‌‌۱۵۶ روز ‌از ‌سیل‌ ‌معمولان‌ گذشت؛ ‌‌نگران مردم از سرپناهی که هر روز وعده‌اش را می‌دهند+ تصاویر

گروه اجتماعی الف،   3980613004

‌‌شهر سیل‌زده معمولان ۵ماه پس از سیل ویرانگر، حالا روزهای متفاوتی را سپری می‌کند و مردم نگرانی‌هایی دارند.

تسنیم نوشت: مهمان ناخوانده سیل فروردین‌ماه امسال  علاوه بر بی‌خانمانی هزاران نفر خسارات جبران‌ناپذیری به معمولان وارد کرد، به‌طوری‌که خانه‌های شهری در ضلع غربی شهر و روستاهای این بخش تا سقف در گل‌ولای فرو رفتند و سفره‌های هفت‌سین غرق در اندوه کشکان شد.

با وجود گذشت بیش از پنج‌ماه از سیل ویرانگر هنوز هیچ‌اقدامی برای بازسازی دیوار ساحلی شهر معمولان انجام‌نشده و 27منزل مسکونی که بر روی ترانشه ساحلی قرار دارند در معرض تخریب هستند، هم‌چنین لایروبی رودخانه کشکان شروع‌نشده و با توجه به تغییر مسیر این رودخانه در اولین بارندگی مردم با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

اصلی‌ترین مطالبه مردم بخش معمولان بازسازی محور معمولان به مرکز لرستان و مرکز شهرستان پلدختر است که با گذشت بیش از پنج ماه هیچ‌کاری برای این محور انجام‌نشده و این محور هم‌چنان شنی، خاکی و غیرایمن است و با اولین بارندگی ارتباط بخش معمولان قطع خواهد شد.

هم‌چنین پل دول گپ که در مسیر جاده تزانزیتی معمولان به خرم‌آباد قرار دارد و در سیلاب پنجم فروردین‌ماه تخریب‌شده هنوز بازسازی‌نشده و یک محور جایگزین غیرایمن برای آن در نظر گرفته شده‌است.

 پل‌های ارتباطی برگلان سوخته، کلات زیودار، طاق عباسعلی، ریخان سه، تودارشاکرمی، دول گپ و بن تومان با گذشت ماه‌ها بعد از بحران سیلاب هنوز نصب‌نشده و مردم این روستاها با وجود محور جایگزین ولی مشکلات فراوانی برای تردد و فروش محصولات کشاورزی دارند که باید تا قبل از فصل بارش‌ها این پل‌ها تعیین‌تکلیف شوند.

شغل بیش‌تر مردم منطقه معمولان کشاورزی بوده و آنان در سیلاب فروردین‌ماه محصولات کشاورزی و باغات خود را از دست دادند، به‌طوری‌که بخشی از زمین‌های کشاورزی در حاشیه کشکان اصلاً وجود خارجی ندارند و به سنگلاخ تبدیل‎شده، هم‌چنین بعد از پنج‌ماه از سیلاب هنوز خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده پرداخت نشده‌است.

مشکلات شهر سیل‌زده معمولان به اینجا ختم نمی‌شود، هنوز برای بیش از 100واحد مسکونی که در سیلاب تخریب شدند زمین در نظر گرفته‌نشده و مردم نگران هستند که نتوانند تا قبل از بارش‌ها سرپناه مناسب داشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن کشور طی بازدیدی که هفته گذشته از مناطق سیل‌زده معمولان داشت این نوید را به مردم داد که لرستانی بهتر و آبادتر از قبل خواهیم ساخت حالا باید منتظر ماند آیا تا قبل از فصل بارندگی مردم دارای سرپناه می‌شوند یا خیر؟

روستای سرنجه و زیودار مشکل زمین دارند

فرهاد سبحانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل‌زده شهر و بخش معمولان را تشریح کرد و اظهار داشت: در این شهر 250واحد احداثی و در روستاهای بخش معمولان 800واحد احداثی وجود دارد که در حال حاضر همه واحدهای احداثی روستایی برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی و حدود550واحد پی‌سازی و 250واحد هم اسکلت‌بندی انجام شده‌است.

وی با اشاره به اینکه بازسازی روستاهای بخش معمولان وضعیت خوبی دارد، افزود: ستاد معین اردبیل بیش‌ترین تعداد جابه‌جایی روستاها را داشت ولی ستادهای دیگر مثل ما با مشکل روبه‌رو نبودند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه روستاهای دمرود علیا، چم‌شهران، ابراهیم‌آباد‌، چم‌کبود و زوانتل جابه‌جا شدند که برای همه این روستاها زمین پیدا کرده و سایت زده‌ایم، عنوان کرد: به‌جز روستای سرنجه و زیودار که در حال مذاکره برای پیداکردن زمین مناسب هستیم مابقی مشکل خاصی ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای بازسازی روستاها از کمک خیرین و سپاه استفاده می‌کنیم، بیان کرد: سپاه پاسداران استان اردبیل برای بازسازی به واحدهای تخریبی روستاها آجر رایگان می‌دهد و خیرین هم برای ساخت در، پنجره و حمل وسایل ساخت‌وساز به مردم کمک می‌کنند تا آنان به مشکل برنخورند که اگر این کمک‌ها نبود سرعت ساخت‌وساز پایین می‌آمد.

120قطعه زمین واگذار شد

سبحانی گفت: در شهر معمولان دو نوع واحد تخریبی داشتیم که 120واحد در حریم و بستر رودخانه کشکان واقع شده‌بودند و برای آن‌ها سایت در نظر گرفتیم که قرعه‌کشی‌شده و 120قطعه واگذار و تعیین‌تکلیف شدند.

وی تصریح کرد: حدود 130واحد مسکونی در بستر رودخانه نبودند منتها در حریم تکمیلی که امور آب داده واقع شده، خانه‌های آن‌ها تخریب‌نشده و بعد از پاکسازی در خانه‌های‌شان زندگی می‌کنند ولی در نهایت باید جابه‌جاشوند، چون امور آب می‌گوید که اگر سیل بیاید در خطر هستند که این زمین برای این واحدها تعیین‌تکلیف نشده‌است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: 2زمین برای واحدهای به‌جا مانده در نظر گرفته‌شده که استانداری و ادارات لرستان باید به ما بگوید که کدام زمین را آماده‌سازی کنیم و منتظر نظر آن‌ها هستیم، ولی این واحدها هیچ کدام‌شان مشکل حاد ندارند چون مردم خانه‌ها را پاکسازی، خشک‌کرده و در آن‌ها زندگی می‌کنند.

سبحانی با بیان اینکه بازسازی واحدهای مسکونی در سایت شهر معمولان خوب به‌پیش می‌رود، اظهار داشت: پروانه‌ها صادر و به بانک معرفی شدند‌ که تعدادی به ثبت رسیده و فوندانسیون در حال اجرا و یک کارگاه فعال است.

وی افزود: کسانی که در معمولان معترض هستند کسانی هستند که در حریم تکمیلی رودخانه کشکان قرار دارند که در پیداکردن زمین برای آن‌ها هستیم و به ما گفته‌اند که این هفته تعیین‌تکلیف می‌شود، هرچند تأکید می‌کنم مردم آن‌جا مشکل حاد ندارند.

پرداخت وام و تسهیلات به سیل‌زدگان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل عنوان کرد: وام‌های بلاعوضی که بابت اجاره‌بها بود به واحدهای تخریبی شهر معمولان پرداخت‌شده و برخی‌ها را هم در مراحل ساخت به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هزار و250واحد تعمیری در بخش معمولان وجود دارد، بیان کرد: کار بازسازی واحدهای تعمیری در بخش معمولان به‌پایان رسیده‌است.

سبحانی با بیان اینکه شهر معمولان و 125روستای بخش معمولان زیر نظر ستاد معین استان اردبیل هستند، گفت: به امید خدا تمام سعی‌مان این است که تمام مراحل بازسازی تا آخر سال به پایان برسد. 

محمد عزیزی شهردار معمولان با بیان اینکه مشکلاتی در این شهر سیل‌زده وجود دارد، اظهار داشت: حدود 100واحد  مسکونی که تخریبی هستند هنوز زمین  برای احداث در اختیار آن‌ها قرار نگرفته‌است.

آغازنشدن بازساری دیوار ساحلی معمولان

وی با اشاره به اینکه برخی مردم به‌سبب اینکه زمین در اختیار آن‌ها قرار نگرفته بلاتکلیف مانده‌اند، افزود: بازسازی دیوار ساحلی شهر معمولان شروع‌نشده و با توجه به نزدیک‌شدن فصل زمستان و بارندگی‌ها انتظار داریم ترانشه ساحلی را بازسازی کنند.

وی بیان کرد: اگر دیوار ساحلی شهر معمولان بازسازی نشود احتمال رانش این ترانشه وجود دارد و27 منزل مسکونی در خطر تخریب هستند که انتظار داریم ستاد معین اردبیل مستقر در این شهر این واحدها را هم جابه‌جا کند.

عزیزی گفت: تاکنون 30پروانه ساخت در شهر معمولان توسط شهرداری صادرشده که آمادگی داریم در صورت واگذاری زمین از طرف بنیاد مسکن پروانه‌های ساخت‌وساز را صادر کنیم.

شهردار معمولان خاطرنشان کرد: از ستاد معین استان اردبیل مستقر در این شهر انتظار داریم تا قبل از شروع فصل بارندگی‌ها زمین برای ساخت سرپناه در اختیار مردم قرار بدهند.

جابه‌جایی 8روستا

موسی‌الرضا فعال‌پور رئیس ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه تعمیرات هزار و 395واحد تعمیری در بخش معمولان به‌پایان‌ رسیده، اظهار داشت: هزار و 50واحد احداثی در این بخش وجود دارد که 800واحد در روستاها بوده و 572از این تعداد در حال ساخت‌وساز است.

وی با اشاره به اینکه در شهر معمولان 121قطعه زمین برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی برای سیل‌زدگان واگذارشده که 60واحد پی‌ریزی و پی‌کنی شده‌است، افزود: فوندانسیون این 60واحد انجام و در مرحله ستون و سقف هستند.

رئیس ستاد معین بنیاد مسکن استان اردبیل در بخش معمولان با بیان اینکه هشت روستا در این بخش جابه‌جا شده که زمین برای همه آن‌ها در نظر گرفته شده، عنوان کرد: جابه‌جایی32واحد مسکونی در روستای چم‌شهران انجام و در حال اجرای فوندانسیون است، در روستای دمرود معمولان هم در مرحله اجرای فوندانسیون هستند.

وی با بیان اینکه در روستای چم‌کبود سقف زده‌شده و برخی هم نماکاری شده، در روستای ابراهیم‌آباد هم در حال آماده‌سازی زمین هستیم، بیان کرد: برای هزار و 50واحد مسکونی شهری و روستایی و هزار و400واحد احداثی تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض پرداخت شده‌است.

عوارض گران آزادراه خرم‌آباد به پل زال

علی سیف سرپرست فرمانداری پلدختر با بیان اینکه جاده پلدختر به خرم‌آباد دو پروژه از جمله پروژه جاده موقت و جاده قدیم است که زیرسازی آن تا معمولان انجام‌شده، اظهار داشت: روکش آسفالت جاده پلدختر به خرم‌آباد تا حدود معمولان انجام‌شده و تا تونل معمولان جزو حوزه راهداری پلدختر است، مابقی هم خارج از حوزه ماست و در حوزه شهرستان چگنی بوده تا هماهنگی‌ها انجام و زیرسازی آن انجام شود.

وی افزود: پروژه دائم جاده پلدختر به خرم‌آباد بازسازی کامل جاده است که با قرارگاه خاتم عقد قرارداد انجام‌شده و کلنگ‌زنی آن با حضور وزیر راه‌وشهرسازی بر زمین زده شده که این پروژه دارای چندین کیلومتر تونل است و طی چند روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

سرپرست فرمانداری پلدختر درباره افزایش عوارض آزادراه پل زال برای سیل‌زدگان عنوان کرد: آزادراه خرم‌آباد به پل زال یک آزادراه خصوصی‌ست اگر دولتی بود دست دولت باز می‌شد و می‌توانست کمک کند تا تعیین‌تکلیف شود، پیگیری‌ها و مکاتباتی انجام داده‌‌ایم تا قراردادی که قبلاً با آزادراه بسته‌شده اجرا و تعدیلی در عوارض ایجاد شود.

مشکل تهیه زمین در شهر معمولان

وی با بیان اینکه کار لایروبی در برخی نقاط رودخانه کشکان شروع‌ و پیمانکار مشخص‌شده، به‌زودی در بقیه نقاط هم آغاز خواهد شد، بیان کرد: در شهر معمولان فوق‌العاده مشکل زمین داریم که یک پارکینگی دولتی وجود دارد و به نحوی به یک شخص واگذار شده که به‌دنبال مراحل قانونی آن هستیم، اگر رضایت آن را جلب کنیم قسمتی از مشکلات سیل‌زدگان معمولانی برطرف می‌شود.

سیدحبیب‌الله موسوی سرپرست بخشداری معمولان اظهار داشت: ستاد بنیاد مسکن اردبیل به‌عنوان ستاد معین بخش معمولان فعالیت دارد که ساخت‌وسازها در این بخش رضایت‌بخش است، در حوزه شهری 121قطعه واگذارشده و شروع به‌کار کرده‌اند که پیشرفت بسیار خوبی دارند.

وی افزود: خبر خوشی که می‌توانم به مردم بدهم این است که نخستین واحدهای مسکونی روستایی سیل‌زده در روستاهای چم‌شهران و چم‌کبود بخش معمولان طی هفته آینده با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست بخشداری معمولان با بیان اینکه در حوزه شهری هم به‌طور قطع تا پایان شهریورماه افتتاح و بهره‌برداری خواهیم داشت، عنوان کرد: ساخت‌وساز در روستاها هم رضایت‌بخش است، معارضینی داشتیم که خوش‌بختانه مشکل آنها حل شده‌است، امیدواریم ستاد معین اردبیل در موعد مقرر واحدهای احداثی روستایی را به بهره‌برداری و تحویل سیل‌زدگان بدهد.

روند کند بازسازی محور معمولان

وی بیان کرد: جاده معمولان به پلدختر و خرم‌آباد در سیلاب فروردین‌ماه بیش‌ترین آسیب را دیده‌است و بعد از وقفه‌ای که ایجاد شده‌بود راهداری  روکش و آسفالت جاده پلدختر به خرم‌آباد را شروع‌کرده که انتظار داریم آن را تسریع و حتماً تابلوهای خطر را در محور نصب کنند تا مشکل برای رانندگان ایجاد نشود، البته روکشی که راهداری در حال انجام آن است به‌صورت موقت است‌.

موسوی گفت: در آستانه فصل پاییز قرار داریم که بارندگی‌ها هم سیل‌آسا خواهد بود، شروع بارندگی در پلدختر همیشه آذرماه بوده که با توجه به پیش‌بینی هواشناسی به‌احتمال  بارش‌های پاییزه زودرس هم خواهیم داشت که راهداری باید این مسئله راه را مدنظر قرار بدهد.

وی با بیان اینکه با گذشت بیش از پنج‌ماه از سیلاب نقاط آسیب‌دیده محور معمولان به‌سمت پلدختر و خرم‌آباد زیرسازی و آسفالت‌نشده که راهداری باید پاسخگوی مطالبات مردم بخش معمولان باشد، تصریح کرد: مردم روزانه برای عبورومرور از این جاده تردد می‌کنند و با گردوخاک، جاده خاکی و شنی مواجه هستند.

سرپرست بخشداری معمولان با اشاره به اینکه روند بازسازی محور معمولان به‌سمت پلدختر و خرم‌آباد بسیار کند است، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک‌شدن فصل بارندگی‌ها در معمولان با نخستین بارش‌ها جاده معمولان به‌سمت مرکز شهرستان و مرکز لرستان قطع خواهد شد که این محور جاده جایگزین هم ندارد و مردم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

پل‌های تخریب‌شده معمولان بازسازی نشدند

موسوی اظهار داشت: جاده قدیم خرم‌آباد به‌طرف معمولان تخریب‌ و هنوز بازسازی ‌نشده‌است، عوارض آزادراه پل زال هم که روزانه مردم در آن تردد می‌کنند افزایش یافته‌است که انتظار داریم هزینه تردد در آزادراه برای مردم این بخش به یک‌چهارم تقلیل پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هشت پل استراتژیک در بخش معمولان داشتیم که در سیلاب فروردین‌ماه تخریب شدند و راهداری پل زیودار و چم‌شهران را سریع نصب کرد، تصریح کرد: پل‌های برگلان سوخته، کلات زیودار، طاق عباسعلی، ریخان سه، تودار شاکرمی و پل دول گپ با گذشت پنج‌ماه از سیلاب هنوز بازسازی‌نشده، انتظار داریم راهداری بازسازی این پل‌ها را تسریع دهد.

سرپرست بخشداری معمولان با بیان اینکه از اقدام راهداری در بازسازی سریع پل‌های زیودار با جمیعت 7هزار نفری و چم‌شهران تقدیر می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اداره راهداری در آستانه فصل پاییز باید پاسخ‌گوی پل‌های ساخته‌نشده و جاده معمولان به خرم‌آباد باشد، انتظار داریم پل‌های باقیمانده را بازسازی کنند چون با اولین بارش‌ها راه ارتباطی معمولان با مرکز لرستان و مرکز شهرستان پلدختر قطع خواهد شد.

موسوی اظهار داشت: 60واحد مسکونی در داخل شهر معمولان مشکل زمین دارند که هنوز مشکل زمین آن‌ها رفع نشده‌است، با توجه به اینکه از طریق راه‌وشهرسازی پیگیری کرده‌ایم مشکل این 60واحد نیز برطرف می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین