یک بازداشتی دیگر در پرونده پتروشیمی/ برادر صمیمی میهمان جدید اوین

گروه اجتماعی الف،   3980612169 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گفته قاضی مسعودی، عباس صمیمی عضو وقت هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران، روز گذشته بازداشت شد.

یک بازداشتی دیگر در پرونده پتروشیمی/ برادر صمیمی میهمان جدید اوین

به گزارش مهر، یکی از پرونده های پیچیده و کلانی که این روزها در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی است، پرونده فساد در حوزه پتروشیمی است. پرونده ای که لایه ها و مراحل متعددی دارد و متهمان آنها در چند گروه قابل تفکیک هستند.

یکی از پرونده های زیر مجموعه فساد در حوزه پتروشیمی مربوط به اخلال در نظام تولید از طریق واسطه ها و دلالانی است که اقدام به خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد می کردند و با اخذ سهمیه پت، میلیون ها تومان به جیب زده و باعث التهاب در بازار شدند. متهمان این دسته، اغلب با همکاری برخی کارمندان وزارت صمت و اخذ سهمیه دولتی، اقدامات خود را عملیاتی می کردند، تا کنون چند جلسه دادگاه برای این دسته از متهمان برگزار شده ورسیدگی ها همچنان ادامه دارد.

در دسته دیگر اما فساد کلان تر و متهمان همگی از مدیران این حوزه محسوب می شوند. بر اساس گفته قاضی مسعودی، رئیس دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات پتروشیمی، اصلی‌ترین اتهام متهمان این پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور است و خبری از اختلاس نیست.

تأخیر در پرداخت و انتقال، تسویه ریالی با نرخ مبادله‌ای و فروش ارز پتروشیمی‌ها با دلار آزاد، انتقال غیرقانونی ارز پتروشیمی به حساب‌های شخصی بدون کسب مجوز، مهم‌ترین ابزار متهمان در کسب اموال نامشروع بوده است که عمده اتفاقات با محوریت دو گروه روی‌داده است.

در گروه اول، رضا حمزه‌لو، مدیر وقت شرکت بازرگانی پتروشیمی، مرجان شیخ الاسلام آل آقا و علی اشرف ریاحی به‌صورت دو نفره، بخشی از ارز پتروشیمی‌ها را به حساب‌های شرکت‌های خود منتقل کرده و به سوءاستفاده مشغول بودند. به‌عنوان نمونه در یکی از این شرکت‌ها، رضا حمزه لو سهم خود را به شیخ‌الاسلام واگذار کرده است. علی اشرف ریاحی که نامش در میان متهمان دیده می‌شود داماد محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و مشاور حمزه لو در شرکت بازرگانی پتروشیمی بوده است.

این گروه به‌جای آنکه ارز پتروشیمی را به حساب‌های قانونی و مجوز دار منتقل کنند، به بهانه‌های مختلف از این اقدام سرباز می‌زدند و پول را در حساب‌های شخصی خود حفظ می‌کردند. این در حالی بود که به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان انتقال پول به خارج از کشور توسط شرکت‌های ایرانی جهت خریدهای خارجی، بخشی از پول پتروشیمی‌ها در حساب‌های شخصی متهمین قرار داشت که تا لحظه آغاز بررسی‌ها توسط نهادهای نظارتی، کسی از آن خبر نداشت. حمزه لو و ریاحی در دادگاه حضور دارند ولی شیخ‌الاسلام با خارج کردن چند میلیون یورو از ایران و فرار به کانادا و آمریکا، فعلاً متواری است.

گروه دوم اما حکایت عجیب‌تری دارند؛ محسن احمدیان، معروف به سلطان پتروشیمی، معصومه دری و محمدعلی شیرعلی (از مدیران بازنشسته یک نهاد امنیتی-اطلاعاتی که در صنعت نفت شهره است)، نقش مهمی در سوءاستفاده‌های انجام‌شده داشتند. اسفند ۹۱ بود که احمدیان توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد و تا چندین ماه در بازداشت به سر می‌برد تا آنکه با قرار وثیقه آزاد شد. البته به‌جز احمدیان چند فرد دیگر نیز بازداشت شدند که آن‌ها نیز به قید وثیقه از بازداشت رهایی یافتند.

احمدیان و شیرعلی که رابطه بسیار نزدیکی باهم داشتند در مراحل بازپرسی به سوءاستفاده‌های خود اعتراف کردند. شیرعلی در جریان این تخلفات ۸ میلیون یورو و احمدیان ۱۶ میلیون یورو تحصیل مال نامشروع داشته‌اند و در اعترافات خود به‌راحتی نسبت به دریافت پورسانت‌های غیرقانونی و کسب مال نامشروع معترف می‌شوند. جالب اینجاست که سازمان اطلاعات سپاه در گزارشی که تسلیم دادگاه کرده آورده است که این افراد شرکت‌های پتروشیمی را افشا می‌کردند تا زمین‌بازی و سوءاستفاده‌های خود را توسعه دهند!

خارج کردن مبالغ کلان از کشور از طریق یک شرکت در دبی

در این میان و براساس اطلاعات پرونده، عباس صمیمی، رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز به همان شیوه، مبالغ کلانی را با همکاری نزدیکانش و حساب سازی صوری در یک شرکت در د بی از کشور خارج کرده است.

متهمی که روز گذشته قرار وثیقه اش منفک و به زندان اوین تحویل داده شد، حسب اعلام قاضی مسعودی مقام متهم است به  مشارکت در اخلال عمده به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ششصد و سی و پنج میلیون و ۲۷۵ ریال. او در دفاعیات خود در دادگاه با رد اتهامات وارده،گفت: این پرونده بیش از ۶ سال است که طول کشیده است و هیچکدام از اتهامات هم را قبول ندارم.

برادر صمیمی  بودم حالا شدم اخلالگر!

متهم با بیان اینکه امضاهای PCC طبق اساسنامه دو گروه الف و ب بود که در گروه الف نماینده دولت را قرار دادیم، گفت: زمانی به ما برادر صمیمی می‌گفتند و حالا ما اخلالگر شده‌ایم.

صمیمی که علاوه بر متهم ردیف دوم پرونده فساد در پتروشیمی که از دیروز مهمان اوین شده است، علاوه بر اینکه  عضو هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران بوده ، همزمان هشت پست دیگر هم داشته است.

به گفته قاضی مسعودی مقام علاه بر متهم صمیمی، علیرضا علایی رحمانی که او هم عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی بود، روز گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

این پرونده در حالی مراحل پایانی خودر ا می گذارند که فعلا خبری از مرجان شیخ الاسلام ،متهم متواری پرونده خبری نیست.

دیدگاه کاربران

آریابان۱۰۷۸۳۵۵۱۶:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۲
تفاوتِ کلاس !!!!!! این پرونده پتروشیمیائی با سایر پرونده های اختلاسگران در اینجاست که هر چند در همه این جرم ها صحبت از میلیارد هاست اما در اونجا ها واحد کلاهبرداری و ضرر و زیان های وارده به بیت المال ، تومان است ولی در اینجا همگی دلار !!!!!!!!
ناشناس۱۰۷۸۳۷۵۱۶:۲۵:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
جناب قاضی مسعودی لطفا به فساد های مدیران وقت بانک .. که به برادران ریخته گران ضمانت نامه صوری دادند تا بدون پرداخت ریالی صاحب 38 درصد سهام بانک سرمایه شوند و به انواع فساد در آن بانک بپردازند در همین دادگاه سرمایه بطور ویژه رسیدگی کنید
ناشناس۱۰۷۸۴۹۹۱۸:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
فساد بزرگ 12700 میلیاردی .. هم مدیران اصلی فساد در سایه قرار گرفتند دادستان محترم پرونده را مجدد مورد ارزیابی و کنکاش قرار دهند
ناشناس۱۰۷۸۳۹۷۱۶:۴۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
"تسویه ریالی با نرخ مبادله‌ای و فروش ارز پتروشیمی‌ها با دلار آزاد" چطور می گویید اختلاس در کار نیست، این دقیقا معنای اختلاس از بودجه عمومی را دارد، یعنی مثلا شما 3 میلیون دلار از بانک بگیری ولی معادل 1 میلیون دلار کالا تحویل مردم بدهی و این وسط 2 میلیون دلار به جیب بزنی، به تومان می شود طرف 12 میلیارد تومان داده و 3 میلیون دلار خریده، همان را بانرخ آزاد 36 میلیارد تومان تحویل مردم داده، این وسط 24 میلیارد از منابع عمومی مملکت را به جیب زده، خوب اختلاس همین است دیگر!
ناشناس۱۰۷۸۴۳۷۱۷:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
باز هم از اسامی کسانی که دکتر زاکانی نام برده بود خبری نیست
ناشناس۱۰۷۸۵۰۴۱۸:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
به همه پتروشيمي ها سر بزنيد، همين بساطه
ناشناس۱۰۷۸۵۴۹۱۹:۱۶:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۲
فسادهای سازماندهی شده کمر مردم را شکسته ، امید آنکه قوه ی قضائیه فارغ از جناح بندیهای سیاسی به شدت با اخلال گران اقتصادی برخورد کند .
علی۱۰۷۸۵۵۶۱۹:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
چی تو این مملکت داره میگذره ،محمد هادی زاهدی داماد آقای شریعتمداری وزیر کار جزو اختلاس گران، عمار صالحی خواهرزاده آقای وزیر کار جزو اختلاس گران، و ظاهرا تا سه نشه بازی نشه. البته از برخی نماینده های مجلس بی .. و .. کار هم امیدی نیست. امید ما به ابراهیم بت شکن(رییسی) است، که امیدواریم هم آقا زاده ها ی خلاف کار رو محاکمه کند.
ناشناس۱۰۷۸۵۶۸۱۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
با چند صد هزار میلیارد تومان ثروتی که از راه .. در داخل و خارج از کشور بدست آورده اند به راحتی از این گرداب خارج خواهند شد و در نهایت مانند همیشه ( نه خانی خواهد آمد و نه خانی خواهد رفت ) .
مهدی۱۰۷۸۷۴۹۲۲:۵۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
سلام در گذشته وقتی نام حراست میومدم می ترسیدیم ولی حالا ..واقعا متاسفم
ناشناس۱۰۷۸۷۶۲۲۳:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۲
برداران روحانی و جهانگیری و خاتمی را نیز دستگیر کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین