داشت که تمام افرادی که در آمریکا صاحب قدرت هستند مانند بولتون چیپ نیستند، مجموعه‌هایی هستند که برای آن‌ها ۵۰ هزار دلار پولی نیست و مسئله اصلی حوزه سیاست قدرت است، بولتون از سوی مجموعه‌های ضد ایران مورد حمایت بود آن‌ها فکر می‌کردند با آمدن بولتون می‌توانند فشار بیشتری را بر ایران تحمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در داخل کابینه ایالات متحده، سیاست رسمی مقابله در شدت با ایران نیست، ادامه داد: آن‌ها سیاست محدودسازی قدرت ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی در پیش گرفتند لذا از طریق تحریم‌ها تروریسم را مورد شناسایی و توجه قرار می‌دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه به موازات برکناری بولتون تحریم‌های بیشتری علیه نهاد‌های رسمی اعمال می‌شود، افزود: ترامپ دوست دارد با سپاه تعامل داشته باشد، سپاه امروزه فقط مرجع قدرت در ساختار داخلی ایران نیست بلکه مرجع قدرت در منطقه نیز محسوب می‌شود لذا بازیگری است که می‌تواند معاملات را در فضای سیاسی تغییر دهد.

متقی با اشاره به اینکه تغییر جان بولتون قابل پیش‌بینی بود، گفت: برکناری بولتون سیاست خارجی و سیاست منطقه‌ای آمریکا را در وضعیت طبیعی قرار می‌دهد اما این وضعیت به معنای مصالحه با ایران نیست. 

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به این که بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بود، افزود: سیاست‌های رسمی آمریکا در برخورد با ایران؛ طرح مذاکره بدون پیش شرط، اعمال فشار اقتصادی، تحریم‌های تصاعد یابنده و فشار بر سپاه پاسداران بود؛ لذا از این به بعد یکی از بحث‌های آمریکا مذاکره بدون پیش شرط با ایران خواهد بود و اینکه بخواهند برجام دو را در ارتباط با مسائل هسته‌ای پیگیری کنند. 

وی با اشاره به بحث تحریم افزود: تحریم‌ها در رابطه با ایران اعمال می‌شود لذا در شرایط موجود ذخایر نفت بر روی دریا به اوج خود می‌رسد و فشار آمریکا برای ایجاد مانع ادامه پیدا می‌کند تا ما نتوانیم نفت خودمان را به فروش برسانیم.

متقی با اشاره به اینکه برکناری بولتون سبب می‌شود تا سیاست راهبردی آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه‌تر باشد، گفت: وزارت دفاع آمریکا در سال ۶۱ تحلیل راهبردی آینده پژوهانه‌ای دارد به طوریکه این تحلیل با رویکرد‌های بولتون هماهنگی نداشت و نتیجه مثبتی در دوره بولتون در رابطه با ایران، روسیه و کره برای آمریکا حاصل نشد.

وی با اشاره به اینکه پمپئو نیروی ساختاری برای آمریکاست، گفت: او کار‌های نظامی و سیاسی کرده است لذا در حوزه سیاستگذاری در منطقه می‌تواند با ترامپ کار کند، با اخراج بولتون موقعیت پمپئو در ساختار سیاست خارجی و امنیتی آمریکا ارتقا پیدا می‌کند. پمپئو تلاش دارد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل زمینه دیالوگ را با حوزه دیپلماتیک ما به وجود آورد.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: مهمترین چالش در فضای فعلی تامین نیاز‌های عمومی جامعه است باید مشکلات اقتصادی کشور را برای آینده حل کرد، ممکن است مثلاً برای یک سال آینده برای تامین نیاز‌های عمومی جامعه مشکل نداشته باشیم، اما نیازمند نقش یابی اقتصادی و بین المللی هستیم، زیرا اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند فشار آمریکا بر دولت‌ها و شرکت‌های آسیایی و اروپا نیز افزایش می‌یابد. 

وی با اشاره به اینکه ما با تحریم‌هایی روبرو هستیم که در سال ۲۰۱۲ بر ما اعمال می‌شد، عنوان کرد: در دوران گذشته هدف ما این نبود که آمریکا را رسوا کنیم که آن‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند، بلکه هدف ما برداشتن تحریم‌ها بود لذا امروزه حوزه دیپلماتیک احساس می‌کند شرایط به سال ۲۰۱۲ برگشته در نتیجه باید تلاش بیشتری کنیم و از روزنه‌هایی که ایجاد می‌شود، بهره بگیریم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما باید بر اساس تغییر نظام محاسباتی آمریکا عمل و اقدام کنیم، گفت: سناریوی فشار حداکثری آمریکا با پرچمداری بولتون دنبال می‌شد به طوری که آن‌ها تمام زنجیره‌ مقاومت در منطقه را هدف قرار داده بودند.

وی با اشاره به اینکه سیاست اروپا در رابطه با منطقه و ایران به هیچ وجه با آمریکا یکسان و هماهنگ نیست، افزود : ما ناچاریم از تمامی ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم تا حقوق حقه خودمان را در ارتباط با بی اثر سازی تحریم‌ها حاصل کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: تا زمانی که تحریم ادامه دارد، وارد مذاکره جدید در سطح روسای جمهور ایران و آمریکا نخواهیم شد لذا این مسئله بی‌معناست. 

انتهای پیام/ 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  12. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  17. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  18. اسراییل چه باید بکند؟ 

  19. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  20. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  21. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25.   واکنش فراجا به اقدام تروریستی در سیب و سوران/فطر خونین شهدای راه امنیت در سیستان وبلوچستان

آخرین عناوین