طالع بینی توهم است یا واقعیت؟/ ماه تولد سرنوشت ما را تعیین می‌کند؟

گروه فرهنگی الف،   3980615031 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

حتماً تا به حال با مسئله‌ای به نام فال و طالع بینی روبرو شده اید؛ فکر می‌کنید طالع بینی یک واقعیت است یا توهمی بیش نیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حتماً تا به حال با مسئله‌ای به نام فال و طالع بینی روبرو شده اید و حتماً افرادی را دیده اید که با شما در یک ماه متولد شدند و اگر ویژگی مشترکی میان خودش با شما بیابد می‌گوید متولدین فلان ماه دستپخت خوبی دارند یا اینکه مهربان هستند و زود از کوره درمی روند. واقعا چنین مسئله‌ای وجود دارد؟ آیا می‌توان گفت زنان متولد اردیبهشت بهترین زنان هستند یا جملاتی نظیر این را به زبان آورد؟ واقعیت این است هیچ تحقیق علمی تاکنون واقعیت فال و طالع بینی را که براساس ماه تولد گرفته می‌شود، تایید نکرده است. براساس ماه تولد نمی‌توان گفت دو نفر با هم سازگار خواهند بود یا نه؟

تحقیقات سال ۲۰۱۳ دانشگاه آکسفورد نشان داد تولد در برخی ماه ها می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری MS را افزایش دهد. البته تحقیقات بیشتر نشان داد میزان ویتامین D (به عنوان فاکتور موثر بر این بیماری) در بدن نوزادان متولد اردبیهشت ماه حدود ۲۰٪ کمتر از نوزادان متولد آبان است و به همین دلیل، احتمال ابتلای نوزاد متولد اردیبهشت به MS بیشتر است. به همین دلیل برنامه‌های تحقیقاتی گسترده در خصوص تامین ویتامین D برای مادرانی که فرزند خود را در فصل بهار به دنیا می‌آورند، در کشور انگلیس در حال انجام است.

گزارش نشریه Science Daily در سال ۲۰۱۰ با انجام آزمایش روی نوزادان موش، نشان می‌دهد که فصل تولد می‌تواند اثرات بلندمدت روی شخصیت داشته باشد. ظاهراً بر اساس این تحقیق، فصل تولد روی ساعت بیولوژیک بدن موجودات تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات در حدی است که می‌توان پیش‌بینی نمود که اگر فصل تولد شما زمستان باشد، احتمال مبتلا شدن شما به بیماری‌های اختلال خلق فصلی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمی بیشتر خواهد بود.

اما شاید بخشی از آزمایش برای شما جالب باشد: برای شبیه‌سازی زمستان و تابستان، از کاهش و افزایش مدت تاریکی و روشنایی استفاده شد! به عبارت دیگر، در آزمایشگاه با افزایش مدت روشنایی (روز بلند) و کاهش مدت تاریکی (شب کوتاه) در دوران نوزادی، می‌توان موش‌هایی پرورش داد که از لحاظ خطر ابتلا به بیماری‌های روانی، «شخصیت یک موش متولد تابستان» را داشته باشند و با عکس این کار، می‌توان موش‌هایی پرورش داد که «شخصیت یک موش متولد زمستان» را داشته باشند. حمایت مالی این تحقیق ارزشمند، توسط انستیتو ملی سلامت آمریکا انجام شده است.

تحقیقات مشابه دیگری نیز انجام شده است؛ مثلاً مطلبی که در سال ۲۰۱۳ توسط نشریه اکسپرس منتشر شد نشان داد، میزان دوپامین در خون انسان متولد فصل پاییز بیشتر از متولد فصل بهار است. این تحقیق همچنین به علاقه‌ی بیشتر متولدین فصل‌های سرد به فعالیت‌های هیجان انگیز اشاره می‌کند.

مطالعه ۲۲ سال آمار خودکشی در انگلستان که مجموعا شامل بیش از ۲۷ هزار مورد است، نشان می‌دهد متولدین بهار به طور معنی داری بیشتر از متولدین پاییز و زمستان خودکشی می‌کنند. این تفاوت در مردان حدود ۱۴ درصد و در زنان حدود ۳۰ درصد است! محققان این تفاوت را ناشی از تفاوت در رژیم غذایی مادران، تفاوت در میزان شدت نور در ماه‌های اول تولد، دما و ویژگی‌های آب و هوای فصول مختلف می‌دانند.

برخی تحقیقات انجام شده در ژاپن نیز، به تاثیر «دمای محیط» در روز‌ها و هفته‌های اول تولد، بر میزان «پشتکار» و «خود انگیزشی» زنان در بزرگسالی، اشاره می‌کنند. تحقیقات انجام شده روی ۱۵ میلیون مورد مرگ در آمریکا گزارش می‌دهند که متولدان پاییز به طور متوسط ۱۶۰ روز بیشتر از متولدان بهار عمر می‌کنند!

خلاصه‌ی ماجرا این است که شما نمی‌توانید تحقیقات علمی معتبری پیدا کنید که بگویند «متولدان فلان ماه» دارای این نوع ویژگی خاص هستند. این نوع تقسیم بندی‌ها یک توهم محض است. اما یک واقعیت وجود دارد. فصل تولد (آن هم نه به طور کاملاً دقیق) می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها یا داشتن ویژگی‌های ذهنی و روحی و جسمی را در شما کمتر یا بیشتر کند. آن هم نه به دلیل موقعیت اجرام سماوی و توهماتی که فالگیر‌ها به خورد ما می‌دهند؛ بلکه به دلیل تفاوت در شدت نور، رطوبت هوا، دمای متوسط، رژیم غذایی و سایر فاکتور‌های محیطی. فاکتور‌هایی که برای بسیاری از ما متفاوت است و همین تفاوت‌هاست که تفاوت‌های شخصیتی را در ما در سال‌های نخست زندگی ایجاد می‌کند.

نشریه‌ تایم ضمن معرفی یکی از بزرگترین پروژه‌های انستیتو ملی سلامت آمریکا می‌نویسد: تحقیقات انجام شده در ده سال اخیر نشان می‌دهد اتصالات نورولوژیک مغز ما، عملکرد بخش‌های مختلف بدن مانند قلب و کلیه و پانکراس، میزان قوت و ضعف سیستم ایمنی بدن، منبع و ریشه برخی سرطان ها، آلرژی، آسم و کاهش عملکرد و توانایی شناختی مغز، تا حد زیادی تابع ۹ ماهی هستند که ما در رحم مادر خود هستیم. موسیقی که مادر گوش می‌دهد، هوایی که تنفس می‌کند، غذا و نوشیدنی‌هایی که می‌خورد، مواد شیمیایی که در اطراف او وجود دارد و حتی احساساتی که مادر در طول دوره بارداری خود تحمل می‌کند، همه و همه، «کارت پستال»‌هایی هستند که ما از دنیای بیرون، برای نوزادی که در رحم مادر زندگی می‌کند می‌فرستیم. پیام‌هایی که به شکل گوشت و خون، وارد دنیای ما می‌شود و زندگی را آنچنان که ما برای آن‌ها آماده کرده ایم، ادامه می‌دهند.

موسیقی که مادر می‌شنود، قرار نیست کودک را به یک «موسیقیدان» تبدیل کند. پیام‌های قبل از تولد، بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر تفسیر می‌شوند. همین پیام‌ها هستند که نوزاد تا حد زیادی توسط آن‌ها می‌آموزد که به یک «دنیای رقابتی» پا خواهد گذاشت یا «دنیایی مبتنی بر تعامل». «امنیت» را تجربه خواهد کرد یا «تهدید» را. طولانی زندگی خواهد کرد یا کوتاه. زندگی را با لذت تجربه خواهد کرد یا ترس.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۱۹۹۱۱۳:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۵
اثبات شی، نفی ما عدا نمی‌کند! یعنی اثبات ارتباط بیماری با ماه تولد، یا اثبات شدت نور و گرما و سرما وو با خلقیات و توانایی‌ها، این مطلب رو نفی نمی‌کنه که ارتباط ماه تولد و برخی خلقیات می‌تونه با عوامل ناشناخته برای علم مرتبط باشه. ساینتیسیزم و علم‌گرایی جزمی قرن نوزدهم، معیار حقیقت نیست! حقیقت، بزرگتر و شگفت‌انگیزتر از محدودیت‌های معرفت‌شناسانه‌ی ماست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین