الف گزارش می دهد جولان سگ‌های ولگرد در غفلت شهرداری‌ها

  3980613068 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رمقی برایش نمانده بود، تشنه و گرسنه در کوچه ها و اطراف خانه‌ها پرسه می زد، شاید دستی از دور بیاید وغذایی مانده، استخوانی جا مانده در ظرف یا تکه‌های گاززده ساندویچ و پیتزا برایش بیاورد، نایی برایش نمانده اما جثه بزرگ و موهای کثیفش بچه ها را می ترساند.

جولان سگ‌های ولگرد در غفلت شهرداری‌ها

سگ‌های ولگرد اکنون جزئی از نمای حاشیه شهرهای کوچک و بزرگ شده اند، گویی شهرداری‌ها هم دیگر رمقی برای عقیم سازی و جمع ‌آوری آ‌نها ندارند. سگ های زرد و سیاه و قهوه ای که در اطراف خانه ها در کوچه های خلوت پرسه می زنند و در حاشیه شهرها کنار خیابان ها خوابیده اند همه جا دیده می‌شوند.

انبوه سگ‌های ولگرد در محله‌های حاشیه نشین به خصوص تردد بچه ها و زنان را سخت کرده است، ترس و احساس ناامنی از یک طرف و خطر گازگرفتگی و بیماری از طرف دیگر در این محلات بیشتر شده است.

سگ‌ها موجوداتی وفادار و باهوش هستند که از قدیم در کنار انسان زندگی می کردند و در دامداری و نگهداری گله به انسان کمک می کردند اما جای آنها در شهر و حاشیه شهر نیست، زندگی شهری الزامات خود را دارد و تردد سگ‌های ولگرد که اغلب گرسنه هستند، می تواند آرامش و بهداشت روان مردم را به هم بزند و البته عامل بیماری باشد.

در گذشته شهرداری‌ها وظیفه جمع آوری وعقیم سازی سگ های ولگرد را به عهده داشتند اما در سال های اخیر به علل مختلف این اقدام از اولویت کاری برخی شهرداری ها خارج شده و این سازمان نسبت به گذشته در این زمینه کم کار شده است. سازمان های دیگری مانند وزارت بهداشت، محیط زیست و دامپزشکی که مسئولیت نظارتی و بالادستی در این زمینه دارند نیز ظاهرا در شرایط سخت گرانی و کمبود بودجه گرفتار اولویت های دیگری هستند.

از طرف دیگر چند سالی است که NGO ها و انجمن های حامی حیوانات هم فعال شده اند و به بهانه جلوگیری از حیوان ‌آزاری جلوی عقیم سازی و جمع آوری سگ های ولگرد را می گیرند.  بهانه ای که افرادی با اذیت و ‌آزار حیوانات و کشتن آ‌نها با زجر و درد، به آ‌ن دامن زده و انتشار ویدئوهای درناک این کشتار که دل هر انسانی را به درد می آ‌ورد نیز به این انجمن ها  کمک می کند.

رانت انجمن‌های حامی حیوانات از ازدیاد سگ‌ها به روایت عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران 

پیام محبی، عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران از افزایش سگ‌های ولگرد به علت فساد برخی NGO های حامی حیوانات انتقاد دارد.

محبی، درباره افزایش سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرها گفت: فساد در NGO های مدعی حامی حیوانات موجب افزایش سگ‌های ولگرد و بلاصاحب شده است. زیرا این تشکل‌ها بخش اندکی از درآمد خود را صرف غذا دادن وعقیم کردن سگ‌ها می‌کنند، در حالی که آزمایشها نشان می‌دهد سگ‌هایی که به گفته این تشکل‌ها عقیم شده‌اند، در واقع عقیم نشده اند و ادعای آنها واقعیت ندارد.

وی افزود: شهرداری‌ها نیز توان و دانش جلوگیری از ازدیاد سگ‌های ولگرد را ندارند و در واقع رانتی در خصوص حمایت از حیوانات و سگ‌های ولگرد از سوی تشکل‌ها ایجاد شده به همین علت سگ‌های بلاصاحب رها شده‌اند و همچنان در حال ازدیاد هستند.

یکی از این رانت‌ها واردات و فروش واکسن هاری است که به گفته محبی در 90 درصد موارد برای حیواناتی که هار نیستند استفاده می شود چرا که به گفته محبی 90 درصد گزش سگ‌ها توسط سگ‌های خانگی صورت می گیرد که هار نیستند اما واکسن می گیرند.

محبی افزود: واکسن هاری دو نوع حیوانی و انسانی دارد. نوع انسانی آن برای افرادی که مورد گزش سگ هار قرار گرفته باشند، کاربرد دارد و باید در چند نوبت تزریق شود. سالانه برای تزریق واکسن هاری به ۲۰۰ هزار نفر حداقل به ۶۰۰ هزار دوز واردات واکسن هاری انسانی نیاز است و برای واردات هر دوز واکسن بین چهار تا پنج دلار هزینه می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ایران دانش و تکنولوژی تولید واکسن هاری دامی و انسانی را ندارد و سالانه ارز زیادی برای واردات این واکسن‌ها از خارج هزینه می‌شود اما با وجود تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در واردات واکسن دامی هاری با ارز دولتی هیچ مشکل و محدودیتی نداریم.

رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران افزود: وزارت بهداشت متولی تزریق واکسن هاری به انسان است بنابراین از واردات این محصول استقبال می‌کند و سالانه بخش قابل توجهی ارز از کشور برای واردات این واکسن صرف می‌شود که البته بخشی از این گزش ها به دلیل ارتباط بیشتر بین انسان و حیوانات است. سالیان گذشته سالانه حدود هزار مورد حیوان گزیدگی اعلام می‌شد اما در سال ۹۶ حدود ۱۸۰ هزار مورد حیوان گزیدگی که واکسن دریافت کردند در کشور گزارش شد.

 طرح مقابله با حیوان آزاری در مجلس

 پروانه مافی، عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار الف گفت: طبیعی است که سگهای ولگرد باید جمع آوری شوند و هدایت شده و کنترل شده نگهداری شوند. در ویدئویی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شد دیدیم که رفتار مناسبی با سگها نشده بود البته این ویدئو قدیمی و مربوط به گذشته بود.

وی تاکید کرد: سگهای ولگرد حتما باید جمع آوری شوند اما جمع آوری و عقیم سازی آنها نباید با زجر و آ‌زار همراه باشد. هر نوع حیوان آزاری و زجر دادن حیوانات و کشتن آنها همراه با اذیت و درد در دین اسلام هم تایید نشده است و همیشه توصیه شده که با حیوانات باید رفتار مناسب خودشان انجام شود و هیچ کس حق ندارد نسبت به حیوانات اذیت و آزاری داشته باشد.

 نماینده مردم تهران اضافه کرد: مشکلی که اکنون در این زمینه وجود دارد این است که قانونی برای این موضوع نداریم و الان در مورد حیوان آزاری خلاء قانون داریم. به همین علت طرحی را برای مقابله با حیوان آزاری در مجلس تهیه کردیم که تقدیم هیات رئیسه شد و به نظر می رسد با تصویب این طرح در مجلس بخش مهمی از مشکلات ناشی از حیوان آزاری در کشور حل شود.

 مافی گفت: شهرداری ها در شهرهای مختلف کشور موظف هستند نسبت به جمع آ‌وری و عقیم سازی سگهای ولگرد اقدام کنند و در روستاها نیز دهیاری ها این وظیفه را دارند اما نباید در این زمینه افراط و تفریط بشود نه اینکه مثل خیلی از شهرها و حاشیه شهرها که این مساله کاملا رها شده و شاهد ازدیاد بیش از حد سگهای ولگرد در این مناطق هستیم و نه رفتارهای نامناسب و حیوان آزاری هایی که گاهی در برخی جاها دیده می شود.

 نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: نباید با فشار گروههای حامی حیوانات، سگها در مناطق سکونت انسانها کاملا رها و آزاد باشند و موجب ترس و وحشت کودکان و زنان و مردم بشوند مسئله ای که خیلی جاها شاهد آن هستیم و از طرفی هم نباید از آن طرف با حرکت تفریطی طوری رفتار شود که حیوان آزاری به مفهوم نادرست آن شکل بگیرد.

مافی گفت: متاسفانه در سالها و ماههای اخیر شاهد ازدیاد بیش از حد سگهای ولگرد در شهرها و حاشیه شهرها هستیم و این نشان می دهد که شهرداری ها مثل سابق به وظیفه شان برای جمع آوری و عقیم کردن سگهای ولگرد عمل نمی کنند و از این وظیفه خود غفلت کرده اند. گروهها و دستگاههایی که باید بر این کار نظارت می کردند تا جلوی زاد و ولد بیش از حد سگهای ولگرد را بگیرند نیز به وظیفه شان به خوبی عمل نکرده اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در مجموع در کنارضعف و غفلت شهرداری ها و دستگاه های اجرایی خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با تصویب طرحی که در مجلس مطرح است و به زودی در صحن علنی مطرح می شود تا حد زیادی این خلاء بر طرف شود.

                                                                                                                      

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۰۳۴۲۰۱:۲۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
با رعایت حقوق حیوانات سگ های ولگرد را جمع آوری کنید و در محل های مناسب نگهداری کنید.
ناشناس۱۰۸۰۶۱۲۰۹:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جمع آوری سگ و گربه ها رابسپارید به بخش خصوصی ... همچنین میشه صادر کرد به کشورهایی که گوشت سگ و گربه می خورند مثل شرق آسیا... پول خوبی در آن هست
ناشناس۱۰۸۱۲۶۷۱۸:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
دیدگاه شما حال ادمو بهم میزنه چینی ها ادم هم‌می خورن نظرتون چی هست شمارو صادر کنیم ؟
ناشناس۱۰۸۰۶۶۵۱۰:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یکی از محل های مناسب میتواند باستی هیلز لواسون باشه
ناشناس۱۰۸۰۶۹۶۱۰:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یعنی سگ آزاد رو اسیر کنن؟ بعد گاو و گوسفند رو بکشن گوشتش رو بدن به اون سگها؟ یعنی فقط سگها حیوان هستند و بقیه جانوران نه؟
ناشناس۱۰۸۰۷۹۳۱۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
سگ یک حیوان اهلی است مگه شهر جنگله یا سگ، گرگ هستش که آزاد باشه؟!
آرش از روستا۱۰۸۰۹۳۲۱۳:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
سگ ها باهوش هستند و حق زندگی دارن ولی گاو و گوسفند اندازه نخود عقل ندارن
ناشناس۱۰۸۰۳۴۴۰۱:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
پشت این موضوع هم رانت هست و فساد اقتصادی.
ناشناس۱۰۸۰۸۰۸۱۲:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات غذای سگ و گربه یک نمونه این رانت است .
ناشناس۱۰۸۰۴۱۲۰۴:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
از کشورهای دیگه الگو برداری کنید!
ناشناس۱۰۸۰۴۴۰۰۶:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ولش کن بابا کار رو به شهرداری واگذار نکنید بهش بگی برو کلاه بیار ، میره سر رو با کلاه میاره الان میره سگ ها رو میگیره و زنده زنده با آمپول سم جلوی توله هاشون میکشه نخواستیم اصلا سگا گازمون بگیرن و هاری بگیریم ؛ بهتره !!! ما را به خیر شهرداری امیدی نیست !
ناشناس۱۰۸۰۸۲۰۱۲:۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگر با این سگ ها مخلوقات خدا مهربان باشیم گاز هم نمی گیرند گاز گرفتن سگ ها به دلیل بد رفتاری ما انسان هاست.
آریو سوئد۱۰۸۰۴۴۳۰۶:۵۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
حتی در سوئد که مردمش به حیوانات علاقه زیادی دارند قانون اجازه از بین بردن حیوانات را داده. مثلا تعداد خرس از یک عددی بیشتر نباید باشد. تعداد گرگ از یک عدی بشتر نبایدباشد. همینطور تعداد گراز و گوزن. سگ و گربه ولگرد در سوئد وجود ندارد چون اگر صاحب سگ یا گربه نتواند از حیوان خود مراقبت کند او را به مراکز مخصوص تحویل داده و مبلغی به عنوان هزینه به مرکز پرداخت میکند تا حیوان صاحب دیگری پیدا کند و یا جان حیوان گرفته میشود. در ایران متاسفانه بعضیها از غربیها غربی تر شده اند و جلوی از بین بردن سگهای ولگرد را میگیرند. اگر اینها راست می گویند و حیوان دوست هستند خوب سگهای ولگرد را به خانهای خود ببرند و نگهداری کنند.
ناشناس۱۰۸۰۴۵۲۰۷:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شهرداری بودجه ای را که باید صرف جمع آوری و عقیم سازی بشه در جایی دیگه!!! مصرف می کنه و در عوض به سگهای بیچاره اسید تزریق می کنه که کاملا مجانیه (حداکثر لیتری ۵۰۰۰ تومان که باهاش ۱۰۰۰ تا سگ را زجر کش میکنند) لطفا مشکل فساد را گردن NGO ها نندازید.
ناشناس۱۰۸۳۳۱۴۱۲:۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۶
آفرین دیدگاه منطقی و خوبی بود
ناشناس۱۰۸۰۴۶۷۰۷:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگه بکشن میگید چرا؟ کاریشون نداشته باشید .آخه این همه سگ را چگونه غذاشونو مهیا کنن.اگر رهاشون کنن بازم میگید چرا؟ولی درکل باید سگها را بکشن چون هرجا باشن به خاطرغذا به شهرها ومردم هجوم میارن
ناشناس۱۰۸۲۹۱۵۰۹:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۶
چند بار سگ ها به شهر شما هجوم !!! آوردن!!!!
ناشناس۱۰۸۰۴۸۷۰۸:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
عجب مردمی هستید وقتی سگها رو می کشند می گید چرا سگ کسی می کنید وقتی نمی کشند می گید جولان سگها در خیابانها !!!! خوب شهرداری این همه سگ را چیکار باید بکند؟
ناشناس۱۰۸۰۶۵۵۱۰:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
زنده گیری کند و در یک مکان مناسب نگهداری کند.
ناشناس۱۰۸۱۰۶۳۱۵:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
برو دلت خوشه، مگه آدم ها بیکارن که خرج حیوانات رو بدن؟ حیوان در محیط زندگی انسانها نباید باشن
ناشناس۱۰۸۱۲۸۷۱۸:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
فکرخوبیه مخصوصا اگه شما هزینه بانی شدن را بدهید
ناشناس۱۰۸۰۵۰۲۰۸:۲۴:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
به این NGO های حامی حیوانات بگید فقط سگ حیوان نیست سوسمار ومار وروباه ....هم حیوان هستند که هرساله برای کل سلبریتی های جهان کشته میشوند تاکفش ولباس تهیه شود متاسفانه در شبکه های اجتماعی وشبکه منوتو با تفسیر وبه به وچه چه نشون میدن -حمایت کنن دیگه کجایی NGO حامی حیوانات
ناشناس۱۰۸۰۵۱۵۰۸:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اصفهان خیلی وضعش درباره سگ ها خیلی بدتر است مخصوصا منطقه 2 خیابان امام خمینی
ناشناس۱۰۸۰۵۲۸۰۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
معمولا وقت جفتگیری اینها را میشه به تعداد زیاد دید بعد از ان دیگر به این صورت نیست و ازاری هم به کسی نمی رسانند مشکل ان است که ما انسان ها با ساخت و ساز به محل سکونت انها دست اندازی کردیم و حالا میخواهیم نابودشان کنیم بهترین روش عقیم سازی است
ناشناس۱۰۸۰۷۹۷۱۱:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
مگه سگ یک حیوان وحشی است که در طبیعت زندگی کنه و ما به سکونت گاهش تعرض کردیم؟؟؟
ناشناس۱۰۸۰۵۴۸۰۹:۰۱:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
متاسفانه انجمن های به اصطلاح حامی حیوانات جلو معدوم کردن این سگها رو گرفتند و عملا کاری از دست شهرداریها برنمیاد. اکثر این سگها به انواع بیماریها آلوده هستند و زنده ماندنشان به صلاح جامعه نیست. در خیابانها که زن و بچه مردم رو می ترسانند و شب ها از سر و صدای آنها مردم آسایش ندارند. چرا دولت فکر اساسی نمیکند؟
بازنشسته۱۰۸۴۷۸۰۱۳:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
چون اختیاراتش کمه
ناشناس۱۰۸۰۵۷۱۰۹:۲۲:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جولان سگ های ولگرد از جولان نجومی بگیر کم خطرتر است .
ناشناس۱۰۸۰۷۰۹۱۰:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
هر سخنی جای خود ارزش داره. با اینگونه استدلال خودتون رو مورد تمسخر دیگران قرار ندید
ناشناس۱۰۸۰۵۷۵۰۹:۲۴:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ایا شهرداری با این بودجه عظیم که دارد نمیتواند چند پناهگاه درست کند و انها را نگهداری کند و عقیم کند البته بصورت انسانی از انها نگهداری کند نه درست کردن زندان مانند
ناشناس۱۰۸۰۷۱۱۱۰:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
وقتی اینها رو ببریم توی پناهگاه جا و غذا برای بقیه سگها در محیط آزاد بیشتر میشه و زاد ولدشون بیشتر میشه و بعد از یک مدت یک عده سگ دیگه جاشون رو میگیرن! اینجور باید سال به سال تعداد پناهگاهها بیشتر بشن! یعنی باید نصف دنیا رو بکنیم پناهگاه سگ و نصف دیگه رو محل پرورش گاو و گوسفند برای تغذیه سگها!
ناشناس۱۰۸۰۸۱۴۱۲:۰۴:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
توی پناهگاه باید عقیم سازی بشوند.
ناشناس۱۰۸۰۶۰۴۰۹:۴۹:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
فساد NGo را می بیند فساد بزرگتر را ندیده!
هیربد۱۰۸۰۶۰۵۰۹:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگر دولت به ان جی اوهاکمک کندافرادزیادی هستند که حاضرند باین حیوانات زبان بسته کمک کنند وهمه باهم مشکلاتمانراحل میکنیم. سالهاست فقط غرمیزنیم.
ناشناس۱۰۸۰۶۶۱۱۰:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یک فکری بحال موجودات وحشی تر از سگها کنید که زن و بچه مردم از دستشون امنیت ندارن ؛ مردان هوسران
ناشناس۱۰۸۰۸۶۹۱۲:۳۷:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
احسنت
ناشناس۱۰۸۰۷۰۴۱۰:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
این NGO های افراطی رو با سگها بگیرند در یک منطقه ای بسازند باهم زندگی کنند. به اسم حمایت از حیوانات که نمیشه محیط شهری و آسایش مردم را از بین برد.
ناشناس۱۰۸۱۲۵۳۱۸:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ای دمت گرم حرف درست زدی
ناشناس۱۰۸۲۵۷۷۰۰:۱۴:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۶
من به شخصه ازاری از سگ ها ندیدم
ناشناس۱۰۸۰۷۰۷۱۰:۵۳:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یک عده میگن اینها رو نگه دارین توی پناهگاه! یعنی هم حیوان رو اسیر کنیم و هم گاو و گوسفند رو بکشیم و گوشتشون رو بدیم به سگها! یعنی بقیه جانوران مهم نیستند فقط سگها مهم هستند! حتی عقیم کردن هم از نظر من جالب نیست و شاید خیلی از این حیوانات ترجیح بدن بمیرن تا عقیم بشن! البته در هر صورت زجر دادن حیوانات محکومه و باید یا با روشهای بدون درد کشته بشن یا عقیم بشن. تشخیصش با کارشناسانه.
ناشناس۱۰۸۰۷۱۷۱۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
خیلی از همین به اصطلاح طرفداران حیوانات توی خونه اش سگ نگه میدارن! یعنی پول میدن حیواناتی مثل گاو و گوسفند کشته بشن تا غذای سگشون فراهم بشه! یعنی فقط سگ حق داره؟ بقیه حیوانات نه؟
اشنا۱۰۸۰۷۶۳۱۱:۳۱:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
تابحال با در خواست چند خانم به کمک چوب سگها را فراری داده ام
ناشناس۱۰۸۰۹۹۲۱۴:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شهرداری فقط از مردم پول میگیره .. موش و سگ و گربه جولان میده تو شهر آقا شهردار به مردم گزارش بده در رابط با موشها چه کار داری میکنی؟
ناشناس۱۰۸۱۱۴۴۱۶:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
نوزاد حادثه حمله سگ، ۸ ماهه متولد شد تاریخ انتشار: ۰۳:۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ خبرگزاری دانشجو أَنْ جی او پاسخگو باشد
سوسان۱۰۸۱۳۳۵۱۹:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شنبه شب با یک سگ ولگرد در اوتوبان تصادف کردم دوید جلوی ماشین ترمز زدم سپر و چراغ و گلگیر ماشینم داغون شد و از پشت به ماشینم زدند تا حالا 5 میلیون به خاطر یک سگ ولگرد ضرر کردم
ناشناس۱۰۸۱۶۱۹۰۶:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵
لطفا سری به بهشت زهرا بزنید و ببینید که سگهای ولگرد آزاد در آنجا قبرها را تبدیل به محل دفع فضله کرده اند و بازرسی آنجا هم با لحن بسیار فیلسوفانه در پاسخ می گوید مشکل سگهای ولگرد مسله عمومی است!
ناشناس۱۰۸۲۵۸۵۰۰:۳۷:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۶
به نظر من سگها کاملا حیوان های خوب و وفاداری هستند اگر ما بتوانیم با ان ها ارتباط برقراری کنیم خودتان میفهمید که چه سگای خوبی هستند،فقط کافیه استخوان های اضافه سفره تان را به جای اینکه دور بریزید به انها دهید لطفا انهارا جمع نکنید.
ناشناس۱۰۸۲۵۸۷۰۰:۳۹:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۶
تروخدا عذیت نکنید این سگای با معرفت رو
ناشناس۱۰۸۳۳۹۳۱۲:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۶
مسئولین یه فکری هم واسه شهر توریستی خلخال بکنن
نیلوفر۱۰۸۳۸۵۵۱۷:۱۲:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۶
گناه‌دارندبه‌خدا‌انها‌هم‌جان‌دارند‌
ناشناس۱۰۸۴۲۲۳۲۳:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۶
با کره ای ها قراداد ببندید سگها را بگیرند ببرند !نه ماهیهای خلیج فارس را درو کنند!
ناشناس۱۰۸۴۲۲۵۲۳:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۶
نمیدونم چرا بعضی ها زود میرن سر کشتن حیوانات راه کارهای زیادی هست گاهی لازم است وسعت دیدمان را وسیع تر کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین