فعالیت ۳۰۰ دانشمند ایرانی در دنیا

گروه اجتماعی الف،   3980612108 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس انجمن شیمی ایران گفت: ایران در سال ۲۰۱۸ با سهم ۱.۸۵درصدی تولید علم در جهان جایگاه ۱۶ علمی جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، مجتبی شمسی‌پور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح نهمین سمینار ملی شیمی و محیط زیست با اشاره به لزوم ارتقای جایگاه علمی در کشور اظهار کرد: دلیل این‌که چرا از توانایی‌های موجود در کشور استفاده نمی‌شود بحثی است که با در نظر گرفتن همه جوانب باید بررسی شود، کشوری مثل ژاپن به‌رغم تمام مشکلات سیلی، شوری آب، آب‌وهوایی و نداشتن منابع با تکیه بر علم و استفاده از نیروهای تحصیل کرده هم‌اکنون جایگاه پنجم اقتصاد و علم دنیا را به‌ خود اختصاص داده، این در حالی است که آفریقا با وجود تمام منابع خدادادی هم‌اکنون وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: باید قبول کرد که برخی از تحصیل‌کرد‌های کنونی نمی‌توانند در خدمت کشور باشند و در کشور از آنها استفاده کرد، اما استعدادها و توانایی‌های نیز وجود دارد که نیاز به هیچ توجیهی ندارند، تلقین این‌که چرا این تعداد تحصیل کرده در کشور تربیت شده شاید به دو دلیل است.

رئیس انجمن شیمی ایران تصریح کرد: ضعف مدیریتی یکی از دو عاملی است که نتوانستیم از ظرفیت جوانان به درستی استفاده کنیم، عامل دوم نیز سودجویانی هستند که میلی به رونق تولید داخلی نداشته و بیشتر به واردات و صادرات اهمیت می‌دهند.

شمسی‌پور بیان کرد: نباید قبول کنیم که اشتباه کردیم فارغ‌التحصیل تربیت کرده‌ایم، زیرا در چند سال گذشته ایران از رقیب خود ترکیه از نظر تولید علم عقب بود که براساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۸ ایران با سهم ۱.۸۵ درصدی تولید علم جهان در جایگاه ۱۶ جهان ایستاده است‌.

وی خاطرنشان کرد: کشور دارای ۳۰۰ دانشمند در سطح دنیا است که یک مزیت اصلی برای کشور به حساب می‌آیند اما برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از آن نشده، اگر از ظرفیت جوانان و استعدادهای کشور به‌ ویژه حوزه شیمی استفاده شود در عرض یک دهه می‌توان به خام فروشی خاتمه داد.

رئیس انجمن شیمی ایران ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که مدیران مملکتی را برای استفاده از ظرفیت جوانان تشویق کنیم، هم‌اکنون بیش از ۱۰۹ هزار  فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد، استعدادهای موجود در کشور فوق‌العاده است اما مشکل این‌که چرا از آنها استفاده نمی‌شود جای دیگری است، در مدت ۱۶ سالی که از عضویت بنده در انجمن می‌گذرد یک بار مشاهده نکردم که یکی از مسئولان برای برطرف کردن مشکلات مربوط به حوزه شیمی به انجمن‌ مراجعه و بخواهد از ظرفیت انجمن حتی در قالب مشاوره استفاده کند.

شمسی‌پور افزود: انجمن شیمی ایران بزرگ‌ترین انجمن علمی کشور از نظر جمعیت و کیفیت است، این انجمن دارای هزاران عضو و ۳۵۰ شیمیست برتر کشور برای اداره کردن انجمن و ۱۵ کمیته است.

وی تصریح کرد: انجمن دارای ۷ مجله علمی بین‌المللی است، مجله نشریه علمی انجمن در مجله جیکس منتشر شده و تنها نشریه علمی کشور بوده که ارزآوری به همراه خود داشته است، به‌گونه‌ای که سال گذشته بیش از ۱۵ هزار یورو سود ۱۰ درصد فروش این مجله به انجمن علمی شیمی ایران تحویل داده شده است.

ارسال ۲۲۱ مقاله به دبیرخانه سمینار ملی شیمی و محیط زیست

دبیر علمی نهمین سمینار ملی شیمی و محیط زیست نیز در این آئین گفت: استارت این سمینار از ۱۰ بهمن سال گذشته خورده شد و در نهایت ۲۲۱ مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شد، قرار است از مجموع مقالات ارسال شده به دبیرخانه سمینار ۲۱۱ مقاله به‌ صورت پوستر و ۱۶ مقاله به صورت شفاهی ارائه شود.

جواد ذوالقرنین افزود: این سمینار به مدت ۲ روز برگزار و قرار است ۷ نفر از اساتید مدعو نیز در آن سخنرانی کنند، محور این سمینار در زمینه شناسایی و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی، هوا، آب و خاک، شیمی پسماندها، تعیین استانداردهای زیست محیطی، شیمی سبز، ریزگردها، سوخت‌های پاک، باران اسیدی، نانو ذرات و نانوفناوری، کیومتریکس و غیره است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین