آینه‌های مترو میزتوالت نیستند!

گروه اجتماعی الف،   3980615093 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وارد سکو می‌شود و تا انتهای آن، جایی که آینه‌ای بزرگ نصب شده، می رود. گوشواره‌های استیل و رنگ‌ثابت می‌فروشد. وسایلش را روی یکی از صندلی‌ها می‌گذارد و چند نمونه از کارهایش را جلوی آینه‌ای که ایستاده به گوش‌هایش آویزان می‌کند و اصلا متوجه ورود قطار به ایستگاه نمی‌شود.

وارد سکو می‌شود و تا انتهای آن، جایی که آینه‌ای بزرگ نصب شده، می رود. گوشواره‌های استیل و رنگ‌ثابت می‌فروشد. وسایلش را روی یکی از صندلی‌ها می‌گذارد و چند نمونه از کارهایش را جلوی آینه‌ای که ایستاده به گوش‌هایش آویزان می‌کند و اصلا متوجه ورود قطار به ایستگاه نمی‌شود.

نزدیکش می‌شوم: «شما می‌دونید این آینه واسه چه کاریه؟»، «فکر کنم واسه اینه که راننده‌های قطار، مسافرا رو ببینن.»، «به نظرت وقتی جلوش وایمیستیم، راننده می‌تونه تا آخر سکو رو ببینه؟»، «نگران نباش، می‌بینن. تو کابین هم چن تا آینه دارن»، « تا حالا پیش اومده که راننده‌ها به شما یا کسایی که جلو آینه وایمیستن تذکر بدن؟»، «نه. چون مشکل خاصی براشون پیش نمیاد.» خودش را مرتب می‌کند، پشت چشمی نازک می‌کند، وسایل کارش را برمی‌دارد و سوار قطار می‌شود.

قبل از ورود قطار بعدی، دوباره سکو پر از مسافران تازه‌وارد می‌شود. تمام صندلی‌های انتظار پر می‌شود. زن جوانی چادر به سر چند باری محدوده ویژه بانوان را بالا و پایین می‌کند. نگاهش به آینه می‌افتد، خودش را کمی مرتب می‌کند و دوباره قدم می‌زند. می‌داند کاربرد آینه‌های مترو برای چیست و چند باری تا زمانی که قطار وارد ایستگاه نشده، از آن استفاده کرده است.

مسافران زیادی از آینه‌های ابتدا و انتهای سکوهای متروها استفاده می‌کنند. برخی بعد از پایان روز کاری به خستگی چهره‌شان زُل می‌زنند، برخی چین و چروک‌هایشان را برانداز می‌کنند، دستفروشان، برای تبلیغ اجناسی که می‌خواهند بفروشند، خودشان را درست می‌کنند و آنهایی که کمی جوان‌تر هستند هم آرایش صورتشان را تجدید می‌کنند.

نوجوان است. رُژ لبش را از کیفش در می‌آورد. جلوی آینه، آرایش می‌کند. چند مسافر که وارد ایستگاه می‌شوند روی صندلی می‌نشینند و آرایش‌کردنش را می‌بینند. او هم بی‌توجه به اطرافش کار خود را پیش می‌برد و زمانی که قطار وارد ایستگاه می‌شود، وسایلش را داخل کیفش می‌گذارد و قبل از آنکه در بسته شود، خودش را داخل قطار پرت می‌کند.

با اینکه درباره کاربری آینه‌های نصب‌شده در برخی ایستگاه‌های مترو اطلاع‌رسانی نشده است یا در کنار آن توضیحاتی نوشته نشده، با این حال بسیاری از مسافران از کارایی این آینه‌ها اطلاع دارند. همچنین برخی از دستفروشان و مسافران مترو معتقدند ایستادن آنها جلوی آینه‌های مترو تا حالا برای راهبران مترو مشکلی ایجاد نکرده و با واکنشی از سوی آنها مواجه نشده‌اند اما راهبران قطار این موضوع را یکی از مسائل مهم و مشکلات کاری‌شان می‌دانند.  

یکی از راهبران در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «در برخی ایستگاه‌ها یک و برخی دیگر دو آینه وجود دارد که راهبر قطار می‌تواند به وسیله‌ی آن تا انتهای سکو را ببیند. به همین دلیل هم جلوی آینه توقف یا حرکت می‌کند. برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند این آینه‌ها میزتوالت هستند و مدت‌ها جلوی آن می‌ایستند. گاهی اوقات ما مجبور می‌شویم به محض ورود به ایستگاه بوق بزنیم تا آنها کنار بروند. گاهی هم وقتی توقف می‌کنیم و به آنها تذکر می‌دهیم که از جلوی آینه کنار بروند تا ما بتوانیم انتهای سکو را ببینیم، اصلا توجهی نمی‌کنند و در برخی موارد حتی اعتراض هم می‌کنند. گاهی اوقات وقتی با همکارانمان درباره برخی از مشکلات فرهنگی این چنینی صحبت می‌کنیم، به شوخی می‌گوییم بهتر است به مسئولان پیشنهاد بدهیم که یک میز توالت و آینه در هر ایستگاه بگذارند تا خانم‌ها پشت همان میز مشغول باشند و در کار ما اخلال ایجاد نکنند.»

یکی دیگر از راهبران قطار هم معتقد است: «حضور خانم‌هایی که جلوی آینه‌های کناره‌های سکو می‌ایستند، برای راهبران قطار به یک معضل تبدیل شده است. برخی مواقع تذکر می‌دهیم و گاهی اوقات هم مجبوریم بی‌خیال شویم. از کابین بیرون بیاییم تا بتوانیم درهای قطار را چک کنیم. بارها شده که به خانم‌ها تذکر داده‌ایم اما یا بی‌توجه بوده‌اند یا گفته‌اند که متوجه نشده‌اند. در واقع این آینه‌ها برای هدایت قطار و راحتی راهبر طراحی شده‌اند در حالی که تنها کسی که نمی‌تواند از آن استفاده کند همان راهبر است. حتی بارها این موضوع را با مسئولان هم در میان گذاشته‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای نداشته چون آنها هم واقعا نمی‌توانند کاری انجام دهند. شاید چنین اتفاقاتی مشکلات کوچکی به حساب بیایند اما برای ما آزاردهنده هستند. گاهی درباره مسائل کوچکی مثل این موضوع در قطارهای جدید که مانیتور هم دارند، کلیپ یا ویدئوهای کوتاهی برای فرهنگ‌سازی منتشر می‌شود اما کمتر مسافری به این کلیپ‌ها و ویدئوها توجه می‌کند.»

* نکات دیگری درباره عادات بدی که به آن دچاریم در روزهای آینده منتشر خواهد شد. شما هم می‌توانید مشاهده‌ها و تجربه‌های خود از «عادت‌های بد» را با ایسنا به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۲۵۳۵۲۳:۳۳:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۵
این شهرداری و شورای شهر تهران رو نابود کردن - به داد تهران برسید
ناشناس۱۰۸۲۵۳۷۲۳:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۵
چه برسر میراث قالیباف آوردید ناجورهای اسلاحتلب
ناشناس۱۰۸۲۸۱۸۰۸:۵۸:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۶
قالیباف چه بر سر باغ های تهران آورد؟ بهتره یه نگاه به نقشه تهران در اول سال 84 که قالیباف اومد و در سال 96 موقع رفتنش بندازی تا ببینی قالیباف با باغ های تهران چه کرد؟ همه رو برج کرد
ناشناس۱۰۸۲۵۴۰۲۳:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
من یک روستایی ام. آمدم تهران کار داشتم. وقتی مترو سوار شدم و دیدم خانم ها در مترو جلو آقایان بزک می کنند، حیای ایرانی به مسلخ رفت.
ناشناس۱۰۸۲۵۴۹۲۳:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۵
شهر رو به گند کشیده .. های 2خردادی - اف خدا بر این جماعت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین