استراتژی آمریکا در برابر کاهش تعهدات برجامی ایران چیست ؟

گروه جهان الف،   3980618009 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران اظهار کرد: اهمیت و تاثیر این گام از گام های اول و دوم بیشتر است، چرا که این موضوع بر روی سرعت و افزایش غنی‌سازی ایران تاثیرگذار است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در مورد پیام ایران به آمریکا و اروپا با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: ایران با اجرای  گام سوم در تلاش است که این پیام مشخص را به طرف‌های مقابل ارسال کند که تهران قصد ندارد که به عنوان تنها طرف اجرا کننده برجام معرفی شود و در برابر بد عهدی آمریکا و ناتوانی اروپا از اجرای برجام اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که ایران در گام های اول و دوم در حوزه‌های عملیاتی در راستای کاهش تعهدات برجامی خود اقداماتی را انجام داد و اکنون در گام سوم بر تحقیق و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای تاکید دارد، ادامه داد: با اجرای  گام سوم ظرفیت‌های تولید و سرعت غنی‌سازی ایران افزایش پیدا می‌کند و ایران این پیام را به جهانیان مخابره می‌کند که علی‌رغم این‌که در چند وقت اخیر به خاطر اجرای برجام در این زمینه اقدامی انجام نداده ولی این موضوع مشکلی را برای فعالیت‌های ایران پیش نیاورده و تهران می‌تواند به فعالیت‌های پیشین خود در این زمینه همچون گذشته ادامه دهد و از توانمندی‌های لازم دراین حوزه برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اعتقاد بر این‌که شاید گام سوم به اندازه گام اول و دوم برای افکار عمومی جهان ملموس نباشد ولی برای کسانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به صورت ویژه رصد می‌کنند این اقدام دارای پیامدهای خاصی است، خاطر نشان کرد: شاید به خاطر اهمیت این گام سوم بود که فرانسوی‌ها در آستانه اجرای این موضوع پا پیش گذاشتند و طرح راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلار را مطرح کردند. به نحوی که در برابر این موضوع ایران گام های  اول و دوم کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کند و گام سوم را اجرایی نکند ، چرا که آنها می‌دانستند که گام سوم موثرتر از گام های اول و دوم خواهد بود.

ابوالفتح با بیان این‌که به نظر می‌رسد مذاکرات ایرانی‌ها و اروپایی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، خاطر نشان کرد: اما باید به این موضوع توجه داشت که اروپایی ها ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند بدون چراغ سبز آمریکا اقدامی را در راستای اجرای تعهدات برجامی و تامین خواسته‌های ایران بردارند و نتیجه‌گرفتن این مذاکرات منوط به چراغ سبز آمریکا به اروپا است.

وی همچنین به استراتژی آمریکا در برابر اقدام ایران جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش اشاره کرد و گفت: هرچه ایران تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد سختگیری و فشار آمریکایی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر در دوران اوباما با افزایش توانمندی‌های ایران در زمینه‌ی هسته‌ای آنها مصمم‌تر می‌شدند که با ایران مذاکره کنند و به یک توافق با تهران برسند ولی استراتژی کنونی دولت ترامپ متفاوت از اوباماست و آنها در برابر اقدامات ایران فشارهای خود را افزایش می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها فعلا بخواهند در برابر آنچه که از آن به عنوان باج‌خواهی هسته‌ای ایران یاد می‌کنند کوتاه بیایند، ادامه داد: نمی‌توان در حال حاضر نتیجه گرفت که نتیجه فشار حداکثری بر ایران از سوی آمریکا چه خواهد بود تا زمانی که اتفاقی در تهران، واشنگتن و یا مجامع بین‌المللی رخ بدهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین