گام سوم ایران؛ آغاز راهبرد مقاومت یا بازی بی پایان برجام؟/ اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش!

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3980613113 ۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
گام سوم ایران؛ آغاز راهبرد مقاومت یا بازی بی پایان برجام؟/ اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش!

به گزارش الف،  بالاخره بعد از یک سال، آنچه اسم آن، «صبر استراتژیک» نامیده می‌شد جای خود را به راهبرد «مقاومت فعال» داد و این رهیافت از ۱۸ اردیبهشت ۹۸ در دستور کار دولت قرار گرفت. همین مسیر باعث شد اروپایی که به اذعان دوست و دشمن هچ گام موثری در اجرای تعهدات برجامی خود برنداشته است، به تکاپو بیفتد و مسئولان قاره سبز با کارنامه‌ای سیاه، رایزنی‌های «مجدد» برجامی با جمهوری اسلامی ایران را از آغاز کنند و فرانسه نیز میدان‌دار این موضوع شد؛ فرانسه‌ای که در پسا برجام بیشترین بهره را از بازار ۸۰ میلیونی ایران برد و از قضا بیشترین ضربه اقتصادی را هم به ایران زد؛ از خروج شرکت توتال از ایران تا شرکت‌های بد نام پژو و...

اما علی‌رغم رایزنی‌های فشرده و تحرکات دستگاه دیپلماسی به خصوص در هفته ها و روزهای روز اخیر تلاش‌های فرانسه در قبال آنچه کاهش تنش میان ایران و آمریکا می‌نامد، هنوز به نتیجه نرسیده و ایران اعلام کرده است گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را «محکم‌تر» و «پیچیده‌تر» از قبل بر‌می‌دارد. از سوی دیگر «تنش» نامیدن آنچه در میان ایران و آمریکا در جریان است مقرون به صحت نخواهد بود چرا که  ایران در این کارزار، صرفا مقاومت و از حقوق ملت خود دفاع می‌کند و بار‌ها اعلام کرده است آمریکا در صورت برداشتن همه تحریم‌ها می‌تواند به برجام برگردد.

موقعیتی که ایران در حال حاضر در آن قرار دارد، به نوعی از طرف تحلیلگران خارجی و داخلی پیش‌بینی می‌شد . برخی منتقدان داخلی، همواره این موضوع را مطرح کرده اند که اروپا در برخورد با ایران صادقانه عمل نکرده است و برخلاف آمریکا که صراحتا از برجام خارج شد با زیرکی فقط وعده و وعید می‌دهد و در عین حال خود را متعهد به برجام معرفی می کند. تصمیمات پیش روی ایران شاید نقطه پایانی باشد به ماجرا‌هایی از قبیل اینستکس که تا کنون صرفا ابرازی برای خرید زمان اروپا از ایران بوده است تا ابزاری برای خرید نفت ایران از سوی اروپا!

این روند فرسایشی به نفع ایران نیست و  به همین دلیل مسئولان ارشد کشور تصمیم گرفته‌اند گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از فردا با قاطعیت بردارند.  آن ها در عین حال  به این مهم اشاره کرده اند که برداشت گام سوم به منزله پایان مذاکره و رایزنی نیست و در یک بازه زمانی مشخص، اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند ایران می‌تواند در برداشتن گام‌های خود تجدید نظر کند.

چنین تصمیمی از سوی برخی تحلیلگران  نوعی بازی به راه و رسم خود اروپایی ها در برجام ارزیابی می شود و کاملا هدفمند طراحی شده است. اگر اروپایی ها در عین خروج از برجام و عمل نکردن به تعهدات خود دایما از برجام دفاع می کنند چرا ایران همین بازی را با آنها در پیش نگیرد؟! هر چند در امکان پیش بردن بازی به این شیوه برای ایران حرف و حدیث‌هایی وجود دارد. چرا که ایران عملا در برجام اجرای برخی تعهدات را یک طرفه پذیرفته است. بنابراین به زعم منتقدان برجام، با مشاهده نتیجه راهبرد «مقاومت فعال» که غرب را به تکاپو انداخته است باید همین مسیر تا تأمین حقوق واقعی ملت ایران ادامه یابد چرا که بهبود وضعیت معیشتی مردم مهمترین اولویت این روز‌های کشور است. 

آنچه در این میان می تواند به نفع ایران نقش مهمی ایفا کند اقناع افکار عمومی در حقانیت و نتیجه بخش بودن راهبرد مقاومت و جلب اعتماد مردم به مسوولان در مسير مقاومت است و اينكه سختي و دشواري راه پيش رو را قرار نيست فقط توده هاي مردم تحمل كنند. مشهور است که موسیلینی معتقد بود «انسان برای داشتن نان باید آهن داشته باشد»، اما اقبال لاهوری متفکر مسلمان در برابر این سخن گفت «اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش». تجربه تاریخی کشورها نیز نشان داده کسانی که به سودای نان مثل موم در دست قدرت های بزرگ زمانه نرم بوده اند همچنان گرسنه باقی مانده اند!

چه خواهد شد؟

با ادامه روند کنونی این  پرسش نزد ناظران و تحلیلگران مطرح شده است که بازی اروپایی ها تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟! پاسخ شاید به قدر کافی روشن باشد: اروپایی‌ها در نهایت یا باید تعهداتشان را در برجام اجرایی کنند،  یا به صورتی آشکار و بی پرده با آمریکا هم پیمان شده و  از برجام خارج شوند که در این صورت نیز مسئولیت  عواقب آن بر عهده خودشان خواهد بود. ایران در حال حاضر  به منزله سد مهمی برای صدور مواد مخدر و تروریسم به اروپاست عمل می‌کند و به نوعی در تامین امنیت اروپا نقش مهمی دارد که به گفته تحلیلگران در صورت تامین نشدن منافعش در برجام دیگر دلیلی برای هزینه کردن در این زمینه برایش وجود نخواهد داشت.

گزینه دیگری که برخی طرفداران مذاکره با آمریکا، در داخل به آن اعتقاد دارند و بر آن اصرار می ورزند دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ باید با یکدیگر است. در این باره نیز باید گفت ترامپ بدون امتیاز گرفتن در مذاکره به خصوص در مورد برنامه‌های موشکی و نظامی حاضر نیست به پای میز مذاکره با ایران بیاید و هر نوع اعلام نظر در این باره حتی از آن دست که روحانی اخیرا با احتیاط بیان کرد، ایران را در موقعیت ضعف قرار خواهد داد چرا که نظر رسمی در سیاست خارجی کشور که همواره اعلام شده این است که مذاکره مجدد با غربی‌ها جزء خطوط قرمز ایران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۹۷۱۷۱۶:۱۶:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
چقدر هم آهنید شما.
دبیر شیمی۱۰۸۰۰۱۸۱۹:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
آهن زنگ زده اکسید آهن البته
ناشناس۱۰۸۰۳۸۲۰۲:۴۳:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ماها آهن باشيم تا به سري ديگه به طلا برسن و حال كنن...
ناشناس۱۰۷۹۷۲۲۱۶:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۳
خیلی جالبه حد اقل اگر پژو بدنامه آرمش رو که صد ساله رو ماشین ها می زنید بردارین
ناشناس۱۰۷۹۹۷۹۱۹:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۳
توی دنیا همه از برجام اومدن بیرون جز دولت
ناشناس۱۰۸۰۰۰۱۱۹:۴۳:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
دقایقی قبل ؛ یک دیپلمات ارشد فرانسوی به نیابت از اتحادیه اروپا اعلام کرد : شرط اجرایی شدن اینستکس توسط اروپا ؛ تصویب و اجرایی شدن FATF توسط ایران است . چه خبری ! گل بود به چمن آراسته شد قبل از اعلام گام لرزان سوم توسط آقایون ، اینا پیشدستی کردند و آخرین میخ رو محکم بر تابوت برجام کوبیدند . آقایون مچکریم !!!!!
ناشناس۱۰۸۰۰۲۱۲۰:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
قابل توجه دولت
ناشناس۱۰۷۹۷۴۲۱۶:۲۷:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
راهبرد مقاومت با چی دقیقا.
ناشناس۱۰۸۰۰۴۳۲۰:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۳
برجام نشان داد که هزینه سازش از مقاومت بیشتر است برجام نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها شد.
ناشناس۱۰۷۹۷۴۹۱۶:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اروپا برای گام های اینا تره هم خورد نمیکنه اینا باید بفهمن که : اروپا و روسیه و چین و کانادا و استرالیا و هند و .... بدون اجازه آمریکا نفس هم نمیکشن
ناشناس۱۰۸۰۰۴۴۲۰:۱۳:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگر جرئت داشته باشند و غنی سازی 20 درصدی صنعتی را دوباره برقرار کنند امریکا و اروپا به التماس می افتند اما این دولت جرئت این کار را ندارد.
ناشناس۱۰۸۰۱۲۶۲۱:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۱۳
توی دنیای امروزی ویروس ها مخصوصا استاکس نت که خوراک اش خرابکاریه ؛ یه ذره ریسک این کارا بالاس
ناشناس۱۰۷۹۷۵۲۱۶:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
کسی که تورمش 150 درصده چی کار بایدب کنه
ناشناس۱۰۸۰۰۲۵۲۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
باید به جای هر 60 روز ؛ هر 60000 روز گام برداره
علی 671۱۰۷۹۷۵۳۱۶:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
برجام که همش برای ما ضرر بوده و نفعی نداشته .و ندارد .باید مذاکره با اروپایی ها را هم قطع کرد چون برای ملت ایران نفعی داخلش نیست ولی برای عراقچی اضافه کار فراوانی به عنوان مسافرت خارج از کشور دارد و همین کافی است که از برجام به ما نفع رسیده
ناشناس۱۰۷۹۷۵۴۱۶:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
هر کاری ونزوئلا و کره شمالی کردن ما هم همون کارو میکنیم
ناشناس۱۰۷۹۹۶۰۱۹:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
بعید میدونم در کره شمالی و ونزوئلا و زیمبابوه تورم 150 درصد باشه کجامون شبیه ایناس ؟
ناشناس۱۰۷۹۷۵۹۱۶:۴۰:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
یک پیشنهاد عالی و راهگشا ( ملت پسند ) : حقوق و مزایای دریافتی تمام مسئولان مملکت از صدر تا ذیل با مردم ، یکسان شود بعد اونوقت همگی با هم و در کنار هم راهبرد مقاومت در برابر استکبار جهانی رو در پیش بگیریم .
ناشناس۱۰۸۰۰۰۹۱۹:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۳
عالی بود دمت گرم حرف مردم همینه
ناشناس۱۰۸۰۰۵۳۲۰:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۳
بدبختی و گرفتاری ما مردم ایران هم همینه که یه عده نجومی بگیر و مرفه بی درد ؛ دارن برای 78 میلیون نفر دیگه تصمیم میگیرند و به جای مردم حرف میزنند و اجازه حرف زدن رو به بقیه نمیدن
بابابزرگ درمونده از خرج و مخارج بالای زندگی۱۰۸۰۰۱۲۱۹:۵۵:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
خدا پدر و مادرتو بیامرزه پیر شی ایشاالله
ناشناس۱۰۷۹۷۶۰۱۶:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۳
واقعا خاک بر سر این دولتمندان بی عرضه و ببچاره اروپایی که زیر نفوذ یک کشور جنایتکار و ادم معلوم الحالی مثل ترامپ هستند
ناشناس۱۰۷۹۸۳۶۱۷:۲۵:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
تو که عرضه داری چی کار کردی ؟!! تورم 180 درصدی و پراید 50 میلیونی و مرغ امروز 15 و فردا 18 برنج 25 هزاری و ....
ناشناس۱۰۸۰۰۸۹۲۰:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اینها که نام بردی همه دستاورد !!! دولت بی تدبیر است .
ناشناس۱۰۸۰۳۸۵۰۲:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
راهش فقط مذاکره هست همونطوری که برجام دلار 3500 تومانی رو 1000 تومن کرد باز هم باید مذاکره کنیم تا دلار دوباره بشه 3500 تومن! ببخشید منظورم همون 1000 تومن بود اونوقت همه چی ارزون میشه!
ناشناس۱۰۷۹۹۰۸۱۸:۲۳:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
موضوع سر منافع مردمشون هست، مثل پدری که برای خرج خانوادش هر کاری میکنه حتی نوکری. 0
ناشناس۱۰۷۹۹۶۴۱۹:۱۴:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
یه دهات رو نمیشه بدون دهیار اداره کرد چطور توقع داری دنیا بدون کدخدا اداره شه ؟!
ناشناس۱۰۸۰۰۲۲۲۰:۰۱:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
هرکه بغیر خدا(کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد.
ناشناس۱۰۸۰۱۰۰۲۱:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۱۳
فعلا که توی دنیا فقط ما ناامیدیم
ناشناس۱۰۸۰۳۸۴۰۲:۴۴:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
البته اون دهاتهای 200 سال پیش بوده! الان توی دورترین روستاها هم با انتخابات شورای روستا رو تعیین میکنن و شورا روستا رو اداره میکنه!
ناشناس۱۰۷۹۷۷۲۱۶:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
تا غنی سازی رو 90 درصد نره اینها ما را جدی نمیگیرن! مرگ یکبار شیون هم یکبار!
ناشناس۱۰۷۹۹۷۰۱۹:۱۹:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۳
لابد 90 % رو هم توی سمنان استفاده کنیم !
عاشق ماکارانی / ضربه خورده از افزایش اخیر قیمت ماکارانی۱۰۷۹۹۷۴۱۹:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
تا اوضاع اقتصادیمون اینجوری بی ریخته ، ما فقط باید روی ماکارونی غنی سازی کنیم . با ویتامین B
گام به گام با کفش گام۱۰۷۹۷۷۴۱۶:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۳
گام چیه بابا ؟ این وقت تلف کردنا چیه دیگه ؟! مثل مرد بیوفتید وسط و تمام فعالیت های هسته ای رو که متوقف کردید به کار بندازید اگه راست میگید اخه کی گام شما رو تحویل میگیره ؟!
ناشناس۱۰۷۹۹۸۴۱۹:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
آقای قفلساز هنوز به سیب و گلابی های برجام امید داره !
ناشناس۱۰۷۹۷۷۶۱۶:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اروپا و ماکرون دنبال فرصت ۵ ماهه تا انتخابات مجلس است تا دوستان غربگرایشان در اسفند ۹۸ منزوی نباشند..
ناشناس۱۰۷۹۷۹۵۱۶:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
دولت باید در گام سوم ورق کاغذ دفترچه های تامین اجتماعی رو که وارداتی است و در اثر تحریم ها نایاب شده و در کارگزاری های تامین اجتماعی وجود نداره رو تامین کنه دولت باید در گام سوم کارت خام کارت ملی رو که وارداتی است و در اثر تحریم ها دیگه موجود نیست رو تامین کنه 1 سال است که اقدام کردیم برای دریافت کارت هوشمند ملی ، هنوز خبری نیست !!! هر موقع میریم دفتر پیشخوان میگن : ما تحریم هستیم و کارت خام نیست
ناشناس۱۰۷۹۸۰۵۱۷:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
این گامها و مذاکرات برای ملت چیزی جز تباهی نداره روز به روز سنمون داره بالاتر میره و آمار فقر و بیکاری بیشتر میشه ما با این مسئولین راه بجایی نمیبریم جز تباهی و نگاه کردن عمر بر باد رفته
ناشناس۱۰۷۹۸۱۰۱۷:۰۱:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگر مي خواهي نان داشته باشي ، سياست داشته باش !
ناشناس۱۰۷۹۸۳۱۱۷:۲۳:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۳
تو که نان و بوقلمون و ملک میلیاردی بادآورده داری جناب بنفش ! اگر میخواهی مردم نان شب داشته باشند چاپلوسی را فدای عقل اندک ات کن و راه درست را در پیش گیر
ناشناس۱۰۷۹۸۸۱۱۷:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگه میخوایی نان داشته باشی به اندازه گلیم ات پات رو دراز کن
ناشناس۱۰۷۹۸۸۷۱۸:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
همیشه قدرت حرف اولدرو میزته
ناشناس۱۰۷۹۹۸۶۱۹:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگه میخواهی نان داشته باشی لازم نیست آهن باشی ! یه ذره عقل داشته باش
ناشناس۱۰۸۰۰۲۳۲۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
هرآنکس که دندان دهد ، نان دهد.
ناشناس۱۰۷۹۸۱۳۱۷:۰۲:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
کلی حرف زدید اما اخرش هیچ کاری نمیکنن
ناشناس۱۰۷۹۸۱۸۱۷:۰۶:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
چین با 1 میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت و داشتن دومین اقتصاد دنیا ،تسلیم شد و گفت بیائید مذاکره کنیم اونوقت ما هیچی
ناشناس۱۰۸۰۰۲۹۲۰:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
چین و روسیه هرگز بر سر قدرت موشکی و اتمی خود مذاکره نمی کنند.
ناشناس۱۰۸۲۴۱۳۲۱:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
چين وروسيه هيچوقت هيچ كشور عضوسازمان ملل رو تهديد به محو شدن نميكنن
ققنوس۱۰۷۹۸۲۴۱۷:۱۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
جمله اگر ميخواهي نان داشته باشي اهن داشته باش براي كساني هست كه صنعت ريخته گري بلد هستن نه ما كه فقط بلد هستيم نفت بفروشيم واضحتر اينكه ايران مثل يه بچه پولداري بوده كه حالا پدرش مريضه و رو به مرگ ولي هنوزم حاضر نيست بره دنبال كار و منتظر يه معجزه هست كه همه چيز خود به خود درست بشه!!!!!!!!
ناشناس۱۰۸۰۱۹۱۲۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگر مي خواهي نان داشته باشي ، آهن باش !! ..... قسمتي از تيتر .............. خدا رحمت كنه شيخ اجل سعدي شيرازي ... در يك حكايت شيرين ، شعري دارد كه بيت اول آن اين است : به دست آهن تفته كردن خمير به از دست بر سينه پيش امير !! حالا ما كاري به مصراع دوم نداريم ، منظور مان بيت اول است كه مي گويد : به دست آهن تفته كردن خمير " بنده عرض مختصر دارم و عرض مي كنم : اگر مي خواهي نان داشته باشي ، به دست آهن تفته خمير كن !! ... مثل چشم بادامي ها لنكروز بساز ، با چشمان خودم ديدم كه يك تويوتا لنكروز بالاي يك ميليارد ! يك خودرو كره جنوبي خدا تومن ! فراري و پورشه كذالك !! ... شنيدم كه يكي از ذخائر ارزي پروپيمان از آن ژاپن است !!! به دست آهن تفته خمير كن تا نانت تو روغن باشه !!
ناشناس۱۰۷۹۸۵۰۱۷:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
الان عربستان و امارات و قطر و مصر و کویت و ترکیه و اندونزی و مالزی همگی آهن هستند که در رفاه و آسایش اند و نان دارند ؟!!!! حتما باید با همه دنیا کلنجار رفت و دعوا داشت و جنگید ( آهن باش بقول شما ) که نان شب داشته باشیم ؟!!!@ نمیشه مثلا در دوستی و گفتگو و آرامش و مدارا نان داشت ؟ حتما برای نان باید خون به پا کرد ؟!
ناشناس۱۰۷۹۸۹۷۱۸:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اقلیم کردستان عراق آهن است که جوونای ما برای یه لقمه نون دارن میرن اونجا برای کار ؟
ناشناس۱۰۷۹۹۰۱۱۸:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۳
توی دنیا و بین 190 تا کشور فقط ما باید آهن باشیم تا بتونیم نون داشته باشیم ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدایا خودت به داد ایران برس
ناشناس۱۰۸۰۰۳۷۲۰:۰۸:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۳
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی /که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است.
ناشناس۱۰۷۹۹۰۶۱۸:۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۳
گام های ما نیاز به عصا و واکر دارد
کاوه۱۰۷۹۹۳۸۱۸:۵۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
مقاومت خوب است اما بشرطی که فشار بیش از حد توان نباشد . الان مردم بیشترین فشار را تحمل می کنند ولی بعد از حدی امکان فروپاشی هست . مذاکره با دولت خارجی بهترین راهکار است بشرط آنکه مذاکره کننده قوی باشد .
ناشناس۱۰۸۰۰۳۰۲۰:۰۵:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست.
ناشناس۱۰۷۹۹۵۱۱۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
مفاد صلح نامه امام حسن (ع) اجرا نشد و امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد و گفت هیهات من الذله - ما هم با استدلال صلح امام حسن (ع) مذاکرات برجام را قبول کردیم ولی انگار بوی بد عهدی بلند شده است
مالک پراید مدل 75۱۰۷۹۹۶۷۱۹:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
دولت برای کاهش قیمت پراید گام برداره . گام اول تا سوم رو هم یه دفعه برداره
ناشناس۱۰۷۹۹۷۲۱۹:۲۱:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
هر چی محکمتر باشیم بهتر نتیجه میگیریم ضعفی نباید جلوی غربی ها نشون داد.آقا جون مگه چیزی دیگه هم مونده که اینها تحریم نکنن همین الان هم اروپا تحریم های آمریکا رو مو به مو اجاره میکنه.پیروزی برای ملت ایران
ناشناس۱۰۷۹۹۸۲۱۹:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اینقدر که سیاستمداران ما چشم امید به اروپاییها دارند در دوران گدشته چنین نبوده
ناشناس۱۰۷۹۹۹۵۱۹:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۳
افرین مطلب خوبی بود، چه دقیق به نکته اقبال لاهوری متفکر مسلمان در برابر این سخن گفت «اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش اشاره کردین
ناشناس۱۰۸۰۰۳۶۲۰:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اقبال لاهوری اگر امروز توی شرایط بحرانی ما گیر کرده بود میگفت : اگه میخوایی نون داشته باشی ؛ یه ذره از اون عقل آکبندت استفاده کن
ناشناس۱۰۸۰۵۷۴۰۹:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اصلا بیرون از ایران بهشته اینجا جهنمه بیرونیا همه بی فکرند فقط تراوشات ذهنی ما فقط ما فقط ما فقط ما حالم بهم میخوره از این همه دانش وآگاهی
ناشناس۱۰۸۰۰۰۰۱۹:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۳
مطلب خوبی بود اما واقعیت این است که مردم از وضعیت اقتصادی خسته شدند، همه میدانیم کهوباید در برابر امریکا و عرب بایستیم اما تحمل مردم کم شده است
ناشناس۱۰۸۲۶۷۵۰۷:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۶
مردم از وضعیت اقتصادی خسته شده اند ولی این به آن معنا نیست که خواهان تسلیم و ذلت هستند
ناشناس۱۰۸۰۰۰۴۱۹:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۳
افرین به الف، مشهور است که موسیلینی معتقد بود «انسان برای داشتن نان باید آهن داشته باشد»، اما اقبال لاهوری متفکر مسلمان در برابر این سخن گفت «اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش». تجربه تاریخی کشورها نیز نشان داده کسانی که به سودای نان مثل موم در دست قدرت های بزرگ زمانه نرم بوده اند همچنان گرسنه باقی مانده اند! کاش دولتمردان بفهمند
ناشناس۱۰۸۰۰۳۸۲۰:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
علی رغم واکنشهای ظاهری، اروپا نه نگران مواد مخدر است و نه تروریسم و نه پیامد برجام از کاهش تعهدات و یا خروج کامل ایران، ارتباطش با آمریکا برایش مهم است. آنها خود را برای تهدید ما به خروج آماده کرده بودند، برای خروج کامل ما هم آماده شده اند.
ناشناس۱۰۸۰۰۶۰۲۰:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
آهن هم در دمای زیاد ذوب می‌شود پس شعار ندهید
ناشناس۱۰۸۰۱۷۰۲۱:۵۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
چه عجب یه مطلب خوب خوندیم تو الف
ناشناس۱۰۸۰۱۸۸۲۲:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۳
هیهات ذله ذله. ما مرد جنگیم از جنگ نترسیم .
ناشناس۱۰۸۰۱۹۶۲۲:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۳
اگر ما بجای خام فروشی، محصول میفروختیم انقدر ضربه پذیر نبودیم. مثلا تحریم نفت موثره چون مشتری نفت پالایشگاهها و شرکتهای بزرگ هستند. اگر ما بجای نفت خام مثلا بنزین صادر میکردیم، تحریمش کمتر اثر داشت چون خریدار بنزین میتونن جایگاههای پمپ بنزین باشن که خیلشهاشون ممکنه شرکتهای کوچکی باشن که با آمریکا تجارت نداشته باشن.
ناشناس۱۰۸۰۲۰۲۲۲:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۳
فعلا آقازاده ها به پول نیاز دارن! اون 15 میلیارد دلار رو بگیرین تا بعد!
ناصر شیرازی۱۰۸۰۲۷۱۲۳:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۳
گذشتکان خوب می فهمیدند که می گفتند: خوردن نان گندم معده فولادی می خواهد
ناشناس۱۰۸۰۳۵۹۰۱:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
بقیه دنیا که نان دارند همه آهن هستند؟ ترکیه چرا مشکلات ما را ندارد؟ اندونزی چطور؟ مالزی چطور؟ چرا فقط ما باید فداکاری کرده و بلاگردان دیگرانی باشیم که خودسان هم چشم دیدن ما را ندارند.
سر در گم۱۰۸۰۵۲۵۰۸:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
الف گرامی لطفا یک کلاس برای ما بگذارید تا بفهمیم اینی که می گویند جنگ نمی شود یعنی چه ؟ اگر جنگ نمیشود پس چرا صنعت واقتصاد کشور ما خوابیده وتمامی اجناس از سیر تا پیاز و حتی قوت لایموت ما هم گران شده است وبیکاری وفقر در مملکت بیداد می کند اگر این جنگ نیست پس این وضعیت معنی اش چیست؟
زارعی مرودشت۱۰۸۰۵۶۶۰۹:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
من اگه جای مسئولین بودم ضرب الاجل بعدی رو 30 روزه یا 15 روزه می گذاشتم انگار آقایون از این بازی گام ب گام خوشحالند اصلا اروپایی ها تره هم برای این گامهای ما خورد نمی کنند
ناشناس۱۰۸۰۵۸۹۰۹:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جمعه تعطیله ، از شنبه شروع کنید!!
ناشناس۱۰۸۲۶۷۹۰۷:۱۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۶
توصیه های بعضی ها به تسلیم و ذلت ناشی از حب نفس است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین