نارضایتی از بی‌برنامگی در حوزه مسکن

گروه اقتصادی الف،   3980614024

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه‌ای خطاب به وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به مشکلات و ضرورت‌های حوزه مسکن، اعلام کرد: امیدواریم به برکت میدان دادن به نیروهای جوان و پرانرژی و لایق، از نارضایتی به وجود آمده از بی‌برنامگی در حوزه مسکن از یادهای مردمانمان پاک شود.

به گزارش فارس، متن این نامه بدین شرح است:

«وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای محمد اسلامی

با عرض سلام و تقدیم احترام

اگر خاطر شریفتان باشد تقریبا شش سال پیش، وعده‌ی برطرف کردن مشکلات مسکن، قولی بود که به کرات از دولت تدبیر و امید شنیده شد و چه امیدها که در دل‌ها زنده کرد که شاید این قصه پرغصه به سرانجامی برسد اما با گذشت بیش از 6 سال از آن زمان، نه تنها در جهت رفع کاستی‌های حوزه‌ی مسکن اقدامی اساسی و تاثیرگذار انجام نشد بلکه از شرایط چنین حس می‌شود که خدایی نکرده این مسئله در دولت از اساس کنار گذاشته شده است. این در حالی است که طبق اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند بخصوص روستانشینان و کارگران، زمینه‌ی اجرای این اصل را فراهم کند‌. اصلی مترقی و مغفول مانده که متاسفانه، تا به اینجای کار دولت 11 و 12 از اجرای آن شانه خالی کرده است.

جناب آقای اسلامی، مدتی قبل که شما سکان‌دار کرسی وزارت مسکن و شهرسازی دولت دوازدهم شدید، مهمترین عامل برای ایجاد ثبات قیمتی را تعادل بخشی به عرضه و تقاضا عنوان می‌کردید، موضوعی که در دوره‌ی وزارت مسکن و شهرسازی قبل دولت 11 و 12 مورد غفلت قرار گرفته بود. و مصداق آن طرح مسکن مهری بود که با همه کاستی‌ها و نقص‌ها و مشکلاتش چنانچه به درستی و با برنامه‌ریزی کارشناسی پیگیری و مدیریت می‌شد، می‌توانست در حل مشکل مسکن کشور به خصوص در کاهش و تثبیت قیمت ساخت‌وساز نقش اساسی ایفا کند.

اما متاسفانه در روزهای اوج جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌هایی که هر روز زندگی را بر ملت استوار ایران سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند، صحبت و درخواست از مردم در رعایت و جانبداری از انصاف در حوزه‌ی مسکن از طرف بالاترین مسؤول اجرایی این حوزه در کشور در مقابل اقدامی عملی و پیگیری مناسب و ضربتی بیشتر به فرار رو به جلو بازی رسانه‌ای می‌ماند تا درمانی بر این دمل چرکی و دردناک!

قیمت‌گذاری نامتعارف، واکنش خنثی متقاضیان واقعی به قیمت‌های فعلی، عدم قطعیت در سطح اقتصاد کلان و انتظارات تورمی در حوزه ساخت‌وساز، بازار مسکن را در  شرایط بغرنجی قرار داده و فضا را مه آلود کرده است، از یک سو شاهد افزایش و دو برابر شدن قیمت اجاره بها و از جهتی دیگر رشد منفی معاملات مسکن هستیم.

با توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر تولید مسکن که در این حوزه می‌فرمایند حوزه‌ی مسکن باید هم کارآفرین باشد و هم تولید آفرین؛ در شرایط فعلی مهمترین ابزار غلبه بر گرانی مسکن، کاهش قیمت مسکن، افزایش ساخت‌وسازها، تزریق هر چه بیشتر مسکن به بازارو قیمت‌گذاری کارشناسی است. این سیاست علاوه بر تاثیر مثبت در کاهش قیمت مسکن، سایر صنایع مانند فولاد، سیمان و... را نیز رونق می‌دهد و سبب اشتغال‌زایی می‌شود.

به کار گرفتن راهکارهایی نظیر؛ افزایش ساخت مسکن، مالیات خانه‌های خالی، ارائه تسهیلات به ساخت مسکن برای کاهش قیمت خانه و ارائه زمین رایگان برای کاهش هزینه مسکن به کار گرفت.

انتظار می‌رود دولت با مشارکت و مشورت‌ها از بخش خصوصی به اعلام بخش نامه‌ای دست بزند.

دولت باید با پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش یا مشارکت مدنی، قدرت نقدینگی بخش خصوصی را افزایش دهد. تعادل بخشی در بازار مسکن باید به نحوی صورت گیرد، که دو طرف موازنه مورد نظر قرار گیرد.

انتظار می‌رود سیاست‌گذاری‌ها به نحوی موضوعات را دنبال کند تا چرخ تولید کشور از حرکت نایستد نه اینکه موجب آشفتگی ذهنی سازندگان شود.

جناب آقای اسلامی وزیر محترم مسکن و شهرسازی، تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به عنوان عضوی تاثیرگذار و پیش قدم از جامعه مدنی ایران سرافراز و  استوار از جانب میلیون‌ها خانوار ایرانی آمادگی هرگونه همکاری و همفکری با وزارت  مسکن می‌باشد.

در پایان توفیق روز افزون برای همه مسؤولان صادق، دلسوز و با اخلاص را از خداوند منان مسالت داریم، باشد که روز به روز به برکت میدان دادن به نیروهای جوان و پرانرژی و لایق، از مشکلات حوزه مسکن کشور و سایرحوزه‌ها کاسته شود و نارضایتی به وجود آمده از این بی‌برنامگی در حوزه مسکن از یادهای مردمانمان پاک شود.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین